Vaihdevuosi-ikäisten laihdutusketju, vinkkejä ja vertaistukea
Aloitettaisiinko vaihdevuosi-ikäisten laihduttajien ketju, kaikki parhaat vinkit jakoon?
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosi-ikäisen pitää pysyvästi syödä vähemmän. Siis ihan oikeesti. Olen vaihdevuosissa alkanut syömään 20 % vähemmän, ja vasta se auttoi piyämään painon kurissa.
Laihdutukseen en ota kantaa.
Olen huomannut saman. Nykyään tarvitsee tosi vähän ruokaa. Siksi yritänkin syödä munia usein ja vihanneksia, että saan oikeat ravintoaineet. Se 54 kiloinen
Itse olen yrittänyt lisätä treenillä lihasmassaa, jotta kulutus ei vähenisi. Pätkäpaasto ja aamiaisen skippaaminen on auttanut siihen ettei paino nouse, vaan pysyy normaalipainon rajoissa. Muuten en ole muuttanut ruokavaliota, vain syönnin ajoitusta.
Sokeri, vehnä ja alkoholi pois.
N48 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosi-ikäisen pitää pysyvästi syödä vähemmän. Siis ihan oikeesti. Olen vaihdevuosissa alkanut syömään 20 % vähemmän, ja vasta se auttoi piyämään painon kurissa.
Laihdutukseen en ota kantaa.
Olen huomannut saman. Nykyään tarvitsee tosi vähän ruokaa. Siksi yritänkin syödä munia usein ja vihanneksia, että saan oikeat ravintoaineet. Se 54 kiloinen
Itse olen yrittänyt lisätä treenillä lihasmassaa, jotta kulutus ei vähenisi. Pätkäpaasto ja aamiaisen skippaaminen on auttanut siihen ettei paino nouse, vaan pysyy normaalipainon rajoissa. Muuten en ole muuttanut ruokavaliota, vain syönnin ajoitusta.
Lihasmassan kasvatus auttaa todella paljon laihdutuksessa!
Ongelmana monella on, että moni laihduttaa sillä aerobisella liikunnalla, eli paljon kävelyä, jumppaa ja lenkkeilyä sekä tottakai kalorivaje. Se syö samalla pikkuhiljaa myös lihasmassaa = kulutat yhä vähemmän energiaa. Tee tämä muutamaan kertaan (jojolaihduttajat) niin ne lihakset on sitten pienentyneet niin pieniksi suurimmalta osalta, ettei henkilön kulutus ole enää lähellä normaalin ihmisen kulutusta.
Pitäisi jokaisen laihduttajan lisätä lihastreenejä ja kunnollisia sellaisia. Kenestäkään isoa lihaskimppua ei tule hetkessä, joten ei kannata sitä pelätä. Mitä isommat lihakset = sitä enemmän kulutat = sitä helpompi ylläpitää uutta painoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää ensinnäkin että onko "vaihdevuosi-ikäinen"?
Onko sulla menkat vai ei? Jos on, et ole vaihevuosissa.
Ei ole ihan näin yksinkertaista. Jos on esim kierukka, kuukautiset ovat jääneet pois. Mistä tiedän silloin onko minulla vaihdevuodet.
Tai, miten kierukka vaikuttaa vaihdevuosien alkamiseen.
Minulla oli Mirena 18 vuotta ilman menkkoja. Näin jälkiviisaana minun olisi pitänyt tietää vaihdevuosien lähestyvän siitä, että se pienen pieni tippa kuukausittain jäi pois, ja aloin valvomaan aamuyöstä.
Lopullinen varmistus tuli genellä, kun katsoi ultrasta. Vielä 51 v munasarjat toimivat. Kaksi vuotta myöhemmin ei.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää ensinnäkin että onko "vaihdevuosi-ikäinen"?
Verikokeista näkee. Multa mitattiin Fsh-taso, joka osoitti vaihdevuodet.
