Hupaisa palsta
Vauva-lehden sivuilla ollaan, mutta aiheiden joukossa on vain pari hassua lapsiaiheista kirjoitusta. 99 % jutuista keskittyy ulkomaisten siippojen ihmeellisyyteen. Huvittavaa, mutta ah niin kovin suomalaista. Taidamme olla vielä puolittain metsässä, jos ulkomaalaisuus on näin hämmästyttävä asia naisille.
Kommentit (203)
Aloituksesi vaan on hieman ristiriidassa myöhemmille viesteillesi.
No minä kyllä myönnän syyllistyväni välillä tähän mieheni puolusteluun. Syynä jylläävät ennakkoluulot ja asiattomat kommentit. En siis tuiki tuntemattomalle ihmiselle rupea vaahtoamaan mieheni ylemmyydestä tms, mutta jos joku esittää yleistäviä mielipiteitä tai kyselee mielestäni ärsyttäviä kysymyksiä, vastaan kyllä puolustusten kera. Mutta tätä tekee kyllä miltei kaikki, siis ihan suomalaisen miehenkin naineet.
Oletko koskaan lukenut esim tuota av-palstaa? Siellä on vähän väliä aloituksia, kuinka amikset on idiootteja, raksamiehet törppöjä, kotiäidit läskejä pullasorsia, akateemisesti koulutetut ylimielisiä jne. Ja kyllä näihin kaikkiin ketjuihin ryöppyää eriäviä ja puolustuskannalla olevia mielipiteitä! Eli ei nyt koske pelkästään meitä ulkomaalaisen naineita tämä todistelu. Minä sitäpaitsi puolustelen kaikkia yleistyksien " uhreja" , suomalaisia ja ulkomaalaisia, akateemisia ja amiksia ;)
Onkos sillä nyt niin väliä, jos joku täällä pitää kulisseja pystyssä vaikka perhe-elämä olisikin helvettiä? Luulisi, että sitä kulissia kyllä rakennetaan enemmän " oikeassa" elämässä ja täältä netin anonyymeiltä palstoilta haetaan vertaistukea ja neuvoja niihin ongelmiin.
Aika outo aloitus, on kyllä joo Vauva lehti, mutta perhe on aika laaja käsite, ja tämän keskustelun aihe on juuri moku-suhteet, niin eiköhän täällä sitten todella " ihmetellä" niitä ulkkispuolisoita.
Ei ne kaikki keskustelut ole aina ihailua ulkomaalaispuolisoa kohtaan, on täällä joku kysynyt joskus apua miehen kanssa olevaan ongelmaan jne.
Kait se oma puoliso on jokaiselle rakas, oli se sitten ulkomaalainen tai suomalainen. Jokainenhan omaansa puolustaa, mikä on kait normaalia.
" Hauki" kuule, ei sun ole pakko lukea näitä kirjoituksia, jos noin paljon ahdistaa.
Mielestäni kyllä sinä itse sorrut puusilmäisyyteen, jos tällaista alat väittämään. Kaikilla lukemillani palstoilla keskustellaan niin hyvistä kuin huonoista puolistakin, ongelmista, iloista ja suruista. Tällä Vauva-lehden monikulttuuristen perheiden palstalla myös on ollut useita ketjuja mustasukkaisista, vieraissa juoksevista, itsekeskeisistä, epäluotettavista ja saamattomista puolisoista. ONNEKSI kuitenkin monella (suurimmalla osalla?) meistä on mukava ja luotettava puoliso ja myös näistä asioista täällä keskustellaan.
Ja se katkera tamperelaisrouva puhui afrikkalaisista miehistä, ei muslimeista. Ja tosiaan, tarkoitus oli ilmeisesti vain saada tartutettua pahaa oloaan myös muihin. Itse en Tampereelta ole, mutta kyllä uskallan siltikin väittää, että jopa sieltä Tampereeltakin löytyy ihan fiksuja ja luotettavia afrikkalaisia :)
Ja voisitko nyt vielä selventää minulle, kun jäi häiritsemään tuo aloitusviestisi sanoma, että miksi täällä monikulttuuristen perheiden palstalla ei pitäisi puhua ulkomaalaisista mihistä vaan vauvoista? Eikö mies kuulu käsitykseesi perheestä?
