Vain joka kuudennella suomalaisella on laktoosin eli maitosokerin imeytymishäiriö. Esiintyvyys on varmistettu väestötason geenitutkimuksilla, joita on tehty Itä- ja Länsi-Suomessa
Tämä on alan KAIKKIEN asiantuntijoiden allekirjoittama tutkimustulos.
"Ylivoimainen enemmistö suomalaisista voi käyttää maitotuotteita ilman mitään hämminkiä koko elämänsä ajan", sanoo asiaa pitkään tutkinut professori Erkki Savilahti Helsingin yliopistosta.
"Silti missään muualla maailmassa ei puhuta yhtä paljon laktoosi-intoleranssista", hän kummastelee.
Yliherkkien määrä ei ole myöskään kasvussa.
Kommentit (100)
Lehmän maito ei ole ihmisen ruokaa lainkaan. Pienellä lapsella on kyky käsitellä äidin maitoa, mutta sekin kyky häviää lapsen vanhetessa. On poikkeuksellista jos elimistö pystyy käsittelemään lehmän maitoa. Tätä mutaatio on enemmän pohjoismaissa kuin muualla.
Miehelläni ja mulla on kummallakin tutkitusti todettu laktoosi-intoleranssi ja se periytyi lapsellekin. Huomasin maidon soveltumattomuuden 15-vuotiaana. Vatsa oli jatkuvasti kuralla, turposi ja pieretti.
"Noin 18 prosentilla suomalaisista on edelleen vanha geenimuoto, eli heillä siis laktaasientsyymi häviää kasvun aikana Laktoosi-intoleranssi ei oikeastaan ole sairaus, vaan alkuperäinen ominaisuus." Lähde: terveyskirjasto.fi
Turha tulla kertomaan, että kuvittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli järkkyjä vatsakipuja, piereskelin kun merimiehet, vatsaa väänsi ja kiersi.
Ramppasin lääkärissä. Lopetin maidon. tehtiin laktoosi DNA-testi ja ei intoleranssia. Vuosia myöhemmin löytyi Chronin tauti. käytän edelleen maitotuotteita, mutta ei mitään ongelmaa kun lääkitys nyt saanut taudin asettumaan.
Ei millään pahalla, mutta olisit säästynyt lääkitykseltä, jos vain olisit lopettanut maidon käytön kokonaan. Minä sain parannettua suolitulehdukseni sillä. Ei ole tullut takaisin. Reumaatikot eivät myöskään siedä maitoa, eli kaikilla joilla on jonkin sortin reuma, on jonkinasteinen maitoallergia. Tästä ei paljon puhuta, koska lääkäreitä ei kiinnosta ravinto, vaan lääkkeet.
Ihan kuule höpöhöpöä. Mut paransi ja teki työkykyiseksi remicade eli biologinen lääke. Jos tämä olisi maidon välttelyllä mennyt ohi, niin tuskin saisin näin julmetun kallista lääkettä.
Ja mulle suositeltiin välttämään ns vegaanituotteita lääkärin toimesta. No, nyt kun lääkitys toimii, niin nekin käy.
Ja punaista lihaa en ole oikeastaan koskaan syönyt kuin muutaman palan. Maistunut suussa pahalta, se syynä.
Onko maitoa pakko käyttää? En tykkää sen mausta, siksi en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa laktoosi-intoleranssi lienee yleisintä niistä Euroopan maista, joissa käytetään paljon maitotuotteita. Eiväthän esimerkiksi Etelä-Euroopan maissa aikuiset maitoa juo.
Laktoosi-intoleranssi on kaikkein harvinaisinta Luoteis-Euroopan vanhoilla maitotalousalueilla Alankomaissa, Pohjois-Saksassa, Tanskassa ja Etelä-Ruotsissa. Kyseisillä alueilla alkoi ensimmäisenä yleistyä laktoosin siedon aikuisilla mahdollistava geenimutaatio. Suomessa maitotaloutta alettiin harjoittaa myöhemmin. Itäaasialaisistahan on edelleen valtaosa aikuisena laktoosi-intolerantteja.
Miksi alanuolet? Googlatkaa vaikka "lactase hot spots". Näkyviin tulee karttoja, jotka vahvistavat edellä kertomani.
