Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muilta vanhemmilta tuleva paine syöttää lapselle epäterveellistä ruokaa

Vierailija
31.10.2022 |

Tajuan yhtäkkiä, miten paljon tuttavapiirissä käydään lasten kanssa esim mäkkärissä tai tilataan kotiin ns. roskaruokaa.

Usein kun ollaan porukalla liikkeellä jossain, muut haluavat pistäytyä äkkiä ruokkimassa lapset ranskalaisilla ja jätskillä jossain hesessä, ja mä olen se vaikea mamma, kun en haluaisi juuri 2-vuotta täyttäneelle vielä tätä kulttuuria opettaa. Lapseni ei ole syönyt jäätelöä, pizzaa, hampurilaisia tai ranskalaisia, koska on kovin pieni, eikä todellakaan sellaisia kaipaa. En ole mikään terveysintoilija, mutta en vain näe mitään syytä lapata noin pieneen vielä tuollaisia määriä kovaa rasvaa ja suolaa. En myöskään syötä hänelle sellaisia eineksiä, jotka ovat voimakassuolaisia. Ostan mielummin kanan lapselle ihan kanana enkä nugetteina.

Yllättävän usein tulee hankalia tilanteita, kun pitäisi yhtäkkiä aina mennä johonkin heseen tai kylässä tuputetaankin lapselle jotain eineshodaria käteen. En haluaisi loukata ketään, mutta miten siinä sitten kohteliaasti sanoo, että anteeksi nyt, mutta en halua, että mun lapsi syö noin epäterveellisesti.

Isompana sitten voi toki herkutellakin joskus, mutta miksi ihmeessä näin pienen pitäisi syödä tuolla tavalla?

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi yhyy kun että oikein roskaruokaa kakarallesi yritetään tuputtaa samaan aikaan kuin joissain päin maailmaa lapset kuolevat aliravitsemukseen kun vanhemmilla ei ole antaa heille mitään ruokaa tai jos onkin, niin se on ehkä vain jotain riisiä tai maissipuuroa ilman mitään lisukkeita. 

Miksi pitäisi syödä mitä sattuu, koska jossain muualla ei ole ruokaa ollenkaan? :D

Sinänsä en kyllä ymmärrä AP:n ongelmaa, kun useinhan kaveripiirissä on aika samat arvot ja asenteet mm. ravitsemuksen suhteen. Omassa kaveripiirissä terveellisen ruoan ympärille rakentuva elämä on vaan normi.

Vierailija
42/114 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten synttäreistä on tullut hyvin kummallisia, kun kutsuun tulee vastaus, jossa on kerrottu lapsen ruokarajoitukset sekä kerrottu, millaista tekemistä perhe pitää tärkeänä tai minkä ehdottomasti kieltää. Sitten pitää tehdä excel, jonka mukaan Ellen ei saa syödä mitään, missä on lisättyä sokeria eikä etenkään lakritsia, Joel pitää temppuradoista ja nauttii saadessaan kiipeillä, mutta hänelle ei missään nimessä saa tarjota kuin soijapohjaista jäätelöä (tietty merkki) eikä etenkään kakkua, Freya toivoo, että lahjat avataan yhdessä ja lahjan antaja saa itse avata paketin ja kertoa, mitä antaa, mutta Freyalle ei saa tarjota mitään, missä on kananmunaa tai liivatetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi yhyy kun että oikein roskaruokaa kakarallesi yritetään tuputtaa samaan aikaan kuin joissain päin maailmaa lapset kuolevat aliravitsemukseen kun vanhemmilla ei ole antaa heille mitään ruokaa tai jos onkin, niin se on ehkä vain jotain riisiä tai maissipuuroa ilman mitään lisukkeita. 

Miksi pitäisi syödä mitä sattuu, koska jossain muualla ei ole ruokaa ollenkaan? :D

Sinänsä en kyllä ymmärrä AP:n ongelmaa, kun useinhan kaveripiirissä on aika samat arvot ja asenteet mm. ravitsemuksen suhteen. Omassa kaveripiirissä terveellisen ruoan ympärille rakentuva elämä on vaan normi.

Ja sitten ekoilla kaverisynttäreillä lapsellesi selviää, että maailmassa on herkkuja ja niin hän asettuu niitä ahmimaan kunnes oksentaa. Tää on niin koettu!

Vierailija
44/114 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi monet kuvittelevat, että Hesessä saa vain roskaruokaa? Toivottavasti lapsesi ei ole päivähoidossa, siellä syödään eineksiä.

Mikä siellä Hesessä on terveellistä?

