Vaihdevuosi-ikäisten laihdutusketju, vinkkejä ja vertaistukea
Aloitettaisiinko vaihdevuosi-ikäisten laihduttajien ketju, kaikki parhaat vinkit jakoon?
Kommentit (134)
Mistä tietää ensinnäkin että onko "vaihdevuosi-ikäinen"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaako se estrogeeni hoito nyt sitä syöpää vai ei?
Jos sinulla on taipumusta hormonipositiiviseen rintasyöpään(kukaan ei voi tietää) niin silloin estrogeeni on syöpäsolujesi ravintoainetta. Mutta kaikki syövät eivät ole hormonipositiivisia ja kaikki ei saa syöpää.
Itse kuitenkin horm.pos. rintasyövän läpikäyneenä en suosittelisi kenellekään estrogeenia, ihan vaan varmuuden vuoksi.
Mutta sillä ei liene eroa tuleeko se estrogeeni kehosta vai purkista, syövän kannalta?
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla menkat vai ei? Jos on, et ole vaihevuosissa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00179
"Menopaussi on suomalaisella naisella keskimäärin 51 vuoden iässä ja suurimmalla osalla naisista 45:n ja 55:n ikävuoden välillä, mutta vaihtelu on jopa 40:stä 60:een ikävuoteen."
Eli kaikki yli 40-vuotiaat voivat olla vaihdevuosi-ikäisiä. Jos alkaa tulla kaikenlaisia epämääräisiä oireita, menkat 'sekoilee' ja muutenkin esim. paino alkaa humpsahtamaan yhtäkkiä ylöspäin, niin melko varmuudella voi sanoa, että on ainakin esi-vaihdevuodet menossa. Minä olen nyt 48-vuotias ja jo pari vuotta ovat menkat olleet todella kummalliset. Tänä vuonna on alkanut kuumat aallot (välillä pois ja taas kausi kun saattaa pari viikkoa mennä yöt kuumissa aalloissa ja taas toisaalta paleltaa sen jälkeen), univaikeudet lisääntymään, ja mm. migreeni lisääntynyt, koska hormonit ovat niin sekaisin. Olen menossa lääkäriin tämän takia, koska merkittävästi haittaa elämääni. Ei ole kivaa olla koko ajan ns. puoli valoilla liikenteessä.
----
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01118
"Premenopausaalisen siirtymävaiheen katsotaan alkavan kuukautiskierron muuttuessa epäsäännölliseksi. Tämä tapahtuu keskimäärin 5–10 vuotta ennen menopaussia, eli oireet voivat alkaa jo 40 ikävuoden jälkeen. Menopaussi tulee keskimäärin 51 vuoden iässä. Hedelmällisyyden aleneminen alkaa jo huomattavasti aiemmin, noin 35 ikävuoden jälkeen."
Lakatkaa jo vihdoin laskemasta niitä kaloreita
Lakatkaa vetämästä sokeria ja vehnää napaan
Tää koko keskustelu on niin täynnä täysin tutkitun tiedon vastaista mutuilua, että ei mikään ihmekään jos suurin osa keski-ikäisistä naisista on läskejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla menkat vai ei? Jos on, et ole vaihevuosissa.
Ei mitään tietoa, on hormonikierukka eikä menkkoja pariinkymmeneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Tää koko keskustelu on niin täynnä täysin tutkitun tiedon vastaista mutuilua, että ei mikään ihmekään jos suurin osa keski-ikäisistä naisista on läskejä.
Hyvä, että on sitten sinunlaisia, jotka lukevat tutkimuksia ja jopa ymmärtävät niitä. Ja ovat hoikkia juurikin sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on taipumusta hormonipositiiviseen rintasyöpään(kukaan ei voi tietää) niin silloin estrogeeni on syöpäsolujesi ravintoainetta. Mutta kaikki syövät eivät ole hormonipositiivisia ja kaikki ei saa syöpää.
Itse kuitenkin horm.pos. rintasyövän läpikäyneenä en suosittelisi kenellekään estrogeenia, ihan vaan varmuuden vuoksi.
Mutta sillä ei liene eroa tuleeko se estrogeeni kehosta vai purkista, syövän kannalta?
Ei ole eroa. Hormonilääkkeet toimii kehon hormonien tavoin, esim. tyroksiini.
