Hupaisa palsta
Vauva-lehden sivuilla ollaan, mutta aiheiden joukossa on vain pari hassua lapsiaiheista kirjoitusta. 99 % jutuista keskittyy ulkomaisten siippojen ihmeellisyyteen. Huvittavaa, mutta ah niin kovin suomalaista. Taidamme olla vielä puolittain metsässä, jos ulkomaalaisuus on näin hämmästyttävä asia naisille.
Kommentit (203)
Musta alkaa tuntua että Hauki puhuu nyt vain pienestä osaa monikulttuurisia perheitä. Tiedot ainakin tuntuu olevan hieman rajoittuneita.
Siksi haluan valaista muutamassa asiassa. Suomessa asuu paljon ulkomaalaisia jotka eivät ole naimisissa eivätkä hae täältä vaimoa. He ovat sattumien kautta tulleet (kuka mistäkin syystä) Suomeen. Me suomalaiset naiset matkustelemme ja saatamme ihan jopa asuakin ulkomailla elämässämme. Näin ollen mahdollisuus sen oikean löytämiseen jostakin toisesta maasta kasvaa.
Minä tunnen todella monta monikulttuurista perhettä, toiset asuu Suomessa toiset eivät. Mutta yksikään tuntemani perhe ei ole mennyt naimisiin tai tavannut toisiaan sen takia että kumppani pääsisi Suomeen. Päinvastoin aika moni suomalainen haluaa mielummin asua jossain muualla.
Lähes kaikki pariskunnat ovat tavanneet työn merkeissä. Eli joko molemmat samassa paikassa töissä tai toinen ollut ko maassa työkommennuksella.
Kaikki tuntemani perheet (osassa mies ulkomaalainen ja osassa nainen) painivat samojen ongelmien kanssa kuin normaalit suomalaisperheetkin. Tottakai eri kulttuurit tuovat mukanaan paljon lisähaastetta ja toisaalta rikkauttakin, mutta ihan samanlaista arkea se on kaikilla.
Mieheni kansallisuudesta johtuen tiedän että on paljon liittoja jotka perustuu johonkin muuhun kuin rakkauteen, mutta niitä solmitaan muutamissa maissa ihan samanmaalaistenkin kanssa. Tottakai köyhistä maista tulee myös Suomeen sellaisia ihmisiä jotka naivat valkoisen miehen jotta pääsee pois kurjuudesta. Mutta samalla tavalla moni suomalainenkin nai rahaa. Eli on paljon kulissiliittoja vain taloudellisen tilanteen vuoksi.
Pitää kuitenkin muistaa että jokainen parisuhde on erilainen ja muiden on vaikea sitä arvostella kun ei kaikkea tiedä. Se että joku on tullut Suomeen paremman elämän toivossa ei poista sitä ettei liitto voisi toimia tai olla onnellinen. Ja taas toisaalta kaksi päättömästi toisiinsa rakastavaa ihmistä saattaa kuitenkin viiden vuoden päästä erota. Toisille suhteessa on tärkeää taloudellinen turva ja toisille intohimon tunne.
En selvyydeksi laitan vielä että mun mies oli jo Suomessa kun tavattiin. Hänellä on ollut oleskelu- ja työlupa jo ennen minun tapaamistakin. Hänen ympärillään ei suomalaiset naiset ole pyörineet, vaikka asuikin vuoden Suomessa ennen kuin tavattiin.
Pari kysymystä
Suku-Laku:
Minä tunnen todella monta monikulttuurista perhettä, toiset asuu Suomessa toiset eivät. Mutta yksikään tuntemani perhe ei ole mennyt naimisiin tai tavannut toisiaan sen takia että kumppani pääsisi Suomeen.
Eikö se, että tunnet paljon monikulttuurisia perheitä kerro juuri siitä, miten suomalaiset naiset (selvä enemmistö näistä pareista on kuitenkin tyyppiä suomalainen nainen-ulkomainen mies) tuntevat vetoa ulkomaisiin miehiin? Ja jos Suomeen pääsy ei ole kiinnostanut, miksi suurin osa näistä pareista (ainakin jos mies Euroopan ulkopuolelta) kuitenkin Suomessa asuu?
Tottakai köyhistä maista tulee myös Suomeen sellaisia ihmisiä jotka naivat valkoisen miehen jotta pääsee pois kurjuudesta.
" Valkoisen miehen?" Kukaan ei siis suomalaista naista nai, jotta pääsisi kurjuudesta pois? Koska minun käsitykseni mukaan juuri naiset tuovat Suomeen aviomiehiä näistä köyhistä maista.
Hänen ympärillään ei suomalaiset naiset ole pyörineet, vaikka asuikin vuoden Suomessa ennen kuin tavattiin.
Mistä sinä sen tiedät? Hänkö kertoi ihan itse? ;)
Jotenkin tuntuu vähän siltä, ettet pysty näkemään asiaa riittävän objektiivisesti.
Ehkä tässä on nyt kyse siitä, ettei ole olemassa yhtä ainoaa totuutta. Jos Hauki haluaa selvittää, miksi (jotkut) suomalaiset naiset ovat ulkomaalaisen miehen perään, oikea paikka kyselytutkimukselle voisi olla vaikka Wäiskin lihatiski eikä Vauva-lehden monikulttuuristen perheiden keskustelupalsta.
Ehkä " yleisesti ottaen suomalaiset naiset ovat seksuaalisesti vapaamielisiä ja metsästävät varsinkin tummia miehiä melko avoimesti" , mutta eipä kuulu mun kokemusmaailmaani. Olen asiassa ihan yhtä oikeassa kuin Hauki.