Miten me surkeat ulkkismiehen naineen muka muuten pääsisimme eroon pettävästä ukostamme. Jos me oikeesti kerrottaisiin kuinka kurjaa elämää joudumme viettämään, niin eihän tässä olis toivoakaan siitä, että joku toinen älykääpiö nappais tuon roskapussin ja veis omaan kotiinsa. =D
Hei kaikille!
Kadulla kulkiessa naisen eleistä/ryhdistä/käytöksestä kykenee ennustamaan naisen sosiaalisen aseman. Väite?! Pitkään minua on mietityttänyt se, että enemmistö (70-90%) ei-länsimaalaisten miesten kanssa kävelevistä ei-teini-ikäisistä länsimaalaisista naisista omaa eleet/ryhdin/käytöksen, joka indikoi joutonaisen asemasta.
En ole erityisemmin tavannut arvostetussa yhteiskunnallisessa asemassa (muuallakin kuin kehitysmaatutkimuksen alueella) olevien länsimaalaisten naisten oikeasti havittelevan monikulttuurista suurta rakkautta.
Kaiketi olen väärässä.
Heipsis:
Hei kaikille!Kadulla kulkiessa naisen eleistä/ryhdistä/käytöksestä kykenee ennustamaan naisen sosiaalisen aseman. Väite?! Pitkään minua on mietityttänyt se, että enemmistö (70-90%) ei-länsimaalaisten miesten kanssa kävelevistä ei-teini-ikäisistä länsimaalaisista naisista omaa eleet/ryhdin/käytöksen, joka indikoi joutonaisen asemasta.
Jaa, minä taas väitän, että ryhti kertoo lähinnä henkilön liikuntatottumuksista. Itse entisenä kilpaurheilijana olen sitä mieltä, että kunnon ryhtiä ja sulavia liikkeitä ei ole kuin nimenomaan urheilijoilla.
Eleet ja käytös ovat tietysti eri asia, ja se tietysti riippuu kotikasvatuksesta. Joka lienee se ainoa asia, jonka eleistä ja käytöksestä voi päätellä.
En ole erityisemmin tavannut arvostetussa yhteiskunnallisessa asemassa (muuallakin kuin kehitysmaatutkimuksen alueella) olevien länsimaalaisten naisten oikeasti havittelevan monikulttuurista suurta rakkautta.
Määrittele arvostettu yhteiskunnallinen asema? Tarkoittaako se auktoriteettia jollain alalla tai elämänalueella?
Ja tuosta havittelusta olisin hyvinkin voimakkaasti eri mieltä. Wannabe-porukkaa löytyy tietysti joka lähtöön, mutta että ulkomaalaisen puolisot olisivat erityisesti havitelleet ulkomaalaista puolisoa. Höpö höpö.
Kaiketi olen väärässä
Mitään väitteistäsi ei pysty aukottomasti todistamaan oikeiksi tai vääriksi, joten sinällään ihan mielenkiintoinen viesti, vaikkakin sanahelinää. Varmasti joissain tapauksissa osut oikeaan.
Minä kyllä olen tosi vaikuttunut, että olet onnistunut huomioimaan tuollaisen joukon ulkomaalaisten puolisoita ja vieläpä laskemaan osuuksia. Minusta sinun kannattaisi jatkaa tätä yksityistä missioitasi niin, että käyt tekemässä näille ulkkisvaimoille kyselyn, joka sitten osoittaa joko oikeaksi tai vääräksi johtopäätöksesi. Tulet sitten esittelemään tuloksesi tänne palstalle. Ihan jo jännittää.
Minusta tämän ulkkisvaimobongauksen voisi ilmiantaa kyttääjien sivuille, sillä tämä vaatinee samanlaista panostusta kuin kerrostalokyttääminen, jos ei enemmänkin. Heipsiksen viestistä voisi päätellä, että tähän on käytetty aikaa, energiaa ja jopa kehitetty menetelmiäkin.
Hei Hei !
Oikeinkirjoitusasiat ovat hyvin muistissa ja kyky argumentoivaan väittelyyn - odotan lisää kommentteja tyyliin - määrittele aikaisemmin sanomasi...
Hei Hei Hei !
