Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä Sinulle tänään kuuluu?

N61
09.10.2022 |

Kerrohan

Kommentit (24139)

Vierailija
16481/24139 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Väsynyt, mutta onnellinen. Sytoväsymys siis ja tunnin päästä taas isän luokse kahville, mutta sain just kuulla, että ystäväni pääsee huomenna sairaalasta kotiin. Yli 3 kuukautta on jo sairaalassa ollut. Vieläkään ei olisi päässyt, jos olisi jätetty kaikki asiat vain julkisen sektorin varaan. Nyt sitten tarvittavat apuvälinet sekä kotona jatkuva kuntoutus hommattiin kaikki yksityiseltä. Vaan kyllä tässä miettii, miten eriarvoisessa asemassa kansalaiset on :( 

Todella. Peruskoulu ja maksuton terveyskeskus -70 luvulla - piti taata samat mahdollisuudet kaikille. Kauas on ajauduttu noista ajoista! Toivon totisesti, että kuolen saappaat jalassa, poski vasten peltoa, en toivo päiviä lisää elämääni vaan elämää lisää päiviini. Tai tämäkin ohjelma piisaa kyllä. Ja terveys.

Sulla puuhaa piisaa isän ja ystävän kanssa, omat hoidot ja vielä jokunen työvuoro.

Doris

Ps poikkesin tuttuun kauppaan, kassan kanssa vitsailtiin tämän kesän viimeisestä päivästä. Hän sanoi: Mutta aina on hyvä sää grillata. Johon minä: Ja aina on loma edessäpäin. (Hän oli juuri palannut lomalta). Kyläkahvilan terassilla vasta hokasin: Mulla ei oo!

Vierailija
16482/24139 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin nähdä ilveksen! En ole nähnyt sutta enkä karhua, nekin olisi kyllä hienoa nähdä luonnossa- turvallisen matkan päästä. Lapsuuteni maisemissa niitä kyllä liikkuu.

Mukava viileä päivä, puolipilvistä. Pihlajanmarjat alkaa saada väriä ja ilmassa syksyn tuoksua. Ihmettelimme kun kypsän näköisillä viljapelloilla ei näkynyt puimureita, toivottavasti saavat ajoissa korjattua sadon.

Nyt on viikate terävä. Kohta ulkohommiin!

Muutama vuosi sitten, meillä oli kaksi ankkaa piha-aitauksessa joka sijaitsi portailta n. 10 m päässä. Sinä aamuna tomutin petivaatteita;kuljin ulos ja sisälle ja sitä rataa, ankat kaakatti aitauksessa.

Sitten tuli hiljaista ja katsoin aitaukseen - ei helvetti mitä nuo räsynuket on..ei, ne on ankat ilman kaulaa. Olin järkyttynyt, ei tiedetty mikä tarhassa (joka oli aika matala) oli käynyt vaikka olin liikkunut pihassa meikein niiden vieressä koko aamun. Nopeasti kuitenkin tekosensa tehnyt.

Tehtiin pyydys ja raadot syötiksi. Seuraavan aamun näky oli mielenkiintoinen - ilves. Makoili pyydyksessä tyytyväisenä nuollen itseään  ja voimakkaasti kehräten kuin iso kissa. Tekijä oli saatu kiikkiin. Hetken sen itsevarmaa olemusta ihailtuamme avasimme pyydyksen oven, katosi metsän siimekseen.

Sen jälkeen olen nähnyt ilveksen (liekö sama) talomme takana olevalla pellolla, ei pelkää asutusta vaan jälkienkin perusteella kulkee lähes nurkissa. Kotieläimiä se ei ole enää vienyt, kauriiden ja peurojen perässä menee. Ja me ollaan sen reviirillä. Komea eläin ilves on.

