Muilta vanhemmilta tuleva paine syöttää lapselle epäterveellistä ruokaa
Tajuan yhtäkkiä, miten paljon tuttavapiirissä käydään lasten kanssa esim mäkkärissä tai tilataan kotiin ns. roskaruokaa.
Usein kun ollaan porukalla liikkeellä jossain, muut haluavat pistäytyä äkkiä ruokkimassa lapset ranskalaisilla ja jätskillä jossain hesessä, ja mä olen se vaikea mamma, kun en haluaisi juuri 2-vuotta täyttäneelle vielä tätä kulttuuria opettaa. Lapseni ei ole syönyt jäätelöä, pizzaa, hampurilaisia tai ranskalaisia, koska on kovin pieni, eikä todellakaan sellaisia kaipaa. En ole mikään terveysintoilija, mutta en vain näe mitään syytä lapata noin pieneen vielä tuollaisia määriä kovaa rasvaa ja suolaa. En myöskään syötä hänelle sellaisia eineksiä, jotka ovat voimakassuolaisia. Ostan mielummin kanan lapselle ihan kanana enkä nugetteina.
Yllättävän usein tulee hankalia tilanteita, kun pitäisi yhtäkkiä aina mennä johonkin heseen tai kylässä tuputetaankin lapselle jotain eineshodaria käteen. En haluaisi loukata ketään, mutta miten siinä sitten kohteliaasti sanoo, että anteeksi nyt, mutta en halua, että mun lapsi syö noin epäterveellisesti.
Isompana sitten voi toki herkutellakin joskus, mutta miksi ihmeessä näin pienen pitäisi syödä tuolla tavalla?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi monet kuvittelevat, että Hesessä saa vain roskaruokaa? Toivottavasti lapsesi ei ole päivähoidossa, siellä syödään eineksiä.
Mikä siellä Hesessä on terveellistä?
naudanliha, leipä, tomaatti, salaatti, kana, peruna, maito, juusto esim.
Pakko ohiksena kommentoida tuote leipää, kun se monissa viesteissä toistuu. Hampurilaissämpylässä on aivan tajuton määrä sokeria, jos ette sitä tienneet.
Lisäksi tähän viestiin kysyn että mikä Hesen tarjoama peruna siellä terveellistä oikein on, ne upporasvassa paistetut överisuolatutko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, voit pitää omia eväitä lapsellesi. Ja enpä oikein usko, että kukaan painostaa mihinkään. Mulla on kolme lasta, enkä näe mitenkään ongelmallisena, että joskus käymme vaikka sitten jopa mäkkärissä, mutta mun pienin, joka myös on 2v, niin annan hänelle muuta syötävää siinä, kun muut syövät ranskiksia ja burgeria.
Joo, mulla onkin omat eväät mukana, jos ollaan ruoka-aikaan liikkeellä, mutta jotenkin näitä tilanteita tulee tosi usein, että ollaan vaikka kavereilla kylässä ja tepsuttelee sieltä yhtäkkiä keittiöstä joku nakki suussa tai että ollaan vaan yhdessä lähdetty käväisemään kaupungilla ja sitten pitääkin mennä sinne mäkkäriin. On jotenkin tosi vaivaannuttavaa olla koko ajan sanomassa, että anteeksi mutta mä en halua että mun lapsi syö noin kuin teidän lapset.
Ap
Kuinka usein on "tosi usein"? Onko se kerran kuussa, kerran viikossa vai kerran päivässä? Muistuttaisin, että terveellinen ruokavalio tarkoittaa sitä, että 80 %:a ruokavaliosta on kunnossa. Terveelliseen ruokavalioon mahtuu siis joustoa esim. silloin, kun ollaan vieraisilla tai kodin ulkopuolella retkellä. Jospa päättäisit etukäteen, kuinka usein lapsesi saa syödä sinun mielestäsi epäterveellisiä asioita ja kertoisit sitten kavereillesi, että lapsen kiintiö tältä viikolta on jo täynnä?
