Pariskunnasta toinen kotona, toinen töissä. Kuuluuko kotona olevalle kaikki kotityöt?
Kommentit (591)
Sehän riippuu ihan siitä, katsotaanko työssä käyminen omaksi ajaksi ja nautinnoksi vai perheen elannon eteen raatamiseksi. Sillä on iso merkitys siihen, kuinka painotetaan koti- ja kodin ulkopuolisten töiden vertailuarvoa siinä että saadaan puolisoiden panos tasa-arvoiseksi. Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta. Joidenkin on pakko käydä töissä ja työ voi kuormittaa paljon, toisille työ voi olla mukavaa lifestyleä tai pakopaikka kotiarjesta, jopa rahallisesti tappiota tuottaen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän miksi toinen on kotona, millainen tilanne siellä kotona on, millainen työ toisella jne.
Jos toinen on vaan työttömänä ilman muita vastuita (lapsia) ihan täysissä sielun ja ruumiin voimissa, niin todellakin kotona olevan tulisi tehdä kaikki.
Jaa. Sitten sen kotona olevan ei varmaan tarvitse maksaa osuuttaan kuluista? Jos on piikana tai renkinä asumisoikeutta vastaan?
Meillä itseasiassa just puhuttiin että lopetetaan siivoojan käyttö ja mies vastaisuudessa heittää mulle muutaman kympin siivouspalkkaa, muuten hoidetaan edelleen omat osuutemme kotitöistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen sen niin ajatellut, olen kotirouva. Saan tästä ruhtinaallisen korvauksen, joten olisi aika kohtuutonta, että mies joutuisi vielä kotitöitäkin tekemään.
Mitä tarkoitat ruhtinaallisella korvauksella? Maksaa sulle eläkemaksua/palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
En kattelis lusmua joka ei tee edes kotitöitä.
Maksatko sille työttömälle siivoamisesta ja ruuanlaitosta vai meneekö palkka omaan taskuun? Oletko töissäkäyvä lokki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole työssäkäyvältä aikamoista hyväksikäyttöä? Toinen tekee kotona ruoat, pesee pyykit, siivoaa yms ja toinen vain elää kuin hotellissa?
Tavallaan kotona olevalla ei ole vapaa-aikaa ollenkaan, ei ole viikonloppuja.
No eihän sitä tarvitse joka päivä siivota. Eiköhän tuossa pitkästyisi, jos olisi kaiket päivät kotona vain tekemässä kotihommia.
Joka päivä pitää siivota, jos haluaa, että koti pysyy siistinä.
No sitten on melkoisia sotkijoita. Ei kai lattioita tarvitse imuroida ja luututa joka päivä tai pyhkiä pölyjä tai pestä vessaa? Pyykinpesussa ei paljon mene aikaa, kun pistää vaatteet koneeseen ja sitten kuivumaan. Montakohan minuuttia tuossakin menee? Ruokaakin voi tehdä isot satsit ja pakastaa osa tai syödä parina päivänä samaa ruokaa. Kyllä olisi melko leppoista olla päivät pitkä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Työviikon pituus on 36 h. Kyllä siinä ajassa kotona oleva ehtii tehdä kaikki kotityöt. Jos menee yli, niin sitten loppu jaetaan puoliksi.
Juu. Maksatko 36h edestä palkkaa? Siis kodinhoitajan palkkaa? Ja eläkkeet ym. Vai onko työtön puoliso ilmainen pil lun antaja ja ruuanlaittaja?
Kotityöt, pl lapsen hoito, kuuluu. Suhdetta siihen lapseen ei muodostu, jos häntä ei yhtään hoida se työssäkäyvä puolisokin. Mutta pyykkeihin tai imuriin ei samanlaista suhdetta tarvitse muodostaa.
Vierailija kirjoitti:
Joudun tekemään töiden jälkeen kotityöt.
Muija ja 19v tytär ei sohvalka löhöämiseltään ehdi tehdä kotitöitä.
Käytkö töissä ilmaiseksi? Eikö työnantaja maksa sulle työnteosta? Jos maksaa niin olet varmaa hoksannut maksaa myös puolisolle sun ruuan tekemisestä ja sun sotkujen siivoamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mahdoton sanoa mitään noilla tiedoilla.
Jos joku hoitaa pientä lasta/lapsia kotona, ehtii tehdä vain osan, usein vain hyvin pienen osan. Puolikshan ne silloin menisi.
Jos lapseton pari ja toinen täysin terveenä työttömänä työnhakijana, hän voi varmaan tehdä normaalit kotityöt täysin.
Mitä?! Miksi he l ve tissä työtön tekisi normaalit kotityöt täysin? Ai että tää palsta on täynnä miehiä, jotka vikisee sinkkuutta ja sitten ajattelee, että nainen on joku ilmainen piika ja pi l lun antaja.
