Muilta vanhemmilta tuleva paine syöttää lapselle epäterveellistä ruokaa
Tajuan yhtäkkiä, miten paljon tuttavapiirissä käydään lasten kanssa esim mäkkärissä tai tilataan kotiin ns. roskaruokaa.
Usein kun ollaan porukalla liikkeellä jossain, muut haluavat pistäytyä äkkiä ruokkimassa lapset ranskalaisilla ja jätskillä jossain hesessä, ja mä olen se vaikea mamma, kun en haluaisi juuri 2-vuotta täyttäneelle vielä tätä kulttuuria opettaa. Lapseni ei ole syönyt jäätelöä, pizzaa, hampurilaisia tai ranskalaisia, koska on kovin pieni, eikä todellakaan sellaisia kaipaa. En ole mikään terveysintoilija, mutta en vain näe mitään syytä lapata noin pieneen vielä tuollaisia määriä kovaa rasvaa ja suolaa. En myöskään syötä hänelle sellaisia eineksiä, jotka ovat voimakassuolaisia. Ostan mielummin kanan lapselle ihan kanana enkä nugetteina.
Yllättävän usein tulee hankalia tilanteita, kun pitäisi yhtäkkiä aina mennä johonkin heseen tai kylässä tuputetaankin lapselle jotain eineshodaria käteen. En haluaisi loukata ketään, mutta miten siinä sitten kohteliaasti sanoo, että anteeksi nyt, mutta en halua, että mun lapsi syö noin epäterveellisesti.
Isompana sitten voi toki herkutellakin joskus, mutta miksi ihmeessä näin pienen pitäisi syödä tuolla tavalla?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, voit pitää omia eväitä lapsellesi. Ja enpä oikein usko, että kukaan painostaa mihinkään. Mulla on kolme lasta, enkä näe mitenkään ongelmallisena, että joskus käymme vaikka sitten jopa mäkkärissä, mutta mun pienin, joka myös on 2v, niin annan hänelle muuta syötävää siinä, kun muut syövät ranskiksia ja burgeria.
Joo, mulla onkin omat eväät mukana, jos ollaan ruoka-aikaan liikkeellä, mutta jotenkin näitä tilanteita tulee tosi usein, että ollaan vaikka kavereilla kylässä ja tepsuttelee sieltä yhtäkkiä keittiöstä joku nakki suussa tai että ollaan vaan yhdessä lähdetty käväisemään kaupungilla ja sitten pitääkin mennä sinne mäkkäriin. On jotenkin tosi vaivaannuttavaa olla koko ajan sanomassa, että anteeksi mutta mä en halua että mun lapsi syö noin kuin teidän lapset.
Ap
Miksi sun pitää kommentoida mitään? Jos sulla kerran on ne omat eväät mukana, niin kyllä siitä tajuaa, ettet ole ostamassa jotain muuta ruokaa. Sanot vaan, että eikun mulla on nämä eväät.
Sanot vain ensi kerralla, että sä päätit viimeksi ravintolan niin mennäänkö tällä kerralla tähän mun päättämään. Kylätarjoilut onkin sitten vähän vaikeampi juttu, kun ei niitä oikein voi epäterveellisiksi haukkua. Itse olen antanut lapsen syödä kylässä, mitä on tarjolla vaikka olisi sellaista mitä kotiin ei osteta. Kuitenkin aika harvoin käytiin kyläilemässä, niin ei se horjuttanut ruokavaliota mihinkään suuntaan. Voit toki alkaa kutsua ihmisiä enemmän sinun luoksesi, niin pystyt hallitsemaan sitä, mitä lapsellesi tarjotaan.
No onhan siellä kaupungilla muitakin kuin pikaruokapaikkoja! Jos jatkuvasti pitää kiireellä sellaisissa käydä kavereiden kanssa niin kannattaa vähän miettiä ajankäyttöään ja mennä sitten vaikka yksin sinne kaupungille. Me ollaan liikuttu taaperon kanssa paljon eri paikoissa ja aina löytyy joku lounasravintola jossa on ihan tavallista kotiruokaa salaatteineen tarjolla. Ei siinä menee yhtään sen kauempaa aikaa kuin hesessä, kun se buffet on valmiiksi katettu.
Mä oon syöttänyt lapsille Hesen vegaanisia tortilloja ja porkkanatikkuja. Tosin nyt kun katsoin niin kumpiakaan ei enää saa...
