Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuntuuko kenestäkään siltä, että korona-aika varasti elämästänne pari-kolme vuotta?

Vierailija
05.11.2022 |

Siinäpä olikin jo kysymys. Tuntuu siltä, että sitä on viime vuodet elänyt jossain sumussa ja osittaisessa taistele tai pakene -moodissa. Olen kyllä tehnyt asioita, mutta tuntuu siltä, ettei niistä ole jäänyt normaaleja, kunnollisia muistijälkiä kaikki on ollut yhtä harmaata putkea. Harmittaa. Jos nyt vihdoin helpottaisi mitä nyt Ukrainan sotaa ym. kriisiä pukkaa.

Kommentit (243)

Vierailija
121/243 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Jaan tuon saman tunteen kuin ap.

Nyt en meinaa saada millään normaalista arjesta kiinni vaikka kuinka yritän jatkaa siitä mihin 2019 jäin.

Mä olin silloin tosi tarmokas ja ilonen ja mulla oli paljon hyviä suunnitelmia. Jouduin korona-ajan takia luopumaan niistä kaikista ja olen hyvin katkera ja vihainen hallituksen koronatoimista, Uudenmaan yms suluista ja median jatkuvasta pelottelusta. En saa sitä aikaa enää takaisin ja nyt en pysty menemään eteenpäin.

Että joo kyllä on vaikeaa nyt. Olen elänyt tähänastisen elämäni raskainta, vaikeinta ja ikävintä aikaa 2020 alkaen.

Anteeksi vaan, mutta mistä hallitus olisi voinut tietää keväällä 2020 kuinka vaarallinen korona on, kun tiedemiehet vasta selvittelivät asiaa? Tottakai alussa tarvittiin jopa ylimitoitettuja toimia kun ei ollut parempaa tietoa. Sehän se vasta olisi katastrofi ollut jos ei oltaisi rajoitettu mitään ja korona olisikin ollut vaarallisempi.

On se kumma kun suomalaiset päättäjät ei yleensä lähde sekoilemaan vaikka muu maailma heittäisi järkensä vaan maltilla katsotaan mitä tapahtuu. Mutta korona oli poikkeus. Muutama kaatuu flunssassa maahan kiinalaisten propaganda videoilla ja nämä alkaa uskoa kaiken mitä näkee ja kuulee somessa. Viis tilastoista ja mistään, hysteriat vaan tulille.

Montako vertailukohtaa tässä muka on? Jos jostain päin maailmaa käynnistyy epidemia, joka laajenee pian pandemiaksi, niin pitää toimia todella nopeasti eikä jäädä venttailemaan.

Voimme kiittää onneamme että korona ei ollut mikään rutto 2.

Vierailija
122/243 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi ei...varsinkin kun ei se ollut sen pahempi kuin influenssakaan... Ei kuollut yhtaan enempaa kuin joinan influennsavuosina. Nyt tosin sitten kuollaan kun piikitetaan.

ei ne piikit edes sitten ehkaisseet tartuntoja ei vaikeita sairastumisia. linssiin viilaus koko kampanja

Ja kohta iskee sensuuri. sellainen sananvapaus Suomessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/243 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus myöhemmin tullaan kyllä todella ihmettelemällään miten maailma meni polvilleen ja sortui kaiken maailman mielettömyyksiin yhden pöpön takia.

Vierailija
124/243 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne vaarallisuuslaskelmat teki sama tyyppi joka on laskenut pari muutakin sairautta ihan pieleen.

Mutta piikkifirmat voittaa ja nyt isosti. 

EUhun tilattiin tekstarilla 10 piikkii per nuppi

Vierailija
125/243 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu, että elin elämäni parasta aikaa. Ei tarvinnut mennä töihin toimistolle, sain olla halutessani vaikka koko päivän yöpaidassa kotona, sain pestä pyykkiä just silloin kun siltä tuntui, sain tehdä ja kokata sellaisia ruokia, joita ei muuten ehdi, sain käydä lenkillä juuri silloin kun halusin. työpanos parani ja tein myös ahkerammin töitä

Vierailija
126/243 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri niin. ja ne vuodet ovat maksaneet lasten ja nuorten terveylle ja paljon. halusivatko vanhukset edes ?

ja talous ja terveydenhuolto, mielenterveydet ja muiden sairauksien hoito romahtanut jne. velkaa on otettu ja paljon

Vierailija
127/243 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikuttanut korona mun elämään millään tavalla.ihan normisti on oltu ja menty kaiken aikaa.ilman maskia ja rokotuksia.

