Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koko elämä on mennyt kituuttaen, suurin summa mitä olen omistanut 43-vuotiaan elämäni aikani on ollut 5 tonnia ja sekin oli perintöä

Vierailija
07.11.2022 |

Tienaan pari tonnia kuukaudessa. Kaikki vuokra-asunnot täällä Helsingissä on kalliita. Kaupungin vuokra-asuntoa en saa. Takaajia ei ole asuntolainallekaan. Säästäminen on lähes mahdotonta, ellei sitten ala luopumaan joka ikisestä asiasta, lähtien aina ruoasta ja vaatteista. Ja silloinkin näppiin jaa ehkä 50-100 euroa kuukaudessa enemmän, eli aika pitkää saa säästää ennen kuin on yhtään pesämunaa. Ja siinä odotellessa menee elämä ohi.

Näin on ollut aina. Olen mennyt töihin 20 vuotta sitten ja koko ajan tulotasoni on riittänyt siihen että elän, mutta ei siihen että voisin toteuttaa mitään. Omaan kotiin, matkusteluun, harrastuksiin.. Kaikki on vain selviämistä. Kerran olen saanut 5 tonnia kun äitini perintö tuli. Toiset saa 50 tonnia ja toiset 500 tonnia. Minä sain 5 tonnia ja ostin sillä uuden pesukoneen, tietokoneen ja puhelimen, koska edelliset oli hajoamispisteessä. Lopuilla ostin vaatteita, bussikortin ja sellasita. Muuten kituuttelen.

Eipä tämä tästä koskaan muutu. Eläkelaskelma lupaa samaa kituuttamista sitten aikanaan. Kun saisi edes kunnan vuokra-asunnon, jossa olisi halvempi vuokra. Nyt vuokra on ihan karmea yksityiseltä ja on ollut sitä aina. Palkasta menee valtava osa siihen. Inflaatio syö loput. Olen yrittänyt, elänyt kiltisti ja puurtanut töissä. Joskus tuntuu, että jos olisin riskillä lähtenyt rikollisiin juttuihin, olisin varmaan tienannut paljon enemmän kuin koko 20 vuodessa ja tuomiotkin olisi jo lusittu. Ja varmaan olisi kunnan kämppäkin.

Tällaiset mietteet nyt. Onneksi on edes loma, tosin ei rahaa tehdä mitään.

Kommentit (158)

Vierailija
1/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se elämä säälittävää paskaa kun ei ole rahaa. Pahinta on se, että kun tajuaa ettei se siitä koskaan tule muuttumaan, kortit on pelattu ja tämä elämä meni kituuttaen. Oma vika, joo, mutta kaipa tässä saa olla surkimuksellakin unelmia.

Vierailija
2/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein sama, mutta mä sain kerran perintöä 6000e ja olen 53v.

Ostin myös kodinkoneita ja kerran vein mutsin ulos syömään noilla perintörahoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama tilanne, talous ihan kuralla kahden lapsen yh:na, vaikka olen korkeakoulutettu ja vakituisessa työssä. Ei riitä juurikaan säästöihin palkka, kun aina hajoaa jokin kodinkone tai auto (joo, ennen kuin kukaan irvailee niin pakollinen mun töissä..) johon menee ne vaivalla säästetyt satalappuset. :/

Kyllä mä oikeasti kadehdin niitä, joille täti/isoäiti/äiti jättänyt perintöä tai antanut ennakkoperintöä. Silloin kun elämä ei mene joka päivä pennien laskemiseksi, on energiaa kaikkeen muuhunkin kuin itsensä stressaamiseen hengiltä.

Vierailija
4/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi helvetissä niitä Hekan asuntoja pantataan ap:n kaltaisilta. Luulisi että juuri hänen kaltaisiinsa pitäisi sijoittaa. Siinä hyötyisi molemmat: ap:lle jäisi enemmän rahaa käyttöön matalan vuokran ansiosta ja Heka saisi työssäkäyvän kunnollisen ihmisen asuntoonsa. Mutta ei. Nämä asunnot annetaan muille, en tiedä millä perusteella.

Vierailija
5/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei ole hyvinvointivaltio.

Suomi on pahoinvointivaltio.

Enemmistö on orjia jotka vain raatavat. Sosialistinen hallinto vie kaikki rahat kansalta ylisuureen hallintoonsa.

Vierailija
6/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi helvetissä niitä Hekan asuntoja pantataan ap:n kaltaisilta. Luulisi että juuri hänen kaltaisiinsa pitäisi sijoittaa. Siinä hyötyisi molemmat: ap:lle jäisi enemmän rahaa käyttöön matalan vuokran ansiosta ja Heka saisi työssäkäyvän kunnollisen ihmisen asuntoonsa. Mutta ei. Nämä asunnot annetaan muille, en tiedä millä perusteella.

Niitä annetaan yritysten vaatimuksesta halpatyövoimalle ja kaukomaiden kelagoldilaisille. Ihan turha stadin asunnon halpoja vuokra-asuntoja havitella tavallisen köyhän pulliaisen. Eikä mitään muutakaan. Näin on paremminvoivat päättäneet, eli ne jotka ahnehtii kaiken hyvinvoinnin itselleen ja laittaa lopun työikäisen kansan räpistelemään paskaduuneista onnenonkijoiden kanssa.

Vierailija
7/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi tämä vapauttaisi ap:n rahaa kulutukseen, mikä taas palvelisi kaupungin yrityksiä. 

