"Etätyö syö jaksamista", kolumni, mitä mieltä?
https://www.hs.fi/visio/art-2000009161864.html
Itse en usko tuohon yhtään. Pakkososiaalisuus ei tuo mitään hyvää.
Kommentit (366)
Kyllä monissa yrityksissä etätyö on sallittua hyvinkin vapaasti, minkäänlainen pakottamisen toimistolle ei oikein ole tätä päivää. Tiimipalaverit onnistuu hyvin myös etänä, ihmetyttää miksi siihen osallistuakseen pitäisikään olla läsnä? Monissa yrityksissä palavereja on jo pidempään pidetty etänä ja hyvin on sujunut.
Tuntuu siltä, että johtajat pelästyivät pahemman kerran laajasta etätyöhalusta. En myöskään usko siihen, että se on niin suuri ongelma. Keskustelin työhyvinvointikonsultin kanssa, joka kertoi, että 95 % ihmisistä haluaa tehdä työnsä hyvin. Työnantajat, jotka vaativat kaikki takaisin konttoriin, johtavat niiden 5 % mukaan, jotka eivät niin välitä tekevätkö työnsä hyvin vai ei ja 95 % kärsii. Fiksua toimintaa.
Samaa mieltä. Aloitin uudessa hankkeessa. Teen työtä kahden hengen tiimissä. Kollegaa ei toimistolla juurikaan näy eikä hänen kanssaan saa tapaamisia kasvotusten sovittua.
Todella tahmea alku uudelle työlle! Käytännössä en tiedä mitä kollega oikeastaan tekee. Suunnittele siinä sitten yhdessä miten vastuualueiden työnjako toteutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Aloitin uudessa hankkeessa. Teen työtä kahden hengen tiimissä. Kollegaa ei toimistolla juurikaan näy eikä hänen kanssaan saa tapaamisia kasvotusten sovittua.
Todella tahmea alku uudelle työlle! Käytännössä en tiedä mitä kollega oikeastaan tekee. Suunnittele siinä sitten yhdessä miten vastuualueiden työnjako toteutetaan.
Meillä on etätyösopimus, joten kollegaa pitäisi toimistolla säännöllisesti nähdä. Mutta siitä jotkut poikkeavat toistuvasti tekemällä etänä paljon sovittua enemmän. Joten käytännössä et välttämättä näe kollegaa vaikka itse hengaisit toimistolla koko ajan. Siitä ei ole silloin mitään hyötyä, koska siellä ei ole ketään sellaista, joka tekisi samaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Etätyössä viihtyjät on todennäköisesti perheellisiä ja omaa laajan kaveripiirin ja lemmikkieläimiä.
Olen introvertti, viihdyn parhaiten omissa oloissa tietokoneen äärellä.
Perheetön, lapseton, eläimetön kaveriton erakko.
Olen kiinnostunut videoeditoinnista, todennäköisesti lähden sitä opiskelemaan jossain vaiheessa,
tutkin ensin itsenäisesti mitä pystyy.
Että tunge propagandas hanuriis.
Maz kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyössä viihtyjät on todennäköisesti perheellisiä ja omaa laajan kaveripiirin ja lemmikkieläimiä.
Olen kiinnostunut videoeditoinnista, todennäköisesti lähden sitä opiskelemaan jossain vaiheessa,
Aloitus käsitteli palkkatöitä, ei etänä harrastamista.
Vierailija kirjoitti:
Maz kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi dokumentaristien työt on myös palkka työtä, vaatii paljon editointia.
Pienemmissä porukoissa voidaan sopia etätyönä, tai jos on itse projektin omistaja.
Ei yllätä että et kykene hahmottamaan yrittäjyyttä tai vaikka Youtubettamista.
Rahaa sillä kerätään aikanaan, sillä ole mitään väliä millä nimikkeellä se sieltä tulee,
voi ihan hyvin tulla mainostuloina.
Aivan täysin eri mieltä. Etätyö LUO jaksamista ja hyviä työtuloksia.