Vierailija kirjoitti:
Meillä perheessä äidillä ja siskolla laktoosinsieto-ongelmia ja iskä ja minä killitimme maitoa ongelmitta.
Ahaa, eli sä väität että koska ootte sukua keskenänne, niin te ette voi olla erilaisia?
Meille jokaiselle periytyy ihan omat geenit: siksi teillä jokaisella on oma sukupuoli, eri pituus, eri hiustenväri, eri silmien väri, jollakulla sairauksia tai ominaisuuksia mitä toisella ei ole.
Mulla ja mun sisaruksilla on kaikilla vahva likinäköisyys (vahvempi kuin äidillämme), vaikka isämme on kaukonäköinen. Isäni oli nuorena punapää, mutta ruskettui hyvin eikä palanut ilman aurinkorasvaa. Minä olen kalpea ja tummahiuksinen, äitini on vaalea.
Sisarukseni juovat tavallista maitoa vaihtelevasti, minä en ole juonut sen jälkeen kun olin 12v koska joudun istumaan vessassa, itkemään sikiöasennossa ja piereskelemään erittäin pahanhajusia pieruja. Kovasti yritin ja halusin taistella asiaa vastaan vielä n. 20v., en halunnut luopua lempijäätelöistäni mutta oli pakko kun ei se puukoniskumainen kipu ollut sen arvoista.
Sun logiikalla meillä kaikilla suomalaisilla olisi laktoosi-intoleranssi jos oletat että kaikille periytyisi samat asiat.
Itse olen ihan tyytyväinen että nykyään laktoosittomia tuotteita löytyy hyvin.
En ymmärrä miksi toisten ruokavalio voi aiheuttaa muissa niin paljon ärsyyntymistä niinkuin ei olisi mitään muuta järkevää mietittävää elämässä.
Laktoosi-intoleranssi on ihan helppo todeta - jatkaa maitotuotteiden syömistä laktoosittomana ja jos oireet sillä lähtee niin tuskimpa kannattaa huvikseen vedellä laktoosia. Se jatkuva ripuli kun voi vaikuttaa myös muiden vitamiinien imeytymiseen.
PS. Laktoosi-intoleranssi ei ole mikään allergia, vaan geeneettinen ominaisuus, jonka havaitsee yleensä lapsena/nuorena kun elimistö ei enää tuotakaan maitosokeria pilkkovaa entsyymiä joko lainkaan tai riittävästi.
On se kumma kun ne jotka suureen ääneen toitottavat etteivät kestä maitoa ollenkaan, lotraavat sitä jokaiseen kahvikuppiin puolet. Ja kupit on ämpärin kokoisia ja niitä litkitään pitkin päivää. Sitä maitoa kertyy päivässä melkoinen määrä. Tämä useassa työpaikassa havaittua, niin että suurin osa puhuu ihan puppua maidon sietokyvystään.
Kaverini lapsi oli maitoallerginen (siis maidon proteiinille) mutta joi paljon vuohen maitoa, kun perheessä hyvälypsyinen vuohi sattui olemaan. Kävivät muutkin ostamassa maitoa lapsilleen sieltä. Proteiini eri kuin lehmällä.
Ja maailmalla juodaan ties minkä elukan maitoa, tamma varmaan tunnetuin.
Silti kaikki joutuvat syömään kuvottavan imeliä HYLA-tuotteita näiden muutaman piereskelijän takia.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma kun ne jotka suureen ääneen toitottavat etteivät kestä maitoa ollenkaan, lotraavat sitä jokaiseen kahvikuppiin puolet. Ja kupit on ämpärin kokoisia ja niitä litkitään pitkin päivää. Sitä maitoa kertyy päivässä melkoinen määrä. Tämä useassa työpaikassa havaittua, niin että suurin osa puhuu ihan puppua maidon sietokyvystään.
Kaverini lapsi oli maitoallerginen (siis maidon proteiinille) mutta joi paljon vuohen maitoa, kun perheessä hyvälypsyinen vuohi sattui olemaan. Kävivät muutkin ostamassa maitoa lapsilleen sieltä. Proteiini eri kuin lehmällä.
