Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri Jenni Puoliväli-Oksala luopuisi mies- ja nainen-sanoista silloin, kun niillä ei ole merkitystä: Kuukautiskipuista potilasta voitaisiin kutsua naisen sijaan kohdulliseksi

Kommentit (1008)

Vierailija
701/1008 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on jo nyt välillä vaikea päätellä henkilön ulkoisesta habituksesta sukupuolta (anteeksi), niin menisi se puhuttelu sitten erikoiseksi, kun pitäisi äesittelemään se kohtunsa, jos sellainen on.

Vierailija
702/1008 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se joku valelääkäri.

Oikean lääkärin pitäisi tietää että esim monet lääkkeet vaikuttavat eri tavalla miehiin ja naisiin. Jotkut sairaudet myös oireilevat eri tavalla eri sukupuolilla.

Ei sellaista asiaa voi ohittaa sillä perusteella että muutama yksittäinen henkilö kokee olevansa eri sukupuolta. Heilläkin elimistö kuitenkin toimii biologisen sukupuolen mukaan, ei oman kokemuksen tai toiveen mukaan.

Sinulla ei ajatus nyt ainakaan toimi. Ei vaikka kokisit tai toivoisit sen toimivan. Jos ei ole lääketieteellistä kompetenssia niin olisi parempi, että ne mutuilut pidetään siellä vilkkaassa mielikuvituksessa sen sijaan, että ruokit omaa ja muiden kaltaistesi alttiiden mielikuvitusta.

T. LKT.

Siis oikeasti, joko ilmaantui toinenkin lääketieteilijä, jonka mukaan sukupuolet voidaan unohtaa? Eikä... mä olen aina luottanut ammattilaisiin tähän asti, mutta nyt kyllä usko horjuu. Eiköhän tuo nyt ole ihan tunnustettu asia, että naiset on erilaisia monella tapaa fyysisesti ja että naisia on lääketieteessä myös tutkittu miehiä vähemmän. Naiset saisivat parempaa hoitoa, jos sukupuoli ja siihen liittyvät asiat huomioitaisiin. Ei ole naisten edun mukaista monessakaan asiassa, että sukupuoli jätetään huomiotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/1008 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitullinen paaaaaljon parempi

MAMMA saa keksiä vastineen miehelle

Käviskö mieluummin vittumainen? Se mä voisin toisinaan myöntääkin olevani.

Vierailija
704/1008 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jännä, että naisten niin kovasti ajama ja puolustama feminismi on siirtynyt naisten asioiden ajamisesta naiseuden mitätöintiin. Onko naisten mielestä toivottavaa kehitystä, että nainen ollaan muuttamassa "kohdulliseksi" tai "menstruoivaksi"? Näin miehenä hieman ihmettelen tätä kehitystä, mutta jos naiset ovat oman sukupuolensa katoamisen kanssa ihan sinut niin mennään sitten tällä linjalla.

Miksi oletat, että kaikki naiset olisivat ok tuon hörhöilyn kanssa? Minusta tuo trendi ilmentää sisäistettyä naisvihaa. Kun ennen oli tapana yrittää parantaa naisten asemaa, nämä modernit jengipetturit yrittävät tehdä naiseuteensa hajurakoa, julistautuvat ei-naisiksi ja antavat ymmärtää, että noita muita saa syrjiä, minua ei.

Kyselyiden mukaan lähes kaikki naiset tunnustautuvat feminismin kannattajaksi ja feminismi on se, joka tätä kehitystä ajaa eteenpäin. Kannattaa siis varmaan alkaa esittämään niitä vastakkaisia mielipiteitä ennen kuin kannattamanne aate häivyttää naiseuden maailmasta.

Vierailija
705/1008 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikean lääkärin pitäisi tietää että esim monet lääkkeet vaikuttavat eri tavalla miehiin ja naisiin. Jotkut sairaudet myös oireilevat eri tavalla eri sukupuolilla.

Ei sellaista asiaa voi ohittaa sillä perusteella että muutama yksittäinen henkilö kokee olevansa eri sukupuolta. Heilläkin elimistö kuitenkin toimii biologisen sukupuolen mukaan, ei oman kokemuksen tai toiveen mukaan.

Sinulla ei ajatus nyt ainakaan toimi. Ei vaikka kokisit tai toivoisit sen toimivan. Jos ei ole lääketieteellistä kompetenssia niin olisi parempi, että ne mutuilut pidetään siellä vilkkaassa mielikuvituksessa sen sijaan, että ruokit omaa ja muiden kaltaistesi alttiiden mielikuvitusta.

