Ärsyttää, kun mies on vapaamatkustaja kaikessa perheen yhteisessä
Kaikki synttärit, joulut ja muut juhlahetket joudun suunnittelemaan yksin ja järjestämään yksin. Tekee kyllä jonkun yksittäisen helpon asian niistä, jos käskemällä käsken ja annan tarkat ohjeet niin että ei joudu vaivaamaan päätään yhtään, esim että käy keskiviikkona ostamassa joulukuusi, pituus 230 cm, tuuhea, ja laita se ulkovarastoon sulamaan. Osallistuu juhlaan sitten ihan puolivaloilla, on paikalla mutta ei läsnä, istuu jotenkin vähän sivussa ja ei puhu oikein mitään eikä tee mitään. Vaikka lapsia vartenhan ne joulujutut on ja synttäreiden vietot. Ihan kuin häntä ei voisi vähempää kiinnostaa osallistua siihen, että lapsi puhaltaa synttärikakkunsa kynttilät tai avaa joululahjat. Viime jouluna söi oman joulupuuronsa olohuoneen sohvalla telkkaria katsoen, minä ja lapset ruokapöydässä. Kuopuksen viime synttäreillä ei ottanut edes kakkua, vaikka tykkää paljon kakuista. Kun räjähdän lopulta tällaisesta käytöksestä, hän loukkaantuu verisesti. Erota hän ei halua ja perheen halusi perustaa, jopa enemmän kuin minä. Mitä tämä oikein on?
Kommentit (1808)
Tutkita kilpirauhashormonit asian osaavalla, en tarkoita julkista puolta ja valitse asiantuntijalääkäri. Itsellä tämä vika ja sain apuja, ehkä liikaakin kun persoona muuttui. Voimia!
Ps. Auttaa myös ylipainoon.
Ainoastaan miehet voi olla näin tolloja. Pakko olla jotian autistikirjoisia ilmeisesti suurin osa, jos nämä täällä kerrotut kompoistinkääntäjät sun muut möllöttäjät oikeasti ovat olemassa. Jessus.
Kyllä ärsyttäis, jos olis tommonen päällepäsmäri vaimona.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sulla ei ole mitään vaaraa siitä, että sulla joskus vaimo olis.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Yrittää pakottaa miehen käväisemään pöydässä lapsen syntymäpäivänä. Eihän tommosta kukaan kestä. Voimia miesparalle. Jätä se emakko porsaineen.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää sinua ärsyttävän ihan joka tapauksessa. Luonnevikako?
Onko mies tottunut olemaan järjestelyissä mukana lapsuuden kodissaan? Tämä on äitien hyvä ottaa huomioon lapsia kasvattaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sulla ei ole mitään vaaraa siitä, että sulla joskus vaimo olis.
Toivon, että olet oikeassa ja samaa toivoo myös tuo jo yli 25 vuotta kanssani ollut vaimo.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä, että mies haluaisi viettää joulua/synttäreitä/lomia/arkea eritavalla. Olin ajautua itse samaan tilanteeseen, kunnes JUTTELIMME. Mies sanoi, että joulu tulee ilman viittä eri laatikkolajia, suursiivousta, ylenpalttista koristelua. Hänelle riittää jouluvalot ja kinkku. Teimme sitten sellaisen joulun ja voin sanoa, että oikeassa oli! Ja paljon pienemmällä stressillä. Eli anna miehellekin sanavaltaa ja kysy, miten haluaa tehdä niin saat hänet mukaan juttuihin.
Tätä kirjoittaessa 290 peukku ylös ja 240 peukku alas.
Miksi jotkut alapeukuttaa. Olivat keskustelleet (hyvä), miehen ehdotusta kokeiltu ja hyväksi havaittu (hyvä) ja sitten mainitaan rttä anna miehellekin sanavaltaa
Tämäkö on alapeukutuksen syy?
Minusta kuulosti siltä, että jatkuva nalkutus ärsyttääääääää.
Mies ei jaksa, ja vetäytyy omiin oloihinsa, kun hän ei kuitenkaan sinun mielestäsi tee mitään oikein ,
niin ei tee mitään.
Masentunut.
Anna hänen hetki olla rauhassa, jospa uskaltaa alkaa oma-alotteisestikin tekemään asioita.
Huvitti ihan tarkat ohjeet kuusen korkeudesta,
jospa olisit sanonut hankkisinko kuusen , joka on Sinun mielestäsi kaunis . Ja vaikka kuusi olisi ollut koivu, niin kiittelisit vain.