Ja maailmalla juodaan ties minkä elukan maitoa, tamma varmaan tunnetuin.
Miten tää liittyy laktoosi-intoleranssiin? Kyllä minäkin juon laktoositonta maitoa ja maitotuotteita päivittäin isoja määriä, mutta tavallista maitoa en kestä edes puolta lasillista.
Maitoallergiset ovat eri porukka ja allergia on aivan eri asia kuin se ettei elimistössä ole löpöä, millä pilkkoa laktoosia.
Vierailija kirjoitti:
Silti kaikki joutuvat syömään kuvottavan imeliä HYLA-tuotteita näiden muutaman piereskelijän takia.
Mitenniin joutuvat? Etkö osaa avata suutasi ja kertoa ettet halua syödä ruokaa jossa on hylaa?
Nii ja hyla-tuotteet ovat nykyään aika harvinaisia eikä niistä yleensä imelää ole kuin se maito. Jos ei hylasta tykkää tai voi sitä juoda/syödä, niin kuule ihan laktoosittomat tuotteet maistuu aivan samalle kuin tavallisetkin.
Päivitä tietosi sieltä 90-luvulta....
Liittyy sillä tavalla intoleranssiin, että maito kuin maito kelpaa kahviin mutta ei "juotavaksi".
Vierailija kirjoitti:
5/5
Olen todennut tämän kaikilla synttäreillä ja kutsuilla jotka olen järjestänyt.
Sanon aina että on laktoositonta vaikkei ole.
Ja sinä tiedät kuinka moni niistä sun vieraista vatsa kipeänä ja turvoksissa pidättää pierua? Vai onko sun oletus, että kaikki alkaa siinä juhlissa estottomasti tuhnutella tai kaikille kuuluttaen juoksevat vessaan ripuloimaan? Etkä tiedä sitäkään, kuinka moni kärsii sun juhlien jälkeen kotonaan, kukaan tuskin soittelee perään, et loppupäivä meni pierressä ja vatsa kuralla.
No mutta tuo tutkimus. Meidän viisi henkisessä perheessä kaksi ei siedä laktoosia ollenkaan, vatsa pyörähtää heti sekaisin. Kolme saa ilmavaivoja. Ja kun mietin läheisimpiä sukulaisia, työkavereita ym. niin siellä on joukossa ihan vain muutama, jotka sietävät laktoosia normaalisti. Että mikä se sit on mikä pierettää?
Vierailija kirjoitti:
Liittyy sillä tavalla intoleranssiin, että maito kuin maito kelpaa kahviin mutta ei "juotavaksi".
Ahaa, eli tarkoitat että joku laittaa kahviinsa tilkan tavallista maitoa, mutta ei juo sitä laseittain?
Laktoosin sietokyky ei ole mikään kiveen hakattu, vaan se on hyvin yksilöllistä. Se riippuu ihan siitä tuottaako se elimistö sitä laktoosia ollenkaan. Muistaakseni iso osa laktoosi-intolerantikoista kestää n. lasillisen maitoa mutta ei yhtään enempää. Ne joilla on tosi paha laktoosi-intoleranssi, saavat oireita jo esim. puolesta lasillisesta. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään. Mulle ei käy edes hapantuotteet tai esim. Hyla-maito/jogurtti/ym. Pitää olla laktoositon.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää maitoallergikkojen määrä. Veikkaisin ainakin 20%.
Maitoallergia on ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa laktoosin sietokyky on geenivirhe.
Itseasiassa se virhe on niillä, jotka sietävät laktoosia.
Laktoosin hajottamiseen vaikuttaa 3 geeniä. Jos näistä vain yksi on toimimaton, niin oireet ovat lieviä, mutta jos kaikki ovat toimimatta, niin sitten on kakka housussa🤓
En kyllä ymmärrä, miten aloituksen professori ei ole selvittänyt koko totuutta.
Ihmiset kyllä ymmärtää, jos asiallisesti kertoo ja perustelee kertomansa.
T. Tutkija, geenien kanssa työuransa tehnytKyllä huomaa että ura on kaukana takana.
Kerropa oma pätevytesi kommentointiisi.