T. LKT.

Siis oikeasti, joko ilmaantui toinenkin lääketieteilijä, jonka mukaan sukupuolet voidaan unohtaa? Eikä... mä olen aina luottanut ammattilaisiin tähän asti, mutta nyt kyllä usko horjuu. Eiköhän tuo nyt ole ihan tunnustettu asia, että naiset on erilaisia monella tapaa fyysisesti ja että naisia on lääketieteessä myös tutkittu miehiä vähemmän. Naiset saisivat parempaa hoitoa, jos sukupuoli ja siihen liittyvät asiat huomioitaisiin. Ei ole naisten edun mukaista monessakaan asiassa, että sukupuoli jätetään huomiotta.

Ei huolta, anonyyminä kuka vain voi esittää mitä vain. Tässä ihan oikeiden, omalla nimellään esiintyvien lääkärien kirjoitus. Biologinen sukupuoli on lääketieteessä perusteltua. https://www.laakarilehti.fi/mielipide/biologinen-sukupuoli-on-laaketiet…

Vierailija
706/1008 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jännä, että naisten niin kovasti ajama ja puolustama feminismi on siirtynyt naisten asioiden ajamisesta naiseuden mitätöintiin. Onko naisten mielestä toivottavaa kehitystä, että nainen ollaan muuttamassa "kohdulliseksi" tai "menstruoivaksi"? Näin miehenä hieman ihmettelen tätä kehitystä, mutta jos naiset ovat oman sukupuolensa katoamisen kanssa ihan sinut niin mennään sitten tällä linjalla.

Miksi oletat, että kaikki naiset olisivat ok tuon hörhöilyn kanssa? Minusta tuo trendi ilmentää sisäistettyä naisvihaa. Kun ennen oli tapana yrittää parantaa naisten asemaa, nämä modernit jengipetturit yrittävät tehdä naiseuteensa hajurakoa, julistautuvat ei-naisiksi ja antavat ymmärtää, että noita muita saa syrjiä, minua ei.

Kyselyiden mukaan lähes kaikki naiset tunnustautuvat feminismin kannattajaksi ja feminismi on se, joka tätä kehitystä ajaa eteenpäin. Kannattaa siis varmaan alkaa esittämään niitä vastakkaisia mielipiteitä ennen kuin kannattamanne aate häivyttää naiseuden maailmasta.

Älä yritä sovinisti huudella siellä. Feministejä on niin monta erilaista kuin on naistakin. Minäkin olen feministi jonka mielestä ihmisoikeudet kuuluvat myös naisille, ei pelkästään miehille, enkä missään tapauksessa kannata sukupuolten häivyttämistä. Naiset ja miehet ovat tasa-arvoisia keskenään erilaisuuksista huolimatta. Ei ole toista ilman toista.

Vierailija
707/1008 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset eivät halua olla "kohdullisia", kuin ihminen olisi sisäelin pelkästään. 

No mennään sitten modernimpaan suuntaan: "Kohdullistettu" :D

Alan muuten oikeasti käyttämään tätä :D

Vierailija
708/1008 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin, papin ja sotilaan ammatit pitäisi vaan palauttaa pelkästään miesten ammateiksi, kuin oli vanhaan hyvään aikaan.

Ja poliitikon. Ei naisia sinne vitt lemaan. 

Vierailija
709/1008 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MILLOIN NAISTENKLINIKKA MUUTTAA NIMENSÄ???!!1

Ällös huoli. Ihan varmasti on jo verovaroin perustettu mietintäkomitea, joka tuskanhiki otsalla sorvaa tasa-arvoisempaa nimeä tuolle kauhealle patriarkaatin viime linnakkeelle. Onhan jo kelankin teksteistä saatu poistettua sanat äiti ja isä, nuo karmeat ihmisyyttä loukkaavat termit! On ilo katsoa, kuinka intersektionaalinen uusi uljas maailmanjärjestys on kohta loistokkaana  ja täydellisenä täällä! Sana kerrallaan!

Tosi hyvin kirjoitettu. Nostan Ruotsin sivuille tämän ! Tääll nimittäin pidetään suomalaisia suhkoht normaaleina verrattuna Ruotsin asukkeihin. 

Vierailija
710/1008 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä yritä sovinisti huudella siellä. Feministejä on niin monta erilaista kuin on naistakin. Minäkin olen feministi jonka mielestä ihmisoikeudet kuuluvat myös naisille, ei pelkästään miehille, enkä missään tapauksessa kannata sukupuolten häivyttämistä. Naiset ja miehet ovat tasa-arvoisia keskenään erilaisuuksista huolimatta. Ei ole toista ilman toista.

Se feminismin suuntaus, joka pyrkii hävittämään naiset kielestä on liberaalifeminismi. Radikaalifeministit ovat nykyään vähemmistö. Heidän mukaan naisten sorto perustuu biologiseen sukupuoleen eikö biologisesta sukupuolesta voi identifioitua pois.

Siksipä radikaalifeministejä pilkataan ja heitä kutsutaan haukkumanimellä terf.

Feministejäkin on moneen lähtöön. Sisäistetty naisviha näkyy monessa feministissäkin siten, että ollaan valmiita puhumaan naisista epäinhimillistävällä tavalla, mutta miehiä tämä puhetapa ei koske. Varsinaista naisasiaa tosiaan.

Vierailija
711/1008 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun suurin osa naisistakaan ei varmasti todellakaan kannata tätä kehityskulkua. Katso nyt tuonkin lääkärinaisen habitusta ja mene sitten Prismaan tai vaikka yökerhoon, ja katsele naisten habituksia siellä. Ei kaikki todellakaan yritä olla noin miehisen oloisia, kuin tuo yksilö. Älä yleistä. Suurin osa naisista on edelleen ihan naisia ja toivovat, että heitä vain kohdellaan yhtä kunnioittavasti kuin miehiäkin ja tasavertaisesti (esim. yritysmaailmassa kyvykkyyksiin perustuen, ei sukupuoleen). Se ei todellakaan tarkoita sitä, että henkilön sukupuoli tulisi kieltää. Sukupuolta ei vain tulisi pitää päätöskriteerinä silloin, kun sillä ei ole merkitystä. Jos sillä taas on merkitystä, kuten lääketieteessä tai lisääntymismielessä pariutumisessa, niin olisi silkkaa typeryyttä jättää se huomioimatta.

Kyllä itse ainakin naisena miesvaltaisella alalla olen ihan mielellään nainen miesvaltaisella alalla. Mun ehkäpä naisellisenakin pidetyt ominaisuudet on työyhteisölle hyväksi (esim. olen sosiaalinen, lähestyn ihmisiä helposti, otan yhteyttä, juttelen ja tadaa - saan kurottua kasaan isoja kokonaisuuksia, kun lopputuloksena ymmärrän monta eri tulokulmaa, lisäksi olen hyvä organiseeraamaan asioita. Ei sillä, etteikö miehissäkin ole vastaavia, mutta tyypillisempää tuo on naisille ja se on ihan ok, että noin sanotaan). Olen aina kokenut, että mieskollegat arvostavat minua, ja huomaavat minun tekevän asioita, jotka olisi heille mukavuusalueen ulkopuolella. Ihan hyvää palkkaakin mulle maksetaan (n.100keur/v).

Silti olen todella hetero nainen ja mitä parisuhteisiin tulee, niin mielelläni olen se naisellinen ja vahvan oloinen mies houkuttaa (ei nyt mikään kehonrakentaja, mutta tiedäthän).

Vierailija
712/1008 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipa se on ollut täällä jo esillä, että woke-Purkkalassa - ollakseen poliittisesti korrekti - imettävää äitiä tulee kutsua termillä lactating individual.   ROFLOL!

Jossain kutsuttuttiin raskaana olevaa gestational carrieriksi, eli sikiöhautomoksi tai lisääntymisalustaksi. Mutta ei onneksi ole yhtä loukkaavia ja esineellistäviä termejä kuin äiti tai nainen.

Vierailija
713/1008 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on jo nyt välillä vaikea päätellä henkilön ulkoisesta habituksesta sukupuolta (anteeksi), niin menisi se puhuttelu sitten erikoiseksi, kun pitäisi äesittelemään se kohtunsa, jos sellainen on.

Joidenkin mielestä pronominienkin kysyminen on loukkaavaa. Parempi olisi, jos kaikki käyttäisivät mahdollisimman näyttävää pronominipinssiä.

Vierailija
714/1008 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet nyt jäänyt ajastasi jälkeen. Ei kuvailemallasi feminismillä ole ollut liikkeessä jalansijaa vuosikausiin eikä tuollaista aatetta feminismin nimessä ajeta enää missään. Nykyajan feminismi on nimenomaan tätä intersektionaalista feminismiä ja sen tavoitteita edistetään esimerkiksi Suomen hallituksessa ja päättävissä instansseissa. 

Vierailija
715/1008 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. LKT.

Ei huolta, anonyyminä kuka vain voi esittää mitä vain. Tässä ihan oikeiden, omalla nimellään esiintyvien lääkärien kirjoitus. Biologinen sukupuoli on lääketieteessä perusteltua. https://www.laakarilehti.fi/mielipide/biologinen-sukupuoli-on-laaketiet…

Hyvä. Eli jatkossa pitänee lääkäriaikaa varatessa ensin varmistaa, että tunnustaahan lääkäri sukupuolet ja on valmis ottamaan ne työssään huomioon, kun molempien koulukuntien lääkäreitä näköjään on.

