Ärsyttää, kun mies on vapaamatkustaja kaikessa perheen yhteisessä
Kaikki synttärit, joulut ja muut juhlahetket joudun suunnittelemaan yksin ja järjestämään yksin. Tekee kyllä jonkun yksittäisen helpon asian niistä, jos käskemällä käsken ja annan tarkat ohjeet niin että ei joudu vaivaamaan päätään yhtään, esim että käy keskiviikkona ostamassa joulukuusi, pituus 230 cm, tuuhea, ja laita se ulkovarastoon sulamaan. Osallistuu juhlaan sitten ihan puolivaloilla, on paikalla mutta ei läsnä, istuu jotenkin vähän sivussa ja ei puhu oikein mitään eikä tee mitään. Vaikka lapsia vartenhan ne joulujutut on ja synttäreiden vietot. Ihan kuin häntä ei voisi vähempää kiinnostaa osallistua siihen, että lapsi puhaltaa synttärikakkunsa kynttilät tai avaa joululahjat. Viime jouluna söi oman joulupuuronsa olohuoneen sohvalla telkkaria katsoen, minä ja lapset ruokapöydässä. Kuopuksen viime synttäreillä ei ottanut edes kakkua, vaikka tykkää paljon kakuista. Kun räjähdän lopulta tällaisesta käytöksestä, hän loukkaantuu verisesti. Erota hän ei halua ja perheen halusi perustaa, jopa enemmän kuin minä. Mitä tämä oikein on?
Kommentit (1808)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, milloin sinulle selvisi että mies on vätys? Jokinhan hänessä on viehättänyt kun yhteen menitte, vai oliko vahinkoraskaus? Heiluuko peitto enää? Minun on vaikea kuvitella naista, joka olisi kiinnostunut menemään sänkyyn tällaisen tapetun madon kanssa. Onko sielläkin naisella ohjat ja mies vaan makaa? Jos mies alkaa olla lapsen asemassa perheessä, niin se on samaa naiselle kuin kylmä kylpy miehelle. Munasarjat kuivuu ja kutistuu, sillä eihän hoivattavaan saa tuntea vetoa.
Ap ei omistanut kristallipalloa, josta olisi voinut ennustaa miehen käytöksen muuttumisen perheen perustamisen jälkeen.
Ei se mieskään omistanut kristallipalloa...
Siihen ei kristallipalloa tarvita, että tajuaa, että lapsiperheellisenä on tehtävä myös asioita, jotka eivät itseä kauheasti kiinnosta. Kun hommaan on lähdetty, se hoidetaan kunnolla .
Niin, kunnolla tarkoittaa niin kuin vaimo määrää. Kyse tuskin on kiinnostamisesta vaan siitä että äiti-ihminen on kontrollintunnoissaan.
Kerrotko, mitä sinä itse teet lastesi kanssa? Olisi ihan kiva kuulla vaikka noista synttäreistä ja jostain, mitä sinä järjestät perheen yhteiselle ajalle.
Yleensä lapsi saa päättää mennäänkö pitsalle vai hampparille. Vanhempani tulevat kaupan kakulle ellei lapsi ole itse halunnut tehdä kakkua itselleen. Lahjaksi tulee sitä mitä on toivottu, yleensä rahaa lahjakortin muodossa. Yhteistä aikaa on se että aamulal herätään ja lähdetään omiin hommiin, koulun jälkeen tekevät läksyt ja hoitavat itsensä harrastuksiin, tai kuskaan jos olen kotona enkä töissä. Yhdessä pelataan korttipelejä, lautapelejä, nintendoa, pleikkaa, käydään uimassa, potkimassa palloa. Jutellaan.
En järjestä mitään yhteiselle ajalle vaan sitä vietetään yhdessä normaalisti järjestämättä. Mahtavaa ollut kyllä eron jälkeen kun kukaan ei ole järjestänyt koko ajan jotain, vaan ollaan saatu lasten kanssa olal ihan rauhassa näiltä järjesteyiltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä kyllä sitte naisetkaan osallistu usein sellaseen miehelle mieluisampaan juhlatyyliin että vähemmän krumeluuria ja enemmän relaa. Tyypillisesti ainoastaan justiinan mielipide pätee ja muita ei lasketa.
