Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä Sinulle tänään kuuluu?

N61
09.10.2022 |

Kerrohan

Kommentit (22048)

Vierailija
14261/22048 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lampaan ruotsi puskee läpi: ruotsissa ja englannissa tulee välilyönti, suomen kielessä ei.

Tv äikänope

Tarkistin saman kielikello.fi -sivuilta 👍

Vierailija
14262/22048 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansanradio, vuodesta 1979.

Yhdyssana

t.niuho

😂🤣  Kiitos. Yritän oppia.🤎

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14263/22048 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan aktiivista kirjoittelua!  Hyvä!

Vierailija
14264/22048 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vielä äikänope. 

Tunnistin tuon kielestä ahdistuneen niin hyvin omista oppilaistani tutusta säännön tarkistuksesta. Asiaan palaaminen eli jankkaus on myös tuttua koulumaailmasta. Heidän on pakko korjata virheet  tai elämän pilarit huojuvat. Ymmärrystä heille, hehän ovat alunperin oikeassa.

Ja Doris, se "ärhäkkä" oli kehu. Minua on sanottu topakaksi, sekin on kehu. 

Ärhäkkä on kyllä vähän kielteisempi kuin topakka!

Vierailija
14265/22048 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä vielä äikänope. 

Tunnistin tuon kielestä ahdistuneen niin hyvin omista oppilaistani tutusta säännön tarkistuksesta. Asiaan palaaminen eli jankkaus on myös tuttua koulumaailmasta. Heidän on pakko korjata virheet  tai elämän pilarit huojuvat. Ymmärrystä heille, hehän ovat alunperin oikeassa.

Ja Doris, se "ärhäkkä" oli kehu. Minua on sanottu topakaksi, sekin on kehu. 

Ärhäkkä on kyllä vähän kielteisempi kuin topakka!

Mutta ärhäkkä puolustaja on positiivinen ilmaisu!  

Vierailija
14266/22048 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärhäkkä voi olla, mutta mites räväkkä... 🤔 (aprikoi)

Nyt vähän helle taitaa ottaa voimille, mulla ainakin, vaikka niin oon tätä oottanut. Laitetaanpa soimaan vielä päivän musiikkia:

Papu ja Pojat: Helle (original) 😎

Vierailija
14267/22048 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kiehtovaa! Tännekin jetkuun alkaa joku kirjoitella todella pitkiä vuodatuksia, aletaan antaa lempinimiä kirjoittajille ja Doriksen ympärillä käy dramaattinen kuhina.

T. Laudatur äidinkielestä 2005, alkeellisen tekstianalyysin ystävä

Vierailija
14268/22048 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hyvä, kun se on vänkäämistä. Mielestäni kaikki kirjoittakoon siten miten se itseltään luonnistuu. Ei me kaikki yhtä laadukkaasti olla opittu äidinkieltä. Eri aikakausina erilaiset opit. 

Tässä myös airahdetaan, kun ei vastata kysymykseen: Mitä sinulle kuuluu?

Vierailija
14269/22048 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kirppiksellä ja löysin Legenda haukasta, Walking with Dinosaurs ja Mestarietsivä Sherlock Gnomes -elokuvat. Agatha Christien kaksi pokkariakin löysin ja ne ovat Viisi pientä possua ja Lomahotellin murhat. Kaupoillakin kävin siinä samalla.

Hyvä ajoitus oli käydä keskustassa ja koiraakin ulkoilutin, kun nyt sataa rankasti ja salamoi ukkostaa. Pyykkiäkin oon pessyt ja nyt ruokailen. Jos ei tämä sää parane iltaa kohden niin jääpi tekemiseni tähän. Kunnon ukkosmyräkkää tänne luvattiinkin. Tuskallisen kuumaa oli aikaisemmin.

Ei sitä muutakaan jaksanut tänään tehdä, joten tyypillistä pastalaisten tekemisiä sitten. Kovin pimeää täällä on nyt. Kuulostanko tässä nyt joltain toiselta?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lampaan ruotsi puskee läpi: ruotsissa ja englannissa tulee välilyönti, suomen kielessä ei.

Tv äikänope

Voi kun osaisi oikeasti vielä sitä ruotsiakin :D Vaan kyllä mä sen huomaan, että kun katson pidempään jotain ruotsalaisia true crime -sarjoja, niin jossain vaiheessa mun ei ole ihan pakko enää lukea tekstitystä vaan riittää, että kuuntelen. Mutta jos pitäisi puhua ruotsia, niin ei onnistuisi. 

Vierailija
14271/22048 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hyvä, kun se on vänkäämistä. Mielestäni kaikki kirjoittakoon siten miten se itseltään luonnistuu. Ei me kaikki yhtä laadukkaasti olla opittu äidinkieltä. Eri aikakausina erilaiset opit. 