Suht säännöllisin väliajoin tällä(kin) palstalla käy esittämässä asiantuntemustaan monikulttuurisista suhteista joku besserwisser-kanta-asukki (tällä kertaa Hauki73 + Heipsis). Suhtautuminen monikulttuurisuuteen ko. kaltaisilla henkilöillä on täydellisen puusilmäistä (sanan varsinaisessa merkityksessä). Tampereen esimerkin korostaminen tuo lisäksi mieleeni epäilyksen, että ko. ketjulla tai aiheella on tähänkin asiaan joku kytky... (Kateus on kasvava luonnonvara...)
Perustin keväällä tänne Tampereelle vertaistukiryhmän suomalaisille, joilla on ulkomaalainen elämänkumppani. Kokoonnumme kerran kuukaudessa. Kävijäkunta on ollut hyvin naisvoittoista, vain yksi tähän astisista osallistujista on ollut mies. Ryhmässä käy kaikenlaista väkeä: on lapsellista ja lapsetonta, on eurooppalaisia siippoja ja niitä kaukaisempiakin jne. jne. Asia, mikä kaikkia kuitenkin pääsääntöisesti yhdistää, on ulkopuolisuuden tunne tässä armaassa suomalaisessa yhteiskunnassamme.
Ympäristö pitää monikulttuurisia pareja eksoottisina ja erilaisina, olivat osapuolet kotoisin mistä hyvänsä, ja kuvittelee, että meidän pitäisi selitellä yksityiskohtia elämästämme ja puolisostamme/lapsistamme tai tekemiämme valintoja. Sellaisia siis, joita suomalaispareilta ei tulisi kuuloonkaan kysellä ts. kysely katsottaisiin sopimattomaksi. Jostakin syystä kuitenkin muutkin kaltaisesi, hyvä Hauki, kuvittelevat, että on asiallista esim. ääneen ja julkisesti tiedustella ulkomaalaisten miestemme vehkeen kokoa tai petiakrobatian taitotasoa. Tai ihmetellä ääneen, josko ulkomaalainen vaimoke on taustaltaan hämäräperäinen ts. " onkos sekin niitä maksullisia..." Tai, että etkös nyt olisi suomalaista saanut. Tai että tokihan se sinua turpaan vetää, niinhän ne kaikki jne.
Siksipä meille ulkomaalaisen elämänkumppanin valinneille on vapauttavaa keskustella ympäristössä, missä muut saattavat olla samankaltaisilla kokemuksilla varustettuja. Joille on myös tuttua tuo jatkuva ympäristön tarkkailun alla oleminen ja omien valintojensa puolustelu täysin vieraillekin ihmisille. Joiden puolisot ja lapset pahimmassa tapauksessa joutuvat alkuperänsä vuoksi jopa fyysiseen vaaraan, puhumattakaan kaikista muista häiriötekijöistä. Siis porukka, jossa ei tarvitse selitellä valintojaan, vaan voi rauhassa keskustella ihan vain arkipäiväisistä asioista ja iloista, mutta tarpeen tullen purkaa myös huoliaan. Ts. vertaisryhmä, joka ottaa sinut vain ihmisenä ja yksilönä, eikä jonkun massan (ulkomaalaisen puoliso) osasena.
Ulkomaalaisessa miehessä ei ole mitään sen ihmeellisempää kuin suomalaisessakaan miehessä. Ainoa, joka miehistämme eksoottisia tekee, on ympäristön asenteet, meille itsellemme nuo karvakorvat ovat vain miehiä. Samalla lailla ne pieree ja kuorsaa, kuin suomalaiset vastineensakin. Samalla lailla jää kalsarit tai sukat roikkumaan niille kuulumattomiin paikkoihin ja sohvalla maatessa telkkari huutaa jotain urheilukisaa ja uutisten aikana pitää kaikkien olla hiljaa. Samalla lailla osallistuvat esim. kotitöihin, niinkuin keskiverto miehet muutenkin. En ymmärrä miksei monikulttuurisessa suhteessa elävä suomalainen saa keskustella perheasioistaan netissä anonyymisti samalla tavoin kuin perussuomalaisessa liitossa elelevä. Miten se on kaltaisiltanne kanta-asukeilta pois? Mikä siinä pelottaa? Että huomaisitte meidän olevan samanlaisia tallaajia kuin te?
