Vain joka kuudennella suomalaisella on laktoosin eli maitosokerin imeytymishäiriö. Esiintyvyys on varmistettu väestötason geenitutkimuksilla, joita on tehty Itä- ja Länsi-Suomessa
Tämä on alan KAIKKIEN asiantuntijoiden allekirjoittama tutkimustulos.
"Ylivoimainen enemmistö suomalaisista voi käyttää maitotuotteita ilman mitään hämminkiä koko elämänsä ajan", sanoo asiaa pitkään tutkinut professori Erkki Savilahti Helsingin yliopistosta.
"Silti missään muualla maailmassa ei puhuta yhtä paljon laktoosi-intoleranssista", hän kummastelee.
Yliherkkien määrä ei ole myöskään kasvussa.
Kommentit (100)
Ennen diagnoosia kärsin kovista vatsa- ja rintakivuista. Kun eräskin joulu meni pilalle ja perhe luuli, että minulla murrosikäisellä on infarkti tai muu vakava sydänkohtaukseen sopiva tilanne päällä niin asiaa lähdettiin tutkimaan.
Diagnoosi oli laktoosi-intoleranssi ja siinä missä muiden elimistö kestää hieman laktoosia, meikäläisen ei kestä lainkaan.
Laktoosin sietokykyhän on pohjoisen Euroopan alueen hieno mutaatio, kun on tarvinnut pystyä käyttämään maitoa ravintona. Minä olen jäänyt sinne mongolivaltiaiden aikakaudelle, kuten suurin osa maapallon väestöstä.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa laktoosin sietokyky on geenivirhe.
Itse asiassa ei ole virhe, vaan sopeutuma.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on vapaus valita mitä syö ja juo.
Ystävällisin terveisin
Jeffrey Dahmer
Minut endokrinologi määräsi laktoosittomalle ruokavaliolle vatsaongelmien vuoksi. Siis ei tippaakaan laktoosia. Hän oli sitä mieltä että nyt nelikymppisenä yllättäen alkaneet vatsaongelmat johtuvat todennäköisimmin laktoosista.... Huoh. Noh, kärvistelin 3 kk ilman laktoosia, mutta mikään ei muuttunut. Edelleen sama lekuri oli sitä mieltä että se nyt vain ottaa minulla kauemmin parantua oireista laktoosin jälkeen. Kun olin ollut 4kk ilman laktoosia (tämä ainoa apu lääkäristä minkä sain vatsaongelmiini) niin jätin vehnän pois, ja siirryin puhtaaseen kauraan(jota olin muutenkin käyttänyt koko ajan vatsaystävällisyytensä vuoksi). Vatsa rauhoittui jonkin verran. Kun jätin kauran pois tyystin myös, niin vatsa parani kokonaan. Lääkäri ylenkatsoi vehnän ja kauran poisjättämisen ja sanoi minun hyvin voivan syödä niitä, kunhan en koskaan enää käytä mitään missä on laktoosia.
Otin laktoosin takaisin ruokavalioon, eikä mitään ongelmia ole ilmaantunut. Sen sijaan vehnä ja kaura ovat edelleen pannassa.
Suurin osa näistä allergioista ja yliherkkyyksistä on vaan huomionhakua. Suurin osa naisia.
Itse olin kaverini kanssa kerran ravintolassa ja hän pyysi laktoosittoman annoksen. Annoksessa joka hänelle tuotiin oli herkkusieniä ja ystäväni järjesti ravintolassa kohtauksen, sienissäkin on laktoosia. Sanoin, että voisitko ottaa sellaisen laktoosia pilkkovan tabletin (tiesin hänellä olevan niitä). Ei voinut, koska niistä tulee ihan järkyttävä ummetus!
Miten niin vain? Sehän on tosi paljon. Useammalla kuin joka kuudennella on laktoosi-intoleranssi. Eikä siitä enää mitään puhuta. On onneksi jo vakiintunut käytäntö useimmissa ravintoloissa tehdä suurin osa ruuasta laktoosittomana, koska on helpointa niin.
Olisi kiva kun viitsittäisiin linkittää tutkimukseen tai edes siitä kertovaan uutiseen.
Joku kirjoitti että "elimistö tuottaa laktoosia". Laktoosi on maidon sokeria, jota pilkkoo laktaasi-entsyymi, ja joiltakin puuttuu kyseinen entsyymi. Ja täällä puhutaan laktoosista maidon yhteydessä, lukekaapa tuoteselosteita huviksenne, esim. suuri osa lääkkeistä sisältää laktoosia.
Vierailija kirjoitti:
Normaalia on se, että elimistö ei kestä maitosokeria ja se on epänormaalia, että sietää maitoa.
Lehmän maito on vasikalle hyväksi, mutta ei ole oikeasti ihmisruokaa.
Nyt ihmetellään, että miksi muualla maitoa siedetään, niin muualla ei sitä maitoa ole joka ikisessä tuotteessa kuten Suomessa.
Esim Japanissa ei maitoa siedä kovinkaan moni ihminen. Toisekseen maidon homogenointi saattaa monella vaikuttaa maidon sietoon.
Laktoosi-intoleranssi ei aina ole geneettinen ominaisuus. Sen voi myös saada esim. Jonkun infektion seurauksena.
Esim. Omaa intoleranssiani tutkittiin jossain vaiheessa ja se ei ilmennyt geenitestissä vaan ainoastaan rasituskokeessa.
Tämä oli ihan asiantuntijalääkärin kertomaa.