Vierailija
128/243 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu. Ihan samaan tahtiin on lapset kasvaneet ja oma kroppa vanhentunut.

Ehkä on etääntynyt ei-niin-läheisistä ihmisistä, mutta ei siihen lähentymiseen liene tarvetta jatkossakaan.

Vierailija
129/243 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vei elämästä monta vuotta, vei hyvän ja ihanan työyhteisön.

Koronan vuoksi meidän työyhteisö hajoitettiin.. muutamat meistä siirrettiin koronapotilaita hoitamaan.. emme palanneet enää koskaan entisiin tiimeihin.

Vierailija
130/243 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menihän siinä pari hedelmällistä vuotta, kun ihmisiä ei saanut kunnolla tavata. Nyt jännittää kertyneiden hoitovelkojen ja -jonojen takia ehdinkö edes aloittaa hedelmöityshoitoja ennen kuin julkisen puolen ikäraja pamahtaa täyteen. Saatttoi tää pandemia tehdä minut lapsettomaksi. Aika traagista.

Vierailija
131/243 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja Hesarin toimittajatkaan eivät siis hallitse suomen kieltä. Just just. :D

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006005684.html

Vierailija kirjoitti:

Ihan pikku vinkkinä ap:lle, että tuon lauseen perässä ei kuulu olla enää kysymysmerkkiä. Muistutat minua eräästä huonosti kirjoittavasta bloggaajasta.

Koronassa on ollut hyviäkin puolia mutta niitä sinä et varmaan tällä otsikolla hae.

Vierailija
132/243 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Jaan tuon saman tunteen kuin ap.

Nyt en meinaa saada millään normaalista arjesta kiinni vaikka kuinka yritän jatkaa siitä mihin 2019 jäin.

Mä olin silloin tosi tarmokas ja ilonen ja mulla oli paljon hyviä suunnitelmia. Jouduin korona-ajan takia luopumaan niistä kaikista ja olen hyvin katkera ja vihainen hallituksen koronatoimista, Uudenmaan yms suluista ja median jatkuvasta pelottelusta. En saa sitä aikaa enää takaisin ja nyt en pysty menemään eteenpäin.

Että joo kyllä on vaikeaa nyt. Olen elänyt tähänastisen elämäni raskainta, vaikeinta ja ikävintä aikaa 2020 alkaen.

Anteeksi vaan, mutta mistä hallitus olisi voinut tietää keväällä 2020 kuinka vaarallinen korona on, kun tiedemiehet vasta selvittelivät asiaa? Tottakai alussa tarvittiin jopa ylimitoitettuja toimia kun ei ollut parempaa tietoa. Sehän se vasta olisi katastrofi ollut jos ei oltaisi rajoitettu mitään ja korona olisikin ollut vaarallisempi.

On se kumma kun suomalaiset päättäjät ei yleensä lähde sekoilemaan vaikka muu maailma heittäisi järkensä vaan maltilla katsotaan mitä tapahtuu. Mutta korona oli poikkeus. Muutama kaatuu flunssassa maahan kiinalaisten propaganda videoilla ja nämä alkaa uskoa kaiken mitä näkee ja kuulee somessa. Viis tilastoista ja mistään, hysteriat vaan tulille.

Montako vertailukohtaa tässä muka on? Jos jostain päin maailmaa käynnistyy epidemia, joka laajenee pian pandemiaksi, niin pitää toimia todella nopeasti eikä jäädä venttailemaan.

Voimme kiittää onneamme että korona ei ollut mikään rutto 2.

Aluksi voidaan lähteä siitä, että kaikki tietää millainen valtio Kiina on. Kun sieltä jotain sanotaan niin sillä ei ole sen kummempaa totuusarvoa kuin venäläistenkään höpinöillä. Toisekseen oli saatavilla tilastotietoa ihan koko ajan siitä mistä on kyse. Mutta hysterian sokaisemat ei vain pystyneet näkemään niitä lukuja syystä tai toisesta. Meillä oli ihan lista saatavilla konkreettisista oireista mistä ei yksikään ollut sinällään hengenvaarallinen. Ainoa vaarallinen tila minkä covid voi saada aikaan on se, että henkilön oma immuunipuolustus hyökkää itseään vastaan ja tämä on äärimmäisen harvinaista eikä mikään suuren ihmisryhmän piirre. Lisäksi uhreista suurin osa on vanhuksia, mikä ei ole mitenkään epätyypillistä näissä tapauksissa.