Esimerkkilinkkejä vauvan muista keskusteluista. Muille siis on sallittua mikä vaan, meidän omaa onnettomuuttamme käsittämättömien mokuvaimojen pitäisi sitten tajuta kai jaaritella vain vauvoista ;)
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8764845&p=3&tmode=1&smode…
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8732251&t=8730235&appid=&…
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8637812&p=&mpage=1&tmode=…
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8697326&t=8697326&appid=&…
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8604465&t=8604465&appid=&…
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8587527&p=&mpage=1&tmode=…
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8476977&t=8476582&appid=&…
Ja lopuksi:
Tilastokeskuksen perheen määritelmä:
" Perheen muodostavat yhdessä asuvat avio- tai avoliitossa olevat tai parisuhteensa rekisteröineet henkilöt ja heidän lapsensa, jompikumpi vanhemmista lapsineen sekä avio- ja avopuolisot sekä parisuhteensa rekisteröineet henkilöt, joilla ei ole lapsia."
" Perheet ryhmitellään seuraaviin tyyppeihin:
- aviopari ilman lapsia
- avopari ilman lapsia
- aviopari ja lapsia
- avopari ja lapsia
- rekisteröity miespari ilman lapsia
- rekisteröity miespari ja lapsia
- rekisteröity naispari ilman lapsia
- rekisteröity naispari ja lapsia
- äiti ja lapsia
- isä ja lapsia"
Heipsis:
Hei Hei !Oikeinkirjoitusasiat ovat hyvin muistissa ja kyky argumentoivaan väittelyyn - odotan lisää kommentteja tyyliin - määrittele aikaisemmin sanomasi...
Hei Hei Hei !
Määrittelehän nyt, kun näin kauniisti pyydän. :)
Ei pitäis lukea näitä, alkaa supistaa niin vietävästi tämä kaksin kerroin nauraminen!!
Tutkijana mua kiinnostavat suunnattomasti tutkimusongelman rajaamiset, määrittelyt, otannat ja tulosten tulkitseminen. Miten esim. " joutonainen" määritellään? Tai " sosiaalinen asema" ? Tällä hetkellä ryhtini ei ole paras mahdollinen, johtuen raskaudesta, mutta sehän on loogisesti ulkomaalaistaustaisen mieheni syytä ;) Omissa työkuvioissani ja yhteiskunnassa ylipäätään koen olevani ihan tarpeeksi arvostettu, vaikkei se palkassa välttämättä näy samassa suhteessa (alani ei muuten liity mitenkään kehitysmaihin vaan ns. koviin luonnontieteisiin).
Mä en havitellut monikulttuurista suurta rakkautta. Satuin tapaamaan mieheni, meillä meni hyvin ja perustimme perheen. Perheessämme ei ole kovin monta kulttuuria, oikeastaan vain se yksi, meidän oma fuusiomme. Suurta rakkautta kuitenkin löytyy.
Heipsis:
Hei kaikille!Kadulla kulkiessa naisen eleistä/ryhdistä/käytöksestä kykenee ennustamaan naisen sosiaalisen aseman. Väite?! Pitkään minua on mietityttänyt se, että enemmistö (70-90%) ei-länsimaalaisten miesten kanssa kävelevistä ei-teini-ikäisistä länsimaalaisista naisista omaa eleet/ryhdin/käytöksen, joka indikoi joutonaisen asemasta.
Kaiketi olen väärässä.
Heipsis on todella ' heipsis' taitaa olla aika ' hei hei' :-)) Kuten ninni kirjoitti niin minäkin olen raskaana juuri nyt ja ryhti sen mukainen, vaikka kovasti liikun ja pidän itsestäni ja vauvastani huolta.
Ei viitsi edes kommentoida sen paremmin näitä hauen-ja hei hein kirjoituksia .. Sen verran päättömiä ne ovat. Käykää hyvät nim.merk. lukemassa ihan suomi-suomi pariskuntien parisuhdeongelmista ja sen jälkeen voidaan miettiä, kenellä niitä ongelmia sitten oikeasti on.