Tuohon perässä olevaan lainaukseen sanoisin, että tilanteet vaihtelevat. Oma mieheni ei halunnut nimen omaan Suomeen, ainoastaan kotimaastaan pois. Eikä mun tarvinnut häntä tuoda, ihan omin voimin pääsi. Aiemmissa viesteissäni olenkin jo todennut, etten hakenut ulkomaalaista miestä (eikä mieheni suomalaista vaimoa).
Aivan tuoreimpia tilastoja en ole etsinyt, mutta Tilastokeskuksen väestötilastojen mukaan suomalaiset miehet ottavat useammin ulkomaalaisen puolison. Suomessa on enemmän " mies suomalainen,
nainen ulkomaalainen" -pareja kuin" nainen suomalainen,
mies ulkomaalainen" -pareja. Tässä tapauksessa ulkomaalaisella tarkoitetaan ulkomailla syntynyttä puolisoa. Helposti halutaan ajatella asian olevan toisinpäin. Vai onko se sitten tässä tapauksessa niin, että ulkomaalaiset naiset vamppaavat viattomia suomalaismiehiä?
Hauki73:
Eikö se, että tunnet paljon monikulttuurisia perheitä kerro juuri siitä, miten suomalaiset naiset (selvä enemmistö näistä pareista on kuitenkin tyyppiä suomalainen nainen-ulkomainen mies) tuntevat vetoa ulkomaisiin miehiin? Ja jos Suomeen pääsy ei ole kiinnostanut, miksi suurin osa näistä pareista (ainakin jos mies Euroopan ulkopuolelta) kuitenkin Suomessa asuu?
zkelvin:
Varmasti osa miehistä on mennyt naimisiin oleskeluluvan saadakseen. Mutta mitä sitten? Mitä tämä nyt osoittikaan tästä naisten ulkkispalvonnasta? Miehet ovat huijanneet naisia kautta vuosisatojen, eikä sillä ole koskaan ollut mitään tekemistä kansallisuuden kanssa.
No, on sillä vähän tekemistä kansalaisuuden kanssa jos ihan jossain New Africanissa kirjoitetaan, miten suomalaisten naisten suurin unelma on löytää itselleen afrikkalainen mies (näin on kirjoitettu). Kyllä tämä viittaa ns. ulkkispalvontaan ja pistää huijarit liikkeelle.
No tietämättömyyteni selittää se, etten lue naistenlehtiä. Mutta voiko ihan tosiaan jonkun ravintolan pariutumisriiteistä tehdä niin pitkällevietyjä johtopäätöksiä, kuin mitä nyt olet tehnyt. Vaikea uskoa, että esimerkiksi pääkaupunkiseudun ravintolasta voisi löytää kattavan otoksen suomalaisia naisia.
Miksei voisi? Eikä kyse ollut pelkästään yhdestä baarista. Tuo on melko kulunutta defenssimekanismia - " Ei voi vetää mitään johtopäätöksiä sadan suomalaisen naisen satunnaisesta ryhmästä Pieksämäen rautatieasemalla klo 10 aamulla."
Jospa se lauma ei ole niin suuri, että siitä olisi suomalaisnaisen määrittäväksi attribuutiksi? Kuulutko sinä tähän laumaan?
En kuulu, mutta luulen lauman olevan melko suuren (itse asiassa väitän, että tämänkin palstan kirjoitattajista suuri osa kuuluu tähän laumaan). On erinäisiä muita syitä, miksei ilmiön tämä puoli saa palstatilaa - mm. se, että yksikään naistoimittaja ei lähde aiheesta kirjoittamaan ja harvempi miestoimittajakaan viitsii lähteä " katkeraksi juntiksi" leimautua.
Epäilen, että kyseessä on asia, jota ei voi mitenkään mitata. Tässä on kyse mielikuvista, luuloista ja arvailuista.
Solmittujen avioliittojen määrää voi mitata, ja verrata muihin maihin. Esim. sellainen trendi tukee väitettäni, että Suomessa (suomalaiset) miehet ja naiset solmivat vuosittain yhtä paljon mokuliittoja. " Normaali länsimainen tilanne" kuitenkin olisi se, että miehet solmisivat 2-3 kertaa enemmän mokuliittoja - johtuen siitä, että naiset yleensä muuttavat miehen kotimaahan. Suurin piirtein näin homma toimii myös muissa pohjoismaissa, Suomi on poikkeus. Itse asiassa Suomen tilastot ovat tässä asiassa lienevät lähempänä Venäjää kuin Ruotsia.
Taannoin muuten A-pisteessä tms. haastateltiin Tilastokeskuksen tutkijaa aiheesta (hieman " sivulauseessa" ), ja hän sanoi omana mielipiteenään että suomalaiset naiset menevät huomattavan usein ulkomaisen miehen kanssa naimisiin. Tilastoihin kaikki eivät päädy, koska Tilastokeskus ei pidä yllä tilastoja ulkomailla naimisiin menneistä.
Väittäisin, että jos tavissuomalaisnaiselle laitettaisiin eteen kysymys, kumman valitsisi - ulkomaalaisen vai suomalaisen miehen - niin ilman sen enempää ominaisuuksien tarkentamista valinta osuisi suomalaiseen, koska ihmisellä on taipumus kuitenkin valita se, mikä on tuttua.