Työtön on työnhakija. Se on työttömän tehtävä. Ei miehen sotkujen siivoaminen ja ruuanlaittaja. Ja kyllä oletan, että puhutaan työttömästä naisesta, koska tietenkään työttömältä mieheltä ei oleteta muuta työntekoa kuin sellaista, josta maksetaan TES mukaista palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole työssäkäyvältä aikamoista hyväksikäyttöä? Toinen tekee kotona ruoat, pesee pyykit, siivoaa yms ja toinen vain elää kuin hotellissa?
No eihän sitä tarvitse joka päivä siivota. Eiköhän tuossa pitkästyisi, jos olisi kaiket päivät kotona vain tekemässä kotihommia.
Voihan se kotona oleva neuloa tai askarrella jotain myyjäisiin. Se on ihan palkkatyöhän verrattavaa eikä hänen tarvitse yksin hoitaa kotitöitä. Muutenhan kotona etätöitä tekevän pitäisi tehdä kaikki kotityöt yksin, kun hän on päivät kotona.
No ei todellakaan ole palkkatyöhöln verrattavaa joku askartelu. Eikä etätöissä tehdä kotihommia, kuin korkeintaan tauoilla.
Jos toinen on vallan kotona niin tekee ne kotityöt omana työpanoksenaan. Palkkana on asuminen, ruoka jne jne. Työssäkäyvä tekee työnsä myös palkkansa eteen. Ei pitäisi olla edes minkäänlaista ihmettelyn aihetta tämän. Jos kerran on näin sovittu, että toinen jää kotiin niin se koti on silloin myös työpaikka omine töineen. Miksi palkkatöissä olevan täytyisi vielä tehdä kotonakin töitä jos siihen on kerran toinen sovitusti olemassa? Ja ihan sama kumpi siellä kotona on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se kotona oleva neuloa tai askarrella jotain myyjäisiin. Se on ihan palkkatyöhän verrattavaa eikä hänen tarvitse yksin hoitaa kotitöitä. Muutenhan kotona etätöitä tekevän pitäisi tehdä kaikki kotityöt yksin, kun hän on päivät kotona.
No ei todellakaan ole palkkatyöhöln verrattavaa joku askartelu. Eikä etätöissä tehdä kotihommia, kuin korkeintaan tauoilla.
Joo ei ehdi tehdä kotitöitä muuta kuin tauoilla. Yleensä laitan kahvitauolla pyykit koneeseen ja ruokatauolla laitan kuivumaan. Ruoan teen aina töiden jälkeen ennen kuin toinen tulee kotiin. Aikaa on kuitenkin enemmän, kun ei ole työmatkoja.
minusta se olisi ihan reilua, että se kotona työttömänä/saikulla oleva tekisi enemmän kotitöitä, kun kerta sillä on enemmän aikaa ja energiaa siihen. Mutta jos toinen vanhempi on kotona vanhempainvapaalla, niin silloin aika ja energia menee varmastis iihen lapsen hoitamiseen, niin silloin ei voi olettaa, että sen ohella tekisi hirveästi kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän miksi toinen on kotona, millainen tilanne siellä kotona on, millainen työ toisella jne.
Jos toinen on vaan työttömänä ilman muita vastuita (lapsia) ihan täysissä sielun ja ruumiin voimissa, niin todellakin kotona olevan tulisi tehdä kaikki.
Jaa. Sitten sen kotona olevan ei varmaan tarvitse maksaa osuuttaan kuluista? Jos on piikana tai renkinä asumisoikeutta vastaan?
Meillä itseasiassa just puhuttiin että lopetetaan siivoojan käyttö ja mies vastaisuudessa heittää mulle muutaman kympin siivouspalkkaa, muuten hoidetaan edelleen omat osuutemme kotitöistä.
No, ei kuulosta kovin reilulta, että työttömänä joutuisi maksamaan 50/50 kaikesta. Tottakai kotona oleva maksaa myös kuluja vähemmän tai se on ihan järkeenkäypää.
Minä tein pienen työttömyysjakson aikana enemmän ruokaa ja täytin tiskikonetta, jotta meillä olisi illalla enemmän yhteistä aikaa. Muuten kotityöt ovat menneet tasaisesti, yleensä siivoamme yhdessä ja teemme vuoron perään ruuat, oli sitten kummalla tahansa enemmän töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdoton sanoa mitään noilla tiedoilla.
Jos joku hoitaa pientä lasta/lapsia kotona, ehtii tehdä vain osan, usein vain hyvin pienen osan. Puolikshan ne silloin menisi.
Jos lapseton pari ja toinen täysin terveenä työttömänä työnhakijana, hän voi varmaan tehdä normaalit kotityöt täysin.
Mitä?! Miksi he l ve tissä työtön tekisi normaalit kotityöt täysin? Ai että tää palsta on täynnä miehiä, jotka vikisee sinkkuutta ja sitten ajattelee, että nainen on joku ilmainen piika ja pi l lun antaja.
