Alkoholin ostaminen arkena
Hävettääkö muita ostaa alkoholia muutoin kuin perjantaina ja lauantaina?
Mulle tulee mieleen, että kassa pitää heti juoppona jos ostaa esim. tiistaina pari siideriä. Koska ei alkoholisoitunut ihminenhän ei tarvitse alkoholia kuin viikonloppuisin, eikö? Tiedän että joillain voi olla vapaapäivät vaikka keskellä viikkoa, mutta silti.
Pitäisi lähtä kauppaan ja tekisi mieli ostaa alkavan loman kunniaksi pari lonkeroa, mutta hävettää, ei voi minkään.
Kommentit (131)
Oikeasti: Ajatteleeko joku, että syön ja juon kaiken ostamani ruoan ja juoman samana tai viimeistään seuraavana päivänä?
Voi kamala!
Minä ostan viikon ruoat ja juomat kerralla, juuri sellaisena päivänä, joka minulle sopii. Perjantai on ihan kamala päivä käydä kaupassa, etenkin klo 16 jälkeen, koska silloin siellä on ihan kamalasti porukkaa. Menee paljon enemmän aikaa, kun "vastavirtaan" kulkiessa joutuu pujottelemaan tungoksen keskellä, eikä "myötävirtaankaan" ole helppo mennä omaan tahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla Euroopassa viinejä ja olutta pidetään elintarvikkeina. Kiitos kaikesta kaiken paremmin ymmärtäville demareille, Suomessa ei.
Suomessa kaikki puolueet suhtautuu kansalaisiin kuin pikkulapsiin joita pitää kieltää ja holhota. Siksi varmaan suomi on niin ankea maa ja kansa syö valtavasti mielialalääkkeitä. Muka onnellisin kansa.
Sitten myös viinaa juodaan ahdistukseen joka syntyy tästä kaikenkattavasta holhouksesta ja kylmyydestä. Kyllä mä voin ainakin suoraan sanoa pakenevani joskus tätä kuuntelemaan musiikkia ja juomaan yksin. Käyn vuorotöissä.
Perusoletuksena oletan, ettei kassaa tai kanssa shoppailijoita kiinnosta pätkääkään minun ostokset. En koe olevani niin tärkeä ihminen, että erottuisin massasta.
No mä en kyllä lähtökohtaisesti osta alkoholia arkena. En muista milloin viimeksi. Kyllähän se jostain kertoo, jos pitää harva se ilta saunakaljat vetäistä. Ja vaikkei sillä menolla vielä alkoholisti olisikaan, niin ylipainoa sillä saa nopeasti. Eli ei se senkään takia ole minkään fiksun ja terveellisen elämän toimintatapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kassaa ei pätkääkään kiinnosta kenenkään ostokset.
Kyllä sitä saattaa kiinnostaa. Eri asia on, että miksi sinua pitäisi kiinnostaa se, että kassaa kiinnostaa.
Mutta mä törmäsin muutama vuosi sitten lähikaupan kassaan AA-palaverissa ja hän sanoi toivoneensa jo jonkin aikaa, että minäkin löytäisin apua. Käyn töissä enkä näytä miltään spurgulta, joten kyllä ne on ne ostokset minkä perusteella kassa oli arvioinut minulla olevan ongelmia brenkun kanssa.
Eli sillä lähikaupan kassahenkilölläkin oli alkoholiongelma?
Vierailija kirjoitti:
No mä en kyllä lähtökohtaisesti osta alkoholia arkena. En muista milloin viimeksi. Kyllähän se jostain kertoo, jos pitää harva se ilta saunakaljat vetäistä. Ja vaikkei sillä menolla vielä alkoholisti olisikaan, niin ylipainoa sillä saa nopeasti. Eli ei se senkään takia ole minkään fiksun ja terveellisen elämän toimintatapa.
Eli sulla ostettu alkoholi menee aina samana iltana kurkusta alas? Mites ruoka? Kaikki menee saman tien ja on käytävä joka päivä ruokakaupassa?
Onko se fiksua, saati terveellistä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sillä alkoholin ostamisella arkena on tekemistä minkään "harva se ilta saunakaljojen juomisen" kanssa?
Siis onko suomalainen sellainen, että kaikki alkoholi, joka kotiin ostetaan, juodaan välittömästi heti, eikä sitä voi juoda vaikka päiviä tai viikkoja myöhemmin?
Joku tässä ketjussa kertoi ostaneensa perjantain saunakaljat kesliviikkona. Tuttava näki ja päivitteli, että keskellä viikkoa juodaan.
Tämä on niin umpioutoa ajattelua! Näillä päivittelijöillä taitaa itsellään olla niin, etteivät voi pitää kotonaan yhtään alkoholia, koska sen välitöntä juomista ei voi vastustaa.
Tuohon holhoukseen voi vielä lisätä toisten ihmisten taholta tulevan holhouksen ja tuomitsevan asenteen. Todella ankeaa. Jos joku nyt oikeasti juo ja käy viikolla Alkossa niin hui kauhea! Huono ihminen, huono kansalainen! Siis MIKÄ on se asia joka tässä on niin kauheaa? Jos ei ole perheellinen eikä tee muille pahaa niin mikä on se paha asia mitä taivastellaan?
Pienemmillä paikkakunnilla kaikki tuntevat tai tietävät kaikki. Jos perheellinen hakee olutta viikolla, voidaanhan siitä juoruta. Kaikesta voidaan juoruta periaatteessa. Itse en koe ongelmaksi ostaa olutta silloin kun käyn kaupassa tekemässä ostokset. Harvoin tulee ostettua kuitenkaan, kun pidän enemmän energiajuomista ja wishystä.
Tiedän perheen äidin joka hakee juomansa aina viereisiltä paikkakunnilta, kun ei kehtaa pikkupitäjän Alkosta tai kaupoista ostaa. Ettei vaan tule puheita.
Suomessa on erikoinen alkoholikulttuuri. Melkein kaikki käyttävät ainakin jossain määrin, silti nolostellaan jos ostetaan tai nautitaan vaikka viikolla. Tai selitellään jos ostetaan isompi määrä kerralla. Kenelle ihmiset ajattelevat olevansa tilivelvollisia omista valinnoistaan ja ostoksistaan? Ja miksi se on jotenkin hyväksyttävämpää nauttia alkoholia viikonloppuna? Ongelmakäyttö on asia erikseen.
Voi hyvä ihme, tällaista voi kysyä vain Suomessa!
Täällä muualla maailmassa ostetaan harva se päivä viinipullo ihan tavallisesta ruokakaupasta, tai jos on hyvä tarjous, niin kärryyn eksyy laatikollinen tai pari hyvää viiniä.
Ei ole, vaan varsin selkeä jos ymmärtää lukemaansa. Ei mulle jäänyt mitenkään sellaista mielikuvaa että oltaisi luultu yhden siiderin takia juopoksi. Mä ymmärsin sen niin, että joka kauppareissulla osti alkoholia VÄHINTÄÄN sen yhden. Oletettavasti usein vähän enemmän, pointti taisi siltikin olla se että huomio kiinnittyi siihen miten usein ja kovalla todennäköisyydellä osti alkoholia.