Voit vaikka naurahtaa päälle ja kertoa, että teidän perheessä kukaan ei tätä useammin syö epäterveellisiä asioita, että olette tällä tavalla vähän "tiukkiksia". Usein auttaa, että osaa vähän nauraa itselleen, silloin muille ei tule kiusaantunut olo :)
Eikös hän ole päättänyt, että sopiva määrä on 0. Minunkin mielestäni se on ok. Jos porukka tosiaan tahtoo aina vain hampurilaispaikkaan eikä muu, tavallinen ruokaravintola käy, niin sitten varmaan sanoisin, et menkää te muut vaan. Me käydään hakemassa jotain mieluisampaa sillä aikaa. Ei sitä sen kummemmin tarvitse perustella, eikä mennä istumaan sinne Heseen, jos kerran ei halua omalle lapselleen ranskalaismaistiaisia tarjoilla. Menee mahdollisesti vieressä olevaan lounaspaikkaan tai hakee kaupasta parempaa syötävää. Ei siitä itse kiusaantua tarvitse vaan niiden, jotka syövät epäterveellisesti. En minäkään mitään numeroa siitä tee, jos porukka/kuski päättää reissussa pysähtyä ABClle syömään. Totean vaan vasta kun muut on kassajonossa viimeiselle, et mä haen tosta Salen puolelta syötävää. Koska mä en oo valmis maksaan siitä ABCn ruuasta edes puolta siitä mitä siitä pyydetään, sen verran huonoa tavaraa tarjoilevat.
Mitä Salessa on parempaa kuin ABC:llä?
Banaaneita/muita hedelmiä ja pähkinöitä esimerkiksi. Jopa patongit parempia kun ne siellä huoltoaseman tiskissä. Mielummin kärsin vähän nälästä kun syön sitä ylihinnoiteltua, jäähtynyttä lämminruokaa tai edes buffassa salaattia, koska nekin on nahistuneita, raakaa tomaattia ja muutenkin huono valikoima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taas ajattelen, että ei niin mitään haittaa, että satunnaisesti "syöttää tuolla tavalla". Eikä mun tuttavapiirissä muillekaan. Mutta eihän siitä toki varmaan kukaan pahastuisi, jos joku terveystietoisempi syöttäisi omia eväitä lapselleen. Kunhan ei meille muille tuputa terveysoppejaan.
En missään tapauksessa tuputa mitään kenellekään, mutta kun jatkuvasti joutuu sanomaan että sorry, mun taapero ei syö ranskalaisia/pizzaa/nakkeja/kebabia jne samalla kun toinen syöttää niitä omalleen vieressä, onhan se oikeasti tosi vaivaannuttavaa. Ei ole tarkoitus olla muita parempi, ne vaan nyt ei mun mielestä kuulu pienen lapsen järkevään ruokavalioon. Isompana sitten satunnaisesti toki. Ap
No mun 5v kertoi ihan itse ettei pidä nakeista, pizzasta, kokiksesta, hampurilaisista.. mä olin itsekin välilä hätää kärsimässä kun olis ollut helppo hakea se juustohamppari reissussa ja siirtää ruoka myöhemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötät sille muksulle sen piltin sillä aikaa kun oottelette ruokaa ja sit kun ruoka tulee niin tarjoilet sille vaikka niitä porkkanatikkuja. Miten tästäkin saa tehtyä ongelman?
Se, kun esim mun muksu ei koskaan saanut valmisruokia. Sit kun sille yritti niitä tarjota niin ei kelvannut. Enkä pidä ihmeenä, koska maistuvathan ne ihan hirveeltä ja näyttää oksennukselta. Jäätelöä kyllä syötiin, mutta hampurilaispaikoissa ei käyty. Jos ulkona piti syödä niin sit se oli normiravintola, ei tosiaan mikään gourmetpaikka, vaan tuollainen lounaspaikkatyylinen. Mieluiten sellainen, jossa on salaattibuffa, siitä saa jo hyvin mieluisaa syötävää, kurkkujen ja porkkanoiden lisäksi sitä salaattia, useimmiten niissä on jotain hedelmiä, kananmunaa, ehkä tonnikalaa ja leipää sekä maitoa juotavaksi.
Ja ennen kun joku kysyy, niin oli hoidossa, perhepäivähoitajalla, joka laittoi kaiken ruuan itse, kiisseleiden marjat kävi metsästä poimimassa ym. Kylllä otti muutaman viikon koville kun meni eskariin ja vasta siinä iässä tutustui einesruokiin.
