Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pariskunnasta toinen kotona, toinen töissä. Kuuluuko kotona olevalle kaikki kotityöt?

Vierailija
16.10.2022 |

Mitä mieltä olet?

Kommentit (591)

Vierailija
481/591 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä emäntä oli 3 vuotta nuorimmaisen kanssa kotona, teki kotitöitä sen aikaa kun olin töissä ja sitten aikalailla läpsystä vaihto kun viiden aikaan saavun kotiin. Ruoanlaitto kokonaisuudessaan oli mun vastuulla, mukaanlukien seuraavan päivän lounaat kun oli kuulemma lapsen kanssa vaikea tehdä ruokaa; illalla kuitenkin se minulta onnistuu oikein hyvin. Viikonloppuna sitten minä herään meistä kun juniori herää, että toinen saa levätä pidempään, sen aikaa täytyy olla hiljaa ja mielummin poistua asunnosta. Lisäksi siivous, ruohonleikkuut, remontit yms on täysin mun vastuulla ja lapset on siinä tietenkin mukana puuhaamassa. 

Nyt kun on koittanut paluu takaisin työelämään, niin on realisoitunut se tosiasia että oikeastaan oli hänellä sittenkin ihan kiva olla kotona lapsen kanssa. Toki edelleen iltaisin ja viikonloppuisin on mun täysi hoitovastuu ja sitten valitetaan jos ei ole ehtinyt siivota lauantaina aamupäivästä kun on ollut aamupäivän lasten kanssa ulkona että toinen osapuoli saa levätä rauhassa. Aika yksipuoliselta tämä toisinaan tuntuu.

Vierailija
482/591 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu. Emäntä kotona lasten kanssa hoitaa 90% kotitöistä eli mm kokkaus & siivoaminen etc naiselle kuuluvat perinteiset työt.

Itse tuon elannon taloon ja ollaan molemmat tyytyväisiä työnjakoon.

M50, yrittäjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/591 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä pääsääntöisesti kotona, hoidan myös päiväkoti-ikäisten lasten aamutoimet, päiväkotiin viemisen, hakemisen ja iltarutiinit. Samalla olen myös yksin lasten kanssa 75% viikonlopuista. Hoidan myös 80% perheen pakollisista laskuista, vaatteista ja ruokamenoista yms. Samalla myös saan kuulla sohvan pohjalta puhelimen takaa vähän väliä kuinka päin persettä kasvatan lapset ja takiani ne kasvavat kieroon, kun korkkiruuvit 👍 Ja ei, tilanne ei ollut tällainen aina, näin siinä kävi, kun meni naimisiin ja lapset tehty :) Kirjaimellisesti kukaan ei hoitaisi näitä asioita jos en sitä tekisi, mutta syy on silti minun, koska en ole jaksanut enää pitkään aikaan.

Kateellisena katselen perheitä, jossa myös toinen osapuoli osallistuu, tekee tai edes leikkii lasten kanssa 😊 Ja ei, tilanteeseen ei liity draanaa, toista ei vaan kiinnosta kun tiktok ja instagram. Teini-ikä iski siis uudelleen aikuiselle ihmiselle.

Hyvää joulun odotusta kaikille!

Vierailija
484/591 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvee haloo muutaman neliön imuroinnista ja kalsarien kuivumaan laitosta

Eikö nuo hoidu ihan virike toimintoina siinä kopissanne

Vierailija
485/591 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Kenialainen vaimo eikä se anna minun tehdä kotitöitä. Näytän kuulemma huvittavalta jos teen . En kyllä kaipaakkaan imurointia

Vierailija
486/591 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

M33_89 kirjoitti:

Teen töitä pääsääntöisesti kotona, hoidan myös päiväkoti-ikäisten lasten aamutoimet, päiväkotiin viemisen, hakemisen ja iltarutiinit. Samalla olen myös yksin lasten kanssa 75% viikonlopuista. Hoidan myös 80% perheen pakollisista laskuista, vaatteista ja ruokamenoista yms. Samalla myös saan kuulla sohvan pohjalta puhelimen takaa vähän väliä kuinka päin persettä kasvatan lapset ja takiani ne kasvavat kieroon, kun korkkiruuvit 👍 Ja ei, tilanne ei ollut tällainen aina, näin siinä kävi, kun meni naimisiin ja lapset tehty :) Kirjaimellisesti kukaan ei hoitaisi näitä asioita jos en sitä tekisi, mutta syy on silti minun, koska en ole jaksanut enää pitkään aikaan.

