Vain joka kuudennella suomalaisella on laktoosin eli maitosokerin imeytymishäiriö. Esiintyvyys on varmistettu väestötason geenitutkimuksilla, joita on tehty Itä- ja Länsi-Suomessa
Tämä on alan KAIKKIEN asiantuntijoiden allekirjoittama tutkimustulos.
"Ylivoimainen enemmistö suomalaisista voi käyttää maitotuotteita ilman mitään hämminkiä koko elämänsä ajan", sanoo asiaa pitkään tutkinut professori Erkki Savilahti Helsingin yliopistosta.
"Silti missään muualla maailmassa ei puhuta yhtä paljon laktoosi-intoleranssista", hän kummastelee.
Yliherkkien määrä ei ole myöskään kasvussa.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Normaalia on se, että elimistö ei kestä maitosokeria ja se on epänormaalia, että sietää maitoa.
Lehmän maito on vasikalle hyväksi, mutta ei ole oikeasti ihmisruokaa.
Nyt ihmetellään, että miksi muualla maitoa siedetään, niin muualla ei sitä maitoa ole joka ikisessä tuotteessa kuten Suomessa.
Esim Japanissa ei maitoa siedä kovinkaan moni ihminen. Toisekseen maidon homogenointi saattaa monella vaikuttaa maidon sietoon.
Laktoosi-intoleranssi ei aina ole geneettinen ominaisuus. Sen voi myös saada esim. Jonkun infektion seurauksena.
Esim. Omaa intoleranssiani tutkittiin jossain vaiheessa ja se ei ilmennyt geenitestissä vaan ainoastaan rasituskokeessa.
Tämä oli ihan asiantuntijalääkärin kertomaa.
Höpsistä nyt taas :D Ihmisillä on kaikenlaisia variaatioita elimistössään, kuten nyt vaikka vaalea ihonväri, joka ottaa paremmin vähäisen d-vitamiinin auringosta kuin tumma. Lehmän maito, kuten myös monissa paimentolaisheimoissa käytetyt poron, jakin, ja lampaan maito ovat aivan hyviä ravinnonlehteitä. Se mikä on epänormaalia on syödä jotain makeutusaineita ja yliprosessoituja ruokia jotka eivät ole elintarvikkeita ensinkään.
Miten niin "vain"? Eiks se oo aika iso määrä? Itselläni ko. vaiva on ihan diagnosoitu.
Minun lapsuudessa ei geenitestejä ollut, piti juoda hirveä määrä sitä makeaa nestettä otettiin verikokeita.. Meni useampi tunti labrassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa laktoosin sietokyky on geenivirhe.
Itseasiassa se virhe on niillä, jotka sietävät laktoosia.
Laktoosin hajottamiseen vaikuttaa 3 geeniä. Jos näistä vain yksi on toimimaton, niin oireet ovat lieviä, mutta jos kaikki ovat toimimatta, niin sitten on kakka housussa🤓
En kyllä ymmärrä, miten aloituksen professori ei ole selvittänyt koko totuutta.
Ihmiset kyllä ymmärtää, jos asiallisesti kertoo ja perustelee kertomansa.
T. Tutkija, geenien kanssa työuransa tehnytKyllä huomaa että ura on kaukana takana.
Kerropa oma pätevytesi kommentointiisi.
No niin, riita poikki... (Toinen ymmärsi vähän väärin ekan kommentin, ja sitten kun ei huomannut tätä pikku nyrjähdystä, kaksi samanmielistä muka riitelee.. tyypillistä netissä...)
Sen sijasta voisitte kertoa minulle, että miksi se on geenivirhe. Miksi se on nimenomaan virhe, että sietää laktoosia? Eikö se ole vain mutaatio, joka vielä sattuu jossain määrin olemaan hyödyllinen, koska se laajentaa käytettävissä olevaa ravintoa?
Ja itse tähän jankkaukseen sanon, että kumma kyllä maidon laktoosi pistää pierettämään ja saa mahan kuralle, kipeäksi, etsimään kiireesti vessaa.
Ai niin, mutta mullahan se onkin tosiaan diagnosoitu juttu.
Ei se nyt suoranaisesti ole virhe, mutta näin vain sanotaan. Meillä kaikilla on omanlaiset geenit ja toisilta puuttuu joitakin, mitä toisilla on, mutta laktoosi-intoleranssi on olemassa ja sehän tässä ketjussa oli kyseessä.
T. Se tutkija antiikin aikaisine geenitutmimuksineen😅
Miksi pitäisi puhua laktoosi-intoleranssista kun se on normaali? Laktoosi-toleranssi on hyödyllinen mutaatio ja osoittaa kehittyneempää rotua.