Minulle gyne antoi johonkin vaivaan keltarauhashormonilääkettä ja seuraavana päivänä kävin rintojen ultrassa ja mammossa ja jo silloin näkyi siellä jotain ja hoitaja kielsi että älä aloita sitä lääkettä. Pian sainkin sitten rs-diagnoosin. Eli myös keltarauhashormoni on samalla lailla pahaksi. Enempää en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Taas tuli alle 30-v pt-mies kertomaan naisille, miten pitää syödä ja liikkua :D
Mulla kuukautiset (ne tulee vielä vaikka olen jo 50v eli vaihdevuosi-iässä) nostaa nykyään painoa sen 2kg ja ehdin juuri ja juuri tiputtamaan sen kun tulee seuraavat kuukautiset. Erittäin ärsyttävää. Mahakin on niin turvoksissa juuri tuohon aikaan. Olen jättänyt herkut pois, en syö hiilareita kuin kasvisten muodossa. Liikun paljon jo työnkin puolesta. En tiedä enää, mitä voisin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä liiku liian rajusti, vaan kevennä liikkumista. Katso Youtubesta Pahla B:n jumppavideoita vaihdevuosi-ikäisille ja jumppaa mukana. Syö paljon kasvisruokaa ja hyviä rasvoja. Laske kalorilaskurilla sopiva kalorimäärä itsellesi. Juo vettä.
Siis mitä miinustamista tässä oli?
Ei toimi.
Mikä ei toimi? Ihan varmasti laihtuu sopivalla kalorimäärällä ja kevyellä liikunnalla.
Tää! Jostain syystä erityisesti siiderimuijat ei millään usko tätä - noh, paisukoot rauhassa, ei haittaa mua 😜
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä liiku liian rajusti, vaan kevennä liikkumista. Katso Youtubesta Pahla B:n jumppavideoita vaihdevuosi-ikäisille ja jumppaa mukana. Syö paljon kasvisruokaa ja hyviä rasvoja. Laske kalorilaskurilla sopiva kalorimäärä itsellesi. Juo vettä.
Siis mitä miinustamista tässä oli?
Ei toimi.
Mikä ei toimi? Ihan varmasti laihtuu sopivalla kalorimäärällä ja kevyellä liikunnalla.
Tää! Jostain syystä erityisesti siiderimuijat ei millään usko tätä - noh, paisukoot rauhassa, ei haittaa mua 😜
Yritätkö vitsiä vääntää?
Vierailija kirjoitti:
Mulla kuukautiset (ne tulee vielä vaikka olen jo 50v eli vaihdevuosi-iässä) nostaa nykyään painoa sen 2kg ja ehdin juuri ja juuri tiputtamaan sen kun tulee seuraavat kuukautiset. Erittäin ärsyttävää. Mahakin on niin turvoksissa juuri tuohon aikaan. Olen jättänyt herkut pois, en syö hiilareita kuin kasvisten muodossa. Liikun paljon jo työnkin puolesta. En tiedä enää, mitä voisin tehdä.
Syö rasvaa.
Vaihdevuosi-ikäisen pitää pysyvästi syödä vähemmän. Siis ihan oikeesti. Olen vaihdevuosissa alkanut syömään 20 % vähemmän, ja vasta se auttoi piyämään painon kurissa.
Laihdutukseen en ota kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mistään, mutta vanhemmiten riski syöville kasvaa, joten on ihan hyvä että silloin ei enää juuri ole tiettyjen syöpien riskiä lisäävää estrogeenia elimistössä. Nuorempana riski on estrogeenista huolimatta pienempi koska nuori keho pystyy aktiivisemmin torjumaan syöpäsoluja.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä menopaussiin johtavat hormonimuutokset alkavat jo 40 ikävuoden paikkeilla. Viimeistään 45 v kaikki ovat jo perimenopaussissa eli esivaihdevuosissa.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosi-ikäisen pitää pysyvästi syödä vähemmän. Siis ihan oikeesti. Olen vaihdevuosissa alkanut syömään 20 % vähemmän, ja vasta se auttoi piyämään painon kurissa.
Laihdutukseen en ota kantaa.
Olen huomannut saman. Nykyään tarvitsee tosi vähän ruokaa. Siksi yritänkin syödä munia usein ja vihanneksia, että saan oikeat ravintoaineet. Se 54 kiloinen
Ajattelinkin, että jatkaa ihan sitä normaalia reipasta liikuntaa kuten ennen eikä vedä sitä ruokavaliota liian tiukalle. On ihan normaalia, että todella liikunnallinenkin henkilö kausittain sortuu aivan liialliseen epäterveellisen ruuan ja herkkujen mässäilyyn.