Kateellisena katselen perheitä, jossa myös toinen osapuoli osallistuu, tekee tai edes leikkii lasten kanssa 😊 Ja ei, tilanteeseen ei liity draanaa, toista ei vaan kiinnosta kun tiktok ja instagram. Teini-ikä iski siis uudelleen aikuiselle ihmiselle.

Ihan kuin olisi omasta kynästä tämä teksti, samaistun. Paitsi ettei olla naimisissa ja totta puhuen tällä menolla en kyllä ajatellutkaan. Tottapuhuen pelkästään lapset estää lähtemästä tästä suhteesta.

Vierailija
487/591 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos toisella ei ole muutakaan tekemistä, niin ilman muuta sitten ja jos toinen pitää huolen taloudesta. 

Vierailija
488/591 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M33_89 kirjoitti:

Ihan kuin olisi omasta kynästä tämä teksti, samaistun. Paitsi ettei olla naimisissa ja totta puhuen tällä menolla en kyllä ajatellutkaan. Tottapuhuen pelkästään lapset estää lähtemästä tästä suhteesta.

Ei estä. Jokin muu estää

Vierailija
489/591 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joiden mielestä kotona lapsia hoitavan tai opiskelevan täytyy siivota enemmän: kumman täytyy siivota kotona enemmän, jos molemmat on töissä, mutta toinen tekee etätöitä kotona?

No minä tein ilman muuta enemmän kotitöitä, kun oli enemmän aikaa. Laitoin pyykit koneeseen kahvitauolla ja otin kuivumaan lounastauolla. Aina valmistin ruoan iltapäivällä, kun ei mennyt aikaan työmatkoihin. Minusta tuo oli ihan luonnollista  ja ois tuntunut tyhmältä odottaa vain toisen tulevan kotiin tekemään ne työt. 

Vierailija
490/591 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Emännälle ne kuuluu.

Vierailija
491/591 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä!

Vierailija
492/591 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudun tekemään töiden jälkeen kotityöt.

Muija ja 19v tytär ei sohvalla löhöämiseltään ehdi tehdä kotitöitä.

EN usko väittämääsi lainkaan, mutta jos on totta niin miksi et ärähdä.

Pärjäisit yksinkin elämässä hyvin.  Vai mitä sisältöä laiskimukset tuo

elämääsi??

Vierailija
493/591 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään kokonaan. Mutta jos toinen viettää päivänsä kotona eikä ole vuoteen oma ja toinen käy töissä, tämän kotona päivänsä viettävän olettaisi tekevän ison osan kotitöistä. Ihan reilu jako mielestäni.

Meillä tilanne oli se, että kun muutama kuukausi sitten kävin vielä töissä ja mies oli työtön, hän hoiti kotona ison osan askareista sillä välin. Olihan se mukavaa tulla siistiin kotiin eikä suoraan töistä töihin, vaikka kotitöistä pidänkin.

Nyt kun osa-aikainen työni päättyi ja vielä etsin uutta työpaikkaa ja mies edelleen työtön, tilanne on tietysti toinen. Välillä miestä saa patistella tekemään "oma osuutensa", toisin sanoen siis vähän laiskistui kotitöiden kanssa kun minäkin olen enemmän kotona ja osallistun. Osittain omaakin syytäni, mitäs olen niin energisenä aina tekemässä kaiken ensin. Miestä ei haittaa pieni sotku, tiskaamattomat astiat tai huonosti pedattu sänky, mutta mua haittaa. Monesti sitten hoidan itse pois alta kun en jaksa odotella miehen aktivoituvan.

Vierailija
494/591 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnjako riippuu aika suuresti tilanteesta. Jos on pienten lasten kanssa kotona, niin ihan kaikkia kotitöitä tuskin ehtisi tekemäänkään, eikä se reiluakaan olisi. Jos tekee töitä tai opiskelee kotona niin ei sitäkään pidä jatkuvilla kotitöillä keskeyttää. Sairaslomalla sitten taas ollaan sairaina.

Jos on työttömänä kotona ja toinen vastaa enemmän perheen tuloista, niin ajattelisin, että kotona olija tekisi enemmän kotitöitä.

Täysin ei kannata kenenkään ottaa kotitöitä itselleen, se ei ole kenenkään etu.

Vierailija
495/591 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kysymys on aivan absurdi, kun ei kerro taustoja. Mikäli hän on yksin kotona, siis ei opiskele, ei ole lapsia ja on terve ,hänen kuuluu ehdottomasti tehdä kaikki kotityöt itse, kun kumppani käy työssä ja ylläpitää molempien elämisen ja asumisen.

Samoin , vaikka olisi esim kolme tervettä lasta heillä.

Aivan eri asia on ,jos tämä kotona oleva on niin varakas , että maksaa enemmän ,kuin tämä työssäkäyvä kumppani, niin silloin kumppanin velvollisuus on esim maksaa kotisiivooja, kuskata tasapuolisesti lapsia jne.

Ei lusmuja tarvitse elättää.

Vierailija
496/591 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joiden mielestä kotona lapsia hoitavan tai opiskelevan täytyy siivota enemmän: kumman täytyy siivota kotona enemmän, jos molemmat on töissä, mutta toinen tekee etätöitä kotona?

Emme ole koskaan menneet sille linjalle kumman täytyy tehdä jotain enemmän mutta minä etätöissä ja vaimollani menee päivittäin työmatkoihin yli kaksi tuntia. Tietysti laitan ruuan valmiiksi sekä vähän siivoan tms sillä aikaa mikä käytännössä minulla nyt ylimääräistä aikaa käytössä. Arki pyörinyt paljon paremmin sen jälkeen kun pääsin jäämään etätöihin. Lisäksi hän käy yleensä vielä töistä tullesssan kaupassa kun halvin eli Prisma jää työmatkan varteen. Erikseen ei kannata sinne lähteä suhaamaan enää nykyään ja olisi ajan hukkakäyttöä. Viikonloppuisin omat kuvionsa.

Vierailija
497/591 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta käytössä olevan vapaa-ajan mukaan kotityöt.

Jos kotona oleva on vaikka työtön, niin ei siinä työnhaussa useimpina päivinä mene paria tuntia pidempään, jolloin voi tehdä suurimman osan kotitöistä.

Jos taas hoitaa pientä lasta, niin se voi olla täyspäiväistä hommaa, jolloin kotityöt mene puoliksi. Sitten jos lapsi on superhelppo tai osan aikaa päiväkodissa, niin silloin taas voi tehdä enemmän.

Samoin jos kotona oleva opiskelee, niin jos ei ole niin paljon kursseja, voi tehdä enemmän kotitöitä ja kun on paljon, niin puoliksi.

498/591 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kotona oleva ehtii kotityöt tehdä ja vielä jää aikaa muuhunkin.

Pitäähän kotityöt ehtiä tekemään vaikka molemmat olisivat työssä. Siinä tapauksessa pitää kotityöt jakaa niin että paremmin vaikkapa ruuanlaiton hallitseva kokkaa ja toinen voi vaikka siivota, tehdä lumitöitä, ja muita kodin hommia.

Vierailija
499/591 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kysymys on aivan absurdi, kun ei kerro taustoja. Mikäli hän on yksin kotona, siis ei opiskele, ei ole lapsia ja on terve ,hänen kuuluu ehdottomasti tehdä kaikki kotityöt itse, kun kumppani käy työssä ja ylläpitää molempien elämisen ja asumisen.

Samoin , vaikka olisi esim kolme tervettä lasta heillä.

Aivan eri asia on ,jos tämä kotona oleva on niin varakas , että maksaa enemmän ,kuin tämä työssäkäyvä kumppani, niin silloin kumppanin velvollisuus on esim maksaa kotisiivooja, kuskata tasapuolisesti lapsia jne.

Ei lusmuja tarvitse elättää.

Minusta on tyhmää sekoittaa rahaa ja kotitöitä samaan keskusteluun.

Toki jos on varakas voi sen oman osuutensa ja kiva ihminen myös toisen osuutta, hoitaa ostamalla palveluita.

Mutta jos toinen käy 8h pienipalkkaisessa työssä ja toinen elää vaikka sijoituksilla ja varakas, niin on sen varakkaan mielestäni kuuluu tehdä suurin osa kotitöistä.

Vierailija
500/591 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kyllä jos toinen käy kodin ulkopuolella töissä ja toinen on kotona, eikä tee kotitöitä. Mikä siinä on vaikeinta, kotitöihin menee tunti-pari, eikä edes siihen pysty kun toinen osapuoli on kahdeksan tuntia töissä.

Jos on pieniä lapsia niin vaikeaa on, vaikka tekee niitä kotitöitä. Ottakaa huomioon ettei riitä siivota vain x päivässä, kas kun siivoilua pitää tehdä pitkin päivää, koska lapset sotkee ja touhuaa koko ajan.

Tämän tietää kyllä kotiäiti, jolla ei ole turvaverkkoa ympärillään ja mies paljon työmatkoilla.