Minun jaksamista taas syö kaikenlaiset palaverit joita nykytyöelämä on pullollaan. Etätöissäkin joutuu istumaan luurit korvilla mutta ainakaan siinä ei ole niitä muita haittatekijöitä eli muuta porukkaa ympärillä läppäreineen häiritsemässä ja luomassa lievää ahdistusta.
Maz kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maz kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi dokumentaristien työt on myös palkka työtä, vaatii paljon editointia.
Pienemmissä porukoissa voidaan sopia etätyönä, tai jos on itse projektin omistaja.
Ei yllätä että et kykene hahmottamaan yrittäjyyttä tai vaikka Youtubettamista.
Rahaa sillä kerätään aikanaan, sillä ole mitään väliä millä nimikkeellä se sieltä tulee,
voi ihan hyvin tulla mainostuloina.
Suomessa survotaan porukkaa liian herkästi sosiaaliturvalta yrittäjiksi. Eli kynnys on tehty todella korkeaksi ja riski isoksi kun yhtäkkiä pitää maksaa itse kaikenmaailman lisämaksuja vaikka käytännössä teet ihan samaa kuin tekisit palkkaduunarinkin nimikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
... Miksi... Miksi et sovi hänen kanssaan puhelinpalavereita?! Tämä ongelma kuulostaa ihan kuin matkaisi aikakoneella 1990-luvulle. Puhelinpalavereiden pitäisi olla ihan normaalia päivittäistä elämää.
Itse olen tehnyt 100% etänä nyt kohta kolme vuotta - vaihtanut töitäkin välissä ja perehdyttänyt useita uusia työntekijöitä, ilman minkäänlaisia hankaluuksia. Ei tarvitse olla fyysisesti samassa tilassa tavatakseen kasvotusten!
Minusta on hyvä, jos on sellainen ammatti, että voi valita, tekeekö etänä vai lähinä ja saa sillä tavalla työnsä tehdyksi. Tuloksen pitäisi ratkaista. Minusta ei pidä pakottaa ketään kumpaankaan, jos työtehtävät eivät sitä vaadi. On turha lähteä kehittelemään "monipaikkatyötä", jos työ onnistuu ilman pakollisia lähi- tai etäpäiviä. Puheet sosiaalisen vuorovaikutuksen paremmasta onnistumisesta lähityössä ynnä muusta sellaisesta ovat seurariippuvaisten tai kontrollifriikkien tai työpaikkakiusaajien lätinää.
Olimme työpaikalla hyvän tovin kaikki pakosta etätöistä työnantajan määräyksestä. Kun tuli ohje että jatkossa jokainen voi itse päättää jatkaako etätöitä vai palaako toimistolle vai sekä että niin ihmisten erot tulivat näkyviin. Osa palasi lähitöihin heti ja kertoivat kaivanneensa työyhteisöä ja että työnteko vaikeampaa kotona. Saattoi olla olosuhteet tai ettei vai osannut erottaa niin työtä ja vapaata. Osalle taas toimistolle palaaminen ei ollut enää se vaihtoehto. Minä itse käyn noin kerran viikossa ainakin päivän mutta nykyisin saan paremmin aikaan kun työskentelen etänä. Jää myös aikaa paremmin muuhun elämään kun työmatkat vie sen pari tuntia päivässä.
Onneksi esim. ylityöllistetyillä hoitajilla ei ole sellaista ongelmaa, että etätyö söisi heidän jaksamistaan. Ei myöskään kaupan kassoilla, ravintolatyöntelijöillä, bussikuskeilla jne.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi esim. ylityöllistetyillä hoitajilla ei ole sellaista ongelmaa, että etätyö söisi heidän jaksamistaan. Ei myöskään kaupan kassoilla, ravintolatyöntelijöillä, bussikuskeilla jne.