Ihminen on kehuvetoinen otus, missä on se kiitos sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä, että mies haluaisi viettää joulua/synttäreitä/lomia/arkea eritavalla. Olin ajautua itse samaan tilanteeseen, kunnes JUTTELIMME. Mies sanoi, että joulu tulee ilman viittä eri laatikkolajia, suursiivousta, ylenpalttista koristelua. Hänelle riittää jouluvalot ja kinkku. Teimme sitten sellaisen joulun ja voin sanoa, että oikeassa oli! Ja paljon pienemmällä stressillä. Eli anna miehellekin sanavaltaa ja kysy, miten haluaa tehdä niin saat hänet mukaan juttuihin.
Miksi jotkut alapeukuttaa. Olivat keskustelleet (hyvä), miehen ehdotusta kokeiltu ja hyväksi havaittu (hyvä) ja sitten mainitaan rttä anna miehellekin sanavaltaa
Onko lapsen synttäri ilman kakkua ja juhlia hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut alapeukuttaa. Olivat keskustelleet (hyvä), miehen ehdotusta kokeiltu ja hyväksi
havaittu (hyvä) ja sitten mainitaan rttä anna miehellekin sanavaltaa
Oletan, että alapeukutetaan, koska tämä ei mene yksiin aloittajan tarinan kanssa kahdesta syystä:
1. Aloittaja on kysynyt jo mieheltään useita kertoja mitä tämä mielummin haluaisi, mutta vastausta ei tule eikä keskustelua synny.
2. Aloittajan kuvailema joulu ja lasten syntymäpäivä on jo lähes pienimmällä mahdollisella vaivalla järjestetty. Ei ylenpalttinen eikä stressaava vaan pieni, mutta päivänsankarin huomioiva.
Ongelma ei ole suuret järjestelyt, vaan se, ettei isä näe, että lapselle voisi olla merkitystä jos molemmat vanhemmat huomioivat tätä edes hetken, vaan ulkoistaa itsensä koko tilanteesta.
Toisin sanoen mukavaa, jos siinä toisessa perheessä keskustelu on onnistunut! Aloittajan perheessä näin ei ole, eikä syynä ole se, että miehelle ei ole annettu sananvaltaa, vaan pikemminkin päin vastoin, mies ei suostu edes kysyttäessä kertomaan mikä synttäreissä on vialla ja mikä pitäisi olla paremmin, ainoastaan vetäytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole kylläkään tuosta. Meillä ei nimittäin ole mitään viittä eri laatikkolajia ja suursiivousta. Ei ole koskaan ollut, vaan minulle riittää yksi laatikkolaji, valmiina kaupasta ostettu, ja imurointi. Ja mies saisi kyllä sanavaltaa, olen häneltä kysellyt ja kysellyt mitä haluaa, ei hän vastaa muuta kuin että järjestä sinä.
Ap
Tässä on minusta kaksi vaihtoehtoa: masennus tai opittu avuttomuus/vetäytyminen.
Itse olen kärsinyt - ja kärsin - lievästä masennuksesta, joka pahenee erityisesti syksyisin ja talvisin. Silloin kaikki "ylimääräinen", kuten juhliminen tai muu tuntuu lähes ylivoimaiselta työltä. Väsyttää, ja kaipaisi vain omaan kuoreen vetäytymistä.
Toinen vaihtoehto voi olla lähinnä opittu avuttomuus / opittu vetäytyminen. Esimerkiksi lapsuudenkotona ei ole otettu lasta mukaan askareisiin ja kotitöihin, ja jos lapsi on yrittänyt, häneltä on viety osallistumisen ilo korjaamalla hänen jälkensä jo ennen, kuin työ on tullut valmiiksi. Tällaisissa tapauksissa töihin on vaikea tarttua, jos joku toinen on niitä tekemässä tai auttamassa. Silloin ei esimerkiksi mikään jouluvalmistelu luista, ja valmiissa pöydässäkin tulee mieleen lähinnä pois vetäytyminen ja ulkopuoliseksi heittäytyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläisiä tarinoita lukiessaan sitä tuntee itsensä todella onnelliseksi, kun on normaali mies&isä omassa perheessä. Mies osannut ja halunnut hoitaa lastaan, osaa siivota ja käydä kaupassa, omaa mielipiteitä ja on älykäs. Kyllä häntäkin jossain asioissa joskus saanut patistaa pois netin/netflixin maailmoista ja on introverttiutta luonteessa, mutta osaa arvostaa perhettään, jonka itse on myös halunnut. Minulla on käynyt hyvä tuuri!
Sama pätee omaan vaimoon. Olen niiin onnellinen, että vaimoni on henkisesti tasapainoinen eikä palstamamma.
Älä viitsi, kaikki tietää ettei sulla ole mitään vaimoa tai lapsia, niin lapsellista juttua on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehelle monesti riittää se, että ollaan yhdessä ja on katto pään päällä. Perhe ympärillä ja maassa rauha. Töissä saa painaa ihan tarpeeksi menemään. Miksi naisten pitää koko ajan sählätä, suunnitella ja suihkia?
Juu, eletään sitä pelkkää arkea viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen, jokainen päivä on aina samanlainen. Kuulostaa tooosi kivalle.
Samanlainen? No ei se nyt sentään mikään Elämäni murmelina ole. Kyllä perhe-elämässä jatkuvasti jotain pientä tapahtuu.
Veikkaan edelleen miestä narsistiksi. Vastapuolella on kalvava tunne, että jotain on oleellisesti pielessä eikä sitä saa parannettua mitenkään ja tilanne selittyy masennuksella tms selityksillä. Pidin itsekin isääni 30 vuotta masentuneena ja estyneenä erakkohenkisenä ihmisenä, kunnes silmät avautuivat hänen piilonarsismiinsa. Nyt sitä ei voi enää olla näkemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehelle monesti riittää se, että ollaan yhdessä ja on katto pään päällä. Perhe ympärillä ja maassa rauha. Töissä saa painaa ihan tarpeeksi menemään. Miksi naisten pitää koko ajan sählätä, suunnitella ja suihkia?
Millaista ajattelisit perhe-elämän olevan, jos molemmat vanhemmat vaan on eikä tee mitään? No, kyllä se lasu aika nopeasti hakee lapset jos kumpikaan ei laita tikkua ristiin lasten eteen, sitten saa taas rauhassa vaan olla, mutta ilman perhettä ympärillä.
Miksi taas niin mustavalkoista? Kai siinä katatonisen tilan ja jatkuvan juhlimisen välissä on joku tavallinen arkitouhukin? Jos isä nyt istuu väärällä tuolilla puuroa syödessään niin kaikki on pilalla?
Saako mies itse päättää asioita vai onko mies vapaa matkustaja silloin kun ei tee juuri niin kuin sinä olet yksin päättänyt ja määritellyt asiat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole kylläkään tuosta. Meillä ei nimittäin ole mitään viittä eri laatikkolajia ja suursiivousta. Ei ole koskaan ollut, vaan minulle riittää yksi laatikkolaji, valmiina kaupasta ostettu, ja imurointi. Ja mies saisi kyllä sanavaltaa, olen häneltä kysellyt ja kysellyt mitä haluaa, ei hän vastaa muuta kuin että järjestä sinä.
ApTässä on minusta kaksi vaihtoehtoa: masennus tai opittu avuttomuus/vetäytyminen.
Itse olen kärsinyt - ja kärsin - lievästä masennuksesta, joka pahenee erityisesti syksyisin ja talvisin. Silloin kaikki "ylimääräinen", kuten juhliminen tai muu tuntuu lähes ylivoimaiselta työltä. Väsyttää, ja kaipaisi vain omaan kuoreen vetäytymistä.
Toinen vaihtoehto voi olla lähinnä opittu avuttomuus / opittu vetäytyminen. Esimerkiksi lapsuudenkotona ei ole otettu lasta mukaan askareisiin ja kotitöihin, ja jos lapsi on yrittänyt, häneltä on viety osallistumisen ilo korjaamalla hänen jälkensä jo ennen, kuin työ on tullut valmiiksi. Tällaisissa tapauksissa töihin on vaikea tarttua, jos joku toinen on niitä tekemässä tai auttamassa. Silloin ei esimerkiksi mikään jouluvalmistelu luista, ja valmiissa pöydässäkin tulee mieleen lähinnä pois vetäytyminen ja ulkopuoliseksi heittäytyminen.
Normaali aikuinen kasvaa ja kehittää itseään eikä jumita lapsuuden poteroissa .
Tulipa tuosta mieleen oma ukkoni ja helteisen kesän rippijuhlavalmistelut. Mieheni kantoi kortensa kekoon juhlavalmisteluissa ja pesi pihalla kaksi autoamme (ei sitten muuta tekemistä keksinyt!). Seuraus oli, että kaivo tyhjeni (porakaivo, asumme maalla). "Mukava" tilanne juuri juhlia edeltävänä iltana...