Vierailija
133/243 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinänsä pilannut, mutta kaikki sen eteen kyllä yhteiskunta yritti tehdä, että se olisi pilannut elämämme. Onneksi oma "peruskallio" oli kunnossa eli säilyi kyky rationaaliseen ajatteluun ja harkintaan, ei tullut lähettyä piikkirumbaan, vaikka meikäläiset leimattiin hörhöiksi ja ties miksi yhteiskunnan, median ja jopa osan omien sukulaisten ja läheisten taholta. Koen että olen nyt vahvempi henkisesti kun selvisin tuon pahimman paskamankelin läpi. Olen kiitollinen myös siitä että silmäni avautui myös sille, miten sairas,ahne ja oman edun tavoitteleva yhteiskunta ja sen instituutit voi olla. Olen oppinut paljon ihmisyyden nurjista puolista ja olen kiitollinen että meidän perhe eli niin normaalisti kuin vain pystyttiin ilman hysteriaa, maskipanikointia ym. Tavattiin ystäviä ja kyläiltiin, tehtiin juttuja niin normisti kuin siihen vain oli mahdollisuus.

Vierailija
134/243 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, korona oli ainakin meidän sukupolvellemme ennennäkemätön pandemia, kun taas sukulaisten kuolemat ym. ovat kuitenkin sitä ns. normaalia elämää Siksi en ihmettele, että monille tämä aika on ollut myös traumaattista.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varastanut? Tuolla logiikalla mun elämästä on varastaneet aikaa myös omat ja läheisten sairastamiset ja kuolema sekä esimerkiksi sydänsäryistä toipuminen. Elämä on elämää silloinkin kun se on rankkaa, ei kukaan ole luvannut että täällä tulee olemaan hauskaa suurimman osan ajasta. Jos ei ole niin siitä ei saa mitään korvausta, aika menee eteenpäin joka tapauksessa.

Tosiaan kukaan ei ole minulle luvannut, että elämä olisi ruusuilla, eikä ole ollutkaan. Mutta mukaviakin aikoja on ollut.

Jos joku kokee elämän vastoinkäymisten vuoksi itsensä petetyksi, niin on varmaan saanut kasvatuksen curling vanhemmilta.

Vierailija
135/243 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä korona-aika varmaankaan vaikuttanut moneen boomeriin, jotka muutenkin pyörivät koti-oloissa ja eivätkä juurikaan tapaa ihmisiä.

Itseä käy sääliksi erityisesti lapset ja nuoret, sillä kaksi vuotta on hirmu pitkä aika heidän elämästään.

Lisäksi testaaminen, piikitykset, maskit, etäily, rajoitukset ja harrastuspaikkojen sulku ja tämä tehtiin ainoastaan pääosin hauraiden vanhusten suojelemiseksi. Koronaan kuolleiden mediaani-ikä on 84v!! Tauti ei ole millään tavoin vaarallinen lapsille, joita rajoitettiin täysin kohtuuttomasti.

Haluan muistuttaa, että nykytiedon valossa tauti ei ole vaarallinen lapsille. COVID-19 ei ole kuitenkaan ollut keskuudessamme tarpeeksi kauaa, jotta pitkän ajan vaikutuksista olisi tietoa kenelläkään. Voiko esim. jäädä kehoon muhimaan ja kuitenkin aiheuttaa jotain vaurioita joita ei ole vielä tullut ilmi jne. Toivotaan toki ettei voi.

Lapset tarvitsee kuitenkin aikuisia ohjaamaan harrastuksia. Nämä ovatkin jo eri tavalla vaarassa.

Vierailija
136/243 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, korona oli ainakin meidän sukupolvellemme ennennäkemätön pandemia, kun taas sukulaisten kuolemat ym. ovat kuitenkin sitä ns. normaalia elämää Siksi en ihmettele, että monille tämä aika on ollut myös traumaattista.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varastanut? Tuolla logiikalla mun elämästä on varastaneet aikaa myös omat ja läheisten sairastamiset ja kuolema sekä esimerkiksi sydänsäryistä toipuminen. Elämä on elämää silloinkin kun se on rankkaa, ei kukaan ole luvannut että täällä tulee olemaan hauskaa suurimman osan ajasta. Jos ei ole niin siitä ei saa mitään korvausta, aika menee eteenpäin joka tapauksessa.

