Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pariskunnasta toinen kotona, toinen töissä. Kuuluuko kotona olevalle kaikki kotityöt?

Vierailija
16.10.2022 |

Mitä mieltä olet?

Kommentit (591)

Vierailija
121/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jokainen on vastuussa omasta kodistaan, eikä voi vastuuttaa kotona olijaa siivoamaan jälkiään. Joillain voi olla jotain kotirouvajärjestelyjä, jossa vaimo toimii (tai miksi ei mies) taloudenhoitajana vastineeksi täydestä elatuksesta, mutta ei sen pidä olla mikään yleinen tapa. 

Vierailija
122/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole työssäkäyvältä aikamoista hyväksikäyttöä? Toinen tekee kotona ruoat, pesee pyykit, siivoaa yms ja toinen vain elää kuin hotellissa?

Tavallaan kotona olevalla ei ole vapaa-aikaa ollenkaan, ei ole viikonloppuja.

No eihän sitä tarvitse joka päivä siivota. Eiköhän tuossa pitkästyisi, jos olisi kaiket päivät kotona vain tekemässä kotihommia.  

Voihan se kotona oleva neuloa tai askarrella jotain myyjäisiin. Se on ihan palkkatyöhän verrattavaa eikä hänen tarvitse yksin hoitaa kotitöitä. Muutenhan kotona etätöitä tekevän pitäisi tehdä kaikki kotityöt yksin, kun hän on päivät kotona.

No ei todellakaan ole palkkatyöhöln verrattavaa joku askartelu. Eikä etätöissä tehdä kotihommia, kuin korkeintaan tauoilla.

No niin, tulihan se sieltä. Sinun mielestä se isotuloisempi voi luistaa kotitöistä vain siksi, että hän tienaa enemmän rahaa. Ja lapsille sukkia neulova säästää perheelle rahaa. Osaat varmaan itse vertailla, kuinka paljon villasukille tulee hintaa itse neuloen verrattuna ostosukkiin.

Näyttää olevat n. 6 € pari:

https://www.xxl.fi/neomondo-hirvas-christmas-sock-unisex-sukat-punainen…

Ja kirppiksilta saa paksuja muutamalla eurolla.

7 veljestä langan hinta juuri nyt plussatarjouksessa 3 €/kerä, eli säästö itse tehdyissä sukissa 3 €.  Sinun pitäisi neuloa niitö sukkia 4 paria tunnissa, että pääsisit 12 e tuntihintaan. Ihan pikkaisen epäilen, ettet tuohon pysty.

Pitätkö linkin tarjoukseen? Citymarketin uusimmassa tarjouslehdessä ei tuota tarjousta ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole työssäkäyvältä aikamoista hyväksikäyttöä? Toinen tekee kotona ruoat, pesee pyykit, siivoaa yms ja toinen vain elää kuin hotellissa?

No eihän sitä tarvitse joka päivä siivota. Eiköhän tuossa pitkästyisi, jos olisi kaiket päivät kotona vain tekemässä kotihommia.  

Voihan se kotona oleva neuloa tai askarrella jotain myyjäisiin. Se on ihan palkkatyöhän verrattavaa eikä hänen tarvitse yksin hoitaa kotitöitä. Muutenhan kotona etätöitä tekevän pitäisi tehdä kaikki kotityöt yksin, kun hän on päivät kotona.

No ei todellakaan ole palkkatyöhöln verrattavaa joku askartelu. Eikä etätöissä tehdä kotihommia, kuin korkeintaan tauoilla.

No niin, tulihan se sieltä. Sinun mielestä se isotuloisempi voi luistaa kotitöistä vain siksi, että hän tienaa enemmän rahaa. Ja lapsille sukkia neulova säästää perheelle rahaa. Osaat varmaan itse vertailla, kuinka paljon villasukille tulee hintaa itse neuloen verrattuna ostosukkiin.

7 veljestä langan hinta juuri nyt plussatarjouksessa 3 €/kerä, eli säästö itse tehdyissä sukissa 3 €.  Sinun pitäisi neuloa niitö sukkia 4 paria tunnissa, että pääsisit 12 e tuntihintaan. Ihan pikkaisen epäilen, ettet tuohon pysty.

Pitätkö linkin tarjoukseen? Citymarketin uusimmassa tarjouslehdessä ei tuota tarjousta ole.

