Mitä Sinulle tänään kuuluu?
Kommentit (22048)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Doris suuttuu ja poistattaa kirjoituksia, joissa kerrotaan hänen mokistaan. Ja jatkaa huonoa suomen kielen käyttöään.
Ei ollut Doris kuka poisti, vaan minä.
Mitä sulle on sanottu noista jankkauksistasi?
Ei kiinnosta ketään sun iänikuinen agendasi; Doris sitä Doris tätä. Oletko rakastunut tähän Dorikseen?
Mikäs poliisi se sinä olet? Minut nyt kyllä sotketaan johonkin toiseen, tuon ainoan viestin laitoin ketjuun lohdutukseksi sille, joka kärsii suomen kielen kaltoinkohtelusta. Olen äikänope ja kiinnitin huomioni juhannuksen aikaiseen kielioppikiistaan ja palstan otsikkoon. Muuten en ole kirjoittanut ja tykkään Doriksen jutuista. Mutta yritin ahdistunutta lohduttaa. Doris ei taida tarvita puolustajia, on tarpeeksi ärhäkkä itsekin. 👍
Ärhäkkä? Minä? No enpä ole moista luonnehdintaa tähän ikään mennessä itsestäni kuullut. No, kerta se on ensimmäinenkin.
Lammas, laudaturin minäkin äikästä aikoinaan kirjoitin, kieli on minulle tärkeä. En vain ole sisäistänyt, ettei tämmöisellä palstalla voisi vähän irrotella. Siis totista touhua kaivataan, niinkö? Sus siunatkoon, jos viljalti pisteitä olenkin rohjennut viljellä, menen heti nurkkaan häpeämään :)
Doris
Päivän biisi: Oot mun kaikuluotain
Soi äsken radiossa, oli meidän häälaulu aikoinaan
Vierailija kirjoitti:
Mä kirjoitan toisinaan ihan leikilläni vähän kieliopin vierestä. Ei oo kyllä niin vakavaa, että tarvis täällä toisten tekstiä viilailla ja oikoa, ei kielioppia, ei toistoa, ei sisältöä. Terveisin yo-äikän laudatur mullakin. Ja sitten vielä ne pisteet...
Kiitos...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Doris suuttuu ja poistattaa kirjoituksia, joissa kerrotaan hänen mokistaan. Ja jatkaa huonoa suomen kielen käyttöään.
Ei ollut Doris kuka poisti, vaan minä.
Mitä sulle on sanottu noista jankkauksistasi?
Ei kiinnosta ketään sun iänikuinen agendasi; Doris sitä Doris tätä. Oletko rakastunut tähän Dorikseen?
Mikäs poliisi se sinä olet? Minut nyt kyllä sotketaan johonkin toiseen, tuon ainoan viestin laitoin ketjuun lohdutukseksi sille, joka kärsii suomen kielen kaltoinkohtelusta. Olen äikänope ja kiinnitin huomioni juhannuksen aikaiseen kielioppikiistaan ja palstan otsikkoon. Muuten en ole kirjoittanut ja tykkään Doriksen jutuista. Mutta yritin ahdistunutta lohduttaa. Doris ei taida tarvita puolustajia, on tarpeeksi ärhäkkä itsekin. 👍
Ilmeisesti sinut on sekoitettu toiseen samanmieliseen jankuttajaan. Jankutuksen lisäksi näemmä myös kielipoliisi.
Tuo ahdistus sääntöjen noudattamisesta/rikkomisesta on joskus autisteilla tai muusta neurojutusta kärsiväillä kovasti vaivaava asia. Tästä voi olla kyse. Olkaamme ymmärtäväisiä. Kaikkihan saivat tänne kirjoittaa, vai miten se olikaan?
Doris ja muut: Mä tiedostan itsekin, että käytän usein lauserakenteita ja sanajärjestyksiä, jotka ovat enemmän ruotsia kuin suomea. Hassua sinänsä, että mun ruotsin taitoni on jo aikoja sitten unohtunut. Koska ei ole juurikaan tarvinnut käyttää sitä. It-alalla kun jopa ruotsalaisten kanssa puhutaan aina englantia. Toisaalta mulla alkoi ruotsi jo kansakoulun kolmannelta ja se on vieras kieli, jota olen opiskellut kaikista pisimpään. Nykyisin osaan enää lähinnä kiroilla ruotsiksi :D Mutta koska tämä keskustelupasta ei ole mikään virallinen dokumentti, en ole katsonut tarpeelliseksi kauheesti korjatakaan kirjoittamaani.
Tässä vielä äikänope.
