Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pariskunnasta toinen kotona, toinen töissä. Kuuluuko kotona olevalle kaikki kotityöt?

Vierailija
16.10.2022 |

Mitä mieltä olet?

Kommentit (591)

Vierailija
581/591 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on yhteisellä päätöksellä päätetty, että toinen jää kotiin niin ei hänen siellä vain siivota pidä. Se aika minkä toinen on töissä, voi se kotona oleva käyttää mihin haluaa. Sitten sen ajan jälkeen tehdään kotityöt yhdessä. Näin minä sen näen.

N32

Harva mies pikku viihdykettä kustantaa kotirouvana häärimässä.

Minun yhteiskuntaluokassa "ne kotirouvat" ( vaikka joku minimaalinen taaperon hoitoraha kelalta) hoidimme sitten kodin. Sehän on tittelin tarkoitus. Ei olisi mies hyvällä katsonut jos siivoukset ja pyykit olisi ollut tekemät kun hänen rahapussillaan elettiin.

Pikkurouva olisi vienyt lapset hoitoon, meikkaillut, mennyt ystävättärien kanssa päiväkaljalle ja viideltä mekkala ukolle: kym et koskaan tee mitään.

Vierailija
582/591 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos toinen on kotona itsestä riippumattomista syistä? Esim. sairaus, raskaus, joku vamma joka rajoittaa jne tms?

Onko oikein että työssä käyvä ei tee kotona mitään? Syyllä, että maksaa "kaiken" (=enemmän kuin se toinen)?

Silloin ymmärtää olla myös sotkematta jos ei pysty siivoamaan jälkiään. Sairaalaan toimittaisin niin huonokuntoisen joka ei mihinkään pysty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/591 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos toinen on kotona itsestä riippumattomista syistä? Esim. sairaus, raskaus, joku vamma joka rajoittaa jne tms?

Onko oikein että työssä käyvä ei tee kotona mitään? Syyllä, että maksaa "kaiken" (=enemmän kuin se toinen)?

Raskaus ei ole mikään itsestä riippumaton syy. Kyllä se ihan itsestä riippuu että levittääkö ne reitensä vai onko levittämättä. Ja miksi niitten raskaana olioiden pitäisi oleskella kotona kotitöitä tekemättä?

Jos raskaudessa ei ole ongelmia niin toki voi tehdä kotitöitä. Mutta jos on vaara että liikkuminen ym käynnistää synnytyksen, on kovaa pahoinvointia tai vaikka liitoskipuja niin kyllä siinä voi olla sellaisessa kunnossa että ei kannata/pysty kotitöitä tekemään. Ja muutenkin loppuraskaudesta voi vauva ja raskausmaha painaa ja olla tiellä niin että osa kotitöistä käy hankalaksi.

Itsellä on ollut helpot raskaudet ja olen esim synnytyksen jo alettua kantanut puita latoon vielä parituntia mutta ymmärrän hyvin että raskaus aiheuttaa monille vaivoja joiden takia ei monetkaan kotityöt onnistu normaaliin tapaan. Tämä tuntuu olevan monille miehille vaikea ymmärtää.

Vierailija
584/591 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on yhteisellä päätöksellä päätetty, että toinen jää kotiin niin ei hänen siellä vain siivota pidä. Se aika minkä toinen on töissä, voi se kotona oleva käyttää mihin haluaa. Sitten sen ajan jälkeen tehdään kotityöt yhdessä. Näin minä sen näen.

N32

Harva mies pikku viihdykettä kustantaa kotirouvana häärimässä.

Minun yhteiskuntaluokassa "ne kotirouvat" ( vaikka joku minimaalinen taaperon hoitoraha kelalta) hoidimme sitten kodin. Sehän on tittelin tarkoitus. Ei olisi mies hyvällä katsonut jos siivoukset ja pyykit olisi ollut tekemät kun hänen rahapussillaan elettiin.