Vierailija
716/1008 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun suurin osa naisistakaan ei varmasti todellakaan kannata tätä kehityskulkua. Katso nyt tuonkin lääkärinaisen habitusta ja mene sitten Prismaan tai vaikka yökerhoon, ja katsele naisten habituksia siellä. Ei kaikki todellakaan yritä olla noin miehisen oloisia, kuin tuo yksilö. Älä yleistä. Suurin osa naisista on edelleen ihan naisia ja toivovat, että heitä vain kohdellaan yhtä kunnioittavasti kuin miehiäkin ja tasavertaisesti (esim. yritysmaailmassa kyvykkyyksiin perustuen, ei sukupuoleen). Se ei todellakaan tarkoita sitä, että henkilön sukupuoli tulisi kieltää. Sukupuolta ei vain tulisi pitää päätöskriteerinä silloin, kun sillä ei ole merkitystä. Jos sillä taas on merkitystä, kuten lääketieteessä tai lisääntymismielessä pariutumisessa, niin olisi silkkaa typeryyttä jättää se huomioimatta.

Kyllä itse ainakin naisena miesvaltaisella alalla olen ihan mielellään nainen miesvaltaisella alalla. Mun ehkäpä naisellisenakin pidetyt ominaisuudet on työyhteisölle hyväksi (esim. olen sosiaalinen, lähestyn ihmisiä helposti, otan yhteyttä, juttelen ja tadaa - saan kurottua kasaan isoja kokonaisuuksia, kun lopputuloksena ymmärrän monta eri tulokulmaa, lisäksi olen hyvä organiseeraamaan asioita. Ei sillä, etteikö miehissäkin ole vastaavia, mutta tyypillisempää tuo on naisille ja se on ihan ok, että noin sanotaan). Olen aina kokenut, että mieskollegat arvostavat minua, ja huomaavat minun tekevän asioita, jotka olisi heille mukavuusalueen ulkopuolella. Ihan hyvää palkkaakin mulle maksetaan (n.100keur/v).

Silti olen todella hetero nainen ja mitä parisuhteisiin tulee, niin mielelläni olen se naisellinen ja vahvan oloinen mies houkuttaa (ei nyt mikään kehonrakentaja, mutta tiedäthän).

Tämä jos on totta niin miksi te naisten enemmistö ette tee asialle mitään vaan annatte näiden mielestänne väärässä olevien feministien määritellä kehityskulun ja julkisen keskustelun? Turha kitistä miten suurin osa on nykysuuntauksen kanssa eri mieltä, kun ne naiset, jotka oikeasti päättävät asioista ajavat juuri tätä nykyistä sukupuoletonta linjaa. 

Vierailija
717/1008 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen haluaa lisääntyä, niin minkälainen kumppani hänen kannattaisi ottaa? Jos nainen ja mies -nimekkeet eivät saa sisältää ennakko-oletuksia biologiasta. Heteromiehen on aika hankala saada biologisia lapsia transnaisen kanssa. Suhde transnaisen kanssa ja sikiöhautomo tuottaa lapsen? Praise be!

Vierailija
718/1008 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittävää, että esim. tässä tänään julkaistussa Ylen jutussa mies-sukupuoleen viittaavat sanat on tässä lainauksessa esitetty sellaisenaan, mutta naissukupuoleen viittava äiti-sana on häivytetty:

"Isyyshuijauksessa on kyse tilanteesta, jossa lapsen synnyttänyt henkilö uskottelee kumppanilleen tämän olevan lapsen biologinen isä, vaikka asia on toisin. Huijaus tuottaa valtavasti sosiaalisia, taloudellisia ja juridisia seurauksia."

Mistä tämä kertoo?

https://yle.fi/uutiset/3-12043017/64-3-117485

Vierailija
719/1008 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli naisista halutaan puhua sukupuolieliminä.

Tosi kivaa. Ei yhtään halveksivaa ei.

Vierailija
720/1008 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipa se on ollut täällä jo esillä, että woke-Purkkalassa - ollakseen poliittisesti korrekti - imettävää äitiä tulee kutsua termillä lactating individual.   ROFLOL!

Jossain kutsuttuttiin raskaana olevaa gestational carrieriksi, eli sikiöhautomoksi tai lisääntymisalustaksi. Mutta ei onneksi ole yhtä loukkaavia ja esineellistäviä termejä kuin äiti tai nainen.

Minulla on jäänyt sellainen ihana kukkanen kanssa mieleen jostain artikkelista, kuin "black birthing bodies". Intiaani naisista oli jotain saman tyylistä yhtä kauheaa kirjoitettu. Ai että kuinka selkeää ja inklusiivista kieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä