Pariskunnasta toinen kotona, toinen töissä. Kuuluuko kotona olevalle kaikki kotityöt?
Kommentit (591)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu syistä miksi on kotona ja kuinka paljon asiaa menee muihin tärkeämpiin asioihin (esim. lapset). Jos on vaikka kotiäiti ja lapset tulevat koulusta kotiin klo 12-14 välisenä aikana, niin toki kotona oleva tekee kotitöitä, mutta iltapäivällä on sitten lasten kanssa. Mielestäni tuollaisessa tilanteessa on ihan kohtuullista, että yhdessä sitten hoidetaan päivällisen jälkeen kaikki iltaan liittyvät kotityöt (esim. ruokapöydän ja lelujen siivous).
Eihän se toisen kotona olo tavallaan vapauta työssä käyvää kaikesta yhteisestä vastuusta, mitä tulee yhteiseen kotiin ja lapsiin.
Ei todellakaan ole.
Jos lapset ovat jo koulussa niin ne siivoavat itse lelunsa.
On järjetöntä ajatella että sinä istut aamusta iltaan himassa tekemättä mitään ja sitten kun mies tulee kotiin niin sitten pitäisi jakaa kotityöt? Sinä et tee yhtään mitään!!!
Aika vähän niitä kotitöitä on, tavallisessa kerrostaloasunnossa.
Mulla on työlista joka päivälle ja aina ennen nukkumista katson kaikki tavarat ovat omilla paikoillaan ja käyn keittiön tasot läpi liinalla.
Aamulla vien petivaatteet ulis, petaan sängyn.
Laitan tiskikoneen päälle.
Lämmitän ruuan, sillä aikaa voin mm tyhjentää tiskikoneen. Olen voinut aikaisemmin suihkuttaa vessaan pesuainetta, ruokatunnilla jynssään ja huuhtelen jne.
Perjantaisin teen aina vaatehuollon.
Kotitöihin menee vähän aikaa.
Muutin miesystävän luo syksyllä ja hän innostui karsimisesta.
Minun kotini on vuokralla kalustettuna, toin mukanani hyvin vähän irtaimistoa.
Sain käyttööni vierashuoneen, joka lähes tyhjennettiin ja on nyt työhuoneeni.
Syksyn aikana on mm käyty läpi kaapit. Erityisesti papereita on mennyt mappikaupalla keräysastiaan.
Tällä hetellä on n 200 ilmoitusta torissa.
Lisää ilmoituksia teen viikottain ja väh yhden postitan viikossa.
Nyt mm autotalliin mahtuu paljon tavaraa, jotka majailivat ulkona, edim terassilla vuoden ympäri.
Vierailija kirjoitti:
Mahdoton sanoa mitään noilla tiedoilla.
Jos joku hoitaa pientä lasta/lapsia kotona, ehtii tehdä vain osan, usein vain hyvin pienen osan. Puolikshan ne silloin menisi.
Jos lapseton pari ja toinen täysin terveenä työttömänä työnhakijana, hän voi varmaan tehdä normaalit kotityöt täysin.
Ne lapset menee sitten päiväkotiin. On täysin naurettavaa että yhdellä ihmisellä menee koko työpäivä muka yhden lapsen hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole työssäkäyvältä aikamoista hyväksikäyttöä? Toinen tekee kotona ruoat, pesee pyykit, siivoaa yms ja toinen vain elää kuin hotellissa?
Tavallaan kotona olevalla ei ole vapaa-aikaa ollenkaan, ei ole viikonloppuja.
Se töissä oleva tekee täyttä päivää ja MAKSAA KAIKEN!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole työssäkäyvältä aikamoista hyväksikäyttöä? Toinen tekee kotona ruoat, pesee pyykit, siivoaa yms ja toinen vain elää kuin hotellissa?
Tuollainen tilanne, että puolisoista toinen on täysin tuloton ja toinen maksaa kaiken, on hyvin harvinainen Suomessa. Ihan turha ottaa noita aina mukaan keskusteluun, kun sellaista ei vaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen tilanne, että puolisoista toinen on täysin tuloton ja toinen maksaa kaiken, on hyvin harvinainen Suomessa. Ihan turha ottaa noita aina mukaan keskusteluun, kun sellaista ei vaan ole.
Onhan se reilua, toinen istuu päivät sohvalla katsoen salattuja elämia, ja puolison tullessa töistä, sama jatkuu ja vaaditaan töistä tullutta tekemään kotityöt. Ei ihme, että moni teistä on ikisinkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se reilua, toinen istuu päivät sohvalla katsoen salattuja elämia, ja puolison tullessa töistä, sama jatkuu ja vaaditaan töistä tullutta tekemään kotityöt. Ei ihme, että moni teistä on ikisinkkuja.
Vaikka se työssäolija olisi sinkku, olisi hänellä silti omat kotityöt tehtävänä. Jos toinen pystyy työssäkäynnillään perustelemaan, että hänen ei tarvitse tehdä kotitöitä, tilanne ei muutu vaikka se toinenkin palaa töihin. Hänellä on sitten omien palkkatöiden lisäksi kaikki kotityöt tehtävänä, kun toinen on kadottanut taidon ja halun tehdä niitä.
Voin sanoa, että silloin kun kotona oli 3-4 lasta, niin odotin kovasti pääseväni töihin lepäämään! Tämähän on ihan tutkittu juttu, että kotona lasten kanssa on rankempaa kuin töissä.