Saahan sitä väittää. Omat tietoni viittaavat juuri päinvastaiseen.
Hauki73:
No niin, minä tunnen enemmän supisuomalaisia pareja kuin monikulttuurisia, joista niistäkin suurempi osa on suomalainen mies- ulkomaalainen nainen -yhdistelmiä. Mikä suuri totuus tästä voidaan hauki päätellä? Että suomalaiset miehet havittelevat ulkomaalaisia naisia?
Mitä tulee asuinpaikan valintaan, niin Suomi on ihan mukava maa asua, mutta minä en edelleenkään ymmärrä, että joku tulisi tänne sosiaaliturvan varaan asumaan. Ei se elämä opiskeluaikana niin herkkua ollut, enkä minä ainakaan sellaiseen elintasoon suostuisi palaamaan.
" Valkoisen miehen?" Kukaan ei siis suomalaista naista nai, jotta pääsisi kurjuudesta pois? Koska minun käsitykseni mukaan juuri naiset tuovat Suomeen aviomiehiä näistä köyhistä maista.
Tämä minusta kuuluu juuri näihin luuloihin ja mielikuviin perustuviin käsityksiin. Suosituin ulkkismies oli muistaakseni jenkki, britti tai saksalainen ruotsalaisten peesatessa. Turkki oli jossain aika kärjessä myöskin.
Jotenkin tuntuu vähän siltä, ettet pysty näkemään asiaa riittävän objektiivisesti.
Kuka muuten sinun mielestäsi pystyisi näkemään tämän asian objektiivisesti?
Ninni-03:
Oma mieheni ei halunnut nimen omaan Suomeen, ainoastaan kotimaastaan pois.
Ja siinä auttoi sopivasti eurooppalainen nainen, johon " rakastua."
Aivan tuoreimpia tilastoja en ole etsinyt, mutta Tilastokeskuksen väestötilastojen mukaan suomalaiset miehet ottavat useammin ulkomaalaisen puolison. Suomessa on enemmän " mies suomalainen,
nainen ulkomaalainen" -pareja kuin" nainen suomalainen,
mies ulkomaalainen" -pareja.
Lue yllä oleva vastaukseni toiselle kirjoittajalle.
Mä ainakin olen jossakin yhteyksissä kutsunut miestäni kiltiksi ja uskolliseksi perheenisäksi. En kuitenkaan mielestäni ilman kontekstia. Se konteksti voi vaikka olla just joku rasistinen hyökkäys tällä palstalla tai IRL, joku stereotypia sitä, että tumma mieheni se vaan noita teinityttöjä steissillä jahtaa. Kun ei jahtaa, eikä sossukaan käy, niin tulee tarve purkautua. Ei täällä musta yhtään ylistysketjua ole näkynyt, mutta totta kai ihmiset turhautuneena kirjoittelevat tuntojaan kun vaikka joku UVI kuvittelee stereotypioiden pohjalta ilman todisteita tietävänsä just mitä meidän kodin seinien sisällä tapahtuu.
Mä voisin sikäli valtavirrasta poiketa Hauen suuntaan, että myönnän ainakin Helsingissä olevan näitä mustan munan haukkoja. Olen myös törmännyt muutamiin naisiin, jotka kelpuuttavat VAIN afrikkalaisen tummaihoisen miehen rinnalleen. Se on minustakin erikoista, mutta miksi sitten ne ystäväni, jotka valikoivat vain suomalaisia miehiä rinnalleen olisivat yhtään sen normaalempia? Miksi on ok olla valikoiva muunmaalaisia vastaan, muttei suomalaisia vastaan? Teinityttöjä on suurin osa noista mustien miesten metsästäjistä ja siinä kyllä saatetaan pyrkiä just johonkin erikoisuuteen tai vanhempien shokeeramiseen. Uskaltaisin kuitenkin väittää että suurin osa tämänkin palstan kirjoittajista on valinnut miehensä persoonallisuuden perusteella bonuksena se, että pystyy tekemään sen ihonväriin katsomatta. Se ikäänkuin parantaa valinnanmahdollisuuksia! Ja tottahan toki ihmisillä on preferenssinsä, toisen silmä nyt vaan sattuu mieltymään tummahiuksiseen mielummin kuin vaaleaan tai toisin päin. Eipä siinä sen kummempaa.
Tältä palstalta olen kyllä lukenut, että jotkut suomalaiset naiset preferoivat ulkomaalaisia puolisoa etsiessään. Koska stereotypinen vapaa suomalainen mies omaa jonkun luonteenpiirteen mikä ei miellytä tai esim Islaminusko rajaa suomalaiset potentiaaliset miehet aika nollille... Aivan varmasti löytyy suomalaisia miehiä, jotka minulle " kävisivät" ja joille minä " kelpaisin" (tai olisin ennen tummia lapsia kelvannut), mutta kun niitä ei silloin joskus tullut vastaan. Ja mies tuli. Ei siitä kannata mitään matemaattisia kaavoja alkaa väsäämään.