Eräänä syksynä hieman ennen viljankorjuuaikaa ihmettelin, kuka on käynyt riipimässä ohran tähkiä ja istunut mättäällä. Epäilin naapurin miestä, mutta "istumisjälki" oli kumman suuri ja painuma epämääräinen, viljan varsiakin oli heitellyt ympäriinsä. Ei ollut naapuri käynyt natustelemassa ohran tähkää, vaan karhu. Sen marjaspaskat ja jäljet löytyi pellon perältä. Vaikka ei missään korvessa asutakkaan, luonto tulee silti lähelle :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16483/24139 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti tuohon, kun ei ole lomaa, kun on eläkkeellä.

Muutama tuttava on kysynyt minulta, että olenko matkustellut viime aikoina.

Olen vastannut, että en, koska minulla ei ole lomaa :)

Tosiasiassa matkustelu on jäänyt ihan muista syistä. 

Vierailija
16484/24139 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu juttu, ikävä eli näin elo-syyskuussa aamut masentavia nousta ylös. Lapsenlapsia täyttää tänään 11v. pistin tilille 50€ ja onnittelut koululaiselle 🎊🎈 pojalta viesti on joutunut työuupumus sairauslomalle > liikaa töitä. Oli ollut

tosi ymmärtäväinen lääkäri. Mies ajaa ruohonleikkurilla noin pari tuntia, minäkin meen puoleksi tunniksi. Onneksi aurinko paistaa ja on pouta. Hyvää päivää jokaiselle

Mun täytyy kyllä todeta että tähänastisen elämäni ainoanakaan aamuna ei ole ollut ikävää, eikä vaikeaa nousta sängystä ylös. Ajattelen aina että mitä kivaa tänään on (paitsi kun on hammaslekuriaika tai labra, silloin kiroan).

En myöskään tunne kaihoa tai ikävää jotain asiaa tai tapahtumaa kohtaan. Puuttuukohan multa jotain...kyse ei ole siitä etteikö menetyksiä j

Vastaan sinulle, joka kommentoit kirjoitustani ja kyselit ihan aiheellisesti :) Olen menettänyt isovanhempani, lähes kaikki setäni ja tätini sekä vanhempani. Suren hyvin voimakkaasti, perinpohjin. Suru muuttuu muistoiksi, hauskoiksi muistoiksi elämäni ketjussa. Kaihoa tai ikävää en tunne, mutta suurta kiitollisuutta sitäkin enemmän. Ajattelen jotenkin niin että aika kulkee eteenpäin ja saan olla onnellinen oli elämässäni heidät. 

Näytä aiemmat lainaukset

Doris: No sanopa muuta. Parisen viikkoa sitten turhauduin ystäväni tilanteeseen ihan totaalisesti. Ensin siellä sanottiin, että no ei varmaan ennen vuodenvaihdetta pääse kotiin. Sitten alettiin puhua, että jospa jäisikin vain vuodepotilaaksi ja alettaisiin etsiä jotain hoivakotipaikkaa. Siis alle 60-vuotiaalle, joka vielä ennen tonne "kuntoutukseen" joutumistaan pystyi kuitenkin ison leikkauksen jälkeen seisomaan lyhyitä aikoja omilla jaloillaan!!!!!!! Ja nyt sitten pääseekin huomenna kotiin, mutta siitä joutuu sitten rahalla maksamaan. Kela tai sossu ei vähävaraisellekaan noita kotona tarvittavia juttuja maksaisi.

Vierailija
16486/24139 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurja tuo Eduskuntatalouutinen.

Vierailija
16487/24139 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko on aivan tööt.

Vierailija
16488/24139 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Doris: No sanopa muuta. Parisen viikkoa sitten turhauduin ystäväni tilanteeseen ihan totaalisesti. Ensin siellä sanottiin, että no ei varmaan ennen vuodenvaihdetta pääse kotiin. Sitten alettiin puhua, että jospa jäisikin vain vuodepotilaaksi ja alettaisiin etsiä jotain hoivakotipaikkaa. Siis alle 60-vuotiaalle, joka vielä ennen tonne "kuntoutukseen" joutumistaan pystyi kuitenkin ison leikkauksen jälkeen seisomaan lyhyitä aikoja omilla jaloillaan!!!!!!! Ja nyt sitten pääseekin huomenna kotiin, mutta siitä joutuu sitten rahalla maksamaan. Kela tai sossu ei vähävaraisellekaan noita kotona tarvittavia juttuja maksaisi.