Että siinä, kun mies oli sitä mieltä, että hän voi toimistopäivänsä jälkeen tulla valmiiseen pöytään ja minä hoidan kiltisti ne lapset ja kodin 90-100%, niin oliko reilua?
Ja entä kun menin itse töihin (joka oli rankempaa kuin hänellä)? Alkoiko mies osallistumaan tasapuolisesti? No, ei tod! Onneksi on ex. Pärjään minä yksinkin, kun olen joutunut aina pärjäämäänkin.
Meillä on noin. Minä olen kotona, teen kotityöt, hoidan lapset, mies on töissä (matkustaa paljon) joten ei ole iltaisinkaan kotona.
Olin lyhyitä pätkiä töissä kun lapset oli päiväkoti-iässä. Ne työpäivät oli lepoa vilkkaiden lasten hoitamiseen verrattuna, lepoa. Nautin oikein kun pääsi töihin. Mutta mutta, miehen reissutyön takia ne kotityöt odotti sitten kotona. Oli rankkaa työpäivän päälle, yhtä oravanpyörää, eikä saatu tasattua asiaa oikein mitenkään.
Nyt oon sitten kotona. Miehellekin sopii. Hänen kun ei edelleenkään tarvitse kotitöitä tehdä kun tulee vapaille.
Eikä tarvitse tulla "mukahuolehtimaan" eläkkeistä tai varoista tai rahoista. Ne on kaikki hoidossa, kenenkään muun ei tarvitse huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä "kaiken"? Tuskin maksaa käypää hintaa täydestä ylläpidosta kuitenkaan?
Mun mies onneksi arvostaa sitä, että teen todellakin paljon kotona, niin että hänen ei tarvitse. Eikä ole kertaakaan vetänyt esiin tuota korttia että "maksaa kaiken". Mikään ei pyöri pelkästään maksamalla kaiken, vaan jonkun täytyy tehdäkin.
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppuna voi tehdä yhdessä kotityöt.
Kyllä työnjako on se että kotona oleva tekee kotityöt. Työssäkäyvälle riittää ansiotyö.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään.
Ei se niin voi mennä.
Tuossahan viisas tekee niin, että vitkuttaa kotityöt silleen, että on itse töissä.
Kotityöt tehdää n niin kuin sovitaan AINA.
Nisula kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppuna voi tehdä yhdessä kotityöt.
Kyllä työnjako on se että kotona oleva tekee kotityöt. Työssäkäyvälle riittää ansiotyö.
Työssäkäyvä sitten maksaa kaiken.
Ehdottomasti kotona oleva hoitaa kotityöt. Lapset ja lemmikit hoidetaan yhdessä, mutta tietenkin kotona oleva hoitaa suurimman osan. Jättäisin duunini välittömästi, jos olisi taloudellisesti mahdollista jäädä kotiin ja tekisin ilomielin kaikki kotihommat.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kotona oleva hoitaa kotityöt. Lapset ja lemmikit hoidetaan yhdessä, mutta tietenkin kotona oleva hoitaa suurimman osan. Jättäisin duunini välittömästi, jos olisi taloudellisesti mahdollista jäädä kotiin ja tekisin ilomielin kaikki kotihommat.
Tarkoitatko, että se työssä oleva ei ikinä sauno, käy suihkussa, kävele mattojen päällä, syö uunissa tehtyä ruokaa, käytä pyyhkeitä tai petivaatteista? Eikö hänelle kuulu ikkunoiden pesu? Entä vessanpytyn? Mitä jos jättäydyt työttömäksi ja maksat puolet kuluista niistä työttömyyskorvauksista? Vieläkö tekisit ilomielin kaikki kotihommat yksin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kotonaolija on vapaalla koko ajan
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kotonaolija on vapaalla koko ajan
Eikä siellä töissäkään usein käydä kuin viitenä päivänä viikossa max 8 tuntia päivässä. Siinä on vapaata ihan riittämiin, että ehtii niitä kotitöitäkin tehdä. Voi vaikka pestä saunan ja jääkaapin viikonloppuna.
Kyllä kotonaoleva saa ne tehdä. Töissäkäyvälle sitten muulle aikavälille jotain perheen asioita hoidettavaksi.
No ei meillä ainakaan kuulunut. Se joka oli kotona teki pakolliset, hoiti lapsen/lapset ja ruuat ja potat ja vaipat ja ulkoilut. Päikkäriaikaan nukkui itsekin tai lepäsi sohvalla kirjan/telkun/kännyn ääressä. Siivoukset hoidettiin sitten kun oli kaksi aikuista paikalla ja pystyi rauhassa siivoamaan ilman että koko ajan jollain on nälkä, jano, suru, leikkiauto silmässä, tussia parketissa tai kakka housussa. Sama järjestely sekä äitiys- että isyysloman aikana. Jos se tähän vaikuttaa, niin kotona oleva hoiti myös kaikki yöherätykset joten se päivälepohetki tuli yleensä tositarpeeseen. Eikä sitä aina edes ollut, monesti pienimmät nukkui rattaissa kaupungilla.
Täyttä roskaa.
Jos sotkee on siivottavakin. On täysin järjetön idea että sinä olet kotona aamusta iltaan ja mies töissä täysipäiväisesti. Sinä sotket koko työpäivän etkä tee mitään hyödylistä. Sitten miehen tulessa töistä pitäisi ruveta siivoamaan sinun tekemiä sotkuja???
Työnhakuun ei todellakaan mene työpäivää. Älä nyt viitsi pitää ihmisiä ihan aivottomina