Muilta vanhemmilta tuleva paine syöttää lapselle epäterveellistä ruokaa
Tajuan yhtäkkiä, miten paljon tuttavapiirissä käydään lasten kanssa esim mäkkärissä tai tilataan kotiin ns. roskaruokaa.
Usein kun ollaan porukalla liikkeellä jossain, muut haluavat pistäytyä äkkiä ruokkimassa lapset ranskalaisilla ja jätskillä jossain hesessä, ja mä olen se vaikea mamma, kun en haluaisi juuri 2-vuotta täyttäneelle vielä tätä kulttuuria opettaa. Lapseni ei ole syönyt jäätelöä, pizzaa, hampurilaisia tai ranskalaisia, koska on kovin pieni, eikä todellakaan sellaisia kaipaa. En ole mikään terveysintoilija, mutta en vain näe mitään syytä lapata noin pieneen vielä tuollaisia määriä kovaa rasvaa ja suolaa. En myöskään syötä hänelle sellaisia eineksiä, jotka ovat voimakassuolaisia. Ostan mielummin kanan lapselle ihan kanana enkä nugetteina.
Yllättävän usein tulee hankalia tilanteita, kun pitäisi yhtäkkiä aina mennä johonkin heseen tai kylässä tuputetaankin lapselle jotain eineshodaria käteen. En haluaisi loukata ketään, mutta miten siinä sitten kohteliaasti sanoo, että anteeksi nyt, mutta en halua, että mun lapsi syö noin epäterveellisesti.
Isompana sitten voi toki herkutellakin joskus, mutta miksi ihmeessä näin pienen pitäisi syödä tuolla tavalla?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, voit pitää omia eväitä lapsellesi. Ja enpä oikein usko, että kukaan painostaa mihinkään. Mulla on kolme lasta, enkä näe mitenkään ongelmallisena, että joskus käymme vaikka sitten jopa mäkkärissä, mutta mun pienin, joka myös on 2v, niin annan hänelle muuta syötävää siinä, kun muut syövät ranskiksia ja burgeria.
Joo, mulla onkin omat eväät mukana, jos ollaan ruoka-aikaan liikkeellä, mutta jotenkin näitä tilanteita tulee tosi usein, että ollaan vaikka kavereilla kylässä ja tepsuttelee sieltä yhtäkkiä keittiöstä joku nakki suussa tai että ollaan vaan yhdessä lähdetty käväisemään kaupungilla ja sitten pitääkin mennä sinne mäkkäriin. On jotenkin tosi vaivaannuttavaa olla koko ajan sanomassa, että anteeksi mutta mä en halua että mun lapsi syö noin kuin teidän lapset.
Ap
Joo, mitali on postissa tulossa. P.S. Mäkkäristä saa mm. porkkanoita ihan sellaisenaan. Ei ole pakko sitä ceasar-salaattia sille lapselle ottaa
Miks joku haluaisi tarjota lapselleen ateriaksi pelkkiä porkkanoita?
Sitten sä varmaan menet syömään jonnekin muualle sen lapsen kanssa.
Onko tavallista, että 2-vuotiaan annetaan syödä ranskalaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi monet kuvittelevat, että Hesessä saa vain roskaruokaa? Toivottavasti lapsesi ei ole päivähoidossa, siellä syödään eineksiä.
Mikä siellä Hesessä on terveellistä?
Roskaruuan ja terveellisen välissä on esim. minisalaatti, kurkkutikut ja kanatortilla. Tietenkään 2v ei osaa syödä tortillaa, on allerginen tomaatille eikä koske kurkkutukkuihin, mutta ei ole pakko opettaa lapselle sitä, että joka paikassa on oltava eväät mukana.
Mä veisin kyllä mielummin lapsen jonnekin ravintolaan, missä sille on ihan oikeaa hyvää ruokaa tarjolla, ei vain kuivahtaneita kurkkutikkuja.
Onko sellaisia ravintoloita oikeasti olemassa? Mun lapsi ei ole vielä ravintolaikäinen, mutta kaikki ravintolat, joissa olen itse käynyt ja sattunut lastenmenua tutkailemaan, tarjoavat pizzaa, nauravia nakkeja/nugetteja ja ranskalaisia. Hesessä voi sentään ranskalaisten tilalle valita kurkkua tai porkkanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, voit pitää omia eväitä lapsellesi. Ja enpä oikein usko, että kukaan painostaa mihinkään. Mulla on kolme lasta, enkä näe mitenkään ongelmallisena, että joskus käymme vaikka sitten jopa mäkkärissä, mutta mun pienin, joka myös on 2v, niin annan hänelle muuta syötävää siinä, kun muut syövät ranskiksia ja burgeria.
