Mitä Sinulle tänään kuuluu?
Kommentit (21621)
Pyttipannua, kotisinappia, tomaattia ja makukurkkua.
Tätä kuuluu päivääni. Kudon sukkia, lajittelen ja hinnoittelen myytäviä joulumyyjäisiin.
Täällä kakkoskodissa parvekkeelle viritin valosarjan semmoiseen kartionmuotoiseen pajusta tehtyyn köynnöskukkatukeen. On nätti iltaisin, näkyy olkkariin.
Kotona ei ole mitään vielä eikä ehkä tule laittaneeksikaan. Vielä ei ole
mietitty joulunviettoa. Sisarukset on perheittensä kanssa. Hyvää ruokaa ostetaan, se riittänee.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kakkoskodissa parvekkeelle viritin valosarjan semmoiseen kartionmuotoiseen pajusta tehtyyn köynnöskukkatukeen. On nätti iltaisin, näkyy olkkariin.
Kotona ei ole mitään vielä eikä ehkä tule laittaneeksikaan. Vielä ei ole
mietitty joulunviettoa. Sisarukset on perheittensä kanssa. Hyvää ruokaa ostetaan, se riittänee.
Samoja mietin. Hyvä ruoka, suklaa, kynttiläsauna, lyhdyt pihapolulla ja puhtaat lakanat :) tällä pärjää pitkälle. Muutama lahja molemmille.
Kävelin tänään taas yhden talon ohi, jonka kissoja olen kaivannut ja en ole niitä nähnyt pitkään aikaan. Nyt toinen tuli pihasta maukuen katsomaan minua ja kehräsi ja puski ja seurasi perässä jonkin matkaa. Sitten, kun kävelin takaisin samaa reittiä niin tuli taas vastaan ja maukuen tervehti. Seurasi maukuen perässäni melko pitkän matkaa. Mietin jo, että kun ei nyt liian kauas lähtisi. Onneksi kääntyy viimein kotiinsa. Kaikista kävelyreittien tienvarren talojen kissoista paras minusta ja todella ihana luonne, vaikka monta hyvää kilpailijaa sille onkin.
Muuten puutarhassa vähän hommia vielä tein. Puut sidottu nyt paremmin ja yksi vielä odottaa sitomista. Kuorikatettu laitettu myös sekä myyräsuojat. Fiksuruoasta tilasin pitkästä aikaa hieman säilyviä ruokatuotteita varastoon. Esseen aiheen muutin lennossa (oli valmiit aiheevaihtoehdot mistä valita), kun aiempi aihe olikin niin laaja etten enää tiennyt miten sitä rajata ja näin toinen minua kiinnostava ja tutumpi vaihtoehto näyttää paremmalta. Voi olla etten saa tästä nyt niin hyvää ja aika juoksee, mutta kai jotain kasaan saan.
Tänään oli vähän aurinkoakin näkyvissä. Itsellä nukkuminen ja erityisesti nukahtaminen vähän vaikeaa nyt. Se aiheuttaa itselle tuota, kun päivät harmaita ja ei ole niin selkeää eroa päivien valomäärässä iltaan verrattuna. Tai niin pimeitä päiviä ettei valoa juuri näy. Välillä toivoisin aurinkoa sen vuoksikin näkyviin. Kirkasvalolamppua en ole viitsinyt ostaa ainakaan vielä. Hyvä päivä tänään ollut.
Kävin tänään tutulla jalkahoitajalla. Edellisestä käynnistä olikin jo aikaa vierähtänyt. Olikin oikein virkistävä käynti kaikin puolin.
Soitin kahdelle ystävälle, juteltiin aika pitkään. Toisella heistä synttärit lähipäivinä.
Ja pitihän sukatkin jo saada alulle...
Mukavaa viikon jatkoa!
Tänään näin tutun maaseudun maisemia, nyt ohikulkumatkalla. Tuli suurta kaipuuta niihin maisemiin. Kaksi kissaa näin ja joutsenia pelloilla. Mietin, että maaseudulla pitäisi olla joka talossa kissa.
T. Kissojen ystävä 🐈
Joulua vietämme perinteisesti mökillä. Tunnelma hirsimökissä jouluvaloineen on vain niin pehmeä ja pesämäinen, ettei muuta voi ajatellakaan. Ollaan aina koko joululoma ihan kuin omassa maailmassa siellä vilttien alla, hyvää ruokaa syöden, lukien ja pelaillen sekä elokuvia katsellen. Toivon aina valkeaa joulua, mutta saaristo-Suomessa sellaisia on harvemmin. Mukavaa ja rentouttavaa on silti.
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään tutulla jalkahoitajalla. Edellisestä käynnistä olikin jo aikaa vierähtänyt. Olikin oikein virkistävä käynti kaikin puolin.