Roskaruuan ja terveellisen välissä on esim. minisalaatti, kurkkutikut ja kanatortilla. Tietenkään 2v ei osaa syödä tortillaa, on allerginen tomaatille eikä koske kurkkutukkuihin, mutta ei ole pakko opettaa lapselle sitä, että joka paikassa on oltava eväät mukana.

Mä veisin kyllä  mielummin lapsen jonnekin ravintolaan, missä sille on ihan oikeaa hyvää ruokaa tarjolla, ei vain kuivahtaneita kurkkutikkuja.

Onko sellaisia ravintoloita oikeasti olemassa? Mun lapsi ei ole vielä ravintolaikäinen, mutta kaikki ravintolat, joissa olen itse käynyt ja sattunut lastenmenua tutkailemaan, tarjoavat pizzaa, nauravia nakkeja/nugetteja ja ranskalaisia. Hesessä voi sentään ranskalaisten tilalle valita kurkkua tai porkkanaa.

Mikään ei estä sua tilaamasta lapselle sieltä aikuisten listalta. Valtaosassa ravintoloita onnistuu saamaan aikuisten annoksista pienemmän version.

Vierailija
45/114 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten ekoilla kaverisynttäreillä lapsellesi selviää, että maailmassa on herkkuja ja niin hän asettuu niitä ahmimaan kunnes oksentaa. Tää on niin koettu!

Enhän minä kirjoittanut, ettei söisi ikinä herkkuja. Synttäreille kuuluu herkut.

Vierailija
46/114 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan edes tähän törmännyt. Lapset jotka on tullut kaverisynttäreille yksin ilman vanhempia on kyllä yleensä osanneet käytöstavat. Joskus on voinut joutua puuttumaan siihen että kannattaa eka maistaa tai ottaa lautaselle vain se määrä mitä aikoo syödä. Ylen syöntiä tai sitä että lapset olisi syöneet ahmimalla en kyllä ole koskaan huomannut. Eikä sitä sipsi pussiakaan useinkaan ole edes syöty loppuun ellei sitten ole ollut isosta kaveriporukasta kyse. Ruoka ei muutenkaan ole mun kokemuksen mukaan lapsille pääosassa kaverisynttäreillä vaikka toiset vanhemmat ehkä niin ajattelee.

Vierailija
47/114 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta en ymmärrä mistä puhut. Sämpylä juustolla, salaatilla, kurkulla, tomaatilla ja pihvillä, juomaksi maito tai vesi. Ei kuulosta mun korvaan mitenkään älyttömän epäterveelliseltä.

Joillain ihmisillä on vain tarve kauhistua pienistäkin asioista.

Tässä kolmen lapsen äidin neuvo: ota omat eväät, äläkä kyläile tai mene ravintoloihin. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
48/114 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapsemme kanssa ollaan syöty ravintolassa ihan tavalliselta ruokalistalta koko perhe, siitä lähtien, kun lapsi oli kaksivuotias. Suosimme nimenomaan paikkoja, joissa ei lasten listaa edes ole -näin lapsi on maistellut pienestä pitäen erilaisia makuja. Ja on myös oppinut käyttäytymään ravintolassa, istumaan pöydässä, eikä ole vaatinut leikkipaikkaa tms. Toki ravintolaruoka on suolaisempaa ja rasvaisempaa kuin kotiruoka, mutta jos ravintolassa käydään melko harvoin, se ei pilaa koko ruokavaliota. Pikaruokaa ja pikaruokapaikkoja inhoan itse- ja nyt koululaisena lapsemmekaan ei niistä piittaa, vaikka on esim. päiväkotiryhmän kanssa joskus käynyt mäkkärissä. Syömme toki joskus hampurilaisiakin, joko itse tehtyjä tai sitten oikeita, laadukkaita burgereita ravintolassa

Vaikka omat periaatteemme ruuan suhteen ovat aika tiukat, emme kuitenkaan lapsen kuullen arvostele toisten perheiden valintoja. Sanomme, että jokainen perhe päättää itse, toiset tykkäävät Hesestä tms. Ja olen päästänyt lapsen Heselle ystäväperheen kanssa, kun he häntä mukaan pyysivät.

Vierailija
49/114 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, voit pitää omia eväitä lapsellesi. Ja enpä oikein usko, että kukaan painostaa mihinkään. Mulla on kolme lasta, enkä näe mitenkään ongelmallisena, että joskus käymme vaikka sitten jopa mäkkärissä, mutta mun pienin, joka myös on 2v, niin annan hänelle muuta syötävää siinä, kun muut syövät ranskiksia ja burgeria.