Citymarket Malmi. Esim: https://www.k-ruoka.fi/haku?q=7%20veljest%C3%A4&tuote=novita-7-veljesta…

Vierailija
124/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Citymarket Malmi. Esim: https://www.k-ruoka.fi/haku?q=7%20veljest%C3%A4&tuote=novita-7-veljesta…

KIITOS!!!

Vierailija
125/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotityöt kuuluu siltä samalta ajalta mitä toinen on töissä. Eli kun toinen on töissä niin pyykkikone käy, ruokaa laitetaan ja mahdollisesti prepataan illaksi, käydään kaupassa ja hoidetaan siivoukset ja kun toisen työaika loppuu niin loppuu omakin. Sen jälkeen kaikki on yhteistä. 

Vierailija
126/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ovat ne "kaikki kotityöt" ja palkkatyöt?

Jotkut asuvat minimalistisesti pienessä asunnossa kerrostalossa, jotkut isolla maatilalla, jonka nurkissa lojuu edellisenkin sukupolven roinaa ja tiluksia piisaa. Toiset siirtävät palkkatyökseen paperiarkkeja pinosta toiseen ja haukottelevat, toiset tekevät raskasta fyysistä työtä. Joku tekee ylitöitä, toiset osa-aikaisia tai etätöitä.

Meinaatko että voisi olla joku yleispätevä vastaus?

Työ kotona on työtä sekin. Niin kotityöt, pihatyöt kuin lasten- ja eläintenhoitokin.

Tilanteesta siis riippuu.

Vierailija
127/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu nainen on opettaja. Hänen miehensä on maanviljelijä. Opettaja siis käy palkkatyössä kodin ulkopuolella, mutta asuu miehensä kanssa maatilalla, jossa on peltoa ym. hoidettavana.

Miten ne kotityöt nyt sitten kuuluisi aloittajan mielestä mennä?

Vierailija
128/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on työttömänä, niin toki peruskotityöt kuten tiskikoneen täyttö ja arkipyykit ehtii tehdä työnhaun ohessakin. Samoin ruoanlaitto ainakin pari kertaa viikossa. Mutta sellaiset isommat kuten viikkosiivoukset imurointeineen kuuluvat molemmille.

Entäs tilanne, että toinen tekee etätöitä? Kuuluuko olettaa että tauoilla tehdään tällöin kotitöitä? Mua välillä itseäni harmittaa, että ne päivät jos en ole ehtinyt esim pestä tiskejä, puoliso aina muistaa huomauttaa tästä. Olen yrittänyt takoa hänelle, että pitäähän mun välillä saada pitää ihan oikeita taukojakin. Yleensä siis päivän aikana täytän tai tyhjennän astianpesukoneen ja laitan päälle, kerran tai pari viikossa pesen myös pyykkiä.

Mä täytän tiskikoneen heti, kun on täytettä ja aamula laitan koneen päälle.

Ruokatunnilla laitan ruuan mikroon ja tyhjennän koneen silloin.

Perjantaisin ruokatunnilla imuroin ja syön ruuan työpöydän ääressä.

Käytän taloyhtiön pyykkitupaa ja täytän ja tyhjennän työpäivän aikana. 5 min tauko.

Vierailija
129/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä pitää siivota, jos haluaa, että koti pysyy siistinä.

No sitten on melkoisia sotkijoita. Ei kai lattioita tarvitse imuroida ja luututa joka päivä tai pyhkiä pölyjä tai pestä vessaa? Pyykinpesussa ei paljon mene aikaa, kun pistää vaatteet koneeseen ja sitten kuivumaan. Montakohan minuuttia tuossakin menee?  Ruokaakin voi tehdä isot satsit ja pakastaa osa tai syödä parina päivänä samaa ruokaa. Kyllä olisi melko leppoista olla päivät pitkä kotona.  

Meillä onkin siistiä. Ruokaa en tee koskaan isoja satseja, vaan sen verran mitä kerralla syödään. Keittoja teen joskus pariksi päiväksi syötäväksi. Leivät ja muut leivonnaiset leivotaan kotona. Ei kai kukaan vaadi, että koko ajan pitäisi olla raatamassa, kun voi hyvinkin laiskotella välillä. Eikä aina ole pakko olla kotona tekemässä kotitöitä, kun voi olla ulkoilemassa ja vaikka missä.

Vierailija
130/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kotona jo kauan, mutta en minä mikään orja ole, eikä kukaan ole orjana pitänyt. Saan elää ja hengittää omassa kodissani ihan niin kuin haluan, ilman, että joku olisi jatkuvasti vaatimassa jotakin. Normaali elämän kulku tuo kohdalle tehtäviä ja asioita, jotka on tehtävä, ja se tekee kuka osaa ja pystyy.