Nykykouluissa opetetaan perustelemaan mielipiteet. Se ei ole vänkäämistä. Kaikenikäisenä voi oppia uusia asioita, kun pitää mielen avoimena, eikä sementoi omia kantojaan ikuiseksi.

Mitä sinulle kuuluu? Siihen voi vastauksena kirjoitella mielipiteitään. Kuuluu ajatuksia ja pohdintoja. Ajatustyötä ei vain fyysisiä tekoja.

Näytä aiemmat lainaukset

Tänään olikin vähän erilainen iltapäivä. Facen paikallisryhmästä luin ilmoituksen, että lähialueelta on muistisairas vanhus kadonnut. Kysyin, mistä on lähtenyt ja sen perusteella sitten lähdin kävelemään. Pysäytin kaikki vastaantulijatkin ja näytin Facessa jaettua valokuvaa. Joten tänään on tullut käveltyä. Puolisen tuntia sitten sain viestin, että vanhus on löytynyt. Oli alunperinkin sitten ilmeisesti lähtenyt ihan eri suuntaan eli turhaan täällä kiertelin, mutta tulipahan etsittyä. 

Olis sitten taas sytostaatti-ilta ja huomenna isän luokse kahville. Vielä pitää tehdä iltalenkki koiran kanssa. 

Vierailija
14273/22048 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykykouluissa opetetaan perustelemaan mielipiteet. Se ei ole vänkäämistä. Kaikenikäisenä voi oppia uusia asioita, kun pitää mielen avoimena, eikä sementoi omia kantojaan ikuiseksi.

Mitä sinulle kuuluu? Siihen voi vastauksena kirjoitella mielipiteitään. Kuuluu ajatuksia ja pohdintoja. Ajatustyötä ei vain fyysisiä tekoja.

Kuinka monta sivua mennään vielä tätä aihetta? Edellinen sivu on vain ainoastaan kirjoituksista puhumista. Jos täällä puhutaan aktiivisesti ja jankuttavasti yhtä ja toista aihetta niin kuulumiset katoaa koko ketjusta. Ihan riittävästi on vänkäämistä monissa muissa ketjuissa.

Itse saatan lähteä ihan just elokuviin. Ei taida enää sataa. Mut on houkuteltu toisessa ketjussa mennä katsomaan Supermania. 

Vierailija
14274/22048 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta alkaa Ilokuvafestarit: Mäntyharju, Sysmää, Joutsa -> ehkä osallistun parilla leffalla

Vierailija
14275/22048 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti lähteä tällä viikolla Mäntyharjulle Salmelan taidenäyttelyyn. On ollut jo vuosikaudet meille pakollinen kesäreissu.

Kaunista taidetta upeassa miljöössä.

Tällä helteellä ei jaksa lähteä, odotellaan vähän viileämpää.

Olemme aina lounastaneetkin siellä, on hyvä noutopöytä. 

Vierailija
14276/22048 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä mennytkään elokuviin. Kastuin litimäräksi lähes heti. Mikään ei mene putkeen niin suututtaa. Katson sitten kotona ihan ensimmäisen Superman elokuvan.

Täällä ei ole kuuma, kun sateet toivat viileyttä ja samalla äreän olon.

Vierailija
14277/22048 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sataa? Masentaa tämä koko elämä, istun ja mietin, minulla ei ole mitään eikä.ketään enää.

Vierailija
14278/22048 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sataa? Masentaa tämä koko elämä, istun ja mietin, minulla ei ole mitään eikä.ketään enää.

Kuulemma Hämeessä.

Vierailija
14279/22048 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aamuna otimme käärmeen kanssa "uusintaottelun". Käärme voitti siis eilen ja pääsi hätistelystä huolimatta etuoven rapulta seinänvierustaa pitkin autotalliin oven alitse. Tänään mennessäni ulos käärme pisti päänsä pihalla olevan auton alta kertoen, että täällä minä olen. Hyvä oli tuo tietää ja näin otin pitkän puuvarren jolla aloitin käärmeen ohjaamisen pihasta pois. Näin kuljimme mäkeä alas lähes 50 metriä ja käärmeen yrittäessä heinikkoon en päästänyt sitä.

Näin sain käärmeen lopulta hiekkatien yli ja vastapuolen ojaan. Se melkoinen tilanne kyllä ja käärme kiukkuinen, mutta ei vahingoittanut sitä. Ehkä voitin nyt tämän erän ja käärme pysyy poissa. Muuten tavalliset kävelty ja pyöräily. Kirjan lukua ja mustikat alkaa kypsiä olla. 

Vierailija
14280/22048 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostakin luin, että käärme pitäisi viedä vähintään 2 kilometrin päähän, jotta se ei tulisi takaisin.