Se Wäiskin ravintolalaivalta tehty juttu oli musta aivan hirveä ja ällö. Mutta kyllähän sellaisiakin naisia varmasti on vaikka juttu saattoikin olla liioiteltu. Meneehän tosiaan niitä suomalaisia miehiä Thaimaaseenkin naistenhakuun eivätkö useinkaan liene mitään kaksikymppisiä hunkseja vaan viisikymppisiä kaljamahoja! :)
Minäkin olen nähnyt noita monikultuurista kertovia lehtijuttua. Niihin on nyt joku buumi, eikä joku telkkarisarjakin ollut tekeillä, mä ainakin sain sähköpostia, että jos oltaisiin haluttu osallistua. Jos ihmiset niitä lukisivat/katsoisivat, niin ehken sellainen ajatus yleistyisi, että aika tavallista " suomalaista" elämää sitä monessa perheessä loppujen lopuksi vietetään. Meilläkin on muutama ei niin hyvä tuttu käynyt ja silmistä on nähnyt kuinka yllätynyt on kun kotimme on, noh ihan tavallinen. Ei löydy woodoonukkeja ja rumpuja, vaikka minusta nekin kyllä olisivat ihan ok! Eikä tuoksu erikoiset mausteet pihalle asti, vaikkei siinäkään mitään pahaa ole. Sohvalla istutaan ja keittiössä kokataan, telkkaria töllätään ja liikaa netissä surffataan. Ja tiedättekö, minä olen talon ainoa vaimokin vielä!
zkelvin:
No niin, minä tunnen enemmän supisuomalaisia pareja kuin monikulttuurisia, joista niistäkin suurempi osa on suomalainen mies- ulkomaalainen nainen -yhdistelmiä.
Sattuipas sopivasti... ;)
Mitä tulee asuinpaikan valintaan, niin Suomi on ihan mukava maa asua, mutta minä en edelleenkään ymmärrä, että joku tulisi tänne sosiaaliturvan varaan asumaan.
Ymmärrät tai et, mutta näin on. Suomalainen yhteiskuntarauha, ml. sosiaaliturva, on tavoittelemisen arvoinen asia suurimmalle osalle kolmannen maailman asukkaita.
Tämä minusta kuuluu juuri näihin luuloihin ja mielikuviin perustuviin käsityksiin. Suosituin ulkkismies oli muistaakseni jenkki, britti tai saksalainen ruotsalaisten peesatessa. Turkki oli jossain aika kärjessä myöskin.
Itse olen lukenut parin vuoden takaa " top-listan" , jossa jenkit ykkösiä, turkkilaiset kakkosia. Top kympissä suurin osa miehen kotimaita oli ei-länsimaisia: marokkolaisia, algerialaisia, gambialaisia jne.
Kuka muuten sinun mielestäsi pystyisi näkemään tämän asian objektiivisesti?
Itse näen tilanteen melko objektiivisesti. Mitään henkilökohtaista panosta ei ainakaan ole.
Onkohan tämänkin nyt laskettavissa siihen ulkomaalaisen miehen suitsutuksen piikkiin, mutta mun mies ainakin pakkaisi laukut samantien jos hälle sanoisin, että muutetaan Keniaan! On se kuitenkin kotimaa, lämmin, aurinkoinen ja rakas sellainen.
Parhaansa mukaan tänne yrittää sopeutua, tehdä töitä, opiskella ja lasten takia täällä on tarkoitus elääkin, mutta meidän kohdalla ainakin on ihan selvä juttu, että mies on täällä tasan mun ja pojan vuoksi. Eli mies ei ole itse tänne työntynyt, vaan minä olen vetänyt. Rahasta, maineesta ja mammonasta ei ole kiinnostunut pätkääkään, vaikkei sekään huono asia olisi...
Vaan onhan noita paperinmetsästäjiäkin aika kasa liikenteessä ja jotkut heihinkin kai naksahtaa. Ehkä just näillä teineillä/mustan munan metsästäjillä on alemmat kriteerit? Pitääkö Hauki vaan meitä kaikkia niin pirun tyhminä, että vuosienkaan avioliiton jälkeen emme olisi huomanneet miehemme katalia aikeita?
Hauki73:
No, on sillä vähän tekemistä kansalaisuuden kanssa jos ihan jossain New Africanissa kirjoitetaan, miten suomalaisten naisten suurin unelma on löytää itselleen afrikkalainen mies (näin on kirjoitettu). Kyllä tämä viittaa ns. ulkkispalvontaan ja pistää huijarit liikkeelle.
Hauki, lähdekritiikki voisi olla paikallaan. Nämä sinun perustelusi kuulostavat jo gonzo-journalismilta. Vaikka no, onhan sen pakko pitää paikkaansa, jos New Afrcanissakin niin sanottiin. Mieti nyt vähän itsekin...
Miksei voisi? Eikä kyse ollut pelkästään yhdestä baarista. Tuo on melko kulunutta defenssimekanismia - " Ei voi vetää mitään johtopäätöksiä sadan suomalaisen naisen satunnaisesta ryhmästä Pieksämäen rautatieasemalla klo 10 aamulla."
Siis ihanko oikeasti baarista löytyy se suomalaisen naisen todellinen kuva? Etpä sinäkään näytä mitään kyseenalaistavan.
Jospa se lauma ei ole niin suuri, että siitä olisi suomalaisnaisen määrittäväksi attribuutiksi? Kuulutko sinä tähän laumaan?
En kuulu, mutta luulen lauman olevan melko suuren (itse asiassa väitän, että tämänkin palstan kirjoitattajista suuri osa kuuluu tähän laumaan).
Nyt sinulla on erinomainen tilaisuus taas kerran perustella kunnolla tämä väitteesi. Joten annahan tulla. Väität tätä samaa asiaa, muttet suostu perustelemaan, koska se on liian vaivalloista (=mahdotonta?).