Sama juttu, geenien puolesta pitäisi kestää laktoosia mutta rasitustesti osoitti täysin muuta. Ovatkohan kaikki asiaan vaikuttavat geenitkään vielä tutkijoiden tiedossa, rohkenen epäillä.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin vain? Sehän on tosi paljon. Useammalla kuin joka kuudennella on laktoosi-intoleranssi. Eikä siitä enää mitään puhuta. On onneksi jo vakiintunut käytäntö useimmissa ravintoloissa tehdä suurin osa ruuasta laktoosittomana, koska on helpointa niin.
Olisi kiva kun viitsittäisiin linkittää tutkimukseen tai edes siitä kertovaan uutiseen.
Sehän on tosi vähän, paljon vähemmän kuin maailman ihmisillä yleensä. Esimerkiksi aasialaisista yli 90 prosenttia on laktoosi-intolerantteja.
Vierailija kirjoitti:
Minut endokrinologi määräsi laktoosittomalle ruokavaliolle vatsaongelmien vuoksi. Siis ei tippaakaan laktoosia. Hän oli sitä mieltä että nyt nelikymppisenä yllättäen alkaneet vatsaongelmat johtuvat todennäköisimmin laktoosista.... Huoh. Noh, kärvistelin 3 kk ilman laktoosia, mutta mikään ei muuttunut. Edelleen sama lekuri oli sitä mieltä että se nyt vain ottaa minulla kauemmin parantua oireista laktoosin jälkeen. Kun olin ollut 4kk ilman laktoosia (tämä ainoa apu lääkäristä minkä sain vatsaongelmiini) niin jätin vehnän pois, ja siirryin puhtaaseen kauraan(jota olin muutenkin käyttänyt koko ajan vatsaystävällisyytensä vuoksi). Vatsa rauhoittui jonkin verran. Kun jätin kauran pois tyystin myös, niin vatsa parani kokonaan. Lääkäri ylenkatsoi vehnän ja kauran poisjättämisen ja sanoi minun hyvin voivan syödä niitä, kunhan en koskaan enää käytä mitään missä on laktoosia.
Otin laktoosin takaisin ruokavalioon, eikä mitään ongelmia ole ilmaantunut. Sen sijaan vehnä ja kaura ovat edelleen pannassa.
Olen laktoosi-intolerantti, mutta myös tuon kauran kanssa on jokin juttu. Pystyn syömään sitä muutamina päivinä peräkkäin mutta jossain kolmannen tai neljännen päivän kohdalla alkavat vatsakivut. Esim. ihan kauraleipää jos ostaa, niin jo muutamalla päivittäisellä siivulla tulee tällainen ilmiö. Muita viljoja voin käyttää normaalisti eikä siitä laktoosistakaan tule kuin savuhaitta, kun tosiaan kaura vetää kunnolliseksi vatsakivuksi kolmenkin peräkkäisen päivän käytöllä. Kalkkitabletit ovat myös mahdottomia ottaa useampana peräkkäisenä päivänä. Ja yleisesti ottaen syön kyllä ihan mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
5/5
Olen todennut tämän kaikilla synttäreillä ja kutsuilla jotka olen järjestänyt.
Sanon aina että on laktoositonta vaikkei ole.
Mulkku
Vierailija kirjoitti:
5/5
Olen todennut tämän kaikilla synttäreillä ja kutsuilla jotka olen järjestänyt.
Sanon aina että on laktoositonta vaikkei ole.
Kaltaistesi takia lapsellemme annetaan pilkkojia ennen kaveri synttäreitä. Parin kerran jälkeen opittiin, kun seuraavat ilta ja yö olivat lapsella tuskaisia. Jotkut voivat aiheuttaa vaaran, kun omaan maailmankuvaan ei mahdu, että jotkut, esim pähkinäallergia voi viedä hengen. Olet todella ajattelematon kauniisti sanottuna.
Mulla pitäisi varmaan tarkemmin tutkia tätä. Tuntuu että usein menee maitokahvista vatsa sekaisin ja laktoositonkin turvottaa ja se maidon maku on loppupäivän suussa. Kaura-, soija- yms. maidot sopivat. Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja sen kanssa on yhtä sun toista yliherkkyyttä.
Ihan mielelläni joisin maitoa. Mikään ei voita kunnon maitokahvia aamulla tai maitolasia joskus leivän kanssa. En siis ruoalla juo yleensä maitoa, mutta joskus se on hyvää.
Suomessa tehtyihin tutkimuksiin ja testeihin en enää usko enkä luota. Niitä ei yleensä hyväksytä kansainvälisiin tiedejulkaisuihin eli tutkintamenetelmät kusevat.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä myös kokemusta siitä että vaikka on laktoosi-intoleranssi, testattuna sekä nuorena rasituskokeella että keski-ikäisenä dna-testillä, niin vatsavaivat johtuivat suureksi osaksi muusta. Viljat ja kahvi myös pois niin auttoi. Use what works
Maito on kuin ruisleipä ja hernekeitto. Pierettävät ja paskattavat ilman, että olet yliherkkä. Onko ap ja jotkut muut todella niin tyhmiä etteivät tajua tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kun viitsittäisiin linkittää tutkimukseen tai edes siitä kertovaan uutiseen.Sehän on tosi vähän, paljon vähemmän kuin maailman ihmisillä yleensä. Esimerkiksi aasialaisista yli 90 prosenttia on laktoosi-intolerantteja.
Muualla Euroopassa yleisyys on vain luokkaa 5%, siihen verrattuna se on paljon. Miksi siitä ei saisi puhua?
Voi olla, että Suomessa tehdään turhan iso numero laktoosi-intoleranssista, mutta niin tehdään myös maidosta. Missään muussa maassa ei pysty loukkaamaan ketään kieltäytymällä maidosta, eikä missään muussa maassa aikuiset juo maitoa ruokajuomana. Mikä ihme siinä on pyhää?
Mutaatio