Vierailija kirjoitti:
Sokeri, vehnä ja alkoholi pois.
Eli melkein ne elämän parhaat asiat? En pysty. En suostu olemaan ilottomassa nälässä loppuelämääni.
Hormonikorvaushoito on paras laihdutuskeino.
Vierailija kirjoitti:
Ozempic, suosittelen
Jos jätettäisin tämä diabetestä sairastaville, ei elämäntapalihaville.
Olen nykyään normaalipainoinen, en aloittanut laihduttamaan vaan halusin muuttaa elämäntapani terveellisemmäksi.
Käyn kaksi kertaa viikossa nostamassa rautaa, en siis kuntosalilla missä on laitteita vaan nostan levy- ja käsipainoja ja kahvakuulia. Treenaan yhdessä pari- kolmekymppusten kanssa. Ihan noviisina aloitin, mutta kiitos hyvien ohjaajien kehitys on ollut nousujohteista. Lisäksi käyn kahdesti viikossa kehonpainotreeneissä. Treenaan viikossa neljä tuntia. Lisäksi kävelen mahdollisimman paljon, käytän portaita hissin sijaan. Liikunta ei ole elämäni sisältö eikä tarkoitus vaan osa itsestä huolehtimista.
Syön aamiaisen (kaurapuuroa, marjoja, kananmunan ja kahvia) työpaikkalounaan ja iltaisin kasviksia kanan/kalan kanssa. Päivkahvilla saatan syödä pullan tai muun herkun. Kun meille tulee vieraita tai kyläilen, nautin ilolla kahvipöydän antimista.
En käytä alkoholia, syön satunnaisesti pitsaa tai hamppariaterian. Yritän ajatella joustavasti elintapojen suhteen, liika tiukkuus on pahasta.
Menen yöunille klo 21, saan nukuttua hyvin iltayön, saatan valvoskella aamuyöstä mutta en enää panikoi asiaa.
Mitäs jos vain ette söisi niin paljon?
Mä pysyn helposti 55kg painossa kun en syö liikaa. Suklaata ja sipsejäkin voin syödä kun en syö niitä koko ajan. Enkä edes ole himoliikkuja.
Ota ero puolisostasi. Minulle toimi. Kohta alkoi paino laskea.
Jaa, tällainen ketju! Minä olen 49 v. nainen ja laihduttamassa pois sairaalloista ylipainoa. Aloitin vasta viikko sitten. Ketogeenisella menen, koska mulla muuten on ongelmana nälkä, ja ketoosi vie nälän. Äärettömän helppoa ollut tähän asti, ja 5 kg lähtenyt viikossa, toki siitä varmasti 3-4 kg on nestettä. Saa nähdä miten jatkossa käy.
Tarkoitus ei ole olla ketogeenisella loppuikää, vaan vain siihen asti, että saan painon sairaalloisen ylipainon rajan alle. Siihen on noin 20 kg matkaa. Sen jälkeen alan vähitellen lisätä hiilariruokia taas.
Vierailija kirjoitti:
Hormonikorvaushoito on paras laihdutuskeino.
Tutkimusten mukaan se ei vaan laihduta lainkaan. Toki jollain yksittäisellä yksilöllä voi laihduttaa, jos on ollut hankalat vv-oireet, joihin on syönyt tai juonut lohduksi, tai ei ole vaan unettomuuden yms. takia jaksanut välittää syömisestä ja liikunnasta. Mutta useimmiten hormonikorvaushoito ei automaattisesti mitenkään laihduta, eikä tehosta laihtumista dieetillä verrattuna siihen että niitä ei syö. Osa kokee sen jopa lihottavaksi.
Ei ole ihan näin yksinkertaista. Jos on esim kierukka, kuukautiset ovat jääneet pois. Mistä tiedän silloin onko minulla vaihdevuodet.
Tai, miten kierukka vaikuttaa vaihdevuosien alkamiseen.