On erinäisiä muita syitä, miksei ilmiön tämä puoli saa palstatilaa - mm. se, että yksikään naistoimittaja ei lähde aiheesta kirjoittamaan ja harvempi miestoimittajakaan viitsii lähteä " katkeraksi juntiksi" leimautua.
Olisikohan tämäkin defenssimekanismi? Jos kerran kyseessa on yleisessä tiedossa oleva ilmiö, niinkuin väität, niin miksi siitä ei tosiaan kirjoiteta eikä asiaa ole tutkittu? Johtuisikohan se siitä, että ilmiö on olemassa vain tiettyjen ihmisten mielikuvissa?
Epäilen, että kyseessä on asia, jota ei voi mitenkään mitata. Tässä on kyse mielikuvista, luuloista ja arvailuista.
Solmittujen avioliittojen määrää voi mitata, ja verrata muihin maihin. Esim. sellainen trendi tukee väitettäni, että Suomessa (suomalaiset) miehet ja naiset solmivat vuosittain yhtä paljon mokuliittoja. " Normaali länsimainen tilanne" kuitenkin olisi se, että miehet solmisivat 2-3 kertaa enemmän mokuliittoja - johtuen siitä, että naiset yleensä muuttavat miehen kotimaahan. Suurin piirtein näin homma toimii myös muissa pohjoismaissa, Suomi on poikkeus. Itse asiassa Suomen tilastot ovat tässä asiassa lienevät lähempänä Venäjää kuin Ruotsia.
Olisikohan sillä mitään tekemistä asian kanssa, että suomalaiset naiset ovat itsellisiä. Heidän ei välttämättä tarvitse muuttaa mihinkään elätettäviksi. Voisikohan asiaan vaikuttaa se, että naisetkin yhä enemmän opiskelevat ja työskentelevät ulkomailla? Voisiko tilanteeseen mitenkään vaikuttaa se, että Suomessa esimerkiksi koulutus ja terveydenhuolto on kaikkien saatavilla toisin kuin monissa muissa maissa? Jos perheen asumista mietitään, niin kyllä lasten tuleva koulutus ja terveydenhuolto näyttelevät aika suurta osaa valinnassa. Ja järkeä käyttäen tuollaiset päätökset kannattaa tehdä, vaikka mies sitten olisi se eksoottinen alfauros.
Taannoin muuten A-pisteessä tms. haastateltiin Tilastokeskuksen tutkijaa aiheesta (hieman " sivulauseessa" ), ja hän sanoi omana mielipiteenään että suomalaiset naiset menevät huomattavan usein ulkomaisen miehen kanssa naimisiin. Tilastoihin kaikki eivät päädy, koska Tilastokeskus ei pidä yllä tilastoja ulkomailla naimisiin menneistä.
No jos he Suomeen tulevat asumaan ja hakevat miehelle oleskelulupaa, niin eiköhän se perhesuhteiden perusteella tehdä. Sitä varten on väestörekisteriin toimitettava dokumentit parisuhteen laadusta ja jos tilastokeskus tilastoi pelkkiä vihkitilaisuuksia, niin siinä tapauksessa tilasto onkin emävalhe.
Jotenkin voisi kuvitella, että ne naiset, jotka ulkomailla menevät naimisiin, myös asuvat siellä ja siinä mielessä on minusta melko ymmärrettävää, että puolisoksi valikoituu ko. maan mies, kun niitä suomalaisia ei välttämättä ole niin saatavilla.
Omat tietoni viittaavat juuri päinvastaiseen.
Spill your beans. Ihan jo jännittää.
Tosin ilmeisesti et tullut tänne keskustelemaan asiasta, vaan kertomaan suorasukaisen mielipiteesi ulkomaalaisen naineista naisista. Olen sinun kanssasi eri mieltä tästä asiasta. En ole ennen näitä nettipalstoja koskaan kuullutkaan tahi tullut ajatelleeksi, että ulkomaalaisuus olisi joku merkitsevä attribuutti puolison valinnassa. Itse olen tehnyt valintani ihan toisin perustein ja vaikken nyt ihan jokaista suomalaista naista tunne enkä tiedä, niin eiköhän se valinta tehdä edelleenkin sen perusteella, että elämänarvot ovat linjassa ja ukko on muutenkin mukava ja luotettava henkilö.
Jomar:
Se Wäiskin ravintolalaivalta tehty juttu oli musta aivan hirveä ja ällö. Mutta kyllähän sellaisiakin naisia varmasti on vaikka juttu saattoikin olla liioiteltu.
Tuskin oli.
Meilläkin on muutama ei niin hyvä tuttu käynyt ja silmistä on nähnyt kuinka yllätynyt on kun kotimme on, noh ihan tavallinen. Ei löydy woodoonukkeja ja rumpuja, vaikka minusta nekin kyllä olisivat ihan ok! Eikä tuoksu erikoiset mausteet pihalle asti, vaikkei siinäkään mitään pahaa ole. Sohvalla istutaan ja keittiössä kokataan, telkkaria töllätään ja liikaa netissä surffataan. Ja tiedättekö, minä olen talon ainoa vaimokin vielä!
Niin, eilisen hesarissa tosiaan joku vuosaarelainen mustien lasten yh kertoili omasta normaaliudestaan. Afrikkalainen mies kun oli hukkunut uintireissulla pari vuotta sitten, mutta nyt pitäisi helpottaa kun miehen veli " uhrautuu suvun puolesta" ja tulee Suomeen uudeksi aviomieheksi. Tämä on kuulemma normaalia Afrikassa...
Onko se attribuutti jotain syötävää?
