Johtavaan asemaan hakeminen
Kokeiltu on eri työpaikkojen hakemista. Ei onnistu, koska ei ole aiempaa kokemusta esimiehenä työskentelystä.
Tähänkö se sitten lopullisesti tyssää? Vai onko ideoita miten onnistua vakuuttamaan että voisi olla esihenkilöksi hyvä valinta?
Kommentit (110)
No minä sain ensin projektipäällikön vastuita tiimissämme, pienemmistä vähän isompiin. Sitten jossain vaiheessa meille perustettiin muutama matriisitiimi tiettyjen asioiden kehittämiseen ja pääsin vetämään niitä.
Varsinaisen esihenkilön työtä ei kuitenkaan pyynnöstä huolimatta edellisessä työpaikassa irronnut, vaikka muutamassa avoimessa haussa hain. Lähdin sitten hakemaan muualta, ja sainkin (kieltämättä aika rankan liioittelun tuloksena) esihenkilöpaikan toisessa firmassa. Tein sitä pari vuotta, ja kun firmassa avautui koko kyseisen toiminnon johtajan paikka, hain ja sain sen. Tätä olen nyt tehnyt 4 vuotta, työpaikassani on ihan kohtuullinen mahdollisuus nyt edetä johtoryhmään saakka, koska muutama johtajista on jäämässä pian eläkkeelle. Katson sen kortin ja mietin sitten teenkö vielä jonkun vaihdoksen. Olen nyt siis 39 v.
Mutta vastauksena siihen, miten tämä mahdollistui, niin työpaikan vaihto ja asioiden ja kokemuksen melko roisi värittäminen siinä yhteydessä. Ei siis varsinaista valehtelua, mutta oman aiemman roolin vastuiden ehkä ylikorostamista.
Vierailija kirjoitti:
No minä sain ensin projektipäällikön vastuita tiimissämme, pienemmistä vähän isompiin. Sitten jossain vaiheessa meille perustettiin muutama matriisitiimi tiettyjen asioiden kehittämiseen ja pääsin vetämään niitä.
Varsinaisen esihenkilön työtä ei kuitenkaan pyynnöstä huolimatta edellisessä työpaikassa irronnut, vaikka muutamassa avoimessa haussa hain. Lähdin sitten hakemaan muualta, ja sainkin (kieltämättä aika rankan liioittelun tuloksena) esihenkilöpaikan toisessa firmassa. Tein sitä pari vuotta, ja kun firmassa avautui koko kyseisen toiminnon johtajan paikka, hain ja sain sen. Tätä olen nyt tehnyt 4 vuotta, työpaikassani on ihan kohtuullinen mahdollisuus nyt edetä johtoryhmään saakka, koska muutama johtajista on jäämässä pian eläkkeelle. Katson sen kortin ja mietin sitten teenkö vielä jonkun vaihdoksen. Olen nyt siis 39 v.
Mutta vastauksena siihen, miten tämä mahdollistui, niin työpaikan vaihto ja asioiden ja kokemuksen melko roisi värittäminen siinä yhteydessä. Ei siis varsinaista valehtelua, mutta oman aiemman roolin vastuiden ehkä ylikorostamista.
Pidetään tämä ohje mielessä!
No minulla oli silkkaa tuuria. Eräs työkaverini otti lopputilin ja häneltä jäi lähes valmis projekti minun vastuulleni. Ei siinä kauheasti tekemistä enää ollut, mutta toki se oli tärkeää saattaa loppuun. Projekti oli johtoryhmälle tärkeä ja sen loppuraportti piti sitten esitellä heille.
Olin käytännössä ihan noviisi, ollut töissä vasta alle vuoden ja aivan kauhuissani. Esittelin kuitenkin projektin ja sain todella paljon kiitosta. Suurin osa tästä olisi kuulunut ex-kollegalle, mutta minkäs teet, ei vaatimattomuus tuossa kohdassa olisi kannattanut ja hän ei olisi arvostuksesta hyötynyt.