Meidän esikoiselle tuo oli ihan todellinen ongelma ja rajoitti perheen lomailuakin. Hän ei kerta kaikkiaan suostunut syömään valmisruokia tai pikaruokia. Päiväkodissa ja koulussa söi lähinnä näkkäriä, salaattia ja vettä. Joskus tuli eteen tilanteita (esim. luokkaretki), jossa olisi ollut pakko syödä tarkottua ruokaa (esim. hamppari ja valmiskaakao), mutta hän ei syönyt.
Vasta 17-vuotiaana oppi enemmän syömään joitain eineksiä/pikaruokia, kun alkoi enemmän syödä kavereiden kanssa ulkona. Edelleen kuitenkin noissa tosi valikoiva. Esim. pizzaa, hodaria tai juustohampparia ei syö.
Eli olisi ollut hyvä totutella ihan pienestä pitäen. Olisi elämä paljon helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko ajoitat ne tapaamiset niin etteivät osu ruoka-aikaan tai nappaat kotoa taaperolle eväät mukaan. Oli se sitten valmista tai itsetehtyä. Mikro löytyy kyllä kysyttäessä oikeastaan joka paikasta.
Lisäksi voisi olla ihan hyvä opetella saamaan se suunsa auki ja ehdottaa välillä itse jotakin toista, mieleisempää lounaspaikkaa.Itse koin tosi näppäräksi treffata äitejä keskustassa, käydä syömässä ja syöttää taapero/vauva. Sit kotiinpäin jolloin mukelo nukahti rattaisiin ja kotona hetki omaa aikaa kahvikupin kera 😄
Juuri näin. Mua ihmetyttää, lähtevätkö pienten lasten vanhemmat aamulla kotiovesta ulos miettimättä lainkaan, tulevatko takaisin kotiin klo 12 vai kenties vasta klo 20. Kyllä mulle ja kavereilleni oli aikoinaan ihan selvää, että jos muutakaan ei ollut etukäteen sovittu, syömään mentiin kotiin. Vaikka siis matkan varrella olisi ollut ravintoloitakin.
Samaa mietin. Ja miten on rahaa syödä ulkona, vaikka olisi hyvätuloinen, niin että ruuan laadusta tulee äidille ongelma.
Ja eikö lapsella ole rutiineja, vaikka korostetaan. ruuan tervellisyyttä, mutta yhtä hyvin siihen kuuluu rauhallinen ruokatuokio tiettyyn aikaan ja säännöllisyys. Nukkuuko lapsi myös päiväunet kylässä tai ravintolassa? Entä ulkoilu?
Meillä aina on pidetty kiinni ruteeneista ja rytmistä esim. lounas syödään 11, päiväunille klo 12 jne. ja kaikki vierailut ja menot on sovitettu näiden mukaan, muuten elämä olisi yhtä kaaosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, voit pitää omia eväitä lapsellesi. Ja enpä oikein usko, että kukaan painostaa mihinkään. Mulla on kolme lasta, enkä näe mitenkään ongelmallisena, että joskus käymme vaikka sitten jopa mäkkärissä, mutta mun pienin, joka myös on 2v, niin annan hänelle muuta syötävää siinä, kun muut syövät ranskiksia ja burgeria.
Joo, mulla onkin omat eväät mukana, jos ollaan ruoka-aikaan liikkeellä, mutta jotenkin näitä tilanteita tulee tosi usein, että ollaan vaikka kavereilla kylässä ja tepsuttelee sieltä yhtäkkiä keittiöstä joku nakki suussa tai että ollaan vaan yhdessä lähdetty käväisemään kaupungilla ja sitten pitääkin mennä sinne mäkkäriin. On jotenkin tosi vaivaannuttavaa olla koko ajan sanomassa, että anteeksi mutta mä en halua että mun lapsi syö noin kuin teidän lapset.
Ap
Jos vaikka sanot sen vähemmän syyllistävästi, niin ei ole niin vaivannuttavaa?
Esim. Meidän nakkipetteri ei syö tätä ruokaa, mutta onneksi meillä on omat eväät mukana.
Lapseni lempiruoka pienenä oli paprika. Oli todella nirso. Ei siitä sen kummempaa ohjelmanumeroa tarvinnut tehdä, kuin kaivaa ne eväät esille ja hän söi mitä hän halusi, samalla kun muut söivät mitä he halusivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuinka usein on "tosi usein"? Onko se kerran kuussa, kerran viikossa vai kerran päivässä? Muistuttaisin, että terveellinen ruokavalio tarkoittaa sitä, että 80 %:a ruokavaliosta on kunnossa. Terveelliseen ruokavalioon mahtuu siis joustoa esim. silloin, kun ollaan vieraisilla tai kodin ulkopuolella retkellä. Jospa päättäisit etukäteen, kuinka usein lapsesi saa syödä sinun mielestäsi epäterveellisiä asioita ja kertoisit sitten kavereillesi, että lapsen kiintiö tältä viikolta on jo täynnä?
Voit vaikka naurahtaa päälle ja kertoa, että teidän perheessä kukaan ei tätä useammin syö epäterveellisiä asioita, että olette tällä tavalla vähän "tiukkiksia". Usein auttaa, että osaa vähän nauraa itselleen, silloin muille ei tule kiusaantunut olo :)
Eikös hän ole päättänyt, että sopiva määrä on 0. Minunkin mielestäni se on ok. Jos porukka tosiaan tahtoo aina vain hampurilaispaikkaan eikä muu, tavallinen ruokaravintola käy, niin sitten varmaan sanoisin, et menkää te muut vaan. Me käydään hakemassa jotain mieluisampaa sillä aikaa. Ei sitä sen kummemmin tarvitse perustella, eikä mennä istumaan sinne Heseen, jos kerran ei halua omalle lapselleen ranskalaismaistiaisia tarjoilla. Menee mahdollisesti vieressä olevaan lounaspaikkaan tai hakee kaupasta parempaa syötävää. Ei siitä itse kiusaantua tarvitse vaan niiden, jotka syövät epäterveellisesti. En minäkään mitään numeroa siitä tee, jos porukka/kuski päättää reissussa pysähtyä ABClle syömään. Totean vaan vasta kun muut on kassajonossa viimeiselle, et mä haen tosta Salen puolelta syötävää. Koska mä en oo valmis maksaan siitä ABCn ruuasta edes puolta siitä mitä siitä pyydetään, sen verran huonoa tavaraa tarjoilevat.
Mitä Salessa on parempaa kuin ABC:llä?
Banaaneita/muita hedelmiä ja pähkinöitä esimerkiksi. Jopa patongit parempia kun ne siellä huoltoaseman tiskissä. Mielummin kärsin vähän nälästä kun syön sitä ylihinnoiteltua, jäähtynyttä lämminruokaa tai edes buffassa salaattia, koska nekin on nahistuneita, raakaa tomaattia ja muutenkin huono valikoima.
BANAANEITA?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko ajoitat ne tapaamiset niin etteivät osu ruoka-aikaan tai nappaat kotoa taaperolle eväät mukaan. Oli se sitten valmista tai itsetehtyä. Mikro löytyy kyllä kysyttäessä oikeastaan joka paikasta.
Lisäksi voisi olla ihan hyvä opetella saamaan se suunsa auki ja ehdottaa välillä itse jotakin toista, mieleisempää lounaspaikkaa.Itse koin tosi näppäräksi treffata äitejä keskustassa, käydä syömässä ja syöttää taapero/vauva. Sit kotiinpäin jolloin mukelo nukahti rattaisiin ja kotona hetki omaa aikaa kahvikupin kera 😄
Juuri näin. Mua ihmetyttää, lähtevätkö pienten lasten vanhemmat aamulla kotiovesta ulos miettimättä lainkaan, tulevatko takaisin kotiin klo 12 vai kenties vasta klo 20. Kyllä mulle ja kavereilleni oli aikoinaan ihan selvää, että jos muutakaan ei ollut etukäteen sovittu, syömään mentiin kotiin. Vaikka siis matkan varrella olisi ollut ravintoloitakin.
Samaa mietin. Ja miten on rahaa syödä ulkona, vaikka olisi hyvätuloinen, niin että ruuan laadusta tulee äidille ongelma.
Ja eikö lapsella ole rutiineja, vaikka korostetaan. ruuan tervellisyyttä, mutta yhtä hyvin siihen kuuluu rauhallinen ruokatuokio tiettyyn aikaan ja säännöllisyys. Nukkuuko lapsi myös päiväunet kylässä tai ravintolassa? Entä ulkoilu?
Meillä aina on pidetty kiinni ruteeneista ja rytmistä esim. lounas syödään 11, päiväunille klo 12 jne. ja kaikki vierailut ja menot on sovitettu näiden mukaan, muuten elämä olisi yhtä kaaosta.
RUTEENEISTA?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän aloittajaa. Meillä on 1,5 v lapsi kotona vanhemman kanssa ja ei ole ollut mitään kiirettä lisätä ruokavalioon joitakin ruokia. Lapsemme ei ole koskaan maistanut karkkia, jäätelöä, hampurilaista, pizzaa tms. Kerran sai maistaa pari pientä ranskanperunaa ja kahdesti on annettu peukalonkynnen kokoinen pala munkista, eikä lapsi siitä välittänyt kummallakaan kerralla. Suurinta herkkua tällä hetkellä on ruisleipä, satunnaisesti annettu pieni pala keittokinkkua ja rusinat jälkiruokana. En ymmärrä, miksi pientä lasta pitäisi vielä totuttaa joihinkin ruokiin. Lapsi ei osaa niitä itse kaivata, eikä pyytää. Toki joku toinen voi antaa lapselleen erilaisia ruokia, mutta en koe meillä siihen tarvetta. Herkkuja ehtii syömään sitten myöhemminkin. En tuputa tätä meidän ruokavaliota muille, mutta en myöskään halua, että meidän lapselle tuputetaan kovin suolaisia, rasvaisia ja sokerisia herkkuja.
Vitsit kun tulee muistoja mieleen. Saanko arvata että sulla on esikoinen. Mulla on 10v ja 7v ja 2v. Kyllä on eroa siinä miten pystyi rajaan herkuttelua ym esikoisella ja kuopuksella.
Usein esikoiset saavat tuntea nahoissaan, vanhempiensa intoilut ja kasvatusvirheet, joita lapsi sitten joutuu käsittelemään aikuisuuteen saakka.
Olen esikoinen ja niitä vanhempien intoiluja ja ehdottomuuksia käsittelen edelleen, toisin kuin 6v nuorempi veljeni ja häntä 2v nuorempi pikkuveli. Vanhempeni intoilut loppuivat minuun ja kun olivat sen verran iäkkäitä, moni asia meni överiksi.
Esim. en saanut syödä mitään jossa oli sokeria tai en saanut nukkua vanhempieni kanssa, mutta veljille ne olivat sallittuja. Ja muutenkin elämä lepsua.
Minä tilasin tuon ikäiselle hesestä aina ranskalaiset ilman suolaa. Eihän ne silti terveellistä ole, mutta ei nyt mitenkään kamalaakaan satunnaisesti syötynä. Pikaruokala on siitä helppo että sieltä saa nopeasti ja edullisesti sellaista ruokaa joka melko varmasti maistuu lapsille, ei tarvitse alkaa arpoa löytyisikö jostain lähistöltä joku ravintola jonka tarjonta sopisi kaikille ja ruuan saisi nopeasti.
Kuinka paljon te oikeen näette niitä kavereita, jos lapsi on päiväkodissa=sä töissä? Millä ihmeen ajalla ehditte nähdä niin paljon, että tämä on ihan ongelma?
En ymmärrä, mutta olenkin erakko... ja laiska... 😁
Lapsellehan maistuu melko varmasti rasvainen, suolainen ja makea, kun hänet näihin totuttaa. Luonnossa ei esiinny niin suolaisia ja rasvaisia ruokia, kuin mitä suurin osa pikaruoasta ja eineksistä on. Se, ettei tällaisilla ruoilla pientä lastaan ruoki säännöllisesti, ei ole ehdottomuutta, vaan vastuullista vanhemmuutta.
Ihan varmasti olisi helppo iskeä ne ranskalaiset eteen ja hyvin todennäköisesti maistuisi. Helpommalla pääsee, kun ei kovin pienen kanssa lähde sille tielle ollenkaan.
Vitsit kun tulee muistoja mieleen. Saanko arvata että sulla on esikoinen. Mulla on 10v ja 7v ja 2v. Kyllä on eroa siinä miten pystyi rajaan herkuttelua ym esikoisella ja kuopuksella.