Lääkäri Jenni Puoliväli-Oksala luopuisi mies- ja nainen-sanoista silloin, kun niillä ei ole merkitystä: Kuukautiskipuista potilasta voitaisiin kutsua naisen sijaan kohdulliseksi
Mikä mies sitten on?
https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/l%C3%A4%C3%A4k%C3%A4ri-jenni-puoliv…
Kommentit (1008)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jännä, että naisten niin kovasti ajama ja puolustama feminismi on siirtynyt naisten asioiden ajamisesta naiseuden mitätöintiin. Onko naisten mielestä toivottavaa kehitystä, että nainen ollaan muuttamassa "kohdulliseksi" tai "menstruoivaksi"? Näin miehenä hieman ihmettelen tätä kehitystä, mutta jos naiset ovat oman sukupuolensa katoamisen kanssa ihan sinut niin mennään sitten tällä linjalla.
Kun suurin osa naisistakaan ei varmasti todellakaan kannata tätä kehityskulkua. Katso nyt tuonkin lääkärinaisen habitusta ja mene sitten Prismaan tai vaikka yökerhoon, ja katsele naisten habituksia siellä. Ei kaikki todellakaan yritä olla noin miehisen oloisia, kuin tuo yksilö. Älä yleistä. Suurin osa naisista on edelleen ihan naisia ja toivovat, että heitä vain kohdellaan yhtä kunnioittavasti kuin miehiäkin ja tasavertaisesti (esim. yritysmaailmassa kyvykkyyksiin perustuen, ei sukupuoleen). Se ei todellakaan tarkoita sitä, että henkilön sukupuoli tulisi kieltää. Sukupuolta ei vain tulisi pitää päätöskriteerinä silloin, kun sillä ei ole merkitystä. Jos sillä taas on merkitystä, kuten lääketieteessä tai lisääntymismielessä pariutumisessa, niin olisi silkkaa typeryyttä jättää se huomioimatta.
Kyllä itse ainakin naisena miesvaltaisella alalla olen ihan mielellään nainen miesvaltaisella alalla. Mun ehkäpä naisellisenakin pidetyt ominaisuudet on työyhteisölle hyväksi (esim. olen sosiaalinen, lähestyn ihmisiä helposti, otan yhteyttä, juttelen ja tadaa - saan kurottua kasaan isoja kokonaisuuksia, kun lopputuloksena ymmärrän monta eri tulokulmaa, lisäksi olen hyvä organiseeraamaan asioita. Ei sillä, etteikö miehissäkin ole vastaavia, mutta tyypillisempää tuo on naisille ja se on ihan ok, että noin sanotaan). Olen aina kokenut, että mieskollegat arvostavat minua, ja huomaavat minun tekevän asioita, jotka olisi heille mukavuusalueen ulkopuolella. Ihan hyvää palkkaakin mulle maksetaan (n.100keur/v).
Silti olen todella hetero nainen ja mitä parisuhteisiin tulee, niin mielelläni olen se naisellinen ja vahvan oloinen mies houkuttaa (ei nyt mikään kehonrakentaja, mutta tiedäthän).
Tämä jos on totta niin miksi te naisten enemmistö ette tee asialle mitään vaan annatte näiden mielestänne väärässä olevien feministien määritellä kehityskulun ja julkisen keskustelun? Turha kitistä miten suurin osa on nykysuuntauksen kanssa eri mieltä, kun ne naiset, jotka oikeasti päättävät asioista ajavat juuri tätä nykyistä sukupuoletonta linjaa.
Mun aikani ei riitä muuhun vaikuttamiseen, kuin pikaiseen vauvapalstailuun lounastauolla (eikä sitäkään joka päivä :D ). Katsos kun suurin osa normaaleista naisista käy töissä ja monet myös hoitaa lapsia (mullakin niitä 2 kpl tuon kohtuullisen vaativan työn lisäksi). Ja kuten sanottu, omassa elämässäni koen tasa-arvon toteutuvan ihan hyvin esim. työelämässä, eli en nyt näe oikeaa syytä lähteä barrikadeille. Totuushan on, että nuo vouhottajat harvemmin lisääntyvät, eli ongelma ei välttämättä ole kovin kauaskantoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se joku valelääkäri.
Oikean lääkärin pitäisi tietää että esim monet lääkkeet vaikuttavat eri tavalla miehiin ja naisiin. Jotkut sairaudet myös oireilevat eri tavalla eri sukupuolilla.
Ei sellaista asiaa voi ohittaa sillä perusteella että muutama yksittäinen henkilö kokee olevansa eri sukupuolta. Heilläkin elimistö kuitenkin toimii biologisen sukupuolen mukaan, ei oman kokemuksen tai toiveen mukaan.
Sinulla ei ajatus nyt ainakaan toimi. Ei vaikka kokisit tai toivoisit sen toimivan. Jos ei ole lääketieteellistä kompetenssia niin olisi parempi, että ne mutuilut pidetään siellä vilkkaassa mielikuvituksessa sen sijaan, että ruokit omaa ja muiden kaltaistesi alttiiden mielikuvitusta.
T. LKT.
Siis oikeasti, joko ilmaantui toinenkin lääketieteilijä, jonka mukaan sukupuolet voidaan unohtaa? Eikä... mä olen aina luottanut ammattilaisiin tähän asti, mutta nyt kyllä usko horjuu. Eiköhän tuo nyt ole ihan tunnustettu asia, että naiset on erilaisia monella tapaa fyysisesti ja että naisia on lääketieteessä myös tutkittu miehiä vähemmän. Naiset saisivat parempaa hoitoa, jos sukupuoli ja siihen liittyvät asiat huomioitaisiin. Ei ole naisten edun mukaista monessakaan asiassa, että sukupuoli jätetään huomiotta.
Tämä on todella tärkeä pointti. Nimenomaan, pelkään, että tämä hullutus heikentää nimenomaan naisten oikeuksia. Naisten oireet, kipu ym. ovat perinteisesti jääneet vähemmälle huomiolle ja niitä on tutkittu vähemmän. Tämä joidenkin elinten ympärille kiertyvä nimikäytäntö uhkaa etäännyttää meitä entistä enemmän ihmisnäkökulmasta, siitä, että naiseus on kokonaisvaltaista.
Minua naisena loukkaa se, että minun identiteettini typistettäisiin vain tietyn elimen tai toiminnon ympärille. Ihan kuin sana nainen olisi jotenkin väärä tai loukkaava. Suurin osa naisista siis saa nyt tyytyä olemaan "kohdullisia" ettei niille muutamille kohduttomille XY-kromosomit omaaville henkilöille tule paha mieli. Tai muunsukupuolisille...
Nytkin olen Kelan mukaan juridisesti synnyttäjä. En suinkaan äiti.
Vierailija kirjoitti:
Minua naisena loukkaa se, että minun identiteettini typistettäisiin vain tietyn elimen tai toiminnon ympärille. Ihan kuin sana nainen olisi jotenkin väärä tai loukkaava. Suurin osa naisista siis saa nyt tyytyä olemaan "kohdullisia" ettei niille muutamille kohduttomille XY-kromosomit omaaville henkilöille tule paha mieli. Tai muunsukupuolisille...
Ei sillä ole merkitystä, sillä ei ole mitään väliä vaikka 99,9% loukkaantuisi kunhan sen 0,1%:n mieltä ei vaan vahingossakaan pahoiteta.
Kuunnelkaa transihmistä, he kertovat mikä on nainen.
https://odysee.com/@Skirt_Go_Spinny:7/Wrong-Ans-Only-1:b
(Copy-pastea selaimeen koska palsta rikkoo linkin @ merkin kohdalla)
Minulla oli kohtu ja synnytin 3 lasta. Kohtuni poistettiin lääketieteellisistä syistä. Jos hakeudun tuon lääkärin vastaanotolle, olenko kohduton niinkuin ehkä Matti, Jesse tai Arska?
Typerää tämmönen. Kohta "n-sana" tarkoittaa jotain muuta kuin sitä rasistista termiä.
Vierailija kirjoitti:
Kohtuuton vaatimus.
Olen kohtuuton ja ylpeä siitä, se tekee elämästä monella tapaa helpompaa. vaikka elämmekin tasa-arvoisessa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Maailma muuttuu. Tärkeää asiaa.
Eliitti leikkii sananmuunnoksilla, kun talous sakkaa ja yhteiskunta murenee.
Eduskunnan puhemies onkin eduskunnan puhekohdullinen, jos a) on nainen (anteeksi tuo vulgääri sana ) ja b) ei ole ollut kohdunpoistoleikkauksessa.
Jos kohta b ei täyty, kyseessä puhemies.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kloonitekniikka ei tuota suvunjatkoon kykeneviä yksilöitä, joten valmistellaan yhteiskunta näitä uusia nöyriä sukupuolettomia klooneja varten.
jos jollakulla on kuukautiskipuja, niin siitä voisi (ainakin minun mielestäni) päätellä, että kyseisellä ihmisellä on myös kohtu... ei siis ole tarpeen kuukautiskipujen vuoksi alkaa nimitellä kaikkia naisia sukupuolielimiksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lääkärikäynnin yhteydessä pitäisi puhua kohdusta? Jos käynnin aihe ei liity mitenkään kohtuun?
Ehkä lääkäri haluaa silti vilkaista.
Työsuhde-etu?
Verottaja haloo!
Tutkittavana siis kohtu-oletettu, ihmis-oletettu ja oletetusti jokin vaiva, ominaisuus tai subjektiivisesti määräytyvä kipu. Juu ei näillä spekseillä pysty diagnosoimaan, mutta ulkoisesti näyttäisi löytyvän kuitenkin kikkeli, joten irtisanomisenkin uhalla väittäisin, että on kuitenkin kyseessä mies. Todisteena käytän liitteenä olevaa kuvaa sukupuolielimestä ja kromosomitkin viittaavat siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jännä, että naisten niin kovasti ajama ja puolustama feminismi on siirtynyt naisten asioiden ajamisesta naiseuden mitätöintiin. Onko naisten mielestä toivottavaa kehitystä, että nainen ollaan muuttamassa "kohdulliseksi" tai "menstruoivaksi"? Näin miehenä hieman ihmettelen tätä kehitystä, mutta jos naiset ovat oman sukupuolensa katoamisen kanssa ihan sinut niin mennään sitten tällä linjalla.
Kun suurin osa naisistakaan ei varmasti todellakaan kannata tätä kehityskulkua. Katso nyt tuonkin lääkärinaisen habitusta ja mene sitten Prismaan tai vaikka yökerhoon, ja katsele naisten habituksia siellä. Ei kaikki todellakaan yritä olla noin miehisen oloisia, kuin tuo yksilö. Älä yleistä. Suurin osa naisista on edelleen ihan naisia ja toivovat, että heitä vain kohdellaan yhtä kunnioittavasti kuin miehiäkin ja tasavertaisesti (esim. yritysmaailmassa kyvykkyyksiin perustuen, ei sukupuoleen). Se ei todellakaan tarkoita sitä, että henkilön sukupuoli tulisi kieltää. Sukupuolta ei vain tulisi pitää päätöskriteerinä silloin, kun sillä ei ole merkitystä. Jos sillä taas on merkitystä, kuten lääketieteessä tai lisääntymismielessä pariutumisessa, niin olisi silkkaa typeryyttä jättää se huomioimatta.
Kyllä itse ainakin naisena miesvaltaisella alalla olen ihan mielellään nainen miesvaltaisella alalla. Mun ehkäpä naisellisenakin pidetyt ominaisuudet on työyhteisölle hyväksi (esim. olen sosiaalinen, lähestyn ihmisiä helposti, otan yhteyttä, juttelen ja tadaa - saan kurottua kasaan isoja kokonaisuuksia, kun lopputuloksena ymmärrän monta eri tulokulmaa, lisäksi olen hyvä organiseeraamaan asioita. Ei sillä, etteikö miehissäkin ole vastaavia, mutta tyypillisempää tuo on naisille ja se on ihan ok, että noin sanotaan). Olen aina kokenut, että mieskollegat arvostavat minua, ja huomaavat minun tekevän asioita, jotka olisi heille mukavuusalueen ulkopuolella. Ihan hyvää palkkaakin mulle maksetaan (n.100keur/v).
