Vain joka kuudennella suomalaisella on laktoosin eli maitosokerin imeytymishäiriö. Esiintyvyys on varmistettu väestötason geenitutkimuksilla, joita on tehty Itä- ja Länsi-Suomessa
Tämä on alan KAIKKIEN asiantuntijoiden allekirjoittama tutkimustulos.
"Ylivoimainen enemmistö suomalaisista voi käyttää maitotuotteita ilman mitään hämminkiä koko elämänsä ajan", sanoo asiaa pitkään tutkinut professori Erkki Savilahti Helsingin yliopistosta.
"Silti missään muualla maailmassa ei puhuta yhtä paljon laktoosi-intoleranssista", hän kummastelee.
Yliherkkien määrä ei ole myöskään kasvussa.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
On ihan turha puhua palstan akoille tieteellisistä tutkimuksista ja auktoriteeteista. Minäminäminä ja minun vatsa.
Kenen muunkaan vatsa? Minulla on useampi diagnosoitu sairaus mitä on vain prosentilla tai alle prosentilla väestöstä eikä ne mihinkään häviä vaikka joku palstapelle lukisi mistä tutkimuksen että ne on äärimmäisen harvalla yksilöllä koska minä olen se äärimmäisen harva yksilö!
Mulla oli järkkyjä vatsakipuja, piereskelin kun merimiehet, vatsaa väänsi ja kiersi.
Ramppasin lääkärissä. Lopetin maidon. tehtiin laktoosi DNA-testi ja ei intoleranssia. Vuosia myöhemmin löytyi Chronin tauti. käytän edelleen maitotuotteita, mutta ei mitään ongelmaa kun lääkitys nyt saanut taudin asettumaan.
Vierailija kirjoitti:
Uskooko suomalainen nainen tutkimuksia?
Ei usko kun hän on pÄätTänYt että MINULLA IN LAKTOOSI-intoleranssi.
Huoh.
Todella huono trolli tämä aloitus. Annan -1/5.
Ainiin, meistä jokainen saa päättää aivan itse mitä syö. Oli sitten kyse allergiasta tai yliherkkyydestä tai sitten vain mieltymyksestä. Jokainen voi jättää esim. kaalin pois jos se pierettää, tekee vatsan kipeäksi ja vesiripulin.
1/6 väestöstä on muuten aika paljon.
Normaalia on se, että elimistö ei kestä maitosokeria ja se on epänormaalia, että sietää maitoa.
Lehmän maito on vasikalle hyväksi, mutta ei ole oikeasti ihmisruokaa.
Nyt ihmetellään, että miksi muualla maitoa siedetään, niin muualla ei sitä maitoa ole joka ikisessä tuotteessa kuten Suomessa.
Esim Japanissa ei maitoa siedä kovinkaan moni ihminen. Toisekseen maidon homogenointi saattaa monella vaikuttaa maidon sietoon.
Laktoosi-intoleranssi ei aina ole geneettinen ominaisuus. Sen voi myös saada esim. Jonkun infektion seurauksena.
Esim. Omaa intoleranssiani tutkittiin jossain vaiheessa ja se ei ilmennyt geenitestissä vaan ainoastaan rasituskokeessa.
Tämä oli ihan asiantuntijalääkärin kertomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh.
Onko muita ideoita voimakkaan ripulin, vatsanväänteiden, kitkerän hajuisten ulosteiden, peräaukon haavautumisen ja jatkuvan piereskelyn estämiseen? Tuskin kukaan huvikseen elämäänsä rajoittaa.
Siinä olet ihan oikeassa, että joku syy tuollaisiin oireisiin on, voi olla juuri se laktoori-intoleranssi, mutta se on pötypuhetta, että ihmiset ei huvikseen rajoittaisi elämäänsä. Toisille se kaikenlaisten perusteettomien rajoitteiden haaliminen tuntuu olevan oikein elämäntehtävä, joka jostain syystä tuottaa heille suurta tyydytystä.
Joo no tuo ajatusmaailma ei täältä ruokahelvetistä avaudu koska olisi todella kiva pystyä syömään jossain muulla kuin kotonaan ilman varaa allensa paskomisesta tai suolen haavautumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh.
Onko muita ideoita voimakkaan ripulin, vatsanväänteiden, kitkerän hajuisten ulosteiden, peräaukon haavautumisen ja jatkuvan piereskelyn estämiseen? Tuskin kukaan huvikseen elämäänsä rajoittaa.
Siinä olet ihan oikeassa, että joku syy tuollaisiin oireisiin on, voi olla juuri se laktoori-intoleranssi, mutta se on pötypuhetta, että ihmiset ei huvikseen rajoittaisi elämäänsä. Toisille se kaikenlaisten perusteettomien rajoitteiden haaliminen tuntuu olevan oikein elämäntehtävä, joka jostain syystä tuottaa heille suurta tyydytystä.
Joillekin taas tuntuu muiden vähättely ja asioissa piehtaroiminen tuottavan tyydystystä? Jokseenkin surullista, mutta onpahan ainakin pienet murheet.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää maitoallergikkojen määrä. Veikkaisin ainakin 20%.
Oireita: finnit, turvotus, vatsanväänteet, ripulointi, puutostilat, nenän tukkoisuus, närästys, piereskely jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh.