Työtön on työnhakija. Se on työttömän tehtävä. Ei miehen sotkujen siivoaminen ja ruuanlaittaja. Ja kyllä oletan, että puhutaan työttömästä naisesta, koska tietenkään työttömältä mieheltä ei oleteta muuta työntekoa kuin sellaista, josta maksetaan TES mukaista palkkaa.
Työn hakeminen on verrattavissa kokopäivätyöhön? Ok.
Jos on kotona hoitamassa esim. pieniä lapsia,niin tietenkään ei kuulu kaikki kotityöt kotona olevalle puolisolle. Toki hänellä on kodin ulkopuolella työssä käyvään verrattuna enemmän aikaa hoitaa pyykkirumbaa yms,, mutta olisi kohtuutonta vaatia yksin tekemään kaikkia kotitöitä.
Olen lähes 59-vuotias ja työttömänä kotona. Minulle on itsestään selvyys tehdä suurin osa kotitöistä. Olisi aivan älytöntä vaatia miestäni osallistumaan kotitöihin, kun hän väsyneenä tulee lähipäivinä töistä kotiin (työmatkat vievät ruuhkista riippuen 2-2.5 tuntia,). Etäpäivinä mieheni jaksaa jotakin kotitöitä tehdäkin työpäivän jälkeen. Viikonloppuna hoidetaan yhdessä ruoka-asioita (kauppa, ruuanlaitto). Saatetaan myös tehdä yhdessä pihatöitä yms.,, mutta minä teen niitäkin useimmiten yksin (tykkään tehdä pihatöitä). Tietenkään en suostuisi tällaiseen työjakoon alaikäisten lasten vanhempana, mutta kaksin asuessa ja työttömänä tilanne on täysin toinen. Hoidan myös enemmän lapsenlapsia kuin mieheni, mutta tilanne toki muuttuu tässäkin asiassa, jos työllistyn. En kehtaisi viettää laiskana päiviäni kotona, vaan minulle on itsestään selvyys kantaa korteni kekoon perheessämme.
Tilanteet ovat erilaisia perheissä ja saattavat muuttua nopeastikin. Pitää miettiä asioita tasapuolisuuden näkökulmasta. Tämän itse näen tärkeänä: äitiys-ja vanhempainvapaan aikana molempien pitää tehdä kotitöitä ja hoitaa lapsia, toki kunkin ajankäyttö huomioiden. Kuormaa kotitöistä ja lastenhoidosta ei saa kaataa yksin sille, joka on kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun olin hetken työttömänä, niin en maksanut asumiskuluja. Toki omat juttuni maksoin esim. puhelinlaskut ja jos ostin jotain itselleni.
Olemme aina jakaneet kulut suunnilleen 50/50. Toki parempituloinen on jonkun verran tullut vastaan, mutta eipä tule mitään "hyväksikäyttö-/lompakkoloinen"-juttuja puolin tai toisin.
Kun olin lasten kanssa kotona, tein kotitöitä mitä ehdin. Sama homma, kun mies oli puolestaan hoitovapaalla.
Kun olen ollut työttömänä, olen hoitanut lähes kaikki kotityöt. Työnhausta huolimatta päiviin on jäänyt ihan hyvin aikaa peruskotitöihin. Mitään lattian- tai ikkunanpesuja nyt ei joka päivä tai edes joka viikko tehdä muutenkaan, niin pyykit, tiskit, järjestelyt, imuroinnit, kylppärisiivoukset, ruoanlaitot, kaupassa käynnit sun muut on ehtinyt kyllä hoitaa siinä lomassa. Kotona on ollut myös aikaa ja ennen kaikkea jaksamista tehdä ruoka itse edullisista raaka-aineista, suunnitella ruoat tarkemmin ja metsästää tarjoukset, jolloin olen saanut säästettyä koko perheen menoissa.
Sitten kun työt ovat taas alkaneet, kotityöt on jaettu koko perheen kesken. Minulla etätyössä osa kotihommista menee siinä sivussa: nousen jaloittelemaan ja laitan pyykit pyörimään, haen kahvia ja täytän tiskikoneen, enkä edes laske niitä erityisesti kotitöiksi. Nyt ei kotona kyllä ole yhtä siistiä kuin silloin, kun yhdellä ihmisellä oli reilusti aikaa (ja jaksamista) huolehtia kaikesta...
Jouduin yhtäkkiä lomautetuksi koronan vuoksi.
Mä aloin heti keräämään myytävää vähänkäytettyyn, aamulla hain Lidlistä hävikkilaatikkoja ja keräsin tölkkejä.
Mies sanoi meillä syötiin hyvin ja oli aina siistiä.
Koronan aikana karsittiin paljon irtaimistoa, saatiin korjattua pari ongelmakohtaa kodissa jbe.
Nyt arki on helpompaa