Tunnistin tuon kielestä ahdistuneen niin hyvin omista oppilaistani tutusta säännön tarkistuksesta. Asiaan palaaminen eli jankkaus on myös tuttua koulumaailmasta. Heidän on pakko korjata virheet tai elämän pilarit huojuvat. Ymmärrystä heille, hehän ovat alunperin oikeassa.
Ja Doris, se "ärhäkkä" oli kehu. Minua on sanottu topakaksi, sekin on kehu.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ahdistus sääntöjen noudattamisesta/rikkomisesta on joskus autisteilla tai muusta neurojutusta kärsiväillä kovasti vaivaava asia. Tästä voi olla kyse. Olkaamme ymmärtäväisiä. Kaikkihan saivat tänne kirjoittaa, vai miten se olikaan?
Näinpä. Nussikaamme siis pisteitä ja länkytetään toistoa.
Eikös tämä ole vähän kuin Kansan radio aikoinaan. Kaikenlaiset äänet ja mielipiteet kuuluviin ja näkyviin. Länkytyksetkin. Joka ei viihdy, etsii korkeampitasoista viihdettä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämä ole vähän kuin Kansan radio aikoinaan. Kaikenlaiset äänet ja mielipiteet kuuluviin ja näkyviin. Länkytyksetkin. Joka ei viihdy, etsii korkeampitasoista viihdettä.
Mitä? Kansanradio 'aikoinaan'? Kuuntelen edelleen joka sunnuntai, tosikot ja veitikat.
Totta, tulee tämä ketju mieleen ohjelmasta (piste, piste, piste)
Vierailija kirjoitti:
Mä kirjoitan toisinaan ihan leikilläni vähän kieliopin vierestä. Ei oo kyllä niin vakavaa, että tarvis täällä toisten tekstiä viilailla ja oikoa, ei kielioppia, ei toistoa, ei sisältöä. Terveisin yo-äikän laudatur mullakin. Ja sitten vielä ne pisteet...
Täällä myös laudatur äikästä vuodelta 1985 (se pitää näköjään aina ilmoittaa). Kritisoin sitä, että ajatuspisteet ... lyödään viimeisen sanan perään kiinni. Minusta väliin tulee välilyönti ... visuaalinen silmäni väittää näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös laudatur äikästä vuodelta 1985 (se pitää näköjään aina ilmoittaa). Kritisoin sitä, että ajatuspisteet ... lyödään viimeisen sanan perään kiinni. Minusta väliin tulee välilyönti ... visuaalinen silmäni väittää näin.
IHANA!!!! <3 <3 <3 Mulla on jo sen verran huono näkö silmälaseista huolimatta (pitänee mennä hankkimaan uudet), että en ole edes tajunnut, että välilyönti puuttuu. Mutta nyt kun sanoit, niin tottahan tuo. Mä oon koittanut kirjoituksissani laittaa päälauseen ja sivulauseen väliin tulevan pilkun jälkeen välilyönnin ja tämä on asia, jota kyllä useinkin korjailen, jos vaan huomaan.
Vierailija kirjoitti:
Kansan Radiossa on moderointia, aivan kuten täälläkin, ettei ihan kaikkia säröääniä päästetä läpi. Onneksi! Tämä olisikin jo melko 'korkeatasoista' viihdettä, jos ei moderointia olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti? Eihän yhdenkään pisteen ennen tule välilyöntiä, äikänope! Tuleeko kolmen pisteen eteen väli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti? Eihän yhdenkään pisteen ennen tule välilyöntiä, äikänope! Tuleeko kolmen pisteen eteen väli?
No ainakin vielä 1970-luvulla opetettiin, että jos sanan viimeisen kirjaimen jälkeen tulee ilman välilyöntiä piste, se piste päättää lauseen. Sitten ei enää laiteta enempää pisteitä. Mutta jos siihen tulee välilyönti ja useampia pisteitä, niin sitten ilmaistaan, että lause ei ole loppunut vaan se jatkuu. Joko kirjoittajan omasta toimesta tai jonkun muun.
Mun mielestä ei tule välilyöntiä ennen... en ikinä oo laittanut, en siis ikinä todellakaan, en ikimaailmassa... Ei pisteen pidä jäädä roikkumaan ilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ei tule välilyöntiä ennen... en ikinä oo laittanut, en siis ikinä todellakaan, en ikimaailmassa... Ei pisteen pidä jäädä roikkumaan ilmaan.
Piste jää roikkumaan ilmaan silloin, jos myös koko kirjoitetun lauseen ajatus jätetään roikkumaan ilmaan.
Hermot kireellä, poran ääni rappukäytävästä ottaa päähän. Huono päivä taas kerran.
Kansanradio, vuodesta 1979.
Yhdyssana
t.niuho
Lampaan ruotsi puskee läpi: ruotsissa ja englannissa tulee välilyönti, suomen kielessä ei.
Tv äikänope