Just tätä minä, 8, yritin sanoa. Ihan yhtälailla muijat nyrpistää nenäänsä miehen ehdottamille saunailloille kuin mies naisen ehdottamille synttäreille. Miehet on vaan sen verran fiksuja, että antavat useimmiten vaan periksi, kun eivät jaksa vääntää ja draamailla. Pidemmän päälle tuollainen joustaminen vaan menee siihen, ettei mielipidettä huomioida lopulta ollenkaan ja silloin toisen odotukset jää kokonaan täyttämättä ja siitä se eristäytyminen lähtee.
Mutta kun niissä synttäreissä olisi kyse _lapsista_ ja heidän haluistaan ja tarpeistaan, ei mistään naisen omasta huvituksesta. Vai vertaatko nyt tosissaan jotain poikien saunailtaa lasten synttäreihin? Jos haluaa lapsia niin pitää vaan sitten tehdä asioita lasten takia vaikka ei välttämättä huvittaisikaan, ja olla niistä lapsista ja heidän tarpeistaan kiinnostunut, niin se vaan menee.
Monesti lasten synttäreissä on kyse siitä että äiti pääsee pätemään ja näyttämään.
Monesti näin on. Ainakin mitä sivusta on tullut seurattua.
Äiti järjestää juuri sellaiset synttärit lapselle, kuin äiti itse haluaa. Onneksi oma puolisoni ei lukeudu tuohon ryhmään.
Aika jännä, kun ei minulle ole ikinä tullut tuommoista missään vastaan, näin sivusta seuranneena. Ja useimmiten molemmat vanhemmat on ainakin näennäisesti mukana siinä synttärihommassa (sitähän ei sivusta tiedä kuka ne on järjestänyt), ei tuommoista ap:n miehen tyyppistä käytöstäkään onneksi kovin usein näe.
Eikö olekin tosi jännää, että kaikkien elämä olekaan ihan samanlaista.
Oma mieheni on samankaltainen, ja hänellä on autismin piirteitä (tutkittu). Koko sukunsa samanlaisia möllöttäjiä, paikalla muttei läsnä-tyyppisiä. Ruokapöydässäkin voi istua pokkana kuulokkeet päässä, kuuntelee samaan aikaan podcastia kun me muut keskustelemme. Ei vaan tajua eikä ota opikseen näitä juttuja, vaikka niistä on sanottu sata kertaa, joten enää en jaksa. Lapset ihmettelevät isänsä päähänpistoja ja käytöstä, nykyään tyydyn vaan toteamaan huokaisten "niin, sellainen isi on".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, milloin sinulle selvisi että mies on vätys? Jokinhan hänessä on viehättänyt kun yhteen menitte, vai oliko vahinkoraskaus? Heiluuko peitto enää? Minun on vaikea kuvitella naista, joka olisi kiinnostunut menemään sänkyyn tällaisen tapetun madon kanssa. Onko sielläkin naisella ohjat ja mies vaan makaa? Jos mies alkaa olla lapsen asemassa perheessä, niin se on samaa naiselle kuin kylmä kylpy miehelle. Munasarjat kuivuu ja kutistuu, sillä eihän hoivattavaan saa tuntea vetoa.
Ap ei omistanut kristallipalloa, josta olisi voinut ennustaa miehen käytöksen muuttumisen perheen perustamisen jälkeen.
Siihen ei kristallipalloa tarvita, että tajuaa, että lapsiperheellisenä on tehtävä myös asioita, jotka eivät itseä kauheasti kiinnosta. Kun hommaan on lähdetty, se hoidetaan kunnolla .
Niin, kunnolla tarkoittaa niin kuin vaimo määrää. Kyse tuskin on kiinnostamisesta vaan siitä että äiti-ihminen on kontrollintunnoissaan.
Kerrotko, mitä sinä itse teet lastesi kanssa? Olisi ihan kiva kuulla vaikka noista synttäreistä ja jostain, mitä sinä järjestät perheen yhteiselle ajalle.
Yleensä lapsi saa päättää mennäänkö pitsalle vai hampparille. Vanhempani tulevat kaupan kakulle ellei lapsi ole itse halunnut tehdä kakkua itselleen. Lahjaksi tulee sitä mitä on toivottu, yleensä rahaa lahjakortin muodossa. Yhteistä aikaa on se että aamulal herätään ja lähdetään omiin hommiin, koulun jälkeen tekevät läksyt ja hoitavat itsensä harrastuksiin, tai kuskaan jos olen kotona enkä töissä. Yhdessä pelataan korttipelejä, lautapelejä, nintendoa, pleikkaa, käydään uimassa, potkimassa palloa. Jutellaan.