Minun mieheni on ihana ja se asia ei muutu. Rakastan häntä ja hän minua. Kyllähän se onnistunut parisuhde ja rakkaus herättää närää ja kateutta ! - Niin ja me olemme tavanneet rapakon tuolla puolen, missä mies elätti minua ja kustansi jopa opiskeluni yliopistossa, että sellainen mies hän on. t.emmi
Hei !
Jotain tämän tapaista ammattitaustaa uumoilinkin. Harvemmin kuitenkaan tällä palstalla. Kiitos ja kumarrus...
Mutta kuitenkin. On jotenkin surullista, että pitäisi ajatella vain tietyntyyppisten naisten olevan ulkkismiehen kanssa. Itsekin ihmettelen tätä ' joutonaista' : millainen mahtaa olla?! Ja toisaalta on myös surullista, että jos on akateeminen tutkinto tai merkittävä työ yhteiskunnassa, niin sitten olisi jotenkin luvallisempaa olla ulkomaalaisen miehen kanssa kuin naisen, joka on töissä vaikkapa kaupan kassalla?
Itse en hirveästi toitota mieheni kansalaisuutta esim. työpaikalla. Nyt uudessa työpaikassa se tuli vahingossa ilmi, kun eräs kollega lähti ko. maahan matkalle. En usko, että tieto muutti imagoani, asemaani tms. yhtään mihinkään päin. Työskentelen kaksikulttuurisessa työyhteisössä tälläkin hetkellä, joten työpaikallani varmaan kaikkia tavallaan kiinnostaa monikulttuurisuus, eikä kukaan mitenkään ihmettele suhdetta erimaalaiseen mieheen/naiseen.
Ja tuosta kommentoin vielä hieman... en ole itsekään hakemalla hakenut ulkomaalaista miestä, mutta olen työskennellyt koko ajan paikoissa, joissa työkaverini ym. ovat olleet suurimmaksi osaksi ulkomaalaisia. Joten on melkein itsestäänselvää, että kun jossain vaiheessa törmäsin kiinnostavaan mieheen, tapasin hänet työssäni ja että hän oli ulkomaalainen.
Niitä, joilla on kummallisia päähänpinttymiä mokupareista ja jotka todistelevat näitä stereotyyppisiä käsityksiään naisten ryhdistä tms. ulkonaisten seikkojen perusteella, kehoittaisin kyllä tutustumaan ihan oikeisiin ihmisiin!
ja postittaa hei heille? Niin avustaisimme tässä tieteellisessä tutkimuksessa :) Eipä tarvitsisi enää kyttäillä ohikulkijoita. No kyllä minäkin tykkään katsella ihmisiä ja arvuutella heidän elämäänsä, Pariisissa asuessani tämä oli suurta hupiani :)
Onko sinulla, heipsis, joutonaisen ryhti, sillä miehesihän on ulkomaalainen? Vai kuulutko siihen 10-30% eliittiin?
Hei Hei Hei Hei !
Ryhtiä tulee olla...mieheni ei ole oleskeluluvan metsästäjä.
hei hei hei hei hei
Baha:
ja postittaa hei heille? Niin avustaisimme tässä tieteellisessä tutkimuksessa :) Eipä tarvitsisi enää kyttäillä ohikulkijoita. No kyllä minäkin tykkään katsella ihmisiä ja arvuutella heidän elämäänsä, Pariisissa asuessani tämä oli suurta hupiani :)Onko sinulla, heipsis, joutonaisen ryhti, sillä miehesihän on ulkomaalainen? Vai kuulutko siihen 10-30% eliittiin?
Hyvin olette vastanneet Hauen ja Heipsiksen älyttömiin väitteisiin.
Heipsis: Monen muunkaan mies ei ole oleskeluvan metsästäjä. Uskomatonta, mutta totta; taustalla voi jopa olla aitoa, oikeaa rakkautta.
Minunkaan mieheni ei ole oleskeluvan tavoittelija. Ei ole koskaan ollut. Ennenkuin me tapasimme hän oli asunut Suomessa yli kymmenen vuotta. Ja tämä on meille molemmille ensimmäinen ja toivottavasti myös ainoa ja viiimeinen avioliitto sekä molemmille ensimmäinen ja ainoa lapsi on tämä esikoisemme.