Vierailija
131/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni arvostaa älyttömästi, että koti on siisti ja paikat järjestyksessä, pyykit pesty, ruoka on aina monipuolista ja hyvää jne., ja siksipä hän osallistuu kodin töihin vapaa-ajallaan.

Vierailija
132/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan mitään vapaa-aikaa eikä mitään ruokatuntia, edes vessassa ei voi käydä rauhassa. Viikonloput samaa rataa.

Lisäksi olet aina lasten kanssa kun työssä käyvä on aikuisten parissa ja on sosiaalisessa kanssakäymisessä työkavereidensa kanssa.

Sopii kokeilla!

Vierailija
133/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oletetaan,että se työssäkäyvä tuo rahan,millä sitä elämää rahoitetaan? eikös silloin kotona oleva tee kotityöt. Tai voihan toinenkin mennä töihin ja kulut maksetaan sitten puoliksi tai jos toisella paremmat tulot,niin tasapuolisesti toisen pienemmät tulot huomioiden,tai miten sovitaan.

Vierailija
134/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen kaiken ja maksan puolet kaikesta. Mies säästää omalle tililleen minulla menee kaikki rahat ja hankin kaikki kodin tarvikkeet vaikka osamaksulla. Jos jotain menee rikki kuten viimeksi imuri on mies sitä mieltä ettei uutta tarvita. Aikani yritän puhua mutta ei muuta mielipidettään. Lopulta meneb ja ostan itse osamaksulla. Kaksi lasta.

Tai no mies täyttää tiskikoneen. Ei auta valitus eikä ole varaa erota, en tule toimeen taloudellisesti tässä vuokra asunnossa yksin lasten kanssa. En käy missään enkä Osta itselleni mitään. 5 vuoteen en ole käynyt ilman lapsia missään. Ikävä kyllä sukulaisia ei ole niin en saa apua mistään.

Vierailija
135/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu jos toinen ei käy töissä. Yoinen dentään elättää perheen joten työtön saa tehdä oman osansa.

Vierailija
136/591 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on muuten hyvä kysymys. Itse olen sairaseläkkeellä ja hoidan perheen autot + tekniset hommat kotona (yli sen mitä sairaudeltani pystyn). Vaimolle vaan on ihan ylivoimaista sijoittaa kotiin aikaa ja rahaa. Tuntuu typerältä kun koko ajan nalkutetaan mm. Rahasta minulle. Talo ja mökki on.

Vierailija
137/591 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ne kotityöt tein, kun olin työtön. En edes pitänyt ruuanlaittoa ja siivoamista kerran viikossa kerrostalossa kovin pahana. Nyt töissä ollessa menee noin puoliksi vaikkakin ruokaa teen enemmän. Silloin en toki maksanut puolta kaikesta kuten nyt. Eri asia toki vaatia kotitöitä, jos on lapsia tai opiskelee kokopäiväisesti. Kaverin mies yritti väittää, että äitiyslomalla ehtii pitää kodin puhtaana, jäi isyysvapaalle ja huomasi itse ettei ehdi.

Vierailija
138/591 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on vaikka sairauseläkkeellä tai hoitaa lapsia, niin ei sitten ihan kaikkea. Mutta kyllä mä tein enemmän kun olin kotona, mutta olen ollut kotona ainoastaan lasten ollessa pieniä. Kun tein töitä kotona, niin silloin kotona olo oli työpäivää ja mulla oli oikeus  pitää lounastauko lepoaikana, ei velvollisuus käyttää sitä kotitöihin, tosin pyykkikoneen pistin pyörimään tai tiskarin sinä aikana usein, mutta söin lounaan rauhassa tai saatoin lähteä kaupungillekin lounaalle. jos siltä tuntui että nyt haluan syödä jonkun muun tekemää ruokaa. Mutta jos olisin kotona ihan muuten vain, kyllä mä suurimman osan tekisin. 

Vierailija
139/591 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on  se kotonalorvivalta melkoista hyväksikäyttöä loisia toisen asunnossa ilmaiseksi ja elää työssäkäyvän siivellä. vielä kuvittelee, että koti"työt" muka korvaisivat jotenkin loisimista

Vierailija
140/591 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi kukaan elättäisi sohvallamakaavaa lokkia, joka ei viitsi nalkuttamatta edes siivota jälkiään ja laittaa ruokaa?