Lääkäri Jenni Puoliväli-Oksala luopuisi mies- ja nainen-sanoista silloin, kun niillä ei ole merkitystä: Kuukautiskipuista potilasta voitaisiin kutsua naisen sijaan kohdulliseksi
Mikä mies sitten on?
https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/l%C3%A4%C3%A4k%C3%A4ri-jenni-puoliv…
Kommentit (1008)
Hämmentävä keskustelu. Joillekin tosi tärkeää että heidän sukupuolielimistään puhutaan miehinä tai naisina. Jotenkin joissain kommenteissa korostuu miten nämä tuntevat olonsa vähemmän miehiksi tai naisiksi jos sitä ei oteta mukaan kun puhutaan vaikka niistä kohduista ja peniksistä.
Eikö tämä keskustelu loukkaa vaikka tuota jolta kohtu poistettu kun hän on nyt sitten kai näiden joidenkin mielestä vähemmän nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naistentautien klinikka olisi kohtutautisten klinikka?
Miten olisi vaikka kuvaava gynekologisten tautien poliklinikka? Kertoisi paljon enemmän mitä siellä tehdään kuin "naistentaudit".
Millä tavalla kreikan kieleen perustuva termi, joka tarkoittaa suomeksi naistentauteja olisi parempi kuin suomenkielinen naistentaudit?
Gynekologinen on suomenkielen sana. Mutta ok olkoon naistentautien, siellä siis hoidetaan kaikki naisten taudit? Saan flunssassa siellä oikeat lääkkeet koska olen nainen?
Flunssa voi tarttua myös miehiin.
Mut se on sitten se miesflunssa... siihen ei lääkkeet auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisihan se olla vain gynekologian klinikka, samoin naistentaudit voisi korvata sanalla gynekologiset taudit. Ei loukkaa ketään, mutta turhat väärinsukupuolittavat sanat jäävät pois.
Gyne tarkoittaa naisen eli naaraspuolisen ihmisen lisääntymiselimiä. Voiko ollakaan alaa, jossa se sukupuoli siis todellakin tulee esille, ja sitä ei voi teidän hullujen takia voi häivyttää?!! V mä vihaan teitä wokepaskoja.
Gynekologia tarkoittaa sanatarkasti käännettynä naistentautioppia. En ihan ymmärrä, millä logiikalla vieraskielinen sana olisi tiedoatavien piirien mielestä selkeämpi kuin kotimainen.
Eivät osaa lukea niin pitkiä ja vaikeita sanoja, joten olettavat sen olevan parempi. 😄
Olen pitänyt Jenniä aiemmin fiksuna, mutta hän taitaa viettää liikaa aikaa somessa ja haluaa mielistellä tiettyä överi-wokeporukkaa Käyttäisi aikaansa ja energiaa ennemmin väitöskirjojen kirjoitteluun ja tieteen tekemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en todellakaan haluaisi joutua lukemaan omakannasta lääkärin kirjoituksia, joissa linnun viitataan kohdullisena. Entäs sitten kun kohtu on poistettu? Olenko entinen kohdullinen vai vain kohduton?
En halua tulla määritellyksi ja identifioiduksi vain pelkän elimeni perusteella. Se on mielestäni hyvin loukkaavaa ja lokeroivaa. Ei sellaisessa lääkäritapaamisessa koe ainakaan tulevansa kohdatuksi.
Edelleen täällä mietin kuka ja erityisesti mikä oikein olen? Kohtu ja munasarjat on poistettu, olenko karhukainen vai selkärankainen? Selvää on etten ainakaan kohdullinen. Nämä on isoja asioita mietittäväksi täksi illaksi. Täytyykö vaihtaa sosiaaliturvatunnuksin? Tämä on aika epäselvää itsellekin.
- se syöpäsairas
Yhdessä vaiheessa vouhkattiin, että yleisten vessojen jaottelu pitäisi olla kohdulliset ja penikselliset, nykyisen syrjivän ja ongelmallisen naisten ja miesten jaottelun sijaan. Mietin, että.mihis minä sitä jatkossa asiani teen, kun en invakaan ole? Pyydänkö jonkin ämpärin jostain asiakaspalvelusta vai käväisenkö nurkan takana kadulla kyykistelemässä? Eipä olisi yhtään syrjivää ei. Että ihan oikean sairauden seurauksena sulle ei olisi tilaa edes yleisissä vessoissa, kun jotkut huuhaapullamössöyksisarviset saattaa pahoittaa muuten mielensä ja kirjoittaa jopa someen negatiivisesti.
Sinähän tässä mielesi olet pahoittanut raukka. Jos et osaa mennä vessaan kun siinä ei lue nainen/mies, tee sit housuun.
Siellä joku teini möksähti...
Eli tästä kommentista vedettäköön johtopäätökset, että se on ihan sama vaikka ihmistä kutsutaan biologisen sukupuolen mukaan joko mieheksi tai naiseksi. Myös kaikenlainen jaottelu miesten ja naisten kesken on täysin fine, myös naisten ja miesten vessat siis. Ja olen siis täysin samaa mieltä. Annetaan näiden kaikkien olla ennallaan, ja jos joku siitä pahoittaa miehensä tai ei koe kuuluvansa naisten tai miesten vessaan kuten oletataan kuuluvan, niin se on sitten ihan vaan hänen oma ongelmansa.
varasin huomenaamuksi lääkärinajan,, juon jo kolmatta kuppia teetä,,
terveisin sirpa-leena
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävä keskustelu. Joillekin tosi tärkeää että heidän sukupuolielimistään puhutaan miehinä tai naisina. Jotenkin joissain kommenteissa korostuu miten nämä tuntevat olonsa vähemmän miehiksi tai naisiksi jos sitä ei oteta mukaan kun puhutaan vaikka niistä kohduista ja peniksistä.
Eikö tämä keskustelu loukkaa vaikka tuota jolta kohtu poistettu kun hän on nyt sitten kai näiden joidenkin mielestä vähemmän nainen?
Uskallan tehdä olettamuksen, naisena, että monelle miehelle heidän peniksensä on aika olennainen osa heidän maskuliinisuuttaan.
En edes lukenut juttua, kun suivaannuin. Tämä päivä ollut täynnä pa*kaa. Keskon köyhien ihmisten selkänahasta revitty tulos. Mä en halua asioimaan kohdulliselle, aivottomalle lääkärille mutta onko mulla oikeus valita?
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä naistentaudit-nimellä on? Aika herkkä täytyy olla, jos siitä pahastuu. Kyllähän urologiaakin kutsutaan monesti miestentaudeiksi, mutta voi sinne nainenkin mennä virtsaelimiin liittyvissä sairauksissa.
Urologi on miesten ja naisten virtsaelinsairauksiin sekä miesten sukuelinsairauksiin erikoistunut kirurgi. Siksipä naisetkin voi tarvita urologia.
En ymmärrä miksi tuo olisi tarpeellista. Transihmiset ja muunsukupuoliset ovat sen verran pieni vähemmistö, että tuskin se kauhean paljon ongelmia aiheuttaa, jos kohdullisten sijaan puhutaan naisista. Tietenkin jos puhe on nimenomaan transmiehistä, niin miksei silloin voisi sanoa "kohdullinen mies".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi vaikka kuvaava gynekologisten tautien poliklinikka? Kertoisi paljon enemmän mitä siellä tehdään kuin "naistentaudit".
Millä tavalla kreikan kieleen perustuva termi, joka tarkoittaa suomeksi naistentauteja olisi parempi kuin suomenkielinen naistentaudit?
Gynekologinen on suomenkielen sana. Mutta ok olkoon naistentautien, siellä siis hoidetaan kaikki naisten taudit? Saan flunssassa siellä oikeat lääkkeet koska olen nainen?
Oletko ylpeäkin siitä, että leikit tyhmää?
Mitä tauteja siellä siis hoidetaan? Ilmeiseti muutakin kun gynekologiset ei riitä nimeksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten kutsutaan miehestä naiseksi transitioitunutta miestä? Eihän hänellä ole kohtua?
Mielenterveysongelmaiseksi mieheksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen naisia joilta on kohtu poistettu, mitä he sitten olisivat ? Minulla on kohtu mutta ei enää kuukautisia, mikä olen ?
Ovat kohduttomia. Ei tarvita enää N-sanaa. Sä olet kohdullinen kuukautiseton.
En ymmärrä, miksi pitää ihmistä.määritellä tuollaisten kapeakatseisten sanojen kautta. Eihän nykyään saisi enää edes sanoa vammainen, vaan pitää sanoa henkilö/ihminen, jolla on vamma. Niin miksi näissä asioissa tuollainen ihmisen määrittely elimen/puuttuvan elimen sekä kehon toimintojen kautta olisi ok.
Onko kuukautiseton edes mikään sana?
Eri
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tuo olisi tarpeellista. Transihmiset ja muunsukupuoliset ovat sen verran pieni vähemmistö, että tuskin se kauhean paljon ongelmia aiheuttaa, jos kohdullisten sijaan puhutaan naisista. Tietenkin jos puhe on nimenomaan transmiehistä, niin miksei silloin voisi sanoa "kohdullinen mies".
Koska mies on urospuolinen ihminen. Ja miehillä ei ole kohtua.
Voidaan toki sanoa kohdullinen transmies, jos se tätä sukupuolihäiriöistä naista helpottaa. Tosin jos on niin harhainen, ettei tajua olevansa oikeasti nainen siitä häiriöstään huolimatta, niin ehkä kannattaisi laittaa laitoshoitoon.
Tuo pervolääkäri miettii koko ajan ihmisten alapäitä. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen naisia joilta on kohtu poistettu, mitä he sitten olisivat ? Minulla on kohtu mutta ei enää kuukautisia, mikä olen ?
Ovat kohduttomia. Ei tarvita enää N-sanaa. Sä olet kohdullinen kuukautiseton.
On täysin eri asia olla jo alkujaan kohduton (=mies) kuin nainen, jolla on kohtu poistettu. Myös lääketieteellisesti! Eli ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Muusu on keksitty juttu. Mielikuvitusolento.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Flunssa voi tarttua myös miehiin.
Miehilläkin voi olla virtsatietulehdus. Se ei ole vain naisten tauti.
Miesten ja naisten potilasturvallisuus vaarantuu jos lääketieteellisissä tutkimuksissa ei oteta huomioon kumpaa sukupuolta on tutkittu. Ymmärtääkseni näin on juuri menneisyydessä tehty, että on tutkittu joissakin aiheissa vain miehiä ja sovellettu näitä tuloksia myös naisiin, naisten terveyden ja hyvinvoinnin kustannuksella. Eli naisten alistaminen jatkuu, tällä kertaa woken aiheuttamana. Lääkärilehden kannanotto, että lakkavat käyttämästä sanoja mies ja nainen kun se on turhaa, on mielestäni todella hämmentävä.
Mitä väliä sillä naistentaudit-nimellä on? Aika herkkä täytyy olla, jos siitä pahastuu. Kyllähän urologiaakin kutsutaan monesti miestentaudeiksi, mutta voi sinne nainenkin mennä virtsaelimiin liittyvissä sairauksissa.