...voisi nyt listata tähän ketjuun, ja voisimme ne mutustella kerralla kaikki. Jatkossa sitten vaan ohjataan vastaavia aloituksia tekevät tähän ketjuun. Hyvällä tuurilla aihe olisi jo kaluttu täällä atomeiksi ja säästämme hyvää palstatilaa. Samalla saisimme hyvän ketjun, jolle voisi tylsinä päivinä käydä hihittelemässä.
Nyt noin äkkiseltään tulee tältä palstalta mieleen väittämät;
- kaikki Tampereen afrikkalaiset miehet pettävät sinisilmäisiä vaimojaan
- arabimiesten vaimot ovat elähtäneitä eukkoja, jotka ovat hakeneet miehensä aurinkorannoilta
- ulkomaalaisten miesten vaimot ovat rumia ja lihavia
- muslimilapset ovat häirikköjä
- ryhti ja eleet kertovat sosiaalisesta statuksesta (70-90% ulkkareiden vaimoista ovat huonoryhtisiä)
- suomalaisnaiset ovat metsittynyttä kansaa ja ihailevat ja palvovat ulkomaalaisuutta ja ulkomaalaisia miehiään (vaikkei heissä edes ole mitään ihailtavaa)
- monikulttuuristen perheiden palstalle pitäisi kirjoittaa vain vauvoista (henk.koht. suosikkini :) )
Niin, täällä perähikiällä ei ole muuta tekemistä lauantai-iltana kuin naureskella näille jutuille :)
En sitten muuten käy kieltämäänkään näitä loistavia profilointeja ja epävirallisia tutkimustuloksia. Omat kokemukseni vain ovat olleet sen verran eriäviä, että olen pyrkinyt suhtautumaan näihin väittämiin analyyttisesti, jopa kriittisesti ;)
Eli tämä moku-yh:t himoitsevat toisten naisten ulkkispuolisoita. Ja ovat epätoivoisia tietenkin. Tämä taisi lähteä siitä, kun jonkun ulkomaalaista jumalan lahjaa naisille eli eksoottista alfaurosta (aijai että tuo on sitten hyvä fraasi) oli tuijottanut nainen, jolla oli lapsi, joka oli käyttäytynyt epämiellyttävästi. Miten tämä kaikki liittyi yhteen harmoniseksi kokonaisuudeksi, älkää kysykö minulta.
Siitä siis päätelmä, että kaikki monikulttuuriset yh:t jahtaavat toisten ulkkisukkoja 24/7.
Hauki73:
Tai sitten en lue kaikkia ketjuja. Nopealla silmäyksellä mikään täältä löytyvistä ketjuista (otsikoiden perusteella) ei viitannut raivokkaaseen puolison palvontaan, vaan ihan tavallisiin arkisiin asioihin. Aika iso osa käsitteli jopa niitä lapsia ja kasvatusta. Olisitkohan sinäkin hiukan puusilmäinen.
Mitä ihmettä tuo tarkoittaa? Moni? 90% 60% 20%
Ja muista hyvä ihminen, että tällä palstalla ei ole edustavaa otosta suomen monikulttuurisista perheistä. Joten vältä puusilmäisyyttä siltä osin.
Muistan jostain kaukaa jonkun ketjun, jossa joku tilitti kokemustaan omasta ukostaan, joka kävi vieraissa, ja sen perusteella väitti, että kaikki muutkin käyvät. Ja väitti muita puolisoita sinisilmäisiksi, kun luottivat omiin siippoihinsa. En muista oliko muslimi vai mikä.
On se aika rankkaa väittää, että koska minunkin ukkoni pettää, niin kaikki muutkin perseilevät samalla tavoin. Minä odottaisin kiukan konkreettisempaa näyttöä kuin anonyymipalstalla esitetyt väitteet. Ennemmin tuo kuulostaa siltä, että kun kerran oma olo on kurja, niin sitten muidenkin olo on tehtävä kurjaksi.
Nyt taidat sinä olla se puusilmä.
Tuo nyt on ihan sinun teoriasi. Olet ilmeisesti onnistunut vakuuttamaan itsesi.
Googlaa niitä tutkimuksia nyt vaan. Totuus on tuolla ulkona. Sinun havaintosi ei välttämättä käy yksiin tutkimustiedon kanssa. Tai saattaa olla siitä vain osajoukko.