Ainiin, meistä jokainen saa päättää aivan itse mitä syö. Oli sitten kyse allergiasta tai yliherkkyydestä tai sitten vain mieltymyksestä. Jokainen voi jättää esim. kaalin pois jos se pierettää, tekee vatsan kipeäksi ja vesiripulin.
Ap selvästi käynyt itse alapeukuttamassa tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh.
Jonkun harhaisen tädin miinuspisteet ei paljon paina tunnustettujen tieteellisten tutkimusten ja alan suurimpien auktoriteettien faktojen edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh.
Maapallon väestöstä enemmistö on laktoosi-intolerantikkoja. Suomalaiset ovat harvinainen poikkeus, kun täällä on niin vähän laktoosi-intolerantikkoja. Silti täällä jatkuvasti kuvitellaan päinvastaista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli järkkyjä vatsakipuja, piereskelin kun merimiehet, vatsaa väänsi ja kiersi.
Ramppasin lääkärissä. Lopetin maidon. tehtiin laktoosi DNA-testi ja ei intoleranssia. Vuosia myöhemmin löytyi Chronin tauti. käytän edelleen maitotuotteita, mutta ei mitään ongelmaa kun lääkitys nyt saanut taudin asettumaan.
Ei millään pahalla, mutta olisit säästynyt lääkitykseltä, jos vain olisit lopettanut maidon käytön kokonaan. Minä sain parannettua suolitulehdukseni sillä. Ei ole tullut takaisin. Reumaatikot eivät myöskään siedä maitoa, eli kaikilla joilla on jonkin sortin reuma, on jonkinasteinen maitoallergia. Tästä ei paljon puhuta, koska lääkäreitä ei kiinnosta ravinto, vaan lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa laktoosin sietokyky on geenivirhe.
Itseasiassa se virhe on niillä, jotka sietävät laktoosia.
Laktoosin hajottamiseen vaikuttaa 3 geeniä. Jos näistä vain yksi on toimimaton, niin oireet ovat lieviä, mutta jos kaikki ovat toimimatta, niin sitten on kakka housussa🤓
En kyllä ymmärrä, miten aloituksen professori ei ole selvittänyt koko totuutta.
Ihmiset kyllä ymmärtää, jos asiallisesti kertoo ja perustelee kertomansa.
T. Tutkija, geenien kanssa työuransa tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh.
En ole koskaan tavannut tuollaista ihmistä.
Enkä ymmärrä miksi toisten ihmisten ruokavaliot herättävät niin suuria tunteita sinussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa laktoosin sietokyky on geenivirhe.
Itseasiassa se virhe on niillä, jotka sietävät laktoosia.
Laktoosin hajottamiseen vaikuttaa 3 geeniä. Jos näistä vain yksi on toimimaton, niin oireet ovat lieviä, mutta jos kaikki ovat toimimatta, niin sitten on kakka housussa🤓
En kyllä ymmärrä, miten aloituksen professori ei ole selvittänyt koko totuutta.
Ihmiset kyllä ymmärtää, jos asiallisesti kertoo ja perustelee kertomansa.
T. Tutkija, geenien kanssa työuransa tehnyt
Kyllä huomaa että ura on kaukana takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta olisit säästynyt lääkitykseltä, jos vain olisit lopettanut maidon käytön kokonaan. Minä sain parannettua suolitulehdukseni sillä. Ei ole tullut takaisin. Reumaatikot eivät myöskään siedä maitoa, eli kaikilla joilla on jonkin sortin reuma, on jonkinasteinen maitoallergia. Tästä ei paljon puhuta, koska lääkäreitä ei kiinnosta ravinto, vaan lääkkeet.
Olet oikeassa. Reuma saattaa kuulua juuri niihin sairauksiin, jotka altistavat laktoosin imeytymishäiriöihin. Siis Saattaa olla. Tällöin sitä geneettistä pohjaa ei löydy.
T. Tutkija
Vierailija kirjoitti:
Suomessa laktoosi-intoleranssi lienee yleisintä niistä Euroopan maista, joissa käytetään paljon maitotuotteita. Eiväthän esimerkiksi Etelä-Euroopan maissa aikuiset maitoa juo.
Laktoosi-intoleranssi on kaikkein harvinaisinta Luoteis-Euroopan vanhoilla maitotalousalueilla Alankomaissa, Pohjois-Saksassa, Tanskassa ja Etelä-Ruotsissa. Kyseisillä alueilla alkoi ensimmäisenä yleistyä laktoosin siedon aikuisilla mahdollistava geenimutaatio. Suomessa maitotaloutta alettiin harjoittaa myöhemmin. Itäaasialaisistahan on edelleen valtaosa aikuisena laktoosi-intolerantteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh.
En ole koskaan tavannut tuollaista ihmistä.
Enkä ymmärrä miksi toisten ihmisten ruokavaliot herättävät niin suuria tunteita sinussa.
Sinun kannattaisi viettää vaikka yksi päivå tarjoilijana ruokaravintolassa niin tapaisit.
T. Ent tarjoilija
Vierailija kirjoitti:
5/5
Olen todennut tämän kaikilla synttäreillä ja kutsuilla jotka olen järjestänyt.
Sanon aina että on laktoositonta vaikkei ole.
Toivottavasti joku myrkyttää sinut joskus.
T. Laktoosi-intolerantikko, voin 2 päivää pahoin laktoosin saannin seurauksena. Ei tule pelkästään mahavaivoja vaan väsymystä ja toimintakyvyn laskua.