Ulkomaalaisten tutkimusten mukaan suomalaiset eivät kestä maitotuotteita ihan samalla tavalla kuin muualla maailmassa. Suomalaisilla on paljon terveysongelmia muutenkin. Maitotuotteita nauttivat ryhmät joilla ei ole niiden kanssa ongelmia eivät pastöroi maitotuotteita vaan käyttävät fermentointia joka poistaa laktoosin . Pastörointi tekee maidosta ihan turhaa eli siitä ei saa mitään hyötyjä mutta laktoosi jyllää elimistössä. Laktoosi on sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa laktoosin sietokyky on geenivirhe.
Tuossa mielssä koko evoluutio on geenivirhe.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaisten tutkimusten mukaan suomalaiset eivät kestä maitotuotteita ihan samalla tavalla kuin muualla maailmassa. Suomalaisilla on paljon terveysongelmia muutenkin. Maitotuotteita nauttivat ryhmät joilla ei ole niiden kanssa ongelmia eivät pastöroi maitotuotteita vaan käyttävät fermentointia joka poistaa laktoosin . Pastörointi tekee maidosta ihan turhaa eli siitä ei saa mitään hyötyjä mutta laktoosi jyllää elimistössä. Laktoosi on sokeria.
Näytäpä tällainen "tutkimus". Päinvastoin Suomessa poikkeuksellisen moni sietää laktoosia. Suurin osa ihmiskunnasta on laktoosi-intolerantikkoja eikä aikuisille tulisi mieleenkään juoda maitoa. Suomessa maitotuotteita myös kulutetaan todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin vain? Sehän on tosi paljon. Useammalla kuin joka kuudennella on laktoosi-intoleranssi. Eikä siitä enää mitään puhuta. On onneksi jo vakiintunut käytäntö useimmissa ravintoloissa tehdä suurin osa ruuasta laktoosittomana, koska on helpointa niin.
Olisi kiva kun viitsittäisiin linkittää tutkimukseen tai edes siitä kertovaan uutiseen.Sehän on tosi vähän, paljon vähemmän kuin maailman ihmisillä yleensä. Esimerkiksi aasialaisista yli 90 prosenttia on laktoosi-intolerantteja.
Muualla Euroopassa yleisyys on vain luokkaa 5%, siihen verrattuna se on paljon. Miksi siitä ei saisi puhua?
Tämä ei ole totta. Suomessa on vähemmän laktoosi-intolerantikkoja kuin suurimmassa osassa Eurooppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5/5
Olen todennut tämän kaikilla synttäreillä ja kutsuilla jotka olen järjestänyt.
Sanon aina että on laktoositonta vaikkei ole.
Ja sinä tiedät kuinka moni niistä sun vieraista vatsa kipeänä ja turvoksissa pidättää pierua? Vai onko sun oletus, että kaikki alkaa siinä juhlissa estottomasti tuhnutella tai kaikille kuuluttaen juoksevat vessaan ripuloimaan? Etkä tiedä sitäkään, kuinka moni kärsii sun juhlien jälkeen kotonaan, kukaan tuskin soittelee perään, et loppupäivä meni pierressä ja vatsa kuralla.
No mutta tuo tutkimus. Meidän viisi henkisessä perheessä kaksi ei siedä laktoosia ollenkaan, vatsa pyörähtää heti sekaisin. Kolme saa ilmavaivoja. Ja kun mietin läheisimpiä sukulaisia, työkavereita ym. niin siellä on joukossa ihan vain muutama, jotka sietävät laktoosia normaalisti. Että mikä se sit on mikä pierettää?
Tämä. Itse en syö tuollaisen ihmisen juhlissa enää ikinä mitään, koska epäilen ruuan olleen pilalla, koska emäntähän sanoi ettei ainakaan laktoosista voi johtua, kun kaikki on laktoositonta.
Vierailija kirjoitti:
Silti kaikki joutuvat syömään kuvottavan imeliä HYLA-tuotteita näiden muutaman piereskelijän takia.
Syö sinä mitä haluat. Minä en laktoosia siedä lainkaan, joten jätän hylat suosiolla syömättä.
Noudatan kokonaan laktoositonta ruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa näistä allergioista ja yliherkkyyksistä on vaan huomionhakua. Suurin osa naisia.
Itse olin kaverini kanssa kerran ravintolassa ja hän pyysi laktoosittoman annoksen. Annoksessa joka hänelle tuotiin oli herkkusieniä ja ystäväni järjesti ravintolassa kohtauksen, sienissäkin on laktoosia. Sanoin, että voisitko ottaa sellaisen laktoosia pilkkovan tabletin (tiesin hänellä olevan niitä). Ei voinut, koska niistä tulee ihan järkyttävä ummetus!