Siis alle 60 ja jätettäisi vuoteenomaksi ilman kuntoutusta, joka kuitenkin on mahdollista. Sairas maailma.

Sinä varmaan alan ihmisenä tiedät enemmänkin, miten Suomen sairaita, tai siis hoivattavia hoidetaan. Eilen just tuli uutisissa juttu hälyttimistä iäkkäiden kotona. Toisaalta hyvä niin. Ellei lääkkeitä ota, jääkaapin ovi aukea tai suihkutilan kosteus nouse, joku menee katsomaan. Toinen puoli: jos ikäihminen tekeekin päivän mittaan enemmän kuin on luultu, hoivaa vähennetään. Että sellainen vakoiluohjelma.

No tämä tästä. 

Kaupan terassilla kuulin, miten hirvikärpäsiä on tolkuttomasti. Itse oon nähnyt yhden.

Nämä luontojutut täällä on minulle mieluisia. Nytkin istun grillikatoksessa. Aurinko lämmittää, tyyntä on. Viimeisiä sortsikelejä

arvelee Doris

Vierailija
16489/24139 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttu juttu, ikävä eli näin elo-syyskuussa aamut masentavia nousta ylös. Lapsenlapsia täyttää tänään 11v. pistin tilille 50€ ja onnittelut koululaiselle 🎊🎈 pojalta viesti on joutunut työuupumus sairauslomalle > liikaa töitä. Oli ollut

tosi ymmärtäväinen lääkäri. Mies ajaa ruohonleikkurilla noin pari tuntia, minäkin meen puoleksi tunniksi. Onneksi aurinko paistaa ja on pouta. Hyvää päivää jokaiselle

Mun täytyy kyllä todeta että tähänastisen elämäni ainoanakaan aamuna ei ole ollut ikävää, eikä vaikeaa nousta sängystä ylös. Ajattelen aina että mitä kivaa tänään on (paitsi kun on hammaslekuriaika tai labra, silloin kiroan).

En myöskään tunne kaihoa tai ikävää jotain asiaa tai tapahtumaa kohtaan. Puuttuukohan mult

Taidan ymmärtää mitä tarkoitat. Puhutaan varmaan vähän samoista asioista, mutta eri nimillä. En minäkään "ikävöi" nuoruuttani tai "halua takaisin evakkoisäni Karjalaa", mutta nuo asiat, muistot, tapahtumat ovat minulle erittäin tärkeitä ja rakkaita.

Nyt en ihan ymmärräkään, miten erilailla ajattelet? Miten niin: Ei koskaan kurjaa aamuherätystä? Haluatko avata vähän enemmän?

Vierailija
16490/24139 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tuon henkilön, asun Järvenpäässä. Surullista, vasta 30v, olis ollut varmaan niin paljon elettävää. Vielä edessä.

Vierailija
16491/24139 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun sisko on aivan tööt.

Sun mielestä vai oikeasti?

Vierailija
16492/24139 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun sisko on aivan tööt.

Käytöksensä perusteella on oikeesti.

Vierailija
16493/24139 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun sisko on aivan tööt.

Haluatko avata vai jätetään tähän? Huvitti, kun Soankylässä oli leffa: Sisarukset. Jonossa yks nainen kertoi, että jospa tämän leffan jälkeen ymmrtäisi sisartaan.

Vierailija
16494/24139 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Vielä on kesää jäljellä', ehkä niitä kesäkuun 14 C kelejä.

