Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihdevuosi-ikäisten laihdutusketju, vinkkejä ja vertaistukea

Ash
13.10.2022 |

Aloitettaisiinko vaihdevuosi-ikäisten laihduttajien ketju, kaikki parhaat vinkit jakoon?

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitakaa estrogeenitasot ensin takaisin fysiologiselle optimaaliselle tasolle, jotta uni ja mieliala on kunnossa (tarpeen mukaan myös progesteroni ja testosteroni). Tällöin ihan sama treeniohjelma kuin nuorempanakin (eli riittävän lihasmassan hankkiminen riittävän raskaalla vastusharjoittelulla yhdistettynä riittävään kevyeen aerobiseen liikuntaan ja pariin HIIT-treeniin viikossa) yhdessä kalorimäärältään kulutusta vastaavaan syömiseen pitää painon kurissa. 

Kaikki eivät halua käyttää hormoneita. Muutenkin tämä jatkuva hormonien tuputtaminen naisille ärsyttää. Ensin pitää popsia e-pillereitä ja sitten hormonikorvaushoitoa. Suurin osa naisista pärjää varsin hyvin ilman hormonihoitoa, kun miettii elämänsä uudelleen. Ei todellakaan tarvitse treenata samalla tavalla kuin nuorena, vaan voi keventää liikkumista, mutta huolehtia painoharjoittelulla, että lihakset eivät surkastu. On myös tärkeää huolehtia tasapainoharjoittelusta, jotta voi vähentää kaatumisen riskiä. Ruoka kannattaa muokata kala-kasvispainotteiseksi, ottaa soijaa mukaan ruokavalioon, syödä hyviä rasvoja, sopivasti vettä. Lepo on tärkeää, koska elimistö ei enää palaudu rasituksen jälkeen samalla tavalla kuin nuorena. Säännöllinen unirytmi ja muutenkin elämän rauhoittaminen. Kaiken perässä ei tarvitse enää juosta.

No, tällainen elämäntyyli ei käy ennen kuin eläkkeellä tai työttömänä.

Jaa miksei? Olen eri kuin lainattu, mutta elän aika paljon noin. Olen 48 v ja it-alalla töissä. Hyvin sopii tuollainen elämäntyyli. 

Vierailija
62/134 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä liiku liian rajusti, vaan kevennä liikkumista. Katso Youtubesta Pahla B:n jumppavideoita vaihdevuosi-ikäisille ja jumppaa mukana. Syö paljon kasvisruokaa ja hyviä rasvoja. Laske kalorilaskurilla sopiva kalorimäärä itsellesi. Juo vettä.

Siis mitä miinustamista tässä oli?

Miksi ihmeessä liikuntaa tulisi keventää laihtuakseen? Reipas liikunta tuo iloa elämään.

Siksi koska liikunta ei juurikaan laihduta, vaan oikein syöminen. Jos on painoa pudotettavana, niin pahinta mitä voi tehdä on alhaisilla kaloreilla alkaa treenata kovaa. Sitä ei viisikymppinen nainen jaksa, kun estrogeenit ovat kadonneet ja palautuminen heikkenee. Sen sijaan laihduttaa ensin ja sen jälkeen alkaa pitää kuntoa yllä liikunnalla, johon kuuluu aerobista (esim. kävely) ja punttiharjoittelua.

Näyttää siltä, että täällä kommentoi henkilöt, jotka eivät ole menopaussi-ikäisiä naisia.

Ok. En kyllä malta olla liikkumatta laihdutuksen ajan, kuulostaa kärsimykseltä. Tuon palautumisasian olen kyllä huomannut. Minulla on vielä syöpähoitona estrogeeninblokkaaja.

Kevyesti voi liikkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä liiku liian rajusti, vaan kevennä liikkumista. Katso Youtubesta Pahla B:n jumppavideoita vaihdevuosi-ikäisille ja jumppaa mukana. Syö paljon kasvisruokaa ja hyviä rasvoja. Laske kalorilaskurilla sopiva kalorimäärä itsellesi. Juo vettä.