Tosiaan kukaan ei ole minulle luvannut, että elämä olisi ruusuilla, eikä ole ollutkaan. Mutta mukaviakin aikoja on ollut.

Jos joku kokee elämän vastoinkäymisten vuoksi itsensä petetyksi, niin on varmaan saanut kasvatuksen curling vanhemmilta.

Ja ehkä ahdistavinta oli päättäjien ja median toiminta. Ei mitään tukea eikä rohkaisua vaan pelottelua ja hysteriaa sekä välinpitämättömyyttä pelkästään.

Pandemiankin olisi voinut kestää paremmin jos auktoriteetit ei olisi olleet niin pihalla.

Vierailija
137/243 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tunnu että se olisi varastanut minulta mitään, mutta harmittaa että itse en käyttänyt näitä paria vuotta hyödyksi, vaan jämähdin paikoilleen. Olisin voinut opiskella, kuntoilla, aloittaa jonkin harrastuksen sen sijaan että jäin sekä henkisesti että fyysisesti paikoilleni neljän seinän sisälle. Ainoa saavutus oli että katsoin kaikki kahdeksan kautta Game of Thronesia ja tusinan muita sarjoja.

Sama täällä.  Mut oli se aika outoa aikaa kun koko ajan uhkailtiin milloin ruumisrekoilla milloin jollain muulla. Uutiset oli pelkkää koronaa. Harmittaa hirveästi että jämähdin vaan kotiin mutta mitä muuta voi oikeastaan odottaa kun ihmiseltä viedään yhtäkkiä työ, arkiset rutiinit ja monet kodin ulkopuoliset paikat kuten kirjasto pistetään kiinni tai ne palvelevat vaan osittain. Harrastukset ja luennot oli etänä. Löydä siinä sitten perheettömänä sinkkuihmisenä yksiössä joku motivaatio nousta ylös ja kehittää itseään. 

Vierailija
138/243 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinänsä pilannut, mutta kaikki sen eteen kyllä yhteiskunta yritti tehdä, että se olisi pilannut elämämme. Onneksi oma "peruskallio" oli kunnossa eli säilyi kyky rationaaliseen ajatteluun ja harkintaan, ei tullut lähettyä piikkirumbaan, vaikka meikäläiset leimattiin hörhöiksi ja ties miksi yhteiskunnan, median ja jopa osan omien sukulaisten ja läheisten taholta. Koen että olen nyt vahvempi henkisesti kun selvisin tuon pahimman paskamankelin läpi. Olen kiitollinen myös siitä että silmäni avautui myös sille, miten sairas,ahne ja oman edun tavoitteleva yhteiskunta ja sen instituutit voi olla. Olen oppinut paljon ihmisyyden nurjista puolista ja olen kiitollinen että meidän perhe eli niin normaalisti kuin vain pystyttiin ilman hysteriaa, maskipanikointia ym. Tavattiin ystäviä ja kyläiltiin, tehtiin juttuja niin normisti kuin siihen vain oli mahdollisuus.

Juuri näin. Panikointi vain pahentaa asiaa. Pitää osata pitää pää kylmänä ja järki päässä. Valitettavasti monet joutuivat hysterian valtaan.

Vierailija
139/243 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuntunut ja sitä tukee tämä tutkimus:

Yliopistot USA/Kanada tekivät tutkimuksen miten Korona oikeasti lähti liikkeelle (löytyy eri lähteistä hakemalla):

eli mm. se ennuste jonka perusteella alettiin vaatia rokotuksia ihmisille oli että 0,9 % ihmisistä kuolisi koronaan...

Yliopistot laskivat mitkä olisivat olleet todelliset ennustelukemat:

0-19 v

0,0003%

20-29 v

0,003%

30-39v

0,011

40-49v

0,035

50-59v

0,129

60-69v

0,5

Eli käytännössä olemattomia lukuja monella ikäryhmillä mutta silti hullun kiilto silmissä lähdettiin rokottamaan kaikkia jotta valtava satojen miljardien rahastus saatiin liikkeelle... mitään muuta tässä ei ollut takana kuin valtava rahastus... ja jopa lapsia alettiin viedä Suomessakin rokotuksiin valtava kiilto silmissä...

Ja sitten esitettiin myös hyvä kysymys, minne katosi tavallinen influenssa ja siihen aina kuulunut korkea kuolleisuus samaan aikaan kun koronarahastusta tehtiin...?

Vierailija
140/243 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen ihminen alapeukuttaa tätä?