Soitin kahdelle ystävälle, juteltiin aika pitkään. Toisella heistä synttärit lähipäivinä.
Mukavaa viikon jatkoa!
Minä sain pitkän viestin ystävältä, ollaan tunnettu yli 30v. Välin menee pitkästi yhteydenpidon välissä. Juttu kyl jatkuu sujuvasti siitä, mihin jäi.
Sukat menossa mullakin, eka jo kärkikavennuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Joulua vietämme perinteisesti mökillä. Tunnelma hirsimökissä jouluvaloineen on vain niin pehmeä ja pesämäinen, ettei muuta voi ajatellakaan. Ollaan aina koko joululoma ihan kuin omassa maailmassa siellä vilttien alla, hyvää ruokaa syöden, lukien ja pelaillen sekä elokuvia katsellen. Toivon aina valkeaa joulua, mutta saaristo-Suomessa sellaisia on harvemmin. Mukavaa ja rentouttavaa on silti.
Kuulostaa ihanalta <3 Mun tän joulun toiveissa on itselleni mieluista ruokaa, joulukuusi, tunnelmallinen valaistus ja joulurauha. Jos ulkona olisi vielä lunta, niin se olisi aika luxusta.
Mä tykkäsin aikoinaan meidän sukujouluista, mutta kun porukan koko kasvoi, tuli yhä enemmän kaikenlaisia allergioita ja erikoisruokavalioita. Lisäksi jokaisella oli jotain, mitä pitää joulupöydässä ehdottomasti olla, tai muuten joulu ei tunne joululta. Eikä se kokkailukaan lopulta niin hankalaa ollut, kun vuosikymmenten varrella oppi rutiinit ja osasi tehdä kaiken niin, että on valmista samaan aikaan. Se, mikä alkoi väsyttää, oli aikauatulujen säätäminen. Mitä useammasta suvusta tulee joulun viettäjiä, sitä enemmän pitää kyetä sovittamaan erilaisia jouluperinteitä toisiinsa. Yhdelle joulusauna on ihan ykkösjuttu, toisella isovanhempien luona käynti (tai omien vanhempien, jos oli suvun miöniöitä tai vävyjä) , kolmannelle hautausmaalla käynti jne. Kun sitten piti vielä huomioida pienten lasten päiväunet ja ruoka-ajat, niin alkoi muuttua melkoiseksi härdelliksi sovittaa kaikki jouluaattoon. Oli sitten niitä viiimeisiä "ihan kaikki yhdessä" -jouluja niin, että mun tytär puolisonsa kanssa toi oman koiransa meille ja mentiin sitten mun siskoni luokse joulua viettämään. Kun asutaan naapureina, niin sieltä oli helppoa käydä hakemassa koira meiltä, käyttää lenkillä ja palata sen jälkeen takaisin joulunviettoon. Sitten sukuun tuli yksi koira lisää ja koska se oli uusi tuttavuus muille koirille ja myös mun kissoille, niin ei uskaltanut jättää niitä kaikkia keskenään meille. Mun tytär puolisonsa kanssa tipautti silloin heidät pois sukujoulusta ja ostivatkin sitten aivan ihanan asunnon, jossa on oikea takkakin ja saa mahtavan joulutunnelman. Nuorin koirista sitten oli mukana sukujoulussa ja mun koira kissojen kanssa kotona. Viime jouluna otin oman koiravanhukseni mukaan siskolleni ja vaikka siellä oli 2 isokokoista koiraa, niin mun koiralla on mahtavan rauhtoittava vaikutus tähän nuorempaan uroskoiraan. Makoilivat vaan siellä ja katselivat, kun ihmiset viettävät joulua. Mun isäni ei ole koskaan erityisemmin pitänyt koirista, mutta tästä mun nykyisestä koirastani se on tykännyt. En tiedä, miksi tuo rescue-rekku osaa toimia niin hyvin vanhojen ja huonosti liikkuvien ihmisten parissa. Ihan kuin se jotenkin vaistoaisi, että nyt ei säädetä ja häslätä vaan ollaan nätisti ja rauhallisesti :D
Nyt mä jo tipahdin kärryiltä, että missä ne Lampaan sukulaisten koirat ja kissat vietti joulua. 🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa viikon jatkoa!
Minä sain pitkän viestin ystävältä, ollaan tunnettu yli 30v. Välin menee pitkästi yhteydenpidon välissä. Juttu kyl jatkuu sujuvasti siitä, mihin jäi.
Sukat menossa mullakin, eka jo kärkikavennuksessa.
Ystävät ovat ajatuksissa ja sydämissä. Aivan kuten kerroit, juttu jatkuu siitä mihin jäi, vaikka olisi pitkäkin aika edellisestä yhteydenpidosta. Nämä molemmat ystäväni olen tuntenut jo 1970