Vierailija
8/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

20v olet tienannut pari tuhatta? Ihmettelempä vain, että miten siitä ei ole jäänyt mitään säästöön?? Kyllä pienestäkin palkasta voi säästää, jos on säästäväinen. Etenkin kun ymmärtääkseni sinulla ei ole lapsia yms. joihin menisi huomattava summa rahaa.

Lisäksi olet vielä nuori. Mikset lisäkouluttaudu, vaihda työtä yms? Aiotko kenties 90-vuotiaaksi asti seuraavat 50v vain surkutella elämääsi? Siinäpä on juuri ongelmasi.

Vierailija
9/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono elintasosi johtuu siitä että asut eteläsuomessa. 2k€ on ihan normaali tulo muualla Suomessa.

Vierailija
10/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap,yritä saada asokoti. Sitten sulla jää jotain edes perinnöksi.

Vierailija
11/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt muuttamista vähän kauemmaksi Hesan keskustasta, jolloin vuokrataso huomattavasti alempi. Esim. itse asun Lohjalla ja käyn Helsingissä töissä, vajaa tunti bussilla.

Vierailija
12/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda töihin muualle Helsingistä. Elämänlaatu paranee huomattavasti ja on varaa muuhunkin kuin asumiseen.

Vierailija
13/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun on löydettävä halvempi asunto, asuinkunta tms. Monet ihmiset elävät samansuuruisella palkalla kuin sinä tai jopa pienemmällä......r

Vierailija
14/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työsi sellainen että sen alan työpaikkkoja ei ole missään muualla Suomessa? Vaikea uskoa. Ratkaisu on muuttaa halvemman asumisen piiriin. Juu juu kaikki sukulaisesi ja ystäväsi ovat Helsingissä. Mutta sellaista se on, joskus on pakko tehdä ikäviä asioita.

Vierailija
15/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt muuttamista vähän kauemmaksi Hesan keskustasta, jolloin vuokrataso huomattavasti alempi. Esim. itse asun Lohjalla ja käyn Helsingissä töissä, vajaa tunti bussilla.

Paljon sulla menee bussilippuihin kuukaudessa? Itseänikin kiinnostaa muutto kauemmaksi halvemman asumisen perässä. Muuttaminen vaan maksaa sekin ja jos bussimatkat vielä jatkossa vie suuren osan erotuksesta niin mietin kannattaako se lopulta.

Vierailija
16/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau. Itse asun pienessä muuttotappiokunnassa maalla. Kunnan vuokra rivarissa kaksiossa. Saan palkkaa verojen ja muiden jälkeen noin 2000e kk. Ikää on saman verran kuin ap:lla. Säästöjä ja sijoituksia on miljoonan euron edestä.

Jos saisin jostain 5000e ylimääräistä, en ostaisi sillä mitään. Sijoittaisin sen ja vasta kun raha on poikinut, ostaisin noi ap:n mainitsemat laitteet. Ja tietysti tarjousten perusteella.

Vierailija
17/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti ei yhtään mitään ole jäänyt 43-vuotiaaksi asti parin tonnin tuloista käteen, vai olisiko syy nyt kuitenkin siinä, että rahaa ei olla vaan yksinkertaisesti osattu käyttää oikein?

Mainitset ensin tuon Helsingin kalleuden.

EI OLE IHMISOIKEUS ASUA HELSINGISSÄ. Jos olet sen elämänvalinnan tehnyt, että olet päättänyt maksaa isoa vuokraa, sinun on hyväksyttävä omat valintasi ja sen aiheuttama lovi lompakkoon. Hyvien junayhteyksien päästä löytyy halvempia asuntoja ja rahaa jää enemmän säästöön.

Sattuma, sairastuminen yms ikävät tapahtumat vaikuttavat aina tietysti myös taloudelliseen puoleen eikä kaikkea välttämättä voi ennakoida. Rahan käyttämistä ja sijoittamista voi kuitenkin harjoitella pienemmilläkin tuloilla ja etenkin pienituloiselle se on vielä enemmän tärkeää.

Pienituloisen ei ole mitään järkeä asua Helsingissä. Mikäli jäät omasta tahdosta ylihintaiseen asuntoon on huono taloudellinen tilanne silloin oma valinta.

Vierailija
18/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka asutte kauempana ja käytte Helsingissä töissä, paljonko teillä menee työmatkoihin kuukaudessa?

15

Vierailija
19/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon sulla menee bussilippuihin kuukaudessa? Itseänikin kiinnostaa muutto kauemmaksi halvemman asumisen perässä. Muuttaminen vaan maksaa sekin ja jos bussimatkat vielä jatkossa vie suuren osan erotuksesta niin mietin kannattaako se lopulta.

Noin 230 euroa.

Vierailija
20/158 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama tilanne. Saan käteen nettona palkkaa 1500e kk. Yhtä kituuttamista. Vanhemmat ja mummut on jo kuolleet mutta perintöä ei jäänyt penniäkään oli vain velkoja ja kuolinpesästä haettiin konkurssiin. Ihanaa kun syntyi köyhään juopposukuun. Lapselleni olen yrittänyt opettaa metsän ihmeitä ja marjastusta ja kirjastossa käymistä ja kaikkea ilmaista kun ei ole rahaa mihinkään. Välillä katkeruus nousee kun kaverit matkustaa ym. Hain opiskelemaan amk 3 krt Enkä päässyt. Että olen kyllä yrittänyt mutta olen vain tällainen luuseri Amis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme