Lääkäri Jenni Puoliväli-Oksala luopuisi mies- ja nainen-sanoista silloin, kun niillä ei ole merkitystä: Kuukautiskipuista potilasta voitaisiin kutsua naisen sijaan kohdulliseksi
Mikä mies sitten on?
https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/l%C3%A4%C3%A4k%C3%A4ri-jenni-puoliv…
Kommentit (1008)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten ja naisten potilasturvallisuus vaarantuu jos lääketieteellisissä tutkimuksissa ei oteta huomioon kumpaa sukupuolta on tutkittu. Ymmärtääkseni näin on juuri menneisyydessä tehty, että on tutkittu joissakin aiheissa vain miehiä ja sovellettu näitä tuloksia myös naisiin, naisten terveyden ja hyvinvoinnin kustannuksella. Eli naisten alistaminen jatkuu, tällä kertaa woken aiheuttamana. Lääkärilehden kannanotto, että lakkavat käyttämästä sanoja mies ja nainen kun se on turhaa, on mielestäni todella hämmentävä.
Miten se että käytetään sanaa nainen ja mies tekisi lääketieteestä parempaa? Sehän on ongelma juuri on ollut ettei esim oteta lääkeannostelussa huomioon kohdullisten hormonitoimintaa vaan mennään sillä että ollaan naisia ja miehiä.
Miten naisten hormonitoiminnan parempi huomioiminen toteutuu kohdulliseksi nimittelyn kautta?
Olen mies ja minulla on kuukautiskivut! Olkoonkin miehen sukupuolielimet. Te äärioikeistolaiset hyväksytte tämä jo olette hiljaa!
t. demari-mies
Ottaisin kyllä suuresti nokkiini, jos olisin jonkun lauseessa mainittu "kohdullinen." Kyllä minä olen nainen ja kohdulliset ovat naisia. Loukkaantuisin muusta nimityksestä todella. Miksi minun pitäisi sietää jotain synnyttäjä-termiä tai kohdullinen-termiä vain sen takia että joku pieni marginaalinen sakki kokee olevansa jotain muuta?
"Mieheksi ja naiseksi Hän loi heidät." Ne loput eivät ole "muita" vaan sekoitusta miehenä, naisena tai jonain muuna kokemisen olemista. Ei se tunne ja kokemus ole niin helvetin tärkeä, että nainen sanana pyyhitään pois maailmankartalta. Haistakoon pitkän paskan tuollaiset nuoleskelijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua miten typeriä kommentoijia täällä... Miten jotkut eivät voi käsittää että kaikessa ei ole kyse sinusta itsestäsi eikä maailma pyöri sinun ympärilläsi. Tässä on nyt kyse siitä että esimerkiksi yleisesti kuukautisista puhuttaessa käytettäisiin termiä kohdullinen eikä puhuttaisi pelkästään naisista (esim. lauseessa "Useat kohdulliset kokevat alavatsakipuja kuukautisten aikana."). Ketään ei olla lääkärikäynnillä puhuttelemassa kohdullisena. Kohtuja (ja niin ikään kuukautisia) löytyy niin naisilta, muunsukupuolisilta kuin myös miehiltäkin. Toki suurin osa kohduista on naisten kehoissa, mutta eihän muissakaan lääketieteellisissä keskusteluissa yleistetä potilastermistöä. Esimerkiksi migreeni on huomattavasti todennäköisempi naisilla, mutta silti puhutaan migeenistä kärsvivistä henkilöistä eikä vain yleisesti naisista. Lisäksi naiset joilla ei kohtua ole saattavat tuntea olonsa "vähemmän naiseksi" jos aina puhutaan kuukautisista ja kohduista vain naisten asiana. Se että otetaan huomioon muutkin kuin sinä, 65v. Marjatta, ei ole sinulta pois. Tuskin naiseutesi on siitä kiinni, mitä sanaa lääkäri käyttää.
Eikä se maailma myöskään pyöri näiden mielenterveyspotilaiden ympärillä, jotka tätä sontaa ajavat kuin käärmettä pyssyyn. Ainoastaan naisilla on kuukautiset ja kohtu. Tämä on ihan perusbiologiaa.