Hauki73:
Jomar:
Se Wäiskin ravintolalaivalta tehty juttu oli musta aivan hirveä ja ällö. Mutta kyllähän sellaisiakin naisia varmasti on vaikka juttu saattoikin olla liioiteltu.Tuskin oli.
Meilläkin on muutama ei niin hyvä tuttu käynyt ja silmistä on nähnyt kuinka yllätynyt on kun kotimme on, noh ihan tavallinen. Ei löydy woodoonukkeja ja rumpuja, vaikka minusta nekin kyllä olisivat ihan ok! Eikä tuoksu erikoiset mausteet pihalle asti, vaikkei siinäkään mitään pahaa ole. Sohvalla istutaan ja keittiössä kokataan, telkkaria töllätään ja liikaa netissä surffataan. Ja tiedättekö, minä olen talon ainoa vaimokin vielä!
Niin, eilisen hesarissa tosiaan joku vuosaarelainen mustien lasten yh kertoili omasta normaaliudestaan. Afrikkalainen mies kun oli hukkunut uintireissulla pari vuotta sitten, mutta nyt pitäisi helpottaa kun miehen veli " uhrautuu suvun puolesta" ja tulee Suomeen uudeksi aviomieheksi. Tämä on kuulemma normaalia Afrikassa...
Eli se siitä suomalaisten lehtien suvaitsevaisuudesta. Tuo wäiskin juttu ainakin oli minusta tehty tahallaan provosoimaan. Pitääkin kaivaa tuo Hesari esille, löydänkö saman jutun kun mistä puhut. Aika kaukana lienee tuo Vuosaaritarina normaaliudesta myös. Ikävää jos sitä on taas liioiteltu tuollaiseen " kulttuurierollisesti" " eksoottiseen" suuntaan ja toisaalta jos homma oikeasti näin on. Toivottavasti saa hyvän miehen joka tapauksessa. Olen kyllä muuten kuullut että jopa leskinainen on joskus saattanut rakastua jopa SUOMALAISEN lankoonsa! Mä en kyllä mieheni velville lämpenisi vaikka ovat naimattomia ja ihan ok molemmat! :) Eli voit laittaa Excelisi riveille nyt yksi puolesta ja yksi vastaan tämän veljennaintihomman puolesta! :)
zkelvin:
Hauki, lähdekritiikki voisi olla paikallaan. Nämä sinun perustelusi kuulostavat jo gonzo-journalismilta. Vaikka no, onhan sen pakko pitää paikkaansa, jos New Afrcanissakin niin sanottiin. Mieti nyt vähän itsekin...
En kommentoinut pitikö New Africanin juttu paikkansa, totesin vain että tälläistä mielikuvaa suomalaisista naisista afrikkalaisille levitettiin. Omat kokemukseni, ja nyt osittain Jomarin, paljastavat että ihan nollatason " uutinen" tuo ei ole... Tai ehkä se sitten on uutinen sinulle että Suomesta löytyy mustan munan metsästäjiä. Mene tiedä.
Siis ihanko oikeasti baarista löytyy se suomalaisen naisen todellinen kuva? Etpä sinäkään näytä mitään kyseenalaistavan.
Baarista löytyy yksi kuva suomalaisesta naisesta, ei sen todellisempi eikä epätodellisempi kuin muutkaan. Suurin osa suomalaisista naisista kuitenkin baareissa käy tai on ainakin joskus käynyt. Ikävää, jos tämäkin tosiasia tuottaa sinulle vaikeuksia.
Nyt sinulla on erinomainen tilaisuus taas kerran perustella kunnolla tämä väitteesi. Joten annahan tulla. Väität tätä samaa asiaa, muttet suostu perustelemaan, koska se on liian vaivalloista (=mahdotonta?).
Kuten sanoin, en jaksa lähteä tekemään yksityiskohtaista tekstianalyysia palstan kirjoittajista. Kehotan surffaamaan tekstejä läpi ihan itse. Niin, ja tietenkin rohkeutta lukea tekstit läpi ilman ennakko-oletuksia.
Olisikohan tämäkin defenssimekanismi? Jos kerran kyseessa on yleisessä tiedossa oleva ilmiö, niinkuin väität, niin miksi siitä ei tosiaan kirjoiteta eikä asiaa ole tutkittu? Johtuisikohan se siitä, että ilmiö on olemassa vain tiettyjen ihmisten mielikuvissa?
Aiheesta toki on kirjoitettu, mutta ymmärtänet itsekin että esim. miestoimittaja joka lähtee kirjoittamaan aiheesta " suomalaiset naiset juoksevat ulkomaisten miesten perässä" tekee ammatillisen itsemurhan.
Jos aidosti olet sitä mieltä, että mitään erityisvirityksiä ja tunnetiloja suomalaisten naisten ja ulkomaisten miesten suhteissa ei ole, niin siitä vaan. Uskon tosin, että olet väärässä, mutta tiedän myös sen että mitkään väitteet tai todisteet eivät saa mieltäsi muuttumaan.
Olisikohan sillä mitään tekemistä asian kanssa, että suomalaiset naiset ovat itsellisiä. Heidän ei välttämättä tarvitse muuttaa mihinkään elätettäviksi. Voisikohan asiaan vaikuttaa se, että naisetkin yhä enemmän opiskelevat ja työskentelevät ulkomailla? Voisiko tilanteeseen mitenkään vaikuttaa se, että Suomessa esimerkiksi koulutus ja terveydenhuolto on kaikkien saatavilla toisin kuin monissa muissa maissa?