En minäkään ymmärrä. Ihan käypiä neuvoja. Itse laihduin hyvin kun laskin vaa'alla että kasviksia menee päivässä vähintään 400 g.

Mikähän TÄSSÄ sitten aiheutti alapeukut:D?

Vierailija
64/134 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun minä en voi vähentää liikuntaa. Ohjaan ja esiinnyn osatöikseni ja haluan kehittyä lajissani vielä paljon. En halua vähentää liikuntaa. En.

Olen ollut kasvissyöjä 30 v. Lasken kalorilaskurilla ruokani.

Vaihdevuodet alkoi pakotettuna syöpähoidoista 43-vuotiaana ja paino nousi hetkessä 35 kiloa. Lisäksi kilpparin vajaatoiminta. 

Olisko sitten aihetta muuttaa jotain siinä syömisessä?

Vierailija
65/134 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kämmen on se helpoin mittari annoskokojen suhteen. Puolikaskämmen hiilareita, kämmen proteiinia ja kaksi kämmenellistä kasviksia.

Kasvikset on hiilareita.  Sun annos koostuu vain hiilareista ja proteiineista, unohdit rasvan täysin.

Kasviksia ei lasketa hiilareiksi, sori. t.Eri

Vierailija
66/134 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä. Ihan käypiä neuvoja. Itse laihduin hyvin kun laskin vaa'alla että kasviksia menee päivässä vähintään 400 g.

Tässä ketjussa on joku häiriintynyt miinustelija, todennäköisesti joku alle 30-v pt, joka ei tajua menopaussi-ikäisistä naisista mitään.

Vierailija
67/134 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitakaa estrogeenitasot ensin takaisin fysiologiselle optimaaliselle tasolle, jotta uni ja mieliala on kunnossa (tarpeen mukaan myös progesteroni ja testosteroni). Tällöin ihan sama treeniohjelma kuin nuorempanakin (eli riittävän lihasmassan hankkiminen riittävän raskaalla vastusharjoittelulla yhdistettynä riittävään kevyeen aerobiseen liikuntaan ja pariin HIIT-treeniin viikossa) yhdessä kalorimäärältään kulutusta vastaavaan syömiseen pitää painon kurissa. 

Kaikki eivät halua käyttää hormoneita. Muutenkin tämä jatkuva hormonien tuputtaminen naisille ärsyttää. Ensin pitää popsia e-pillereitä ja sitten hormonikorvaushoitoa. Suurin osa naisista pärjää varsin hyvin ilman hormonihoitoa, kun miettii elämänsä uudelleen. Ei todellakaan tarvitse treenata samalla tavalla kuin nuorena, vaan voi keventää liikkumista, mutta huolehtia painoharjoittelulla, että lihakset eivät surkastu. On myös tärkeää huolehtia tasapainoharjoittelusta, jotta voi vähentää kaatumisen riskiä. Ruoka kannattaa muokata kala-kasvispainotteiseksi, ottaa soijaa mukaan ruokavalioon, syödä hyviä rasvoja, sopivasti vettä. Lepo on tärkeää, koska elimistö ei enää palaudu rasituksen jälkeen samalla tavalla kuin nuorena. Säännöllinen unirytmi ja muutenkin elämän rauhoittaminen. Kaiken perässä ei tarvitse enää juosta.

Olen työelämässä, joten kyllä onnistuu.

Sinulla ehkä, minulla ei.

Vierailija
68/134 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa miksei? Olen eri kuin lainattu, mutta elän aika paljon noin. Olen 48 v ja it-alalla töissä. Hyvin sopii tuollainen elämäntyyli. 

Olisiko työstressi ja unettomuus? Vuorokaudessa 2-5 tuntia unta arkisin ei juuri laihduta.

