Pariskunnasta toinen kotona, toinen töissä. Kuuluuko kotona olevalle kaikki kotityöt?
Kommentit (591)
Kyllä tietenkin. Jos tekee päivittäin siivoilua ja järjestelyä, niin siihen saa menemään max puolisen tuntia päivässä. Ruuan laittoon tunnin luokkaa jos haluaa tehdä viimeisen päälle. Omasta kunnosta huolehtimiseen tunti ja sittenkin ollaan vasta alle 3 tunnin "työpäivässä". Siinä jää vielä 5 tuntia omaa aikaa verrattuna oikeaan työhön.
Tietenkin jos opiskelee täysipainoisesti tai hoitaa hyvin useampaa lasta niin tilanne on toinen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu syistä miksi on kotona ja kuinka paljon asiaa menee muihin tärkeämpiin asioihin (esim. lapset). Jos on vaikka kotiäiti ja lapset tulevat koulusta kotiin klo 12-14 välisenä aikana, niin toki kotona oleva tekee kotitöitä, mutta iltapäivällä on sitten lasten kanssa. Mielestäni tuollaisessa tilanteessa on ihan kohtuullista, että yhdessä sitten hoidetaan päivällisen jälkeen kaikki iltaan liittyvät kotityöt (esim. ruokapöydän ja lelujen siivous).
Eihän se toisen kotona olo tavallaan vapauta työssä käyvää kaikesta yhteisestä vastuusta, mitä tulee yhteiseen kotiin ja lapsiin.
Jep täällä on ihan käsittämätön määrä työttömien hyväksikäyttäjiä. Toki eri asia jos työtön ei maksa asumisesta ja töissäkäyvä puoliso makaaa siivoojan palkkaa työttömälle siivoamisesta, mutta on se kumma, jos ja kun ( kun palstan miehistä puhutaan niin se on kun) työntekijä käy töissä ja laittaa tienatut rahat omaan taskuun ja sitten työttömän pitäisi piikana siivota, pestä pyykit, tehdä ruuat ja antaa vielä p i llu a makuuhuoneessa. Huh siinäpä ei jäisi aikaa työnhaolle ja omille asioille. Ja sitten täällä valitetaan sinkkuutta. :D
Onko kotona olija vain yksin ja toimettomana? Siinä tapauksessa tehköön kaikki ne työt jotka ilman apua pystyy tekemään. Mutta jos on yksi tai useampia lapsia, tilanne on ihan toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu syistä miksi on kotona ja kuinka paljon asiaa menee muihin tärkeämpiin asioihin (esim. lapset). Jos on vaikka kotiäiti ja lapset tulevat koulusta kotiin klo 12-14 välisenä aikana, niin toki kotona oleva tekee kotitöitä, mutta iltapäivällä on sitten lasten kanssa. Mielestäni tuollaisessa tilanteessa on ihan kohtuullista, että yhdessä sitten hoidetaan päivällisen jälkeen kaikki iltaan liittyvät kotityöt (esim. ruokapöydän ja lelujen siivous).
Eihän se toisen kotona olo tavallaan vapauta työssä käyvää kaikesta yhteisestä vastuusta, mitä tulee yhteiseen kotiin ja lapsiin.
Jep täällä on ihan käsittämätön määrä työttömien hyväksikäyttäjiä. Toki eri asia jos työtön ei maksa asumisesta ja töissäkäyvä puoliso makaaa siivoojan palkkaa työttömälle siivoamisesta, mutta on se kumma, jos ja kun ( kun palstan miehistä puhutaan niin se on kun) työntekijä käy töissä ja laittaa tienatut rahat omaan taskuun ja sitten työttömän pitäisi piikana siivota, pestä pyykit, tehdä ruuat ja antaa vielä p i llu a makuuhuoneessa. Huh siinäpä ei jäisi aikaa työnhaolle ja omille asioille. Ja sitten täällä valitetaan sinkkuutta. :D
No se hyväksikäytetty työtön on täysin vapaa lähtemään parisuhteesta ja testauttamaan menekkiään parisuhdemarkkinoilla spekseillä en tuo talouteen rahaa, mutta teen kotitöistä korkeintaan puolet 👌.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se hyväksikäytetty työtön on täysin vapaa lähtemään parisuhteesta ja testauttamaan menekkiään parisuhdemarkkinoilla spekseillä en tuo talouteen rahaa, mutta teen kotitöistä korkeintaan puolet 👌.