Joo, mulla onkin omat eväät mukana, jos ollaan ruoka-aikaan liikkeellä, mutta jotenkin näitä tilanteita tulee tosi usein, että ollaan vaikka kavereilla kylässä ja tepsuttelee sieltä yhtäkkiä keittiöstä joku nakki suussa tai että ollaan vaan yhdessä lähdetty käväisemään kaupungilla ja sitten pitääkin mennä sinne mäkkäriin. On jotenkin tosi vaivaannuttavaa olla koko ajan sanomassa, että anteeksi mutta mä en halua että mun lapsi syö noin kuin teidän lapset.

Ap

Mikä siinä on niin vaikeaa pitää omia eväitä, näihän allergialasten vanhemmat ovat aina joutuneet tekemään, jos lapsi on hengenvaarallisisti allerginen maidolle, viljalle jne. niin ainoa vaihtoehto on jopa juhliin viedä omat eväät.

Toisaalta en ymmärrä, jos lapsi on terve, miksi pitää olla noin rajoitteinen, sillä myös lapset kokevat makunautintoa ja elämyksiä ruuasta.

Ja miten "terveellinen" ruokavalio vaikuttaa lapseen, ovatko he älykkäämpiä, kehittyneempiä, terveempiä vai mitä. Eikös enemmän vaikuta lapsen geenit.

Esim. Ranskassa jo 6kk ikäinen lapsi saa oman leivoksen kahvilassa ja 1-2v ikäinen lapsi syö ravintolassa mitä aikuiset, lapsen aamiainen koostuu valkoisesta pullasta/leivästä, jonka päälle levitetään makeaa kaakaovoita tai marmeladia jne. Ja silti lapset pysyvät terveenä ja normaalipainoisena.

Minusta on kohtuutonta vaatia kylässä vieraiden omaa ruokavaliota, ellei siihen ole lääketiett. syytä, kun jokainen voi syödä kotonaan miten haluaa.

Vierailija
50/114 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi monet kuvittelevat, että Hesessä saa vain roskaruokaa? Toivottavasti lapsesi ei ole päivähoidossa, siellä syödään eineksiä.

Mikä siellä Hesessä on terveellistä?

naudanliha, leipä, tomaatti, salaatti, kana, peruna, maito, juusto esim.

Vierailija
51/114 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellinen ruokavalio on kokonaisuus, johon kuuluu myös niitä "epäterveellisenä" pidettyjä ruokia. Yksikään ruoka-aine ei yksinään ole terveellinen tai epäterveellinen. Kyse on kokonaisuudesta.

Vierailija
52/114 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa neuvoni on, että pysy kotona. Aloituksesta ei selviä, kuinka usein näitä tilanteita tulee eteen, mutta oletan, että ei viikoittain. Mitä ajattelet lapselle pitkällä tähtäimellä tapahtuvan, jos hän saa kerran-pari kuussa pikaruoka-aterian, jota voi kaiken lisäksi muokata aikuisten annosta terveellisemmäksi? (Ranskisten tilalle voi yleensä valita omenalohkot/porkkanat, pihvin pyytää ilman suolaa, hampparin voi saada ruiskuorella vehnäsämpylän sijaan ja täytteitäkin voi poistaa jos kokee vaikka juuston tai majoneesin liian rasvaiseksi.)

Vierailija
53/114 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, voit pitää omia eväitä lapsellesi. Ja enpä oikein usko, että kukaan painostaa mihinkään. Mulla on kolme lasta, enkä näe mitenkään ongelmallisena, että joskus käymme vaikka sitten jopa mäkkärissä, mutta mun pienin, joka myös on 2v, niin annan hänelle muuta syötävää siinä, kun muut syövät ranskiksia ja burgeria.

Joo, mulla onkin omat eväät mukana, jos ollaan ruoka-aikaan liikkeellä, mutta jotenkin näitä tilanteita tulee tosi usein, että ollaan vaikka kavereilla kylässä ja tepsuttelee sieltä yhtäkkiä keittiöstä joku nakki suussa tai että ollaan vaan yhdessä lähdetty käväisemään kaupungilla ja sitten pitääkin mennä sinne mäkkäriin. On jotenkin tosi vaivaannuttavaa olla koko ajan sanomassa, että anteeksi mutta mä en halua että mun lapsi syö noin kuin teidän lapset.

Ap

Joo, mitali on postissa tulossa. P.S. Mäkkäristä saa mm. porkkanoita ihan sellaisenaan. Ei ole pakko sitä ceasar-salaattia sille lapselle ottaa

Miks joku haluaisi tarjota lapselleen ateriaksi pelkkiä porkkanoita?