Niin, tilanne Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa sekä muualla pohjoisessa Euroopassa onkin dramaattisesti erilainen, ja naiset joutuvat rukoilemaan miehiltään almuja saadakseen lapsensa kalliisiin yksityiskouluihin- ja lääkäreille.
Jotenkin voisi kuvitella, että ne naiset, jotka ulkomailla menevät naimisiin, myös asuvat siellä ja siinä mielessä on minusta melko ymmärrettävää, että puolisoksi valikoituu ko. maan mies, kun niitä suomalaisia ei välttämättä ole niin saatavilla.
Tietenkin. Tämän tilastoijan pointti oli siis se, että suomalaiset naiset menevät naimisiin ulkomaisten miesten kanssa erittäin paljon, ei se, mitkä ovat naimisiinmenon syyt.
Spill your beans. Ihan jo jännittää.
Anteeksi?
Tosin ilmeisesti et tullut tänne keskustelemaan asiasta, vaan kertomaan suorasukaisen mielipiteesi ulkomaalaisen naineista naisista. Olen sinun kanssasi eri mieltä tästä asiasta.
No kun nyt kerran suorasukaisen mielipiteeni teistä kerroin, niin voisitko valaista minua mikä se oli? Itse en moista huomannut. Ja tarkalleen ottaen mistä olet eri mieltä kanssani?
En ole ennen näitä nettipalstoja koskaan kuullutkaan tahi tullut ajatelleeksi, että ulkomaalaisuus olisi joku merkitsevä attribuutti puolison valinnassa.
No, tuossa olet yksinkertaisesti väärässä. Sitä ei voi kukaan, edes sinä, kiistää etteikö puolison kansalaisuus olisi jonkinlainen tekijä puolison valinnassa. Joko pieni tai suuri, positiivinen tai negatiivinen, mutta niin moku et sinäkään ole ettei asialla olisi ollut mitään merkitystä.
Hauki-heiheiltä on ainnut jäädä pari äidinkielen kurssia yläasteella käymättä!
Atribuutti tarkoittaa tässä tapauksessa substantiivin määrettä ja mediakriittisyys sitä ettei purematta niele kaikkea paperillekaan printattua tekstiä!
Hauki73:
Sattuipas sopivasti... ;)
Eikös vaan. Aika valikoituneelta tuo sinunkin tuttavapiirisi vaikuttaa. Afrikkaisia miehiä pääasiassa. Ettet itse olisi näitä " haukkoja" ?
Ymmärrät tai et, mutta näin on. Suomalainen yhteiskuntarauha, ml. sosiaaliturva, on tavoittelemisen arvoinen asia suurimmalle osalle kolmannen maailman asukkaita.
Mutta kun maailmassa on aika paljon niitäkin maita, joista ei em. syiden takia tarvitse lähteä. Minä muuttaisin viivana miehen syntymämaahan, jos siellä palkkataso takaisi sen, että joka vuosi voi matkustaa Suomeen lomalle. Muutenhan siellä elelisi mukavasti ja Suomeen verrattuna laadukkaastikin (riippuen tietysti siitä, mitä arvostaa), mutta lennot ovat paikalliseen kustannustasoon nähden sikahintaisia.
Eli ilmeisesti tosiaan puhut nyt jostain rajallisesta ryhmästä kansallisuuksia.
Itse näen tilanteen melko objektiivisesti. Mitään henkilökohtaista panosta ei ainakaan ole.
Niin minäkin näen. Ei minullakaan ole tässä mitään henkilökohtaista panosta. Mies on se mikä on, eikä se minun mahdollisesta miesmaustani huolimatta muuksi muutu. Se alfauros, möh!
Täytyypä sanoa, että jos sinulla ei ole ulkomaalaista puolisoa, niin melko paljon olet käyttänyt tähän aikaa. Eli jotain henkilökohtaista panosta lienee takana. Pettymyksiä ehkä? Onko ulkomaalainen jättänyt vai oletko sittenkin mies, jonka tyttöystävältä tummapintainen mieseläjä veikin jalat alta? Kerropa kaikki, niin me analysoimme. Terapoimmekin tarvittaessa.
zkelvin:
Eikös vaan. Aika valikoituneelta tuo sinunkin tuttavapiirisi vaikuttaa. Afrikkaisia miehiä pääasiassa. Ettet itse olisi näitä " haukkoja" ?
Niin, vihjailin lähinnä siihen suuntaan, että ettet vaan olisi hieman " älyttänyt" noissa tuttavapariskunnissasi.
Mutta kun maailmassa on aika paljon niitäkin maita, joista ei em. syiden takia tarvitse lähteä. Minä muuttaisin viivana miehen syntymämaahan, jos siellä palkkataso takaisi sen, että joka vuosi voi matkustaa Suomeen lomalle.
Niin, ja tottahan jokainen arabi tai afrikkalainen asuisi mieluummin kotimaassaan, kunhan siellä olisi vaan sellainen toimeentulo, yhteiskuntarauha ja sosiaaliturva kuin Suomessa. Hämmästyttävää.
Täytyypä sanoa, että jos sinulla ei ole ulkomaalaista puolisoa, niin melko paljon olet käyttänyt tähän aikaa. Eli jotain henkilökohtaista panosta lienee takana. Pettymyksiä ehkä? Onko ulkomaalainen jättänyt vai oletko sittenkin mies, jonka tyttöystävältä tummapintainen mieseläjä veikin jalat alta?