En järjestä mitään yhteiselle ajalle vaan sitä vietetään yhdessä normaalisti järjestämättä. Mahtavaa ollut kyllä eron jälkeen kun kukaan ei ole järjestänyt koko ajan jotain, vaan ollaan saatu lasten kanssa olal ihan rauhassa näiltä järjesteyiltä
Mua kanssa rasittaa sellaiset henkilöt, jotka suunnittelevat sinunkin elämän valmiiksi kuukausiksi eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Oma mieheni on samankaltainen, ja hänellä on autismin piirteitä (tutkittu). Koko sukunsa samanlaisia möllöttäjiä, paikalla muttei läsnä-tyyppisiä. Ruokapöydässäkin voi istua pokkana kuulokkeet päässä, kuuntelee samaan aikaan podcastia kun me muut keskustelemme. Ei vaan tajua eikä ota opikseen näitä juttuja, vaikka niistä on sanottu sata kertaa, joten enää en jaksa. Lapset ihmettelevät isänsä päähänpistoja ja käytöstä, nykyään tyydyn vaan toteamaan huokaisten "niin, sellainen isi on".
Niin. Ja sellaisen isin kanssa äiti sitten vaan haluaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, minä kuvittelin, että tässä on kyse jostain päiväkoti-ikäisistä lapsista tai alakoululaisista eikä teineistä. Teinit nyt harvemmin enää haluavat viettää synttäreitä kuten alle kouluikäisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä kyllä sitte naisetkaan osallistu usein sellaseen miehelle mieluisampaan juhlatyyliin että vähemmän krumeluuria ja enemmän relaa. Tyypillisesti ainoastaan justiinan mielipide pätee ja muita ei lasketa.
Just tätä minä, 8, yritin sanoa. Ihan yhtälailla muijat nyrpistää nenäänsä miehen ehdottamille saunailloille kuin mies naisen ehdottamille synttäreille. Miehet on vaan sen verran fiksuja, että antavat useimmiten vaan periksi, kun eivät jaksa vääntää ja draamailla. Pidemmän päälle tuollainen joustaminen vaan menee siihen, ettei mielipidettä huomioida lopulta ollenkaan ja silloin toisen odotukset jää kokonaan täyttämättä ja siitä se eristäytyminen lähtee.
Mutta kun niissä synttäreissä olisi kyse _lapsista_ ja heidän haluistaan ja tarpeistaan, ei mistään naisen omasta huvituksesta. Vai vertaatko nyt tosissaan jotain poikien saunailtaa lasten synttäreihin? Jos haluaa lapsia niin pitää vaan sitten tehdä asioita lasten takia vaikka ei välttämättä huvittaisikaan, ja olla niistä lapsista ja heidän tarpeistaan kiinnostunut, niin se vaan menee.
Monesti lasten synttäreissä on kyse siitä että äiti pääsee pätemään ja näyttämään.
Täh, miten ja kenelle se äiti pätee, jos kutsuu lapselle muutaman kaverin ja hommaa jotain tarjottavaa sinne? En tajua. Minä olen aika monilla lasten synttäreillä käynyt ja lapsiani käyttänyt eikä ole vielä tullut mieleen että ne olisi äitiä varten järjestetty. No, ehkä jotkut 1v synttärit voi olla, mutta ne on kuitenkin vain yhdet synttärit monista mitä lapselle järjestetään.
Minä olen kysynyt lapselta, että millaisen kakun haluat (suklaakakku ehkä? Vai mansikka?) ja mistä kekseistä ja karkeista tykkäät nyt eniten, niin laitetaan ne juhlapöytään. Joskus olen tilannut kakun, joskus enemmänkin, joskus tehnyt itse.
Joskus on synttäreitä vietetty Leossissa tai Hoplopissa tai Megazonessa.
Kyseessä EI ole muille brassailua. Kyseessä on lapsen synttärit ja ne tehdään lapselle.
(Rajansa kaikella, totta kai. Mutta toivon että ihmiset on niin fiksuja että sanomattakin sen tajuaisivat).