Kuinka moni työtön on kokonaan tuloton? Ansiosidonnaisella päivärahalla maksaa kyllä puolet talouden kuluista. Vaikka olisi tippunut pois ansiosidonnaiselta, niin ei hänenkään tarvitse uutta puolisoa etsiä elättämään.
Jos on työttömänä, niin toki peruskotityöt kuten tiskikoneen täyttö ja arkipyykit ehtii tehdä työnhaun ohessakin. Samoin ruoanlaitto ainakin pari kertaa viikossa. Mutta sellaiset isommat kuten viikkosiivoukset imurointeineen kuuluvat molemmille.
Entäs tilanne, että toinen tekee etätöitä? Kuuluuko olettaa että tauoilla tehdään tällöin kotitöitä? Mua välillä itseäni harmittaa, että ne päivät jos en ole ehtinyt esim pestä tiskejä, puoliso aina muistaa huomauttaa tästä. Olen yrittänyt takoa hänelle, että pitäähän mun välillä saada pitää ihan oikeita taukojakin. Yleensä siis päivän aikana täytän tai tyhjennän astianpesukoneen ja laitan päälle, kerran tai pari viikossa pesen myös pyykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt automaattisesti niin mee..Toki jos toinen maksaa kaiken ja on lapseton pari niin kyllä suurin osa varmaan kuuluisi. Jos lapset on niin johan niidenkin hoitamisessa on päivätyö..Eli silloin jakaisin kotitöitä.
Tuollaista tilannetta ei ole kuin murto-osassa parisuhteista.
Mä en edes kehtaisi olla päivät pitkät kotona tekemättä mitään, kun puoliso raataa töissä.
Tottakai teen valtaosan kotitöistä, jos olen kotona työkykyisenä, mutta ilman töitä ja hoidettavia lapsia.
Teen kyllä kaikki kotityöt. Aika riittää hyvin siihen, eihän sitä nykyajan koneistetuissa kodeissa paljon kodinhoitoon kulu.
Asiat pitää hoitaa organisoidusti. Ruokaa voi thedä useammaksi päiväksi kerralla. Ruokailun jälkeen kaikki kynnelle kykenevät laittavat astiansa tiskikoneeseen ja jäljelle jääneet ruoat pakataan jääkaappiin ja pöytäpinnat pyyhkäistään puhtaiksi. Keittiön nurkassa olevalla harjalla lakaistaan murut pois. Leikin jälkeen kerät lelut laatikkoon. Jokaiselle vaatteelle ja kengälle ja tumpulle on oma paikkansa, mihin ne laitetaan käytön jälkeen. Likavaatteet ovat pyykkikorissa ja puhtaat kaapeissa. Roskat viedään uloslähteissä.
Kaikki toimii vie mennessäs, tuo tullessas-periaatteella eikä kotiin kannata kerätä turhaa krääsää, niin pölyjen pyyhkiminenkin käy yhdessä hujauksessa. Imuroida voi silloinkin, kun lapset ovat hereillä. Pyykit pyörivät itsekseen koneessa eikä kuivumaan ripustamisessa kauan nokka tuhise.
Vielä jää hyvin aikaa leikkiä lasten kanssa, juoda kahvikupponen ja selata nettiä siinä sivussa.
Näin ei tarvitse tuhlata sitä perheen yhteistä vapaa-aikaa siivoamiseen ja siitä riitelyyn, että kenen vuoro on viedä ne roskat.