Sain johdettavaksi uuden strategian suunnitteluprojektin, mikä oli todella merkittävä hyppy eteenpäin. Sekin sujui hyvin, ja sen jälkeen oli aika helppoa päästä eteenpäin, kun meille avautui viestintäpäällikön paikka. Tästä seuraavia loogisia siirtoja voisi olla esim henkilöstöjohtaminen, mutta katsotaan nyt.
Vierailija kirjoitti:
No minulla oli silkkaa tuuria. Eräs työkaverini otti lopputilin ja häneltä jäi lähes valmis projekti minun vastuulleni. Ei siinä kauheasti tekemistä enää ollut, mutta toki se oli tärkeää saattaa loppuun. Projekti oli johtoryhmälle tärkeä ja sen loppuraportti piti sitten esitellä heille.
Olin käytännössä ihan noviisi, ollut töissä vasta alle vuoden ja aivan kauhuissani. Esittelin kuitenkin projektin ja sain todella paljon kiitosta. Suurin osa tästä olisi kuulunut ex-kollegalle, mutta minkäs teet, ei vaatimattomuus tuossa kohdassa olisi kannattanut ja hän ei olisi arvostuksesta hyötynyt.
Sain johdettavaksi uuden strategian suunnitteluprojektin, mikä oli todella merkittävä hyppy eteenpäin. Sekin sujui hyvin, ja sen jälkeen oli aika helppoa päästä eteenpäin, kun meille avautui viestintäpäällikön paikka. Tästä seuraavia loogisia siirtoja voisi olla esim henkilöstöjohtaminen, mutta katsotaan nyt.
Hienosti edennyt urakulku. Ehkä vastaava olisi onnistunut ilman alkuvaiheessa ollutta tuuria, mutta aikaa olisi varmasti kulunut enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti edennyt urakulku. Ehkä vastaava olisi onnistunut ilman alkuvaiheessa ollutta tuuria, mutta aikaa olisi varmasti kulunut enemmän.
Omalla alalla työt menevät helposti esihenkilön ansioksi, vaikka itse tekisi niistä leijonanosan. Projektipäällikkö ei välttämättä käytännössä kovinkaan paljon mitään projektissa tee, mutta ottaa tietysti silti mielellään kiitokset toisten tekemästä työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskaan en ole hakenut esimies/johto tehtäviin, mutta niihin pyydetty jo nuoresta asti.
En osaa sanoa miksi, ehkä se on luontaista karismaa. Olen aina ollut hyvä delegoimaan, ehkä laiskan pulskea, empaattinen ja kannustava.
Noilla eväin sitten on pyydetty aina astumaan suuriin saappaisiin ja tyhmänä en ole älynnyt kieltäytyä.
Nyt isona bossina on tehtävät helppoja, ikävämpiä pestejä on olla pikkunilkkinä, joka noussut omistaporukoista, joukossa on aina selkäänpuukottajia ja muita clikkejä, jotka yrittävät sabotoida menestystä.
Esittäisin kysymyksen niille, jotka haaveilevat esimiesasemasta.
Miksi, syvällinen itse tutkiskelu motiivistasi?
Mitä tulosta parantavaa annettavaa sinulla on esimiehenä tiimillesi ja yrityksellesi vs duunarina?
Oletko ajatellut, että kestätkö paineita, kun sinua vihataan, puukotetaan selkään ja juonitaan sinun tulevaa epäonnistumistasi?
Oletko miettinyt millainen olisi hyvä esimies yrityksen ja tiimin kannalta?
Lopuksi analyyttinen pohdinta maksaako vaivaa edetä esimieheksi, ei mitään aku ankka romantiikkaa tittelistä, palkasta ja arvostuksesta.
Sukupuolesi ja koulutuksesi?