Silti olen todella hetero nainen ja mitä parisuhteisiin tulee, niin mielelläni olen se naisellinen ja vahvan oloinen mies houkuttaa (ei nyt mikään kehonrakentaja, mutta tiedäthän).
Tämä jos on totta niin miksi te naisten enemmistö ette tee asialle mitään vaan annatte näiden mielestänne väärässä olevien feministien määritellä kehityskulun ja julkisen keskustelun? Turha kitistä miten suurin osa on nykysuuntauksen kanssa eri mieltä, kun ne naiset, jotka oikeasti päättävät asioista ajavat juuri tätä nykyistä sukupuoletonta linjaa.
Mun aikani ei riitä muuhun vaikuttamiseen, kuin pikaiseen vauvapalstailuun lounastauolla (eikä sitäkään joka päivä :D ). Katsos kun suurin osa normaaleista naisista käy töissä ja monet myös hoitaa lapsia (mullakin niitä 2 kpl tuon kohtuullisen vaativan työn lisäksi). Ja kuten sanottu, omassa elämässäni koen tasa-arvon toteutuvan ihan hyvin esim. työelämässä, eli en nyt näe oikeaa syytä lähteä barrikadeille. Totuushan on, että nuo vouhottajat harvemmin lisääntyvät, eli ongelma ei välttämättä ole kovin kauaskantoinen.
Sitten ei kannata valittaa, kun kymmenen vuoden päästä naisia ei enää ole. On vain kohdullisia, menstruoivia ja ties mitä. Mutta naisia ei enää ole. Teillä oli mahdollisuus vaikuttaa. Ette sitä tehneet. Täysin oma vika siis.
Voi ei, siis lääkäri ehdottelee tällaista? Kun puhutaan asioista jolloin sukupuolella ei ole merkitystä, ja mm kuukautiskipu kuuluisi näihin sukupuolettomiin asioihin
? Onko tämä valelääkäri vai hourulasta karannut?
Olihan Kellokosken mielisairaalassakin prinsessa, joka itse uskoi olevansa sellainen. Muut tiesivät ettei.
Ei ainakaan yleislääkärin tai gynekologin pidä olla välittämättä siitä onko vastaanotolle vaivoistaan tullut mies vai nainen. Eikä yhtälö taida toimia vaikka lääkärit keskenään puhuisivat kohdullisista, kun kohdun poistoja tehdään kuitenkin. Ehkä kiveksitön olisi tarkempi termi kuukautisvaivoista puhuttaessa?
Herra mun vereni näitä kahjoja...nyt Julki-Terhikkiin tarkistamaan onko eukolla lääkärin oikeudet...
Muunsukupuolinen=persesilmäinen. Kohduton=vittumainen
Se että on lääkäri, ei tarkoita sitä, että suuta kannattaa avata ihan joka asiassa.
En ole ikinä tajunnut tätä valtavaa intoa tehdä esim. virkanimikkeistä ja ammateista sukupuolineutraaleja.
Eihän vaikkapa maaherra, nimismies tai kirvesmies tittelinä estä mitenkään naista toimimasta tällaisissa ammateissa. Titteli on vain titteli, eikä sillä pitäisi olla sen kummempaa tekemistä sukupuolen kanssa.
Joillakin ei vaan taida olla mitään oikeasti järkevää tekemistä.
Kaikkein hulluinta oli tuo liikennemerkkien sukupuolineutralisointi.
Voi hyvinkin olla. Yli kahdeksankymppisen luut eivät enää korjaannu samoin kuin kymmenenvuotiaan. Samoin osteoporoosi on heillä paljon yleisempää. Ne nyt vaan on biologisia faktoja, jotka eivät ole siitä kiinni miten nuoreksi se kasikymppinen itsensä tuntee, mutta jotka kuitenkin vaikuttavat hänelle parhaaseen hoitoon. Ihan samoin kuin se fakta että onko potilaalla XY- vai XX-kromosomit. En ymmärrä miksi niitä pitäisi yrittää piilotella kun se joka siitä kärsii on loppupeleissä potilas itse.