Joo, mulla onkin omat eväät mukana, jos ollaan ruoka-aikaan liikkeellä, mutta jotenkin näitä tilanteita tulee tosi usein, että ollaan vaikka kavereilla kylässä ja tepsuttelee sieltä yhtäkkiä keittiöstä joku nakki suussa tai että ollaan vaan yhdessä lähdetty käväisemään kaupungilla ja sitten pitääkin mennä sinne mäkkäriin. On jotenkin tosi vaivaannuttavaa olla koko ajan sanomassa, että anteeksi mutta mä en halua että mun lapsi syö noin kuin teidän lapset.
Ap
Joo, mitali on postissa tulossa. P.S. Mäkkäristä saa mm. porkkanoita ihan sellaisenaan. Ei ole pakko sitä ceasar-salaattia sille lapselle ottaa
Näinpä. Pointti on se, ettei hesessä yms. oikeasti ole mitään järkevää ruokaa pienelle lapselle. Voit tietenkin ostaa sille niitä porkkanoita, mutta se ei ole mikään oikea ateria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi monet kuvittelevat, että Hesessä saa vain roskaruokaa? Toivottavasti lapsesi ei ole päivähoidossa, siellä syödään eineksiä.
Roskaruuan ja terveellisen välissä on esim. minisalaatti, kurkkutikut ja kanatortilla. Tietenkään 2v ei osaa syödä tortillaa, on allerginen tomaatille eikä koske kurkkutukkuihin, mutta ei ole pakko opettaa lapselle sitä, että joka paikassa on oltava eväät mukana.
Mä veisin kyllä mielummin lapsen jonnekin ravintolaan, missä sille on ihan oikeaa hyvää ruokaa tarjolla, ei vain kuivahtaneita kurkkutikkuja.
Onko sellaisia ravintoloita oikeasti olemassa? Mun lapsi ei ole vielä ravintolaikäinen, mutta kaikki ravintolat, joissa olen itse käynyt ja sattunut lastenmenua tutkailemaan, tarjoavat pizzaa, nauravia nakkeja/nugetteja ja ranskalaisia. Hesessä voi sentään ranskalaisten tilalle valita kurkkua tai porkkanaa.
No on ainakin pk-seudulla paljon.
Vierailija kirjoitti:
Joo, meidän lapselle on tarjottu jo vuoden ikäisenä juustonaksuja. Oli siis joku random äiti oman samanikäisen lapsensa kanssa bussissa, ja tarjosi meidänkin lapselle. Kirjastossa joku syötti roiskeläppää noin 1,5-vuotiaalle ja olen usein nähnyt Hesessä alle kaksi vuotiaita syömässä ranskalaisia. Ja lapsilla on ollut oma annos eikä mitään muutamaa ranskalaista vanhempien ateriasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, meidän lapselle on tarjottu jo vuoden ikäisenä juustonaksuja. Oli siis joku random äiti oman samanikäisen lapsensa kanssa bussissa, ja tarjosi meidänkin lapselle. Kirjastossa joku syötti roiskeläppää noin 1,5-vuotiaalle ja olen usein nähnyt Hesessä alle kaksi vuotiaita syömässä ranskalaisia. Ja lapsilla on ollut oma annos eikä mitään muutamaa ranskalaista vanhempien ateriasta.
Musta toi on tosi hurjaa. Olenko sitten vähemmistöä, en tiedä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että riippuu onko esikoinen/ainoa lapsi vai joukon jatke.
Kohtuus kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta toi on tosi hurjaa. Olenko sitten vähemmistöä, en tiedä. Ap
Munkin mielestä toi on tosi hurjaa, vaikka itsekin saatan antaa pienen maistaa jotain "herkkuja". Paino on sanalla maistaa, eli vaikka pari sipsiä jossain juhlissa, eikä niin että heitetään lapsen tuhottavaksi pussillinen perunalastuja jollain normaalilla bussimatkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Näinpä. Pointti on se, ettei hesessä yms. oikeasti ole mitään järkevää ruokaa pienelle lapselle. Voit tietenkin ostaa sille niitä porkkanoita, mutta se ei ole mikään oikea ateria.
Tää ei nyt tässä ole se issue, mutta muistan kerran kun kaveri tilasi taaperolleen hampurilaipaikassa salaatin, ruisleivän ja pihvin ilman suolaa. Juomaksi maitoa. En muista oliko mäkkäri, hese vai mikä.
Ei vain vanhemmilta. Kun poika oli 2v. niin kaveri antoi ranskalaisia ilman mun lupaa. Mä suutuin siitä. Lapsella oli oma ruoka mukana. Roskaruokaa voi syödä isompana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 2 v haluaa todellakin sitä mitä muillakin on. Ei kiinnosta piltti jos muilla on ranskalaisia.
2v ei aina saa sitä mitä haluaa. Eikä saa vielä viisikymppinenkään vaan niitä haluja voi rajoittaa moni asia. Allergia tai se että nyt ei ole ruoka-aika tai ruoka ei ole sellaista jota voisi syödä muuten vapaasti.
Näin on, mutta mä ajattelen, ettei oo pidemmän päälle kovin järkevää mennä aina sellaisiin paikkoihin, joissa ei voi yhdelle lapselle tarjota mitään. Mielummin sitten harvemmin ja jonnekin, missä on kaikille ruokaa.
Ainakin itse olen aina valinnut esim. ravintolan johon menen lasten kanssa ihan itse. Jos joku toinen haluaa käydä vaikka Hesessä en koskaan ole kokenut mitään painostusta sen suhteen että myös minun olisi pitänyt toimia samoin.
Minun lapseni ovat jo aikuisia ei ollut koskaan vastaavia paineita.Kaikessa käytin omaa harkintaani, enkä misään verranut itseäni muihin kasvattajiin.Sama koskee elemäni ja ihmisiä elämässäni teen itsenäiset päätökset kaikessa. Lasten lasteni vanhemmilta kysyn mikä sopivaa ravinto ymm .Kunioittaen heidän päätöstä.Terv.M-mummo
Syötät sille muksulle sen piltin sillä aikaa kun oottelette ruokaa ja sit kun ruoka tulee niin tarjoilet sille vaikka niitä porkkanatikkuja. Miten tästäkin saa tehtyä ongelman?
Mäkit ja Heset on älyttömän kalliita verrattuna sieltä saatavan ruoan laatuun.
Kaupoista saatavat evässalaatit, täytetyt leivät, hedelmät, porkkanatikut, marjat ym. on paljon parempi ja myös halvempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuinka usein on "tosi usein"? Onko se kerran kuussa, kerran viikossa vai kerran päivässä? Muistuttaisin, että terveellinen ruokavalio tarkoittaa sitä, että 80 %:a ruokavaliosta on kunnossa. Terveelliseen ruokavalioon mahtuu siis joustoa esim. silloin, kun ollaan vieraisilla tai kodin ulkopuolella retkellä. Jospa päättäisit etukäteen, kuinka usein lapsesi saa syödä sinun mielestäsi epäterveellisiä asioita ja kertoisit sitten kavereillesi, että lapsen kiintiö tältä viikolta on jo täynnä?
Voit vaikka naurahtaa päälle ja kertoa, että teidän perheessä kukaan ei tätä useammin syö epäterveellisiä asioita, että olette tällä tavalla vähän "tiukkiksia". Usein auttaa, että osaa vähän nauraa itselleen, silloin muille ei tule kiusaantunut olo :)
No voi yhyy kun että oikein roskaruokaa kakarallesi yritetään tuputtaa samaan aikaan kuin joissain päin maailmaa lapset kuolevat aliravitsemukseen kun vanhemmilla ei ole antaa heille mitään ruokaa tai jos onkin, niin se on ehkä vain jotain riisiä tai maissipuuroa ilman mitään lisukkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti ravintolassakin saa tilata mitä haluaa ja on myös lapsille hyviä ruokia, mutta ainakin mun lapsi tykkäsi pienempänä välillä juuri noista klassisista lasten menun nauravista nakeista ym., koska ne oli eksoottisia ja harvinaista herkkua.
Ei meillä ole sellaisia koskaan kotona, kun taas kurkkua ja porkkanaa on joka päivä kotona.
Näin on, mutta mä ajattelen, ettei oo pidemmän päälle kovin järkevää mennä aina sellaisiin paikkoihin, joissa ei voi yhdelle lapselle tarjota mitään. Mielummin sitten harvemmin ja jonnekin, missä on kaikille ruokaa.