No eipä tämä nyt niin paljoa aikaa ole vienyt. Ihanko itse muuten keksit tuon ajatusleikin tyttöystävästä, jonka tumma mies on vienyt? ;)
Koita tosiaan rauhoittua. Ei pidä flaidaamaan ruveta. Jos yhtään auttaa, niin voin rehellisesti sanoa ettei henkilökohtaista panosta tässä asiassa tosiaankaan ole.
Hauki73:
En kommentoinut pitikö New Africanin juttu paikkansa, totesin vain että tälläistä mielikuvaa suomalaisista naisista afrikkalaisille levitettiin. Omat kokemukseni, ja nyt osittain Jomarin, paljastavat että ihan nollatason " uutinen" tuo ei ole... Tai ehkä se sitten on uutinen sinulle että Suomesta löytyy mustan munan metsästäjiä. Mene tiedä.
Niin, sinä juuri edellisessä viestissäsi perustelit omia näkemyksiäsi juuri tällä jutulla. Nyt siis se onkin niin, että tällaista mielikuvaa levitettiin. Mielikuva ei ole sama asia kuin totuus. Jos tarkoituksesi on vihjata, ettei savua ilman tulta, niin kyllä minä sen myönnän, että ihan varmasti on niitäkin naisia, jotka sen eksoottisen kaksilahkeisen perässä juoksevat, mutta se on hiukan eri asia kuin väittää, että suomalaiset naiset (vallitsevasti) havittelevat ulkomaalaista puolisoa. Ja sitä sinä olet tässä nyt koko ajan väittänyt. Luepa alun viestejä.
Suomalaisten naisten suurin unelma...hoh hoh.
Baarista löytyy yksi kuva suomalaisesta naisesta, ei sen todellisempi eikä epätodellisempi kuin muutkaan. Suurin osa suomalaisista naisista kuitenkin baareissa käy tai on ainakin joskus käynyt. Ikävää, jos tämäkin tosiasia tuottaa sinulle vaikeuksia.
Viittaan edelleen siihen, että tuskinpa baarien perusteella voi tehdä kattavia johtopäätöksiä. Ja minusta on mielenkiintoista, että humalakäyttäytymisen perusteella teet johtopäätöksen siitä, että juu, juuri tällaisia suomalaiset naiset yleisesti ottaen ovat. No ehkä ovat, mutta vain humalassa ollessaan.
Kuten sanoin, en jaksa lähteä tekemään yksityiskohtaista tekstianalyysia palstan kirjoittajista. Kehotan surffaamaan tekstejä läpi ihan itse. Niin, ja tietenkin rohkeutta lukea tekstit läpi ilman ennakko-oletuksia.
Eli et pysty vastaamaan huutoosi.
Niin, tilanne Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa sekä muualla pohjoisessa Euroopassa onkin dramaattisesti erilainen, ja naiset joutuvat rukoilemaan miehiltään almuja saadakseen lapsensa kalliisiin yksityiskouluihin- ja lääkäreille.
Sinä nyt missasit pointin. Suomalainen nainen voi tehdä valinnan omista lähtökohdistaan, tosin niin voi tehdä muutkin pohjoismaiset naiset. Olemmeko me siis samanlaisia kuin muut? Pitäisikö meidän olla?
Tietenkin. Tämän tilastoijan pointti oli siis se, että suomalaiset naiset menevät naimisiin ulkomaisten miesten kanssa erittäin paljon, ei se, mitkä ovat naimisiinmenon syyt.
No tuota, mistä se tilastoija sen tietää, jos kerran niitä avioliittoja ei rekistöidä? Luulo, mielikuva, mikä?
Anteeksi?
Ei tarvitse pyydellä anteeksi. Sinähän mainitsit tietäväsi, miksi suomalaiset naiset (homogeenisena ryhmänä ilmeisesti) preferoivat ulkomaalaisia. Minusta tuo wäiskin lihatiski ja afrikkalaisen lehden levittämät mielikuvat eivät kuitenkaan ihan riitä perusteluiksi. Joten odotan, että kerrot jotain kovaa faktaa tämän väitteesi tueksi.
No kun nyt kerran suorasukaisen mielipiteeni teistä kerroin, niin voisitko valaista minua mikä se oli? Itse en moista huomannut. Ja tarkalleen ottaen mistä olet eri mieltä kanssani?
Eikös se ollut se ulkkiksien palvonta, joka sinua alkuun huvitti. Ja tuossa alla on se toinen asia.
zkelvin:
En ole ennen näitä nettipalstoja koskaan kuullutkaan tahi tullut ajatelleeksi, että ulkomaalaisuus olisi joku merkitsevä attribuutti puolison valinnassa.
No, tuossa olet yksinkertaisesti väärässä. Sitä ei voi kukaan, edes sinä, kiistää etteikö puolison kansalaisuus olisi jonkinlainen tekijä puolison valinnassa. Joko pieni tai suuri, positiivinen tai negatiivinen, mutta niin moku et sinäkään ole ettei asialla olisi ollut mitään merkitystä.
Siinä mielessä olet oikeassa, että mieheni on ulkomaalainen. Mutta se on satunnaista. Merkitsevää on ollut se, että satuin asumaan ulkomailla silloin, kun tunsin olevani valmis sitoutumaan. Olisin tietysti voinut matkustaa takaisin Suomeen ukkoa etsimään, mutta vasta silloin kansalaisuudesta olisi tullut merkitsevä.
yritä kaivaa sieltä ne vastaukset :)