Mun mielestä on vaan helpompaa pitää lapsi mahdollisimman pitkään ilman ranskalaisia. Koska sitten kun ne pääsee niiden makuun niin haluaisivat tietyssä iässä aina ravintolassa syödä pelkkiä ranskalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki: lapsi oppii kyllä syömään mausteistakin ruokaa, kun tottuu siihen pienestä pitäen :) Terveisin kahden lapsen äiti, jonka 2-vuotiaan kuopuksen lempiruokia ovat eri chilit
Meidän esikoinen söi 2-vuotiaana "kaikkea". Nyt 5-vuotiaana on kovin nirso. Olen ymmärtänyt että tämä olisi ihan normaali kehitysvaihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän aloittajaa. Meillä on 1,5 v lapsi kotona vanhemman kanssa ja ei ole ollut mitään kiirettä lisätä ruokavalioon joitakin ruokia. Lapsemme ei ole koskaan maistanut karkkia, jäätelöä, hampurilaista, pizzaa tms. Kerran sai maistaa pari pientä ranskanperunaa ja kahdesti on annettu peukalonkynnen kokoinen pala munkista, eikä lapsi siitä välittänyt kummallakaan kerralla. Suurinta herkkua tällä hetkellä on ruisleipä, satunnaisesti annettu pieni pala keittokinkkua ja rusinat jälkiruokana. En ymmärrä, miksi pientä lasta pitäisi vielä totuttaa joihinkin ruokiin. Lapsi ei osaa niitä itse kaivata, eikä pyytää. Toki joku toinen voi antaa lapselleen erilaisia ruokia, mutta en koe meillä siihen tarvetta. Herkkuja ehtii syömään sitten myöhemminkin. En tuputa tätä meidän ruokavaliota muille, mutta en myöskään halua, että meidän lapselle tuputetaan kovin suolaisia, rasvaisia ja sokerisia herkkuja.
Mun mielestä kyse ei ole siitä, että lasta pitäisi erityisesti opettaa syömään jotain. Ei kai kukaan muutenkaan erityisesti "opeteta" lastaan syömään ns. terveellisiä ruoka-aineita, vaan niitä annetaan osana monipuolista ruokavaliota silloin, kun niitä eteen tulee. Jos lapselle ei voi antaa kaikkia niitä ruokia, mitä vanhemmat syö, vanhemmilla on kenties peiliin katsomisen paikka muutenkin?
Viimeistään kouluikäisenä lapsi kyllä oppii syömään juuri samalla lailla kuin vanhempansa. Jos vanhempien ruokavalio ei ole kunnossa, ei lasta suojele yhtään se, että hän ei maistanut mitään epäterveellistä ikävuosina 2-5.
Olen tuo, jolla on 1,5 v lapsi. Se, että lapsemme ei vielä saa joitakin ruokia ei tarkoita sitä, etteikö hän saisi niitä myöhemmin. Näin pieni lapsi ei vielä tarvitse eikä kaipaa isommille maistuvia herkkuja, niitä ehtii antaa sitten myöhemminkin. Tällä hetkellä keskitytään tutustumaan arkisiin ruokiin ja makuihin. Haluan kasvattaa lapselle terveen ruokasuhteen: kaikkea voi syödä, mutta kohtuudella. Mikään ruoka ei lapsen kasvaessa ole kiellettyä, mutta kyse on määristä: hampurilaisia ei syödä joka viikko ja makeaksi riittää kaksi karkkia aterian päätteeksi, ei tarvitse syödä karkkipussia kerralla. Näin on meillä aikuisillakin, yleensä syödään perusarkiruokaa ja herkut kuuluvat kohtuudella elämään, eivätkä ole mikään mörkö. Tällä hetkellä meidän aikuisten ruoka on sen verran mausteista, että syömme usein lapsen kanssa eri ruokaa tai lapsi saa ruokansa vähemmän maustettuna. Tulevaisuudessa lapsen kasvaessa kaikille käy sama ruoka.
Miksi lapsen ruoka on vähemmän mausteista? Ymmärrän, että suolan käyttöä rajoitetaan, mutta mausteiden käytöstä ei ole lapselle mitään haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon syöttänyt lapsille Hesen vegaanisia tortilloja ja porkkanatikkuja. Tosin nyt kun katsoin niin kumpiakaan ei enää saa...