Mies, 3 tutkintoa, kaksi urapolkua täysin eri aloilta, viimeisen urapolun aloitin 2002, suurin henkilö vastuu n.170 eri portaiden myötä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla alalla työt menevät helposti esihenkilön ansioksi, vaikka itse tekisi niistä leijonanosan. Projektipäällikkö ei välttämättä käytännössä kovinkaan paljon mitään projektissa tee, mutta ottaa tietysti silti mielellään kiitokset toisten tekemästä työstä.
Mä näen sen niin, että ainakin itse olen aina aivan erityisesti korostanut projektissa olleiden panosta ja sitä kautta minusta on pidetty niin "alempien" kuin "ylempien" keskuudessa. Kai se työpaikastakin riippuu, meillä tosiaan ylenneet ovat olleet niitä, jotka todistettavasti saavat ihmisistä heidän parhaan suorituksensa firman käyttöön. Ja se vaatii sitä, että on luottoa ja arvostusta joka suuntaan.
Olen siis tuo, joka kirjoitti mukana olleen aika paljon tuuria.
Välipomona tarvitset diplomatiaa, pitkää pinnaa ja kyvyn sietää haukkuja joka suunnasta. Lisäksi sinun pitäisi olla jokseenkin tykätty. Ylimmässä johdossa saa olla aidosti vittumainen ääliö halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Välipomona tarvitset diplomatiaa, pitkää pinnaa ja kyvyn sietää haukkuja joka suunnasta. Lisäksi sinun pitäisi olla jokseenkin tykätty. Ylimmässä johdossa saa olla aidosti vittumainen ääliö halutessaan.
Joo. En kuitenkaan pääse tuohon asemaan. Jää siis minullekin täysin mysteeriksi millainen välitason pomo olisin.
Kato läpällä. *ei tosikoille vain veitikoille*.,🤭
Pomotehtäviin on helpoin edetä nykyisessä työpaikassa. Uuteen olet aina vähän riski.
Siis ymmärsinkö oikein että linkkarista joku on sut bongannut ja pyytänyt haastatteluun tai hakemaan?
Vierailija kirjoitti:
Pomotehtäviin on helpoin edetä nykyisessä työpaikassa. Uuteen olet aina vähän riski.
Pienessä yksikössä ei etenemismahdollisuuksia oikein ole. Ihmiset palkataan tiettyyn tehtävään ja siinä he yleensä pysyvät.
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärsinkö oikein että linkkarista joku on sut bongannut ja pyytänyt haastatteluun tai hakemaan?
Kyllä, on pyydetty useita kertoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. En kuitenkaan pääse tuohon asemaan. Jää siis minullekin täysin mysteeriksi millainen välitason pomo olisin.
Tuusaat ansioluetteloon jotain merkityksettömiä pikkuprojekteja joissa sinulla on ollut koordinointivastuuta ja teet niistä suunnilleen satojen miljoonien supervastuullisia kokonaisuuksia. Ja haastattelussa liioittelet lisää.
Eikai se sen kummempaa ole.
Ei toimi. Haastatteluissa nousee aina esiin suorien alaisten puuttuminen, vaikka toimisi tiiminvetäjänä. Esimiehen sijaistamistakaan ei luoteta samanlaiseksi meriitiksi kuin jos olisi palkattu aiemmin jonnekin esihenkilöksi.
Kyllähän matriisialaisetkin ovat alaisia, vaikka ymmärrän kyllä mitä tarkoitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, on pyydetty useita kertoja.
No aika jännä. Oletko kysynyt perusteluja, miksi sinua haluavat haastatella? Olen itsekin saanut linkkarissa paljon pyyntöjä, mutta ne ovat olleet ihan tosi potentiaalisia kontakteja ja kerran olen sitten työpaikkaa tuolla tavalla vaihtanutkin.
😂😁😘 Vitsinäkö tämän RUK päästit suustasi.
Business vs maanpuolustus esimies tehtävän kannalta on kyllä kaukaa haettu vaikka ihmisten/joukkojen johtamista RUK:ssa opetetaan, niillä opeilla tai ylensäkään johtamisteorioilla vs realimailma ei huippu tulosta tehdä...