Eikös tässä ap:n jutussa ollut kyse siitä, että ruoka-aikoina hän voisikin ottaa lapselleen omat eväät, mutta kun sinne mäkkäriin mennään muulloinkin kuin ruoka-aikoina? Joten kyse ei ole silloin ateriasta (jos olisi, ap:llä olisi lapselle omat eväät) vaan välipalasta. Porkkanat on ihan ok välipala.

Vierailija
54/114 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän aloittajaa. Meillä on 1,5 v lapsi kotona vanhemman kanssa ja ei ole ollut mitään kiirettä lisätä ruokavalioon joitakin ruokia. Lapsemme ei ole koskaan maistanut karkkia, jäätelöä, hampurilaista, pizzaa tms. Kerran sai maistaa pari pientä ranskanperunaa ja kahdesti on annettu peukalonkynnen kokoinen pala munkista, eikä lapsi siitä välittänyt kummallakaan kerralla. Suurinta herkkua tällä hetkellä on ruisleipä, satunnaisesti annettu pieni pala keittokinkkua ja rusinat jälkiruokana. En ymmärrä, miksi pientä lasta pitäisi vielä totuttaa joihinkin ruokiin. Lapsi ei osaa niitä itse kaivata, eikä pyytää. Toki joku toinen voi antaa lapselleen erilaisia ruokia, mutta en koe meillä siihen tarvetta. Herkkuja ehtii syömään sitten myöhemminkin. En tuputa tätä meidän ruokavaliota muille, mutta en myöskään halua, että meidän lapselle tuputetaan kovin suolaisia, rasvaisia ja sokerisia herkkuja. 

Vierailija
55/114 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellinen ruokavalio on kokonaisuus, johon kuuluu myös niitä "epäterveellisenä" pidettyjä ruokia. Yksikään ruoka-aine ei yksinään ole terveellinen tai epäterveellinen. Kyse on kokonaisuudesta.

Niin? Kirjoitinko jotain sellaista, ettei koskaan syötäisi epäterveellisiä ruokia?

Miksi menette heti ääripäihin ja teette ääripäiden tulkintoja?

AP:n kirjoituksesta sai sen käsityksen, että hänen kaverpiirissään se Hesessä ramppaaminen on normi ja usein toistuva tapa ruokkia lapset, samoin nuo hodarit välipaloina ym. Tuskin AP:kaan on sitä mieltä, ettei ikinäkoskaan voisi syöttää lapsille muuta kuin terveellisintä vaihtoehtoa?

Vierailija
56/114 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huomannut saman. Tosin mulla on lähes aina omat eväät mukana joita syödään. Syön samaa kuin lapset ettei tule kateutta. Muut voivat syödä hamppareita ja limua, se ei kuulu meille mitä muut tekee.

Vierailija
57/114 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jollakin 2v äidillä on niin paljon aikaa, vierailuja ja tapaamia kodin ulkopuolella, jos vierailujen ruokailusta lapsi saa liikaa esim. suolaa ja syö epäterveellistä ruokaa.

Vierailija
58/114 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on muuten hyvä! Tää on mun uus syy miksi mun on pakko syödä epäterveellisesti, teen sen auttaakseni niitä joilla ei ole ruokaa!

Vierailija
59/114 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon huomannut saman. Tosin mulla on lähes aina omat eväät mukana joita syödään. Syön samaa kuin lapset ettei tule kateutta. Muut voivat syödä hamppareita ja limua, se ei kuulu meille mitä muut tekee.

Kylässä omat ruokaeväät?

Miten ihmeen paljon ja millä ajalla teette noita kyläreissuja, kun tarvitaan ruokaeväät?

Ja kuinka pitkään vierailu kestää? Tunnin vai viisi tuntia.

Onko tämä joku uusi ilmiö?

Ennen ihmiset söivät kotonaan.

Vierailija
60/114 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan edes tähän törmännyt. Lapset jotka on tullut kaverisynttäreille yksin ilman vanhempia on kyllä yleensä osanneet käytöstavat. Joskus on voinut joutua puuttumaan siihen että kannattaa eka maistaa tai ottaa lautaselle vain se määrä mitä aikoo syödä. Ylen syöntiä tai sitä että lapset olisi syöneet ahmimalla en kyllä ole koskaan huomannut. Eikä sitä sipsi pussiakaan useinkaan ole edes syöty loppuun ellei sitten ole ollut isosta kaveriporukasta kyse. Ruoka ei muutenkaan ole mun kokemuksen mukaan lapsille pääosassa kaverisynttäreillä vaikka toiset vanhemmat ehkä niin ajattelee.

Nimenomaan ruoka ei kiinnosta lapsia, mutta kyllä siellä nopeasti näkyy, kenen perheessä herkut on supersäännösteltyjä ja kenellä niistä ei ole ikinä tehty numeroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme