Työkaverien huonot tavat toimistolla
Itseäni on nyt pidempään häirinnyt jokunen työkaverien tavat normaaleissa arjen asioissa toimistolla. Olen yrittänyt olla kiinnittämättä asioihin huomiota ja siedättyä, mutta en vain yksinkertaisesti enää jaksaisi ja hermot ovat koetuksella. Kiinnostaisi siis kuulla miten olette asioihin puuttuneet, pyrkineet vaikuttamaan tai oletteko onnistuneet jotenkin itse diilaamaan asian kanssa.
Eli kyseessä on ihan arjen perusjutut, kuten hygienia, siisteys ja muut arjen tavat. Sori pitkästä ja yksityiskohtaisesta ränttäyksestä etukäteen.
Olen haluamattani huomannut, että eräs toimiston työkavereista käy paskalla vessassa ja ei välttämättä pese käsiään. Joskus taas kuulee kuinka selkeästi vain huuhtaisee kädet hanan alla, eikä varmastikaan käytä kunnolla pesuainetta (kys. vessassa aika paperiset seinät ja äänet kuuluu taukotilaan selkeästi jos on kahvilla). Hänen jälkeensä vessassa on myös aivan järkyttävä käry, eikä hän käytä vessaharjaa vaan pönttöön jää hirveät paskarandut. Vessassa on ilmanraikastinpurkki ja vessaharja selkeästi näkyvillä. Pesuaineesta ja käsipyyhkeistä ei ole pulaa.
Sama mestari myös syö aivan helvetin äänekkäästi ja minulla menee ruokahalu sitä kuunnellessa. Esim. hän ryystää KAIKEN ruoan, mässyttää suu auki ja röyhtäilee. Edes kirsikkatomaattia hän ei voi syödä ilman että hän imaisee sen suuhunsa ja kuuluu äänekäs PLOP, joka ikinen kerta. Ei tietääkseni ole mitään fysiologista syytä tälle, ja ymmärtäisin kyllä jos ihminen ei voi sille mitään, mutta nähdäkseni tässä on kyse vain pöytätavoista. Olen yrittänyt ajoittaa oman lounastamiseni edes hieman eri aikaan, mutta hän orjallisesti tulee syömään aina samaan aikaan mitä minä, vaikka myöhästyttäisin omaa lounastani jopa tunnilla.
Sitten taas yleisellä tasolla, toisen työkaverin kanssa olemme huomanneet olevamme ainoat, jotka laittavat käyntiin ja tyhjentävät toimiston tiskikonetta. Yhteistuumin testattiin onko tosiaan näin ja lopputuloksena oli tiskivuori keittiössä, ja näky oli sellainen ettei uskaltaisi päästää asiakkaita toimistolle (näkyvällä paikalla). Myös käsipyyhetelineet jäävät jatkuvasti tyhjäksi jos joku ottaa viimeisen paperin, eli aina saa olla niitä täyttämässä. Kaiken lisäksi roskikset tuppaavat vessassa pursuamaan käsipyyhkeistä, vaikka yksinkertainen fiksi on vaan painaa niitä alemmas. Kukaan ei tunnu silti tekevän näin.
Tykkään kyllä muutoin olla töissä ja käydä toimistolla, mutta tämä on vituttanut jo pidemmän aikaa. Meillä käy siivooja, mutta se on vain kerran viikossa, ja nämä asiat olisivat aivan mitättömiä hoitaa ohimennen jos kaikki osallistuisivat tasapuolisesti.
En oikein kehtaisi alkaa tästä suoraan sanomaan että "pese kätesi ja pöntön, niin ja btw paskasi haisee".. Tuntuu myös kiusalliselta alkaa puhumaan tämmöisestä asiasta jossain toimiston yhteisessä palaverissa. Tiskiasioista olen sanonut ohimennen työkavereille, mutta reaktio on vaan pieni naurahdus ja seuraavaan aiheeseen.
Miten teillä yleensäkin nämä asiat ollaan saatu pelittämään toimiston arjessa? Täytyykö tämän kaliiperin aiheisiin sotkea päälliköitä vai millä ilveellä tähän saisi ryhtiliikkeen?
Kommentit (35)
Paskan hajusta nyt ei voi purnata, mutta vessaharjan käytöstä ja käsien pesusta varmasti jonkin yleisen "nootin" saisi esimiehen kautta laitettua.
Tiskivuori on esimiehen asia, joko tilanne jatkuu entisellään tai esimies tekee asialle jotain. Omat astiat laittaisin toki jatkossakin tiskikoneeseen ja ihan vain taukojumpasta tiskikoneen voisin joskus tyhjentääkin.
Otan osaa.
Meillä täällä vihervasemmiston yhteisellä puoluetoimistolla vedetään aamusta iltaan huumeita ja toisiamme perseeseen.
Se, kenellä on ollut Kela-päivä, ryöstämme ja jaamme rahat.
Lisäksi yritämme houkutella tänne sisätiloihin isomunaisia koneinsinöörejä, koska haluamme kotouttaa niitä vaaka-asennossa.
Lopun ajasta, ketkä eivät ole sammuneet tai ovat vielä ihan pilleripöllyssä, ihan vain oleilemme hyvässä seurassa, ja provoilemme Vauvapalstalla.
"...näky oli sellainen ettei uskaltaisi päästää asiakkaita toimistolle (näkyvällä paikalla)."
Outoa, ettei esihenkilö/toimari puutu tällaiseen. Usein se toimisto on firman käyntikortti.
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi voinut olla oma postaukseni.
Jos teillä on toimistolla tällaista, kuvittele millaista meillä on taukotiloissa täällä duunari puolella.
Äijät haisee paskalle, kusee ja paskoo (kyllä, paskoo) ohi pöntön, ei pese käsiä, maiskuttaa kuin maailma olisi loppumassa, tiskit jätetään just siihen missä syötiin, tupakantumppeja sisällä roskiksissa, auton ratit täynnä öljyä/kuraa/paskaa.
Rakastan työtäni, mutta vihaan työkavereitani. Kaiken tämän muun lisäksi, suurin osa on tyhmiä kuin saappaat.
Reilut kolme vuotta tehnyt näitä hommia, mutta en vieläkään ole "oppinut elämään" näiden asioiden kanssa. Tosin aloin ymmärtämään, miksi meilläkin äänestetään miten äänestetään.
Valtaosa ihmisistä on aivan idiootteja.
En tiiä meneekö yli, mut meilläki töissä just niitä ketkä ei pese käsiä esim. paskalla käymisen jälkeen ja muutenkaa työkohteet mis ollaa ei oo maailman hygieenisimpiä, nii ne kehtaa viel nappaa mun vaikka mun maitopurkin jääkaapista, ei siin muuta mut ku paskasilla käsillä tarttuu siihe
Ja yks ei suostu täyttämää omia työtuntejaa puhelimella ”ku ei osaa” nii koittaa saada mua laittamaa niitä, ja ihmettelee ku en suostu :D pidä vaa se paskanen puhelimes
Jep tuttua. Taukohuoneen seinälle lappu että äitisi ei ole täällä töissä ja alle lista minkä jokainen tekee. Vessaaniin voi laittaa saman, siisti jälkesi. Esimies voi myös näistä sanoa yleisesti kaikille palaverissa.
Vierailija kirjoitti:
Paskan hajusta nyt ei voi purnata, mutta vessaharjan käytöstä ja käsien pesusta varmasti jonkin yleisen "nootin" saisi esimiehen kautta laitettua.
Tiskivuori on esimiehen asia, joko tilanne jatkuu entisellään tai esimies tekee asialle jotain. Omat astiat laittaisin toki jatkossakin tiskikoneeseen ja ihan vain taukojumpasta tiskikoneen voisin joskus tyhjentääkin.
Ja toki korostaisin omalta kohdalta hygieniaa eli pesisin käsiä vähän joka välissä (etenkin ennen syöntiä) ja välttelisin kahvoihin koskemista jne. Eli ymmärrän kyllä aloittajan tuskan!
Ei mitään vinkkiä, mut ai että vihaan noita paskaraitojen jättäjiä. Sit on itse pakko siivota TOISEN PASKAA siitä vessanpöntöstä ettei seuraava vessaan tulija ajattele että mä olen se sikapossu joka jättää paskaraidat.
- Kyllä näitä on ihan joka paikassa, jossa toimenpiteistä ei ole porukalla sovittu. Jotkut eivät vaan välitä, toimivat kuin kotona. Äiti siivoaa. Yhdessä paikassa kahvikupit nostettiin suoraan nurinpäin kuivauskaappiin. Ritilät olivat aivan ruskeat. Sairauspoissaolot tapissaan. Minua katsottiin vinoon, kun pesin kuivauskaapin ritilät, että sillei. Ja sitten paljastuikin vakava sairaustapaus....
Jotkut pelkäävät osallistumasta siivoustoimenpiteisiin, koska pelkäävät, että sekin on väärin eli jo sovittu jonkun tehtäväksi (eikä halua mennä väliin) tai sitten alkavat päätelmät siitä, että tällä siivoojalla on varmaan luppoaikaa ja saa lisää töitä tehtäväkseen.
Auttaisiko listan tekeminen ja vastuuttaminen? Hyvässä hengessä ja mielellään esimiehen toimesta.
Muuten tulee 'mitä tää sulle kuuluu' -kommentteja.
Olen naisena töissä toimistolla jossa pääosin miehiä, sen kyllä huomaa. Etenkin vessoista.
Itseäni ei juuri ärsytä avokonttorissa muu kuin sermin takana pian onneksi eläköityvä kollega joka huutaa puhelimeen kovaan ääneen ja kun on riittävän väsynyt ja stressaantunut puhuu aivan kokoajan ja osallistaa meitä meitä muita omiin töihinsä. Ensin ajattelee omassa päässään jotain ja sit puolessavälissä juttua avaa suunsa siis aloittaa jutun ns keskeltä jollon kuulijat ovat aina yhtä h moilasena että midtä sä NYT puhut.
Siis sama! Olen suurimman osan ajasta etätöissä kotona, mut niinä päivinä kun käyn toimistolla, niin tosi usein törmään vessassa muiden jättämiin paskarantuihin. Siivoan ne aina pois, koska en halua, et joku näkee mun tulevan vessakopista pois ja menee sinne mun jälkeen ja kuvittelee siellä pöntössä olevan mun paskaa. Ja joka kerta katson minkä näköiseksi pönttö jää ennen kuin poistun. Miksi ei aikuiset ihmiset osaa tällaista yksinkertaista asiaa tai miksi ei kiinnosta? Joo, siivoja käy, mutta kerran päivässä. Ja vessoilla on kymmeniä käyttäjiä.
Hygienia ja pöytätavat opitaan kotona. Tuskin saat toista pesemään käsiään tai syömään siistimmin enää tuossa vaiheessa. Voihan sitä aina tietty kysyä, että pesitkö kädet kunnolla, kun toinen tulee vessasta? En tiiä, varmaan kiinni persoonasta, eli joku kehtaa kysyä ja toinen ujostelee.
Itse en ole vielä nähnyt toimistoa, jossa ei paskarantuja jätettäisi, tai jossa ei käsipaperit pursuaisi roskiksesta. Paska myös haisee, eikä sille oikein mitään voi ellei sitten ruokavalioa rupea muuttamaan. Noihin rantuihin ja täysiin roskiksiin paras apu on siivous, mutta jos teillä tosiaan käy vain kerran viikossa, niin taitaa mennä siihen, että ne korjaa, keitä häiritsee. Valitettavasti.
Tiskeihin voisi varmaan ottaa kiertävän vuoron? Ainoa toimiva ratkaisu, minkä olen ikinä nähnyt, on ollut nimenomaan nimilista ja jokainen vuorollaan hoitanut viikon. Ainakin on ketä syyttää, jos ei asiat tule hoidettua.
Kysy mukaviattomasti esihenkilöltä että pitäisiköhän siivoojalle saada enemmän työtunteja kun paikat ehtii likaantua käyntien välissä. Mainitse samalla tiskikone jne. Jos oikein hyvin käy, siivooja hoitaa eikä ketään tarvitse kouluttaa.
Yhteisistä pelisäännöistä on vain puhuttava, niin paljon että menee perille.
Sähköpostia myös jakeluun, heippalappuja yms.
Toki aina jollain se asenneongelma siisteyden suhteen, sekä kokee asiasta puhuvat käskyttäviksi vanhemmikseen.
Vessajutuissa etäisesti ihmetyttää ja välillä vähän vituttaakin yks sankari meidän konttorilla. Vessat on järjestetty niin, että toimiston puolella on unisex-vessa, jonka jälkeen on ovi käytävälle, jossa miesten vessa, toinen unisex ja viimeisenä naisten WC, nämä kaikki on täysin vierekkäin eli vaan seinät välissä. Konttorilla työskentelee ainakin parikymmentä ihmistä ja omien havaintojen mukaan kaikki muut käyttää toimiston vessaa vaan kusemiseen tai käsien pesuun paitsi tämä yks hermanni joka käy vähintään kerran päivässä rusauttamassa sinne kunnon löyhkäpaskat. Mitenkään ei voi avata sitä yhtä ylimääräistä ovea ja mennä sinne käytävän huussiin paskomaan, ei vaan voi. Lisämausteena vielä se, että kaverin oma toimisto on eri tiloissa jossa olis vessoja lähempänä ja se käy meidän konttorin kahvitilassa vaan tauoilla. Ja paskalla.
Meillä on tällänen vessatavoiltaan jäätävä tapaus. Paskat jää pönttöön ja vessaharjan käytöstä ei tietoakaan puhumattakaan ilmanraikastimesta. Ei pese käsiään IKINÄ, minulla on kunnia istua vessojen välittömässä läheisyydessä ja olen tästä satavarma. Joskus vaivautuu valuttamaan hanaa sen 2sek kun samalla kuuluu vessakopin oven sulkemisen ääni, sitten kävelee suoraan ulos kuivaamatta niitä "pestyjä" käsiä. Joskus ei vaivaudu edes esittämään, että pesisi. Ihan todella oksettavaa, räplää sitten tietysti kaikki ovenkahvat, kahvikoneet, synttärikakkujen kakkulapiot yms. Porukka lähettelee kuvia paskaraidoista firman whatsappiin viikoittain, asiasta puhutaan mainitaan ohimennen aamupalavereissa että muistakaas ne vessakäytöstavat, näillä ei ole minkäänlaista vaikutusta tän äijän toimintaan. Vessoja on koko firmalla käytössä kokonaiset 2kpl joten kyllä vituttaa kun ne on koko ajan paskassa, tätä on nyt kohta 2v tullut katseltua. Olen tullut siihen tulokseen että tässä vaiheessa vain suora julkinen häpeä voisi tuoda muutosta tän paskaperseen käytökseen kun ei viikoittaiset kuvat chatissä ja maininnat palavereissa auta mutta minkäs teet kun ollaan mukamas aikuisia ihmisiä aikuisten töissä, ei voi kovaan ääneen ilmoittaa että Pekan paskat on taas pöntössä tai hei Pekka pese ne kädet.
No en nyt haluaisi olla tyly tai mtn mutta jos teillä siivooja käy niin ei se ole työntekijän tehtävä alkaa pönttöä harjalla kuuraamaan.
Vierailija kirjoitti:
Yhteisistä pelisäännöistä on vain puhuttava, niin paljon että menee perille.
Sähköpostia myös jakeluun, heippalappuja yms.
Toki aina jollain se asenneongelma siisteyden suhteen, sekä kokee asiasta puhuvat käskyttäviksi vanhemmikseen.
Heippalaput on yhtä tyhjän kanssa. Pari päivää ehkä "totellaan" ja sitten palataan siihen samaan vanhaan. On tullut sekin todettua, että ne heippalaput myös katoavat mystisesti... Joku suutuspäissään viskoo ne roskikseen.
Miten se onkin aina nainen joka ajattelee että minä olen täydellinen ja muiden kuuluu elää ja toimia niin kuin minä määrittelen ja vaadin eikä nämä naiset koskaan siedä muilta mitään eikä todellakaan suostu muuttamaan omia tapojaan semmoiseksi mitä muut haluavat.... minä minä minä minä ja minä eikä kukaan muu, minä olen täydellinen minussa ei ole virheitä ja kaikki vika on aina muissa.
Jotnekin huvittavaa että naiset ei tule keksekänäänkåän toimeen eikä itsekään siedä muita naisa mutta kuitenkin jokainen nainen vaatii että miesten on tultava kaikkien naisten kanssa toimeen ja miesten on aina siedettävä kaikki naisten oikkuja
Tämä olisi voinut olla oma postaukseni.
Jos teillä on toimistolla tällaista, kuvittele millaista meillä on taukotiloissa täällä duunari puolella.
Äijät haisee paskalle, kusee ja paskoo (kyllä, paskoo) ohi pöntön, ei pese käsiä, maiskuttaa kuin maailma olisi loppumassa, tiskit jätetään just siihen missä syötiin, tupakantumppeja sisällä roskiksissa, auton ratit täynnä öljyä/kuraa/paskaa.
Rakastan työtäni, mutta vihaan työkavereitani. Kaiken tämän muun lisäksi, suurin osa on tyhmiä kuin saappaat.
Reilut kolme vuotta tehnyt näitä hommia, mutta en vieläkään ole "oppinut elämään" näiden asioiden kanssa. Tosin aloin ymmärtämään, miksi meilläkin äänestetään miten äänestetään.
Valtaosa ihmisistä on aivan idiootteja.