Mun mielestä on vaan helpompaa pitää lapsi mahdollisimman pitkään ilman ranskalaisia. Koska sitten kun ne pääsee niiden makuun niin haluaisivat tietyssä iässä aina ravintolassa syödä pelkkiä ranskalaisia.
Eivät halua. Tämä on varmaan niiden täyskieltomutsien uskomuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olisi pieni kasvun paikloppupeleissäavat kunniaan.
Kylässä ei vieraanvaraisuutta ylen katsota, eikä arvostella, vaan tarjoilut otetaan kiitollisuudella vastaan, kun joku on nähnyt vaivaa ja vielä maksanut puolestasi.
Kukaan, ei edes lapsi johonkin nakkiin kuole tai omenapiirakkaan. Lääketiett. syyt erikseen.
Ja mikä pahinta, lapsi ottaa mallin ja esimerkin vanhemmiltaan ja käyttäytyy juuri samalla tavalla kuin vanhempansa. Mitähän päiväkodissa sanotaan, kun 2v lapset arvostelevat päivän lounasta ja kertovat mitä haluavat syödä ja mitä ei.
Mua inhottaa tämmöset "vieraanvaraisuuttahan ei ylenkatsota ja tarjotut otetaan kiitollisuudella vastaan", ku yleensä se tarjottu vaikka jotain perus nykyajan myrkkysuklaata tai muuta teollista "" ruokaa"" jota ei oikeasti hyödyttäis sisällensä sulloa.
Jos on vaikka lemmikki, yleisesti hmiset tajuaa sitä ennen kysyä sen omistajalta, että saanko antaa tälle herkun, mutta muka olis ok toisen lapselle antaa jotain nakkia.. Enää ei ole nälkävuodet ja ruokapula, eikä minun mielestä mitä tahansa marketista kannettua, loppupeleissä ravinnoks kelpaamatonta tarvi pitää suurena armolahjana joka olis syytä vastaanottaa
Miksi kukaan aikuinenkaan haluaa syödä hesessä/mäkkärissä ymv. kun ihan oikeitakin ravintoloita löytyy ihan joka kylästä, mistä löytyy pikaruokapaikkojakin?
Ei sun ole ap pakko mennä sinne heseen lapsesi kanssa. Ehdota itse jotain parempaa ravintolaa tai kahvilaa niille kavereillesi ja jollei heille kelpaa, mene lapsesi kanssa muualle syömään, kun muut menevät mättämään transrasvoja, valkoista vehnäjauhoa ja teurasjätteitä mäkkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, voit pitää omia eväitä lapsellesi. Ja enpä oikein usko, että kukaan painostaa mihinkään. Mulla on kolme lasta, enkä näe mitenkään ongelmallisena, että joskus käymme vaikka sitten jopa mäkkärissä, mutta mun pienin, joka myös on 2v, niin annan hänelle muuta syötävää siinä, kun muut syövät ranskiksia ja burgeria.
Joo, mulla onkin omat eväät mukana, jos ollaan ruoka-aikaan liikkeellä, mutta jotenkin näitä tilanteita tulee tosi usein, että ollaan vaikka kavereilla kylässä ja tepsuttelee sieltä yhtäkkiä keittiöstä joku nakki suussa tai että ollaan vaan yhdessä lähdetty käväisemään kaupungilla ja sitten pitääkin mennä sinne mäkkäriin. On jotenkin tosi vaivaannuttavaa olla koko ajan sanomassa, että anteeksi mutta mä en halua että mun lapsi syö noin kuin teidän lapset.
Ap
Kuinka usein on "tosi usein"? Onko se kerran kuussa, kerran viikossa vai kerran päivässä? Muistuttaisin, että terveellinen ruokavalio tarkoittaa sitä, että 80 %:a ruokavaliosta on kunnossa. Terveelliseen ruokavalioon mahtuu siis joustoa esim. silloin, kun ollaan vieraisilla tai kodin ulkopuolella retkellä. Jospa päättäisit etukäteen, kuinka usein lapsesi saa syödä sinun mielestäsi epäterveellisiä asioita ja kertoisit sitten kavereillesi, että lapsen kiintiö tältä viikolta on jo täynnä?