Sienissä ei ole laktoosia, vaan sienisokeria. Laktoosin pilkkojat eivät tehoa sienisokeriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut endokrinologi määräsi laktoosittomalle ruokavaliolle vatsaongelmien vuoksi. Siis ei tippaakaan laktoosia. Hän oli sitä mieltä että nyt nelikymppisenä yllättäen alkaneet vatsaongelmat johtuvat todennäköisimmin laktoosista.... Huoh. Noh, kärvistelin 3 kk ilman laktoosia, mutta mikään ei muuttunut. Edelleen sama lekuri oli sitä mieltä että se nyt vain ottaa minulla kauemmin parantua oireista laktoosin jälkeen. Kun olin ollut 4kk ilman laktoosia (tämä ainoa apu lääkäristä minkä sain vatsaongelmiini) niin jätin vehnän pois, ja siirryin puhtaaseen kauraan(jota olin muutenkin käyttänyt koko ajan vatsaystävällisyytensä vuoksi). Vatsa rauhoittui jonkin verran. Kun jätin kauran pois tyystin myös, niin vatsa parani kokonaan. Lääkäri ylenkatsoi vehnän ja kauran poisjättämisen ja sanoi minun hyvin voivan syödä niitä, kunhan en koskaan enää käytä mitään missä on laktoosia.
Otin laktoosin takaisin ruokavalioon, eikä mitään ongelmia ole ilmaantunut. Sen sijaan vehnä ja kaura ovat edelleen pannassa.
Olen laktoosi-intolerantti, mutta myös tuon kauran kanssa on jokin juttu. Pystyn syömään sitä muutamina päivinä peräkkäin mutta jossain kolmannen tai neljännen päivän kohdalla alkavat vatsakivut. Esim. ihan kauraleipää jos ostaa, niin jo muutamalla päivittäisellä siivulla tulee tällainen ilmiö. Muita viljoja voin käyttää normaalisti eikä siitä laktoosistakaan tule kuin savuhaitta, kun tosiaan kaura vetää kunnolliseksi vatsakivuksi kolmenkin peräkkäisen päivän käytöllä. Kalkkitabletit ovat myös mahdottomia ottaa useampana peräkkäisenä päivänä. Ja yleisesti ottaen syön kyllä ihan mitä vaan.
Juuri noin. Minäkin voin syödä kyllä vehnää ja kauraa, mutta vain vähän, ja vain silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää maitoallergikkojen määrä. Veikkaisin ainakin 20%.
Luulosairautta se on suurimmalla osalla.
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti että "elimistö tuottaa laktoosia". Laktoosi on maidon sokeria, jota pilkkoo laktaasi-entsyymi, ja joiltakin puuttuu kyseinen entsyymi. Ja täällä puhutaan laktoosista maidon yhteydessä, lukekaapa tuoteselosteita huviksenne, esim. suuri osa lääkkeistä sisältää laktoosia.
Minulla on laktoosi-intoleranssi ja osa rinnakkaisvalmisteista ei vaikuta ilmeisesti juuri lääkkeen sisältämän laktoosin vuoksi. Mutta tabletin sisältämä laktoosimäärä ei yleensä ole niin suuri, että ihmiset oireilisivat siitä.
Minulla on osittainen laktoosi-intoleranssi, todettu rasituskokeessa. Oireet vaihtelee sen mukaan, kuinka paljon ja usein syön laktoosia. Näkyisiköhän tuo edes geenitestissä?
Lapselleni tuli kovia vatsavaivoja 6-vuotiaana. Hänelle tehtiin mm. se geenitesti, jossa tutkittiin onko laktoosi-intoleranssia. Testin jälkeen tulosta odotellessa annoin lapselle kokeeksi vain laktoosittomia tuotteita ja oireet hävisivät täysin. Tulos tuli ja se oli, että kestää laktoosia. Oli sitten lääkäriaika ja ihmettelin kovasti asiaa ja tämä sanoi, että lapsella on luultavasti ärtyvän suolen oireyhtymä (lapsi oli joutunut syömään paljon antibiootteja, joten siinä oli luultavasti selitys). Siinä laktoosia ei välttämättä siedä näyttivät geenitestit mitä vain. Vika ei ole synnynnäinen, siis geeneissä, vaan elämän aikana kehittynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää maitoallergikkojen määrä. Veikkaisin ainakin 20%.
Luulosairautta se on suurimmalla osalla.
Minulla on sekä keliakia että laktoosi-intoleranssi. Jos ne olisivat luulosairautta, luopuisin heti. Tiiraa kaupassa, joka helk karin karkkikin ja maksa itsesi vielä kipeäksi. Tiedän, että kohta palstan keliakia-hörhö kertoo, miten ruoka ei ole sen kalliimpaa kuin muutenkaan, kommentoi, mutta minulle se on. Ja vaikka en kaipaa leivoksia tai pullaa edes joka kuukausi, niin joskus kuitenkin.
Kuuluu samaan sarjaan muiden mt-häiriöiden kanssa jotka oireilevat syömisen vahtimisena.