Juuri näin. Mä alan kyllästymään että kaikkien mielenterveysongelmaisten ja hihhuleiden takia tarvitsee jo miettiä saako mua kutsua naiseksi vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvää päivää! En halua olla kohdullinen vaan nainen. Entä nainen jolta kohtu on poistettu? Kohduton? (=Sama kuin mies). Joku raja kiitos! Ja en ole uskovainen.
Tää on jo kohtuutonta. Lukisko mun passissa sitten "kohduton"? Lukeeko joillakin "penisillinen"?
Ja miksi sun pitäis passissa ilmoittaa noin henkilökohtaisia tietoja kuten, että sulta on kohtu poistettu?
Pitääkö tyttöjenkin heti ilmoittautua hakemaan jokin menstruoija-merkintä, kun ekat kuukautiset tulevat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten ja naisten potilasturvallisuus vaarantuu jos lääketieteellisissä tutkimuksissa ei oteta huomioon kumpaa sukupuolta on tutkittu. Ymmärtääkseni näin on juuri menneisyydessä tehty, että on tutkittu joissakin aiheissa vain miehiä ja sovellettu näitä tuloksia myös naisiin, naisten terveyden ja hyvinvoinnin kustannuksella. Eli naisten alistaminen jatkuu, tällä kertaa woken aiheuttamana. Lääkärilehden kannanotto, että lakkavat käyttämästä sanoja mies ja nainen kun se on turhaa, on mielestäni todella hämmentävä.
Miten se että käytetään sanaa nainen ja mies tekisi lääketieteestä parempaa? Sehän on ongelma juuri on ollut ettei esim oteta lääkeannostelussa huomioon kohdullisten hormonitoimintaa vaan mennään sillä että ollaan naisia ja miehiä.
Korjatkoon, jos joku tietää paremmin, mutta käsittääkseni kohdulla ei ole mitään vaikutusta ihmisen hormonitoimintaan. Joten miksi sotkea sitä johonkin lääkeannosteluihin!?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten naisten hormonitoiminnan parempi huomioiminen toteutuu kohdulliseksi nimittelyn kautta?
Eikö ole myös ulossulkevaa, että kohdunpoiston jälkeen ei tarttisi huomioida hormonitoimintaa? Ei ne munasarjat mihinkään häviä vaikka kohtu poistettaisiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä naistentaudit-nimellä on? Aika herkkä täytyy olla, jos siitä pahastuu. Kyllähän urologiaakin kutsutaan monesti miestentaudeiksi, mutta voi sinne nainenkin mennä virtsaelimiin liittyvissä sairauksissa.
Virtsateihin liittyvät sairaudet on kylläkin naisten tauteja koska niitä hoidetaan naistentautien poliklinikka.
Ai miesten virtsatiesairauksia hoidetaan naistentautien poliklinikalla? Naistenkin osalta voi hoitaa muualla. Urologien potilaina on myös naisia.
Virtsatiesairauksia hoidetaan naistentautien poliklinikalla. Joten se on naistentauti.
Kerrotko lisää siitä, kuinka moni mies hoidattaa virtsaelinsairautensa naistentautien poliklinikalla? Kerrotko myös, miksi urologian poliklinikalla hoidetaan virtsaelinsairaita?
Hyviä kysymyksiä! Sitten voisi seuraava älykäs kertoa mitä ne urogynekologit sitten on ja miten eroaa urologeista?
Saavatko pojat spermalinko-merkinnän sitten kun tulee eka siemensyöksy?
Spermalingot ja spermavajakit eri jonoon koulun ruokajonossa?
