Onko täällä muita evakkojen jälkeläisiä?
Tämä aika on ainakin itselläni saanut pintaan kaiken ylisukupolvisen ikävän Laatokan maisemiin. Jos vielä joskus mahdollista niin lähden sinne.
Kommentit (228)
Välillä itkettää kadotettu maa. Omat juuret.
Tänä päivänä mietin raja taa jääneitä perintömaita, kerran kävin: käki kukkui kauniimmin kuin koskaan, nurmettunut piha, kivijalka, orvokkeja...
Se tunne, kun isä sisarustensa kanssa katseli kotipaikkaansa, ensimmäistä kertaa aikuisena, vuosikymmeniä lähdön jälkeen.
Oli vuosi 1990. Silloin historia oli lähellä minuakin.
Toisen polven evakko
Vierailija kirjoitti:
Tänä päivänä mietin raja taa jääneitä perintömaita, kerran kävin: käki kukkui kauniimmin kuin koskaan, nurmettunut piha, kivijalka, orvokkeja...
Se tunne, kun isä sisarustensa kanssa katseli kotipaikkaansa, ensimmäistä kertaa aikuisena, vuosikymmeniä lähdön jälkeen.
Oli vuosi 1990. Silloin historia oli lähellä minuakin.
Toisen polven evakko
Myötätuntoa, sama fiilis
Oma sukuni asui Laatokan Karjalassa satoja vuosia, kunnes joutui lähtemään. Kyllähän se hyvin surulliselta tuntuu ja jotenkin kaipaan sinne.
Minun isä syntynyt Kurkijoella .Evakkoon iso perhe tuli Suomeen .Ankeata oli alussa ja koko elämän olemme kantaneet suruja sodasta me lapset.
Vierailija kirjoitti:
Äiti oli evakko. Sen sisko luulee nyt kovasti olevansa karjalainen, puhuu muka karjalan kieltä ja heiluttelee Karjalan tasavallan lippua :D
Ai puhuu muka ? Niin teen minäkin muka, koska kotona opittu ja sitä ei tarvi halveksua.
Päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Välillä itkettää kadotettu maa. Omat juuret.
Olemme erilaisia. Veriperintö.
Lähes kaikki ovat paitsi rantaruotsalaiset. He eivät pariutuneet ali-ihmisten kanssa.
Oi kuin olis ihana osata karjalan murretta, miul mennee ain savon kans sekasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti oli evakko. Sen sisko luulee nyt kovasti olevansa karjalainen, puhuu muka karjalan kieltä ja heiluttelee Karjalan tasavallan lippua :D
Ai puhuu muka ? Niin teen minäkin muka, koska kotona opittu ja sitä ei tarvi halveksua.
Päinvastoin.
Osaatko oikeasti karjalan kieltä? Hirmu vaikealta kuulostaa
Vierailija kirjoitti:
Hävettää että yksi isovanhemmista oli karjalasta tullut evakko. Karjalasta tulleiden marina on jotain ihan käsittämätöntä. Luulevat olevansa Suomen tai jopa maailman ainoat evakot, joten katkeruutta ja ikävöintiä siirretään sukupolvelta toiselle.
Marina?
En ole koskaan kuullut minkäänlaista marinaa asiasta. Kyse on traumasta, joka koskee kaikkia niitä ihmisiä, jotka on joutuneet lähtemään synnyinsijoiltaan itse sitä tahtomatta. Se koskee myös nykyisiä pakolaisia, on he mistä maasta tahansa lähtöisin.
Et ole oppinut nähtävästi yhtään mitään.
Joutuisitpa itse kokemaan tämän asian. Pakkaa kamppeesi, se mitä pystyt ja ehdit, ja lähde kotoasi kohti tuntematonta, tietäen, että kotiisi et enää ikinä saa palata.
Karjalaiset kuuluivat siihen ryhmään, jotka eivät ole pakolaisia, vaan siirtolaisia. He ovat jossain määrin onnekkaampia kuin pakolaiset, jotka joutuvat täysin vieraisiin oloihin, vieraaseen maahan. Karjalaiset siirtyivät omaan maahansa, pysyivät koti-Suomessa ja toki heillä se kaikki oli helpompaa. Kuitenkin se on ollut valtavan suuri trauma heille kaikille. Koti maineen ja tuttuine naapureineen ja ihmisineen jäi sinne, eikä sinne koskaan enää voinut palata. Sota on jo muutenkin riittävän iso onnettomuus kansakuntaa kohtaan ja siihen vielä tämä. Suomi hoiti kaiken silti melko hyvin, koska asia pääsääntöisesti kuitenkin koettiin yhteiseksi.
Täällä huomaa kyllä, että kirjoittajat ovat liian nuoria, puuttuu tietämys ja ymmärrys.
Olen evakon jälkeläinen, suoraan seuraavassa polvessa. Olen käynyt äitini kotitalossa monta kertaa. Siinä asui ainakin silloin mukava perhe, tulimme juttuun vaikka kieli oli sanakirjan varassa. Kylässä oli pystyssä siis vaarini talo, naapuritalo ja vanha koulutalo. Monet talot oli sota tuhonnut, mutta nämä jäivät. Kylässä kasvoi paikka paikoin paljon vanhoja omenapuita. Äitini selitti, että juuri ennen sotaa eräs maatalousneuvoja oli tuonut koululaisille runsaat määrät jotain tiettyjä erikoisia omenpuulajin taimia ja niitä istutettiin oppilaiden toimesta joka puolelle kylää. Tulosta eivät sitten itse ehtineet nähdä, ennen kuin vasta 90-luvulla kun siellä vierailimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin.
Osaatko oikeasti karjalan kieltä? Hirmu vaikealta kuulostaa
Karjalan murre on eri asia kuin karjalan kieli. Karjalan kieltä puhui vielä nuorena ollessani Suojärveltä kotoisin oleva naapurin pappa.
Venäjällä Karjalaa puhutaan vielä jossain kylissä, mutta se on kuolemassa. Jonkun verran sitä yritetään vielä Itä-Karjalassa elvyttää, mutta nykytilanne taitaa olla sellainen, että ei onnistu enää.
Olen ollut yhdellä matkallani yötä vanhan pariskunnan luona, joista vaimo puhui karjalaa. Se oli kauniin kuuloista, mutta hyvin vähän sitä ymmärsin, joitakin sanoja vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hävettää että yksi isovanhemmista oli karjalasta tullut evakko. Karjalasta tulleiden marina on jotain ihan käsittämätöntä. Luulevat olevansa Suomen tai jopa maailman ainoat evakot, joten katkeruutta ja ikävöintiä siirretään sukupolvelta toiselle.
Marina?
En ole koskaan kuullut minkäänlaista marinaa asiasta. Kyse on traumasta, joka koskee kaikkia niitä ihmisiä, jotka on joutuneet lähtemään synnyinsijoiltaan itse sitä tahtomatta. Se koskee myös nykyisiä pakolaisia, on he mistä maasta tahansa lähtöisin.
Joutuisitpa itse kokemaan tämän asian. Pakkaa kamppeesi, se mitä pystyt ja ehdit, ja lähde kotoasi kohti tuntematonta, tietäen, että kotiisi et enää ikinä saa palata.
Karjalaiset kuuluivat siihen ryhmään, jotka eivät ole pakolaisia, vaan siirtolaisia.
Oletpa harvinaisen pihalla. Evakot ei ole siirtolaisia. Siirtolainem on henkilö, joka muuttaa toiseen maahan pysyvästi. Evakot muuttivat maan sisällä. Suuri osa maailman pakolaisista on pakolaisia omassa maassaan.
Vanhempani lähtivät evakkoon Irakista v.91
Sukujuuria luovutetun Karjalan sekä entisen Sallan puolelta.
Äiti oli Karjalan evakko. Hän oli jatkosodassa lottana ja samoin oli rintamalla hänen isä ja veli. Kun lähtökäsky perheelle tuli, mummo pakkasi hevosen kärryt niin täyteen kuin pystyi ja laittoi poikalapset matkaan, siitä vaan, ajakaa länteen päin, sinne minne muutkin menee ja ilmoittautukaa siellä sitten jollekin, jossakin että keitä olette ja mistä tulette.
Pojat oli iältään 11 ja 13 vuotta.
Kuka teistä nykyisistä vanhemmista tekisi tämän, laittaisi lapsensa matkaan tietämättä yhtään mikä heitä odottaa? Silloin se oli pakko. Mummo lähti itse muitten lasten kanssa pakaaseineen ja reppuineen asemalle odottamaan evakkojunaa. He olivat jo olleet evakossa talvisodan ja välirauhan aikana, mutta palasivat jatkosodan alettua takaisin. Uusi lähtö tuli sitten ja se oli lopullinen.
Kyllä se on ollut kamalaa. Mummo oli sydän syrjällään, lasten takia. Evakkojunaa pommitettiinkin jossain välissä, piti lähteä ulos metsän suojiin pikkulasten kanssa.
Onneksi vaarini ja enoni palasivat sodasta terveinä, rakensivat perheelle uuden talon kantasuomeen. Ei he paljon sodasta puhuneet, mutta Karjalan murre säilyi puheessa heillä kaikilla, jopa nuorimmalla tädillänikin. Kaikki he ovat nyt jo poissa, mutta minä vaalin karjalaisia juuriani ja myös minun lapseni ovat asiasta aina olleet kiinnostuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marina?
Karjalaiset kuuluivat siihen ryhmään, j
Ohhoh. Sinä jos kuka olet nyt asiasta pihalla.
Karjalan eri kolkista ovat sukuni juuret. Isovanhemmat olivat evakoita. Itselläni karjalaisuus näkyy vikkelänä mielenä ja kielenä, sukurakkautena ja ortdoksisuutena. Ripauksella kaihoa ja kaipuuta johonkin mitä ei ole, kultakäkösten maille. Varsinaisesti en kaipaa Karjalaan. Ei se ole minun kotini.