Vierailija
16495/24139 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsin koko aamun yhtä tärkeää paperia. Vihdoin sen löysin, viimeisestä mahdollisesta paikasta. Ei haittaa enää, koska samalla tuli siistittyä paikkoja ja heitettyä ylimääräistä pois. 🙂

Vierailija
16496/24139 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun sisko on aivan tööt.

Haluatko avata vai jätetään tähän? Huvitti, kun Soankylässä oli leffa: Sisarukset. Jonossa yks nainen kertoi, että jospa tämän leffan jälkeen ymmrtäisi sisartaan.

Tiedän sisareni ongelman mutta kun me emme voi sille mitään ja olemme syyttömiä tapahtuneeseen. Hakenut apuakin mutta ei tunnu auttavan.

Vierailija
16497/24139 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jysäytti.

Jos tästä jotain hyvää voi löytää, niin jospa hallitus voisi nyt uskoa, ettei järjestöiltä ja terveydenhoidosta voi enää leikata. Tämä maa on täynnä masentuneita ja murtuneita, ja moni heistää jää täysin oman onnensa nojaan.

Vierailija
16498/24139 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on marjoja poimittu, kompostia hoidettu, vuohenjuurta ja nokkosta kiskottu marjapensaitten juurilta. Mies niitti osan sankaksi kasvaneesta kukkaniitystä- päätettiin että ensi kesänä ei päästetä ihan noin villiintymään. 

Ei meinannu viikate purra ollenkaan ja kuumasti aurinko paistoi takapihalle. 

Selässä tuntuu noin pieni työnteko! Ahtautuneet välilevyt vaivaa. Pitäisi jumpata lihaksia mutta olen peruslaiska siinäkin asiassa.

Tuo teknologia vanhustenhoidossa on aika arveluttavaa. Muistisairas ei kyllä ymmärrä kuka hänelle puhuu kun pitäisi hallita edes jotenkin tuo etäyhteys. Sopii heille joilla vielä pää pelaa.

Vierailija
16499/24139 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri kävi pitkästä aikaa kylässä. Hän satutti nilkan juhannuksena ja sai kipsin jalkaansa, ei voinut mitään harrastuksiaan harrastaa koko kesänä,  Nyt pääsee uimaan ja ajamaan autoa. Tarjosin karjalanpiirakan ja pullaa kahvin kanssa.

Vierailija
16500/24139 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on marjoja poimittu, kompostia hoidettu, vuohenjuurta ja nokkosta kiskottu marjapensaitten juurilta. Mies niitti osan sankaksi kasvaneesta kukkaniitystä- päätettiin että ensi kesänä ei päästetä ihan noin villiintymään. 

Ei meinannu viikate purra ollenkaan ja kuumasti aurinko paistoi takapihalle. 

Selässä tuntuu noin pieni työnteko! Ahtautuneet välilevyt vaivaa. Pitäisi jumpata lihaksia mutta olen peruslaiska siinäkin asiassa.

Tuo teknologia vanhustenhoidossa on aika arveluttavaa. Muistisairas ei kyllä ymmärrä kuka hänelle puhuu kun pitäisi hallita edes jotenkin tuo etäyhteys. Sopii heille joilla vielä pää pelaa.

Mullakin sen sortin 'ketoilu' iski tänä kesänä. Ison osan pihasta varasin kedolle, myös sen kohdan, missä pöytä ja tuolit. Ens kesänä tuo kohta menee leikkuuseen, mutta jää silti upea läntti kukkineen. Kiva nyt jo suunnitella ensi kesää. Heittelin kedolle kukkineita orvokin siemenkotia, aguilegian, myskimalvan ja sormustinkukan myös. On vaan niin kiva keväällä/kesällä seurata, mitä kedosta nousee ajastaan kukkimaan. Jossei kukat enää jonain kesänä kiinnosta, joudan tuhkaukseen.

Muuten, tuo rouva ylen uutisissa oli muistisairas. Myötäili vaan kysyjän mieliksi.

Ketju on lukittu.