Kaikki eivät pysty tekemään etätyötä, mutta pitäisikö he, jotka voivat tehdä etätyötä sulloutua täpötäysiin liikennevälineisiin koronaa ja muita flunssatauteja levittämään aamulla (jatkaen levittämistä päivällä avokonttoreissa) muiden työntekijöiden kateuden vuoksi? Aamuruuhkapiikki on lisäksi yhteiskunnalle kallis. Jos aamuruuhkapiikki saataisiin alemmaksi, yhteiskunta säästää rahaa. Toivottavasti säästetty raha käytettäisiin esim. terveydenhuoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikelle on aikansa. Etätyössä on kiistatta hyvät puolensa, kuten ajansäästö. Eivätkä kaikki kaipaa sosiaalisuuttakaan työkavereilta.
Silti on aika kiistatonta, että ihminen tarvitsee edes jonkin verran sosiaalisuutta voidakseen hyvin. Tässä toki isoja eroja ihmisten välillä. Mutta yhteisöön kuuluminen lisää merkityksellisyyden ja onnellisuuden tunteita, vähentää mielenterveysongelmia ja itsem*rhia. Siksi on hyvä työpaikoillakin hakea sitä tasapainoa. Välillä yhdessä, välillä etänä. Ja ei, teamsit, slackit jne eivät ole sama asia.
Tuon viimeisen allekirjoitan. Ihmiset ruudun takana voivat olla aivan erilaisia olemukseltaan kuin livenä. Itse sain kuulla viime viikolla uudelta pomoltani, että "sinähän aivan säteilet valoa näin livenä, teamsin kamerassa näytät paljon vaisummalta". Huonekaverin vaikka uudet kengät huomaa vain paikan päällä jne, tällaiset pienet arjen kohteliaisuudet helposti leikkaantuvat siitä videopuhelusta. Ja tuollaisetkin ovat kuitenkin tärkeitä, työn tekemisen ohella.
Oliko mies joka kommentoi? Epäasiallista jos oli.
Etätyö syö jaksamista niillä ihmisillä, jotka imevät energiaa muilta ihmisiltä.
Muilla ihmisillä etätyö säilyttää/parantaa jaksamista.
Etätyö on ilmeisesti niiiiin vaikeata johtajille... Luovuus kuulemma kärsii?! Meillä luovuus on tapettu ja kuollutta joka tapauksessa. En ymmärrä miten etätyö voisi tehdä tilanteen pahemmaksi. Itse voin tosi paljon paremmin etätöissä. Saa edes tehdä työtä omassa rauhassa eikä tarvitse jatkuvasti nähdä ja kuunnella sitä johdon ympärillä pyörivää klikkiä, jonka kaiken maailman diibadaaba kyllä näkyy ja kuuluu häritsevästi avokonttorissa. Mitään tärkeätähän ei kerrota avokonttorissa, siitä mennään puhumaan kokoushuoneeseen. Paremmin teen työtä omassa rauhassa kotona. Ylimielinen johto saa syyttää itseään, jos ihmiset eivät viihdy konttorissa. Hyvissä firmoissa tällaisia ongelmia ei ole, siellä etätyötä saa, ja konttorissa viihdytään kun välillä siellä ollaan.
https://www.di.se/nyheter/distanstrenden-tar-pa-cheferna-fa-som-lyckats/
Vierailija kirjoitti:
Mitä opimme keskustelusta? Älä koskaan palkkaa henkilöä, joka asuu kaukana työpaikasta. Ennen tämä ei ollut niin suuri asia, kun suurin osa kuitenkin saapui konttorille ja lähityö oli oletus. Nyt sitten joudut erikseen vääntämään ihan sellaisesta asiasta, että pitäisi tulla työpaikalle.
Kyllä puolisoni työ on kuluttavaa ja mielellään tekee muutamat päivät etätyötä. Ei sillä etäisyydellä ole väliä, jos hommansa osaa. Monesti enemmän kotona saa aikaan. Mielipidejuttu.
Rakastan etätyötä. Elän yksin enkä todellakaan kaipaa mitään työyhteisön face to face-tapaamisia työni tekemiseen.