Tämä ei nyt varsinaisesti liity sukupuoliin, mutta koen myös asemani sorretuksi terveydenhuollon taholta. Mä oon siis lapsesta asti jo kokenut tahtovani olla isona kissanainen. En mikä tahansa nainen vaan kissanainen. Ja olen jo aikuinen ja kokenut itseni pitkän aikaa kissanaiseksi. Silti lääkärit kohtaavat minut VAIN naisena kun tahtoisin minua kohdeltavan hännättömänä kissanaisena. Tiedän, että ei ole vielä mahdollista juridisesti itsemääritellä itseään kissanaiseksi, mutta hännättömäksi kutsuminen olisi nykyiselläänkin mahdollista. Mua vaan niin sattuu syvälle sieluun ihmisten epäoikeudenmukainen ennakkoluuloisuus ja halu luokitella ja määritellä MINUT muuksi kuin olen. Mä olen hännätön kissanainen ja tahdon tulla kohdatuksi ilman että se on jollekin ongelma tai olematon asia. Stna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjatkoon, jos joku tietää paremmin, mutta käsittääkseni kohdulla ei ole mitään vaikutusta ihmisen hormonitoimintaan. Joten miksi sotkea sitä johonkin lääkeannosteluihin!?!
Kohtukin kyllä tuottaa/erittää estrogeeniä yms, ei vain munasarjat. Siksi kohdunpoiston jälkeen tuetaan hormonitoimintaa usein lääkkeillä.
Siis eikö nimityksillä ole muka merkitystä muille kuin vähemmistöille?
No, joskus katsoin jonkun fem1nis1naisen ig-profiilia, ja olikohan story vai joku ig-tv-video, jossa hän selitti, ettei kaikilla naisilla ole p1mppiä eivätkä kaikki p1mpilliset ole naisia. En valitettavasti muista sen naisen, siis anteeksi p1mpillisen nimeä, että voisin linkata tänne.
Anteeksi nyt vaan. Jos joku kutsuisi minua termillä "p1mpillinen", niin en kyllä hyvää tykkäisi.
Eikä hän edes kertonut, mitä ne muut termit ovat. P1mpitön, k1kkelillinen, vai mikä?
Ylipäätään en tykkää jatkuvasta p1mppi p1ppeli t1ssit sitä ja pülly tätä hokemisesta.
Tuota Puoliaivo-Oksastakin seurasin joskus, mutta väsyin hänen juttuihinsa, enkä ole enää aikoihin jaksanut katsoa mitään mitä tulee edes satunnaisesti instassa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtukin kyllä tuottaa/erittää estrogeeniä yms, ei vain munasarjat. Siksi kohdunpoiston jälkeen tuetaan hormonitoimintaa usein lääkkeillä.
Minä olen saanut kyllä päinvastaista tietoa. Jos pelkkä kohtu poistetaan, hormonitoimintaa jatkuu ennallaan. https://anna.fi/hyvinvointi/kohdunpoisto-10-kysymysta
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö nimityksillä ole muka merkitystä muille kuin vähemmistöille?
minulle on,,, en ole aiemmin ollut mies,, en tiedä jätänkö pöntön istuimen ylös vai alas,,,nyt olen juonut teetä niin paljon että tämä on ongelma,, osaako kukaan neuvoa??terveisin sirpa-leena
Vaikka kohta kutsuisimme toisiamme kohduttomiksi ja kohdullisiksi, niin eipä menisi kauan kun tästäkin luovuttaisiin termistöjen viitatessa elimiin.
Miksi tätä keskustelua edes käydään? Miksei pojat voi olla poikia ja tytöt tyttöjä, miehet miehiä ja naiset naisia?
Instagram-profiiliin voisi vastedes laittaa niiden jo niin nähtyjen pronominien sijaan tiedon, oletko pimpillinen/pippelillinen/tissillinen/peniksellinen/peniksetön jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole törmännyt missään tuollaoseen mainintaa. Olisiko sulla laittaa lähdettä?
Eikä hormonilääkitystä tarvita silloin, jos kyseessä on pelkkä kohdunpoisto. Munasarjat on sitten asia erikseen, mutta niistä nyt ei ollutkaan puhe.
Ei siis ihan oikeasti nyt v*ttu. Miksi kohdullista ei voi vaan sanoa naiseksi? Mä en enää kestä näitä juttuja. Sitä olen miettinyt, että miten ihmeessä voidaan sitten puhua feminismistä vielä, vaikka siinäkin esiintyy naiseustermi. Ei loogista.
Kerrotko lisää siitä, kuinka moni mies hoidattaa virtsaelinsairautensa naistentautien poliklinikalla? Kerrotko myös, miksi urologian poliklinikalla hoidetaan virtsaelinsairaita?