Vierailija
69/134 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on joku häiriintynyt miinustelija, todennäköisesti joku alle 30-v pt, joka ei tajua menopaussi-ikäisistä naisista mitään.

Ketju on ärsyttävä, ihan sivusta.

Vierailija
70/134 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kämmen on se helpoin mittari annoskokojen suhteen. Puolikaskämmen hiilareita, kämmen proteiinia ja kaksi kämmenellistä kasviksia.

Kasvikset on hiilareita.  Sun annos koostuu vain hiilareista ja proteiineista, unohdit rasvan täysin.

Millähän perusteella, hiilareitahan ne on?

Vierailija
71/134 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasketko ne sitten rasvoihin vai proteiineihin?  Kyllä ne minusta hiilareita ovat.

Vierailija
72/134 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun minä en voi vähentää liikuntaa. Ohjaan ja esiinnyn osatöikseni ja haluan kehittyä lajissani vielä paljon. En halua vähentää liikuntaa. En.

Vaihdevuodet alkoi pakotettuna syöpähoidoista 43-vuotiaana ja paino nousi hetkessä 35 kiloa. Lisäksi kilpparin vajaatoiminta. 

Olisiko vinkkiä? Ei mitään vhh-juttuja. En ala syömään lihaa ja jättämään papuja pois ja huonoja hiilareita olen jo vältellyt tuon 30 v. Proteiinia olen lisännyt jo. 4 kg on tippunut paino alkukesästä. 

Vierailija
73/134 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi kerralla olen vähän tarkempi. En osannut odottaa tällaista hiusten halkomista.

Puolikaskämmen e-si-mer-kik-si täysjyväpastaa, kämmen esim EI kaupan marinoimaa broileria ja kaksi kämmenellistä esim höyrytettyä parsakaalia, kunnon tumut oliviiöljyä. 

Vierailija
74/134 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketju on ärsyttävä, ihan sivusta.

Millä tavalla ärsyttävä?

Vierailija
75/134 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilareita ei tarvitse poistaa ruokavaliosta. Siitä on hyötyä elimistölle. Ei tarvita diettejä. Pitää liikkua tarpeeksi, oikeat annoskoot ja terveellinen ruoka.

Vierailija
76/134 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"laskin vaa'alla että kasviksia menee päivässä vähintään 400 g."

Ensinnäkin 400g kasviksia päivässä on ihan liian VÄHÄN.  Ja naurettavaa pelleilyä punnita KASVIKSIA. : D

Vierailija
77/134 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro, mitä ne "hyvät rasvat" on.

Pehmeät rasvat. Kovia rasvoja ei saa liikaa syödä.

Eipä tuo vastauksesi kerro yhtään mitään. Tieto puutuu?

No justiinsa. Esim. leivälle levitettävä rasva on ok. Esim. juustoissa ja leikkeleissä on kovia rasvoja. Googleta niin tiedät.

Todellakin tieto puuttuu :D:D

Ok, mulle on annettu väärä tietoa.

Vierailija
78/134 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko vinkkiä? Ei mitään vhh-juttuja. En ala syömään lihaa ja jättämään papuja pois ja huonoja hiilareita olen jo vältellyt tuon 30 v. Proteiinia olen lisännyt jo. 4 kg on tippunut paino alkukesästä. 

Kommentoin vain sen verran, että vhh ei edellytä lihan syömistä. En tyrkytä.

Vierailija
79/134 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin 400g kasviksia päivässä on ihan liian VÄHÄN.  Ja naurettavaa pelleilyä punnita KASVIKSIA. : D

Joo, se on 500g kasviksia ja 500g hedelmiä/marjoja.

Vierailija
80/134 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiilareita ei tarvitse poistaa ruokavaliosta. Siitä on hyötyä elimistölle. Ei tarvita diettejä. Pitää liikkua tarpeeksi, oikeat annoskoot ja terveellinen ruoka.

Sellaista ruokavaliota ei ole jossa poistetaan hiilarit ruokavaliosta.