No niin, riita poikki... (Toinen ymmärsi vähän väärin ekan kommentin, ja sitten kun ei huomannut tätä pikku nyrjähdystä, kaksi samanmielistä muka riitelee.. tyypillistä netissä...)
Sen sijasta voisitte kertoa minulle, että miksi se on geenivirhe. Miksi se on nimenomaan virhe, että sietää laktoosia? Eikö se ole vain mutaatio, joka vielä sattuu jossain määrin olemaan hyödyllinen, koska se laajentaa käytettävissä olevaa ravintoa?
Ja itse tähän jankkaukseen sanon, että kumma kyllä maidon laktoosi pistää pierettämään ja saa mahan kuralle, kipeäksi, etsimään kiireesti vessaa.
Ai niin, mutta mullahan se onkin tosiaan diagnosoitu juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, eli tarkoitat että joku laittaa kahviinsa tilkan tavallista maitoa, mutta ei juo sitä laseittain?
Laktoosin sietokyky ei ole mikään kiveen hakattu, vaan se on hyvin yksilöllistä. Se riippuu ihan siitä tuottaako se elimistö sitä laktoosia ollenkaan. Muistaakseni iso osa laktoosi-intolerantikoista kestää n. lasillisen maitoa mutta ei yhtään enempää. Ne joilla on tosi paha laktoosi-intoleranssi, saavat oireita jo esim. puolesta lasillisesta. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään. Mulle ei käy edes hapantuotteet tai esim. Hyla-maito/jogurtti/ym. Pitää olla laktoositon.
Joo, ei mulle ainakaan tee tiukkaa laittaa tilkka tavallista maitoa kahviin. Koska voin käyttää vähälaktoosisia tuotteitakin ongelmitta. Eiköhän se pieni kuppi maitokahvia vastaa laktoosimäärältään isoa rahkapurkkia vähälaktoosisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää maitoallergikkojen määrä. Veikkaisin ainakin 20%.
Maitoallergia on ihan eri asia.
Nimenomaan. Tippa maitoa voi olla hengenvaarallista.
Allergiakohtaus tanssiravintolassa: kulaus maitoa tappoi naisen
25-vuotiaan naisen epäillään kuolleen poikkeuksellisen vahvan allergisen reaktion takia. Diskoiltaa suomalaisravintolassa viettänyt nainen menehtyi juotuaan kulauksen drinkistä, jossa oli maitoa. Nainen oli vakavasti allerginen maidolle.
9.10.2008 6:17
Tapaus on poliisilla kuolinsyyntutkinnassa. Tutkinta ei ole valmis, mutta IS:n viranomaislähteeltä saaman tiedon mukaan tutkinnan lähtökohtana on juuri maidosta johtunut sairauskohtaus.
Nainen oli viettämässä iltaansa hotellin yhteydessä toimivassa yökerhossa toissa viikonloppuna. Nainen oli juonut kulauksen kaverinsa drinkistä. Pian tämän jälkeen hänelle tuli hengitysvaikeuksia.
Ravintolan vahtimestari havaitsi tapahtuneen ja kysyi naiselta hänen vointiaan. Nainen kertoi sairauskohtauksestaan ja pyysi vahtimestaria viemään hänet ulos ravintolasta.
Nainen vietiin hotellin vastaanottoon, mutta hänen tilansa huononi nopeasti.
Vahtimestari löysi naisen käsilaukusta EpiPen- adrenaliiniruiskun ja pisti sen uhrin reiteen.
Nainen yritti hengittää vielä noin 12 minuuttia sairauskohtauksen alkamisen jälkeen. Paikalle tullut pelastushenkilöstö yritti elvyttää naista, mutta turhaan. Kun kohtalokkaasta drinkistä oli kulunut noin tunti, nainen menehtyi.
Tapaus on paitsi traaginen, myös hyvin poikkeuksellinen. Suomen allergia- ja astmaliiton tiedossa ei ole yhtään ruoka-aineallergiasta johtuvaa kuolemantapausta viimeisen kymmenen vuoden ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaa kamalat vatsanväänteet ja ripulin.
Kerropa oma pätevytesi kommentointiisi.