Voit vaikka naurahtaa päälle ja kertoa, että teidän perheessä kukaan ei tätä useammin syö epäterveellisiä asioita, että olette tällä tavalla vähän "tiukkiksia". Usein auttaa, että osaa vähän nauraa itselleen, silloin muille ei tule kiusaantunut olo :)
Eikös hän ole päättänyt, että sopiva määrä on 0. Minunkin mielestäni se on ok. Jos porukka tosiaan tahtoo aina vain hampurilaispaikkaan eikä muu, tavallinen ruokaravintola käy, niin sitten varmaan sanoisin, et menkää te muut vaan. Me käydään hakemassa jotain mieluisampaa sillä aikaa. Ei sitä sen kummemmin tarvitse perustella, eikä mennä istumaan sinne Heseen, jos kerran ei halua omalle lapselleen ranskalaismaistiaisia tarjoilla. Menee mahdollisesti vieressä olevaan lounaspaikkaan tai hakee kaupasta parempaa syötävää. Ei siitä itse kiusaantua tarvitse vaan niiden, jotka syövät epäterveellisesti. En minäkään mitään numeroa siitä tee, jos porukka/kuski päättää reissussa pysähtyä ABClle syömään. Totean vaan vasta kun muut on kassajonossa viimeiselle, et mä haen tosta Salen puolelta syötävää. Koska mä en oo valmis maksaan siitä ABCn ruuasta edes puolta siitä mitä siitä pyydetään, sen verran huonoa tavaraa tarjoilevat.
Siellä Heselläkin voi tilata ranskalaiset ilman suolaa, jos se suola häiritsee. Käydään harvoin, mutta silloin kun käydään otan aina itselle soijatikut ja ranskalaiset ilman suolaa. Inhoan sitä suola makua ja runsas suolan syöminen turvottaa.
Se on varmaan aika tavallista nykyaikana. Minulla on isompi lapsi, mutta hänen ollessaan noin pieni hän sai roskaruokaa ja herkkuja ehkä kerran 1-2kk välein. Ei tiennyt niistä, eikä osannut kaivata. Nyt siskollani on 1.5-vuotias, joka saa vedellä kaksin käsin kylässä/juhlissa/ravintolassa herkkuja naamaan ilman, että vanhemmat sanovat mitään. Sisko miehineen aina naureskelee, kun lapsensa on kuin he ja niin herkkujen perään. Jatkuvasti tulee myös kuvia eri pikaruokapaikoista tms., jossa ovat syömässä milloin minkäkin kaverin kanssa. Siis ihan viikottain. Ei ole minun asiani, mutta en silti ymmärrä. Oikeastaan ällöttää, kun tuon ikäinen lappaa jotain rasvassa ja suolassa uitettuja ranskalaisia.
Joko ajoitat ne tapaamiset niin etteivät osu ruoka-aikaan tai nappaat kotoa taaperolle eväät mukaan. Oli se sitten valmista tai itsetehtyä. Mikro löytyy kyllä kysyttäessä oikeastaan joka paikasta.
Lisäksi voisi olla ihan hyvä opetella saamaan se suunsa auki ja ehdottaa välillä itse jotakin toista, mieleisempää lounaspaikkaa.
Itse koin tosi näppäräksi treffata äitejä keskustassa, käydä syömässä ja syöttää taapero/vauva. Sit kotiinpäin jolloin mukelo nukahti rattaisiin ja kotona hetki omaa aikaa kahvikupin kera 😄
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti osa ymmärtää, että mitä enemmän kontrolloitte ja rajaatte lapsenne syömistä (en puhu taaperoista, mikä tässä ilmeisesti kyse) sitä enemmän se kostautuu myöhemmin. Jos vaikka viisvuotias ei saa koskaan syödä karkkia kuin muutkin niin voitte olla varmoja, että jossain vaiheessa kun te ette enää voi jatkuvasti vahtia sitä karkkia syödään kilottain
Ihminen tottuu erilaisiin makuihin. Jos lapsi totutetaan jo ihan pienestä suosimaan makeaa, suolaista ja rasvaista, joihin ihmisillä on ihan geneettinenkin hinku, niin tuloksia voi tarkastella esimerkiksi täältä:
https://thl.fi/documents/834036/6379700/Lihavuus+Suomessa_ik%C3%A4ryhmi…
Tässä vähän helppotajuista infoa makuihin tottumisesta:
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/0bd0efbb-4a04-4cff-bca7-b7953…
Mammavalaat kasvattavat pikkupeikoistaan tulevia valaita tuolla menolla.