Minäminäminä
Juu, onhan se tosi itsekästä järjestää lapselle sellaiset synttärit kuin lapsi haluaa.
Koko ajan olet minäminä. Vaikka sinulle ei kukaan ole osoittanut kommenttejaa, niin silti jankkaat minäminää. Kertoo juuri kaiken siitä kuka teillä kontrolloi ja määräilee kaikkien edestä.
Se päiväkoti-ikäinen nyt ei itse osaa juhliaan järjestää vaikka osaa kertoa, millaiset synttärit haluaisi.
Tyypillistä mies-pskaa. Mun puoliso sanoi monta kertaa, että kun ei HÄNTÄ kiinnosta käydä leikkipuistossa tai leikkiä pihalla lapsen kanssa. Siihen sanoin, että mitäpä luulet kiinnostaako kolmevitosta naistakaan tuommoinen oikeasti, ei kyse ole siitä mikä aikuista kiinnostaa vaan siitä että vanhemmuuteen kuuluu tehdä sitä, mikä lapsia kiinnostaa ja opetella tykkäämään siitä. Sama juttu sen joulun kanssa, kun HÄNTÄ ei kuulemma joulu kiinnosta. Sitten piti kysyä, että haluatko siitä, että lapsesi ei koe koskaan kotona joulua, koska sinun mielestä se ei ole niin kivaa. Huh huh mitä mieslapsia. Näitä riittää. Sitten ihmetellään, että mikä on kun naiset ei halua lapsia ja ei hyvä mies kelpaa.
Suht tuoreena isänä näen itseni arvosteltavana. Vaikken ole muuttunut juuri yhtään ja osallistun kodin pyörittämiseen sen mitä töiltä kerkeän.
Puoliso sen sijaan on muuttunut. Ennen raskautta hän lähinnä vain aloitti toimimaan ja minä suunnittelin monimutkaisemmat kuviot. Vauvan tulon jälkeen jopa vessassa käynti tuntuu vaativan suunnittelua. Tähän turhaan suunnitteluun menee oikeasti 2-3 kertaa enemmän aikaa ja energiaa kuin suoran toiminnan kanssa.
Innolla (kauhulla) odotan kuinka vaikeaksi joulu muuttuu tänä vuonna, kun aiemmin ongelmia ei ole ollut. Vaikka olemme jo muutaman vuoden ajan kutsuneet sukulaiset syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sun miehesi ole vapaamatkustaja, vaan häntä ei kiinnosta.
Sitähän minä olen ajatellutkin. Mutta kun olen räjähtänyt siitä, että miksi ei kiinnosta perheen yhteinen ja miksi sitten perheen halusi, niin loukkaantuu verisesti. Ja väittää, että kiinnostaa. Ap
Oletko "räjähtämisen" sijaan kokeillut rakentavaa keskustelua?
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä mies-pskaa. Mun puoliso sanoi monta kertaa, että kun ei HÄNTÄ kiinnosta käydä leikkipuistossa tai leikkiä pihalla lapsen kanssa. Siihen sanoin, että mitäpä luulet kiinnostaako kolmevitosta naistakaan tuommoinen oikeasti, ei kyse ole siitä mikä aikuista kiinnostaa vaan siitä että vanhemmuuteen kuuluu tehdä sitä, mikä lapsia kiinnostaa ja opetella tykkäämään siitä. Sama juttu sen joulun kanssa, kun HÄNTÄ ei kuulemma joulu kiinnosta. Sitten piti kysyä, että haluatko siitä, että lapsesi ei koe koskaan kotona joulua, koska sinun mielestä se ei ole niin kivaa. Huh huh mitä mieslapsia. Näitä riittää. Sitten ihmetellään, että mikä on kun naiset ei halua lapsia ja ei hyvä mies kelpaa.
Vieläkö on puolisosi vai joko potkit sen pihalle?
Vierailija kirjoitti:
Suht tuoreena isänä näen itseni arvosteltavana. Vaikken ole muuttunut juuri yhtään ja osallistun kodin pyörittämiseen sen mitä töiltä kerkeän.
Puoliso sen sijaan on muuttunut. Ennen raskautta hän lähinnä vain aloitti toimimaan ja minä suunnittelin monimutkaisemmat kuviot. Vauvan tulon jälkeen jopa vessassa käynti tuntuu vaativan suunnittelua. Tähän turhaan suunnitteluun menee oikeasti 2-3 kertaa enemmän aikaa ja energiaa kuin suoran toiminnan kanssa.
Innolla (kauhulla) odotan kuinka vaikeaksi joulu muuttuu tänä vuonna, kun aiemmin ongelmia ei ole ollut. Vaikka olemme jo muutaman vuoden ajan kutsuneet sukulaiset syömään.
Suht tuoreena isänä eli teillä on tänä vuonna syntynyt vauva. Paljonko vauvalla on ikää? Tänä vuonna voisitte jättää vieraat kutsumatta tai tilata kaiken pitopalvelulta.
Sitten, kun mies alkaakin suunnitella asioita eli "talloo naisen varpaile" ja "kävelee tämän yli", niin sittenhän av-mammoilla onkin piru merrassa.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa puhua puolisosi toiminnasta, että se on ihan turhaa. Kerro toki se hänelle. Varmasti tulee hyvä.
Oisko kyse siitä, että tuoreella äidillä on aistit aika herkkinä ja kaikessa tekemisessä jotenkin pitää koko ajan miettiä, että mites se vauva.
Jestas, kysy siltä vaimolta, että miksi hän toimiii miten toimii niin saattaisit sinäkin tajuta jotain mitä äitiys muuttaa ihmistä. Vinkkinä: hän tuskin on valinnut sitä, että fysiologiset muutokset väkisin vaikuttavat hänen käytökseensä. Googlaa vaikka mantelitumake ja äitiys. Ja hormonit. Ei herramunjee teitä miehiä. "Vaimo on muuttunut, yhyy". Yksi vaihtoehto tietty on aloittaa sivusuhde ja valittaa sille, että kun vaimo ei ole enää samanlainen kuin ennen perhettä.
Tuohon siivoukseen,kaupassakäyntiin,harrastuksiin ym.
Tehkää viikkolista,mitä kukin tekee. Vastuu tekijällä. Ja jos jättää tekemättä, ei siivousta,ei kaupassakäyntiä-käyt lasten kanssa ulkona syömässä. Jos jättää viemättä harrastuksiin,saahan nauttia kiukkuisista kersoista.
Ap taitaa ohjelmoida muita koko ajan eikä ymmärrä, että muita ei välttämättä kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suht tuoreena isänä eli teillä on tänä vuonna syntynyt vauva. Paljonko vauvalla on ikää? Tänä vuonna voisitte jättää vieraat kutsumatta tai tilata kaiken pitopalvelulta.
En tämän hetken tilanteen perusteella koe, että pitopalvelulle tai perumiselle olisi suoranaista tarvetta. Ellei alkuvuodesta syntynyt lapsi tai puolison uudet ominaisuudet tuo mukanaan jotain uusia muuttujia.
Tähän mennessä puolison tehtävä on ollut käydä kaupassa ja siivota, kun minä olen häärännyt keittiössä ja valmistanut ruuat n. 15 sukulaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh, miten ja kenelle se äiti pätee, jos kutsuu lapselle muutaman kaverin ja hommaa jotain tarjottavaa sinne? En tajua. Minä olen aika monilla lasten synttäreillä käynyt ja lapsiani käyttänyt eikä ole vielä tullut mieleen että ne olisi äitiä varten järjestetty. No, ehkä jotkut 1v synttärit voi olla, mutta ne on kuitenkin vain yhdet synttärit monista mitä lapselle järjestetään.
Näinhän se nykyään on. Tässä on vuosikausia eletty lasten kaverisynttärielämää ja kaava on sama aina. Synttärit on ulkoistettu jonnekin (hoplop ym. tyyppinen, iän myötä suosikkipaikka toki muuttuu) ja tarjolla on limsaa ja jäätelöä. EI ole kakkuja eikä krumeluureja. Miten joku voi pitää tätä jonain äidin pätemisenä? Oma lapseni tosin suunnittelee jo nyt ensi kesänä pidettäviä kaverisynttäreitä (kuka kutsutaan ja missä en pidetään). Minä äitinä en niistä todellakaan mitään saa, mutta lapsi nauttii.
Olisit mennyt oopperajuhlille kaverin kanssa ja jättänyt miehen kotiin hoitamaan lapsia.