Se, mikä vie monilta aikaa, on jatkuva älylaitteiden selaaminen. Laittakaa ne pois ja keskittykää siihen, mikä on tärkeää. Minä selaan tätä nyt kahvia juodessani ja sitten laitan sen pois.
Ei meillä ainakaan. Mieheni siivoaa vapaapäivinään siinä missä minäkin siivoan omina vapaapäivinäni.
Ei meillä omisteta toista, eikä pidetä häntä maksumiehenä tai piikana ja oikeuteta tuollaisen valtapelin kautta jotain omia mielisairauksia, vaan ollaan yhdessä yhteistä elämää elävä pariskunta joka hoivaa ja huolehtii itsestä ja toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole työssäkäyvältä aikamoista hyväksikäyttöä? Toinen tekee kotona ruoat, pesee pyykit, siivoaa yms ja toinen vain elää kuin hotellissa?
Tavallaan kotona olevalla ei ole vapaa-aikaa ollenkaan, ei ole viikonloppuja.
No eihän sitä tarvitse joka päivä siivota. Eiköhän tuossa pitkästyisi, jos olisi kaiket päivät kotona vain tekemässä kotihommia.
Voihan se kotona oleva neuloa tai askarrella jotain myyjäisiin. Se on ihan palkkatyöhän verrattavaa eikä hänen tarvitse yksin hoitaa kotitöitä. Muutenhan kotona etätöitä tekevän pitäisi tehdä kaikki kotityöt yksin, kun hän on päivät kotona.
No ei todellakaan ole palkkatyöhöln verrattavaa joku askartelu. Eikä etätöissä tehdä kotihommia, kuin korkeintaan tauoilla.
No niin, tulihan se sieltä. Sinun mielestä se isotuloisempi voi luistaa kotitöistä vain siksi, että hän tienaa enemmän rahaa. Ja lapsille sukkia neulova säästää perheelle rahaa. Osaat varmaan itse vertailla, kuinka paljon villasukille tulee hintaa itse neuloen verrattuna ostosukkiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä olen kotona (opiskelen) ja teen kyllä melkein kaikki kotityöt. On sovittu, että miehelle kuuluu tiskikoneen täyttö ja lisäksi hän tekee ruoan noin kerran viikossa. Kaupassa myös käydään yhdessä useimmiten.
Eikö tiskikonetta täytetä sitä mukaa kun tiskejä tulee eli ei tuo ole mikään kotityö, että laittaa astiansa käytön jälkeen koneeseen.
Minun puoliso oli työttömänä omasta tahdostaan ja keskittyi enemmänkin bilettämiseen, matkustamiseen ja kavereiden kanssa iltojen viettoon, eli minä tienasin 95% hänen elämästään. No hänen ystävät kokoaika puhuivat eron puolesta, koska eivät tykänneet minua. No erosi lopulta syynä se, että joutui yksin tekemään mielestään kotityöt. Nyt tilanne sitten sellainen, että asuu yksin. Se ei haittaa, että tekee ihan samat kotityöt, kuin ennenkin (+ paljon sellaista työtä mitä ei ollut huomannut, kun minä olin tehnyt eli imuroin parin vuorokauden välein ja täyttelin ja tyhjentelin tiskikoneen ja pihatyöt) sillä erotuksella, et nyt hänellä ei riitä rahat ruokaan tai bilettämiseen ja matkustamiseen eikä kavereiden kanssa illanviettoihin. Nyt hän ja hänen kaverinsakin soittaa ja laittaa viestejä, että minun pitäisi tukea ex puolisoa ja antaa hänelle rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole työssäkäyvältä aikamoista hyväksikäyttöä? Toinen tekee kotona ruoat, pesee pyykit, siivoaa yms ja toinen vain elää kuin hotellissa?
No eihän sitä tarvitse joka päivä siivota. Eiköhän tuossa pitkästyisi, jos olisi kaiket päivät kotona vain tekemässä kotihommia.
Voihan se kotona oleva neuloa tai askarrella jotain myyjäisiin. Se on ihan palkkatyöhän verrattavaa eikä hänen tarvitse yksin hoitaa kotitöitä. Muutenhan kotona etätöitä tekevän pitäisi tehdä kaikki kotityöt yksin, kun hän on päivät kotona.
No ei todellakaan ole palkkatyöhöln verrattavaa joku askartelu. Eikä etätöissä tehdä kotihommia, kuin korkeintaan tauoilla.
No niin, tulihan se sieltä. Sinun mielestä se isotuloisempi voi luistaa kotitöistä vain siksi, että hän tienaa enemmän rahaa. Ja lapsille sukkia neulova säästää perheelle rahaa. Osaat varmaan itse vertailla, kuinka paljon villasukille tulee hintaa itse neuloen verrattuna ostosukkiin.
Näyttää olevat n. 6 € pari:
https://www.xxl.fi/neomondo-hirvas-christmas-sock-unisex-sukat-punainen…
Ja kirppiksilta saa paksuja muutamalla eurolla.
7 veljestä langan hinta juuri nyt plussatarjouksessa 3 €/kerä, eli säästö itse tehdyissä sukissa 3 €. Sinun pitäisi neuloa niitö sukkia 4 paria tunnissa, että pääsisit 12 e tuntihintaan. Ihan pikkaisen epäilen, ettet tuohon pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta kommentoin että eivät ne langat ilmaisia ole. Puhumattakaan muusta välineistöstä. Neulonta on ensi sijassa harrastus. Kiva toki jos siitä saa samalla hyötyä kuten kivoja persoonallisia laadukkaita sukkia. Halpakaupan alelaarin sukkia ei silti ikinä voi itse tehden halpuudesaa peitota. Ei vaikka ei laskisi työlle mitään hintaa. Kone kaukoidässä on ylivoimaisen tehokas sukantekijä. Mutta se sukkapari vie aikaa varmaan useamman tunnin mikä on pois jostain. Neulonthrrastuksen hinta saadaan vähentämällä oletettu sukkasäästö (joka voi olla jopa negatiivinen) menetetystä työpaikasta oman alan palkalla.
Esim mä tienaan noin 23 eur/h. Huonona neulojana sukkiin kuluisi alkutotuttelun jälkeen esim. 10 tuntia. Menetetty palkka 230 eur. Materiaalit ja tarvikkeet 20 eur. Säästö, kun ei tarvitse ostaa Tokmannista sukkia 10 eur.
Väitän säästäneeni 10 eur 10 tunnin työlläni kun tosiasiassa hassasin 240 eur taivaan tuuliin. Mut hei, koska paiskin hommia niin kovin niin puoliso tehkööt puolet kotitöistä jahka palaa ensin töistään.
Mä olen työtön ja puoliso tekee pitkää päivää. Tottakai mä teen kotityöt, pihatyöt, käyn kaupassa ja hoidan muut asiat, teen ruoan, siivoan, hoidan eläimet ja lapset sekä lämmitän puulla talon joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta kommentoin että eivät ne langat ilmaisia ole. Puhumattakaan muusta välineistöstä. Neulonta on ensi sijassa harrastus. Kiva toki jos siitä saa samalla hyötyä kuten kivoja persoonallisia laadukkaita sukkia. Halpakaupan alelaarin sukkia ei silti ikinä voi itse tehden halpuudesaa peitota. Ei vaikka ei laskisi työlle mitään hintaa. Kone kaukoidässä on ylivoimaisen tehokas sukantekijä. Mutta se sukkapari vie aikaa varmaan useamman tunnin mikä on pois jostain. Neulonthrrastuksen hinta saadaan vähentämällä oletettu sukkasäästö (joka voi olla jopa negatiivinen) menetetystä työpaikasta oman alan palkalla.
Esim mä tienaan noin 23 eur/h. Huonona neulojana sukkiin kuluisi alkutotuttelun jälkeen esim. 10 tuntia. Menetetty palkka 230 eur. Materiaalit ja tarvikkeet 20 eur. Säästö, kun ei tarvitse ostaa Tokmannista sukkia 10 eur.
Väitän säästäneeni 10 eur 10 tunnin työlläni kun tosiasiassa hassasin 240 eur taivaan tuuliin. Mut hei, koska paiskin hommia niin kovin niin puoliso tehkööt puolet kotitöistä jahka palaa ensin töistään.
Citymarketissa on juuri nyt plussatarjous 3 €/kerä. Vink vink 🙂 Kävin juuri eilen ostamassa langat Auringonkukkasukkiin, johon tarvitaan 4 eri kerää. Todellakin ihana harrastus neulonta, mutta ei missään nimessä korvaa ansiotyötä.
Periaatteessa kukaan aikuinen tai nuori ei saa asua kotona kuin hotellissa, ellei sellaisista järjestelyistä ole sovittu ja se sopii kaikille. Kaikkien pitää osallistua kotitöihin parhaan kykynsä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää olevat n. 6 € pari:
https://www.xxl.fi/neomondo-hirvas-christmas-sock-unisex-sukat-punainen…
Ja kirppiksilta saa paksuja muutamalla eurolla.
7 veljestä langan hinta juuri nyt plussatarjouksessa 3 €/kerä, eli säästö itse tehdyissä sukissa 3 €. Sinun pitäisi neuloa niitö sukkia 4 paria tunnissa, että pääsisit 12 e tuntihintaan. Ihan pikkaisen epäilen, ettet tuohon pysty.
Hmm, olen eri, mutta meillä ei ole kyse pelkästään yksistä villasukista.
Olen ommellut kirpputoreilta löytämistäni/jostain saamistani kankaista meidän talouteen päiväpeitot kaikille, kaikki verhot, kaikki sohvatyynynpäälliset, tuolien istuin tyynypäälliset, keittiöpyyhkeet.
Korjannnut omani ja mieheni vaatteet, vaihtanut vetoketjut (ja kas, takki sai taas 3 euron hinnalla 5 vuotta peliaikaa lisää), ommellut kauppakassit, patalaput, rahinpäällisiä, neulonut tosiaan myös villasukkia paleleville jaloille langoista jotka olen saanut ilmaiseksi, tai ostanut alesta.
Löytänyt 20 eurolla keittiönpöytämme joka on ollut 8 vuotta käytössä, ja siihen pinnatuoleja 5 kpl 1-5 e hintaan, hionut ja maalannut ne. Viimeisin "ostos" oli autotalliin hyllyt, ja kaapisto, maksoivat 0 euroa, kirpparinmyyjä halusi vain niistä eroon, kun joku oli yöllä tuonut kirpparin oven taakse ne.
Tottakai myös tasoittanut,hionut, maalannut, irroittanut tapetteja, ostanut (vanhat paperi)tapetit kolmeen huoneeseen 0,20 senttiä rulla, ja tietenkin myös tapetoinut. Maalannut piharakennuksen, kunnostanut talon sokkelin ja maalannut sen.
Näin nyt esimerkiksi, tuossahan on vasta murto-osa kaikesta mitä olen ilmaiseksi, tai todella halvalla saanut aikaan.
Yhdet villasukat jos kutoo elämässään, niin se on sama ostaa kaupasta, mutta olen säästänyt kyllä sievoiset summat omaa ja miehen rahaa kun kaikkea ei ole ostettu täysihintaisen kaupasta, tai teetetty ammattilaisella.
Ei se nyt automaattisesti niin mee..Toki jos toinen maksaa kaiken ja on lapseton pari niin kyllä suurin osa varmaan kuuluisi. Jos lapset on niin johan niidenkin hoitamisessa on päivätyö..Eli silloin jakaisin kotitöitä.