Pikkurouva olisi vienyt lapset hoitoon, meikkaillut, mennyt ystävättärien kanssa päiväkaljalle ja viideltä mekkala ukolle: kym et koskaan tee mitään.

Se pikku rouva löytää äkkiä itsensä kaupan kassana ja puoliso jää kotiin hoitamaan sen raskaan lastenhoidon ja odottelee koska pikku rouva kotiutuu töistä tekemään ruokaa ja siivoilemaan. Töissä käyvän osa kun on niin helppo.

Vierailija
585/591 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuuluu. Toinen tekee työpäivän töissä.

Vierailija
586/591 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miksi kotona.

Mies lusmuili työttömänä eikä hakenut töitä. Jatkuva riita kotitöistä. Kävi kaupassa ja teki kaikki ruoat, mutta kaikkien kotitöiden teko olisi kuulunut lusmulle.

Sairauslomalainen (jalka poikki) tai äitiyslomalainen tai oikeasti töitä etsivä lvat eri juttu

Vierailija
587/591 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yhtä ja ainoaa reilua tapaa jakaa kotityöt tilanteessa jossa toinen töissä ja toinen kotona. Tilanteeseen vaikuttaa esim seuraavat asiat

- miten yhteiset kulut maksetaan, puoliksi, toinen kokonaan

- onko kotona oleva terve

- onko kotona yhteisiä lapsia hoidettavana

- opiskeleeko kotona oleva tai tekeekö töitä esim uuden ammatin/firman eteen

- tekeekö kotona oleva jotain muuta perheen eteen esim freelancer työkeikkoja/toimii omaishoitajana ym

- kuinka paljon kotitöitä on

- kuinka pitkää/raskasta työpäivää töissäolija tekee

Se että kotona olija tekisi kaikki kotityöt on yleensä epäreilu ja huono vaihtoehto. Samoin kun se että kotonaolija ei tekisi mitään kotitöitä.

Meillä kotona olija on tehnyt aina sen minkä on kerennyt ja kohtuullisella työpanoksella pystynyt. Illalla on tehty loput. Ja ennen kotonaolijan laiskaksi haukkumista niin meillä lapsista olisi ollut perhepäivähoitajalle täysi hoitoryhmä. Silti veljeni joskus haukkui minua laiskaksi kun hoidin lapset itse kotona. Jos olisin ruvennut perhepäivöhoitajaksi niin saman lapsimäärän hoitaminen 8h/päivä 5päivää/viikko olisi ollut ahkeraa työntekoa. Onneksi mies ymmärsi tilanteen ja illalla tehtiin yhdessä ne kotityöt mitä en ollut päivällä kerennyt.

Vierailija
588/591 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdoton sanoa mitään noilla tiedoilla.

Jos joku hoitaa pientä lasta/lapsia kotona, ehtii tehdä vain osan, usein vain hyvin pienen osan. Puolikshan ne silloin menisi.

Jos lapseton pari ja toinen täysin terveenä työttömänä työnhakijana, hän voi varmaan tehdä normaalit kotityöt täysin.

Olemme lapseton pari ja olen työtön ja terve. En tietenkään ala hoitaa yksin kaikkia kotitöitä. Puoliksi menee.

Varmaan myös kulut menevät sitten myös puoliksi? Eikai puoliso yksin ala hoitaa kaikkia laskuja, puoliksi menee! 😉

Vierailija
589/591 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään.

Tietenkin kuuluu.

Vierailija
590/591 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset menisi töihin? Kokeilisit edes!

Vierailija
591/591 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä arkisin kotityöt kuuluu kotona olijalle. Viikonloppuna , muilla vapailla jaetaan. Tämä siis jos kotona olija ei ole esim.sairaslomalla. lapsien kanssa ehtii kyllä tehdä kotityöt. Ainakin itse ehdin paremmin silloin kuin nyt kun olen töissä. Harvoin niitä kotitöitä niin paljon on, ettei ehdi esim.lasten kanssa olemaan. Leikki-ikäiset voi jo ottaa mukaan kotihommiin, jotta oppivat.