Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pariskunnasta toinen kotona, toinen töissä. Kuuluuko kotona olevalle kaikki kotityöt?

Vierailija
16.10.2022 |

Mitä mieltä olet?

Kommentit (591)

Vierailija
61/591 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on laiska muija. Ei ole missään töissä eikä tee mitään kotitöitä. Itse teen pitkiä työpäiviä ja kaikki kotityöt siivouksesta ja ruoanlaitosta lähtien. 

Se tekee metatöitä, ei siinä ehdi siivota tai kokkailla.

Vierailija
62/591 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 9 vuotta kotiäitinä ja kyllä, minulle kuului kotityöt. Siivosin, hoidin lapsiin liityvät työt, vaatehankinnat yms. Mies hoiti ns. ulkotöitä, huolehti polttopuiden riittävyydestä, aurasi pihan ja tien jne. Ruokaa laitettiin ehkä 60/40%. Nyt kun olen taas työelämässä niin mies tekee 90% ruuasta, on aikaisemmin töistä kotona kuin minä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/591 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kerrotaan aina, että mies tekee pitkää päivää töissä, mutta minun puolisoni tekee aika lailla normaalia päivää, vaikka onkin alalla mikä on tunnetusti työntäyteinen. Joskus tekee töitä työpäivän jälkeen kotonakin, kun on tilanne sellainen. Miehen työ on siksi tärkeä, koska se on meillä suurin tulonlähde, ja sillä maksetaan kaikki. Omaa kotityötäni en ole osannut arvottaa, koska se on työ, joka jonkun on kuitenkin tehtävä, jos ei halua nälissään sikolätissä elää. Tiedän kyllä, että ruokaa saa muuallakin kuin kotona, ja siivouksen saa maksamalla, ja pyykit voi viedä pesulaan.

Vierailija
64/591 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työssäkäyvä maksaa sen kotonaolijan elämisen niin sitten kotonaolijalle kyllä kuuluu pääosa kotihommista

Vierailija
65/591 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen huhkii töissä ns perseruvella tuoden kotiin rahaa ja sitten pitäs vielä jaksaa tehdä yhtä paljon kotitöitäkin? Tietyt jutut jaetaan  NIINKUIN PARISUHTEESSA TEHDÄÄN mutta jos toisella on rankka työ niin oikeesti? Toinen enemmän loisii ja toinen käy töissä. Jos toinen käy töissä toinen tekee selkeästi enemmän kotitöitä.REILUA eikös vaan?

Aika monessa taloudessa menot maksetaan puoliksi. Ei silloin kotona olevan tarvitse tehdä yhtään enempää kotitöitä kuin työssäkäyvän.

Vierailija
66/591 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 9 vuotta kotiäitinä ja kyllä, minulle kuului kotityöt. Siivosin, hoidin lapsiin liityvät työt, vaatehankinnat yms. Mies hoiti ns. ulkotöitä, huolehti polttopuiden riittävyydestä, aurasi pihan ja tien jne. Ruokaa laitettiin ehkä 60/40%. Nyt kun olen taas työelämässä niin mies tekee 90% ruuasta, on aikaisemmin töistä kotona kuin minä.

Ja lisään, että oli oma valinta. Tykkäsin kotivuosista, pääsin paljon vähemmällä kuin töissä/lapset päiväkodissa. Siivosin ihan mielelläni. Miehen tuloilla maksettiin kaikki.

Vierailija
67/591 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole työssäkäyvältä aikamoista hyväksikäyttöä? Toinen tekee kotona ruoat, pesee pyykit, siivoaa yms ja toinen vain elää kuin hotellissa?

Tavallaan kotona olevalla ei ole vapaa-aikaa ollenkaan, ei ole viikonloppuja.

No eihän sitä tarvitse joka päivä siivota. Eiköhän tuossa pitkästyisi, jos olisi kaiket päivät kotona vain tekemässä kotihommia.  

Vierailija
68/591 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole työssäkäyvältä aikamoista hyväksikäyttöä? Toinen tekee kotona ruoat, pesee pyykit, siivoaa yms ja toinen vain elää kuin hotellissa?

No eihän sitä tarvitse joka päivä siivota. Eiköhän tuossa pitkästyisi, jos olisi kaiket päivät kotona vain tekemässä kotihommia.  

Joka päivä pitää siivota, jos haluaa, että koti pysyy siistinä.

Vierailija
69/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudun tekemään töiden jälkeen kotityöt.

Muija ja 19v tytär ei sohvalka löhöämiseltään ehdi tehdä kotitöitä.

Miksi teet? Olet tyhmä.

Vierailija
70/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä pitää siivota, jos haluaa, että koti pysyy siistinä.

Todella vaikeeta keksiä joka päivälle jotain siivoamista, ellei keittiön tasojen pyyhkimistä lasketa.

Vierailija
71/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdoton sanoa mitään noilla tiedoilla.

Jos joku hoitaa pientä lasta/lapsia kotona, ehtii tehdä vain osan, usein vain hyvin pienen osan. Puolikshan ne silloin menisi.

Jos lapseton pari ja toinen täysin terveenä työttömänä työnhakijana, hän voi varmaan tehdä normaalit kotityöt täysin.

Olemme lapseton pari ja olen työtön ja terve. En tietenkään ala hoitaa yksin kaikkia kotitöitä. Puoliksi menee.

Toivottavasti puoliso pitää omat rahansa sentää

Vierailija
72/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama käykö töissä vai ei mutta kotityöt kuuluu naiselle.

Vierailija
73/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdoton sanoa mitään noilla tiedoilla.

Jos joku hoitaa pientä lasta/lapsia kotona, ehtii tehdä vain osan, usein vain hyvin pienen osan. Puolikshan ne silloin menisi.

Jos lapseton pari ja toinen täysin terveenä työttömänä työnhakijana, hän voi varmaan tehdä normaalit kotityöt täysin.

Olemme lapseton pari ja olen työtön ja terve. En tietenkään ala hoitaa yksin kaikkia kotitöitä. Puoliksi menee.

Toivottavasti puoliso pitää omat rahansa sentää

En usko, että hän maksaa yksin talouden kulut. Siinä tapauksessa hänelle kuuluu oma osansa kotitöistä. Joutuuhan se sinkkukin tekemään kotitöitä vaikka tekisi ympäripyöreää työpäivää jatkuvasti.

Vierailija
74/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama käykö töissä vai ei mutta kotityöt kuuluu naiselle.

Sinun kannattaa muuttaa sieltä äidin luota omillesi.

Vierailija
75/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin riippuu syistä miksi on kotona. Jos ei ole lapsia kotona ja työssäkäyvä elättää niin sitten on kohtuullista että tekee kotityöt suurimmaksi osaksi. Jos taas hoitaa pieniä lapsia kotona niin ei voi olettaa että kaikkia kotitöitä tekisi, ehkä vähän suuremman osan, mutta sekin riippuu lapsista (saako kotona oleva esim öisin nukuttua jne...). Jos taas "kotona" olo on etätöitä niin sitten ainakin 50-50 jako...Toki etätyölainen voi päivällä pyykit pestä...

Vierailija
76/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni tekee enää vain vähän töitä, hänen tulonsa koostuvat suurilta osin ns. passiivisesta tulosta. Kyllä hän minua enemmän tekee kotitöitä, mutta ihan omasta aloitteestaan. Eikä niitä kotitöitä kahden aikuisen taloudessa paljon ylipäänsä ole. Minä vastaan päivittäisestä ruoanlaitosta (molemmille, eli usein kaksi eri ruokaa, koska meillä on eri ruokavaliot) ja maksan siivoojan (1 x kk + ikkunanpesut 1-2 x vuosi).

Vierailija
77/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin vaimo jäi työttömäksi ja siten kotiin.

Ja kun kaveri tuli töistä haettuaan lapset tarhasta, niin rouva-ekonomin mielestä miehen pitää ensin tehdä ruokaa lapsille ja sitten miehen pitäisi imuroida ja vaihtaa lakanat. Pyykit pitäisi laittaa koneeseen.

Kaveri oli sitten hieman hämmästyneenä kysynyt, että etkö sinä ehtinyt? 

Arvon rouva suvaitsi ilmoittaa, että hän ei todellakaan ole mikään piika. 

No, kaveri kokkasi jotain pikapikaa lapsille siitä mitä kaapista löytyi ja sitten arvon rouva tuli kertomaan, että tuollaista ruokaa ei lapsille tarjoilla (papu-tomaatti-spagettimössö juustolla ja ketsupilla). Ja miksi mies ei ole käynyt kaupassa?!

Kaverilla kärähti käpy ja suoran ja avoimen keskustelun (toinen lojuu päivät pitkät perceellään sohvalla ja ei edes saa kaupassa käytyä tai pyykkiä pestyä) jälkeen rouva lähti lapsien kanssa äitinsä luo pakoon rahvaanomaista, vanhanaikasta sekä sikamaista orjuuttajaa.

Muuten olisin pitänyt tätä tarinaa väritettynä ja yksipuolisena, mutta kun tunnen myös kyseisen naisen.

Vierailija
78/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se kotona oleva neuloa tai askarrella jotain myyjäisiin. Se on ihan palkkatyöhän verrattavaa eikä hänen tarvitse yksin hoitaa kotitöitä. Muutenhan kotona etätöitä tekevän pitäisi tehdä kaikki kotityöt yksin, kun hän on päivät kotona.

Vierailija
79/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän miksi toinen on kotona, millainen tilanne siellä kotona on, millainen työ toisella jne.

Jos toinen on vaan työttömänä ilman muita vastuita (lapsia) ihan täysissä sielun ja ruumiin voimissa, niin todellakin kotona olevan tulisi tehdä kaikki. Jos taas on vanhempainvapailla, niin ei se työssäkäyvän vanhemman velvollisuudet poistu töiden takia ja ei se kotona lasten kanssa oleminen ole mitään kepeää makaamista. Myös se vaikuttaa tekeekö toinen 8-16 duunia liukuvalla työajalla vai epäsäännöllistä 3-vuorotyötä, jossa ei ole joustoa.

Vierailija
80/591 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen sen niin ajatellut, olen kotirouva. Saan tästä ruhtinaallisen korvauksen, joten olisi aika kohtuutonta, että mies joutuisi vielä kotitöitäkin tekemään.