Vierailija kirjoitti:
No voi yhyy kun että oikein roskaruokaa kakarallesi yritetään tuputtaa samaan aikaan kuin joissain päin maailmaa lapset kuolevat aliravitsemukseen kun vanhemmilla ei ole antaa heille mitään ruokaa tai jos onkin, niin se on ehkä vain jotain riisiä tai maissipuuroa ilman mitään lisukkeita.
No pistä ruokaa kirjekuoreen ja lähetä sinne, niin sitten on taas voimia lisääntyä holtittomasti.
Noin Aataminaikaista syyllistämistä en olekaan kuullut vuosikymmeniin.
Vierailija kirjoitti:
Joko ajoitat ne tapaamiset niin etteivät osu ruoka-aikaan tai nappaat kotoa taaperolle eväät mukaan. Oli se sitten valmista tai itsetehtyä. Mikro löytyy kyllä kysyttäessä oikeastaan joka paikasta.
Lisäksi voisi olla ihan hyvä opetella saamaan se suunsa auki ja ehdottaa välillä itse jotakin toista, mieleisempää lounaspaikkaa.Itse koin tosi näppäräksi treffata äitejä keskustassa, käydä syömässä ja syöttää taapero/vauva. Sit kotiinpäin jolloin mukelo nukahti rattaisiin ja kotona hetki omaa aikaa kahvikupin kera 😄
Juuri näin. Mua ihmetyttää, lähtevätkö pienten lasten vanhemmat aamulla kotiovesta ulos miettimättä lainkaan, tulevatko takaisin kotiin klo 12 vai kenties vasta klo 20. Kyllä mulle ja kavereilleni oli aikoinaan ihan selvää, että jos muutakaan ei ollut etukäteen sovittu, syömään mentiin kotiin. Vaikka siis matkan varrella olisi ollut ravintoloitakin.
Yritä ekana olla hyvesignaloimatta. Et kerro, että ettet halua lapsen syövän noin epäterveellisesti, vaan sanot, että syötte muualla. Yritä pitää se agendasi itselläsi, kun ketään ei kiinnosta sinun vouhotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuinka usein on "tosi usein"? Onko se kerran kuussa, kerran viikossa vai kerran päivässä? Muistuttaisin, että terveellinen ruokavalio tarkoittaa sitä, että 80 %:a ruokavaliosta on kunnossa. Terveelliseen ruokavalioon mahtuu siis joustoa esim. silloin, kun ollaan vieraisilla tai kodin ulkopuolella retkellä. Jospa päättäisit etukäteen, kuinka usein lapsesi saa syödä sinun mielestäsi epäterveellisiä asioita ja kertoisit sitten kavereillesi, että lapsen kiintiö tältä viikolta on jo täynnä?
Voit vaikka naurahtaa päälle ja kertoa, että teidän perheessä kukaan ei tätä useammin syö epäterveellisiä asioita, että olette tällä tavalla vähän "tiukkiksia". Usein auttaa, että osaa vähän nauraa itselleen, silloin muille ei tule kiusaantunut olo :)
Eikös hän ole päättänyt, että sopiva määrä on 0. Minunkin mielestäni se on ok. Jos porukka tosiaan tahtoo aina vain hampurilaispaikkaan eikä muu, tavallinen ruokaravintola käy, niin sitten varmaan sanoisin, et menkää te muut vaan. Me käydään hakemassa jotain mieluisampaa sillä aikaa. Ei sitä sen kummemmin tarvitse perustella, eikä mennä istumaan sinne Heseen, jos kerran ei halua omalle lapselleen ranskalaismaistiaisia tarjoilla. Menee mahdollisesti vieressä olevaan lounaspaikkaan tai hakee kaupasta parempaa syötävää. Ei siitä itse kiusaantua tarvitse vaan niiden, jotka syövät epäterveellisesti. En minäkään mitään numeroa siitä tee, jos porukka/kuski päättää reissussa pysähtyä ABClle syömään. Totean vaan vasta kun muut on kassajonossa viimeiselle, et mä haen tosta Salen puolelta syötävää. Koska mä en oo valmis maksaan siitä ABCn ruuasta edes puolta siitä mitä siitä pyydetään, sen verran huonoa tavaraa tarjoilevat.
Mitä Salessa on parempaa kuin ABC:llä?
Meillä ei tehdä herkuista numeroa vaan syödään luontevasti kaikenlaista. Myös ranskalaiset yms. tulevat kyllä kuvioihin ajallaan. Se ei liity siihen, että niitä pitäisi juuri 2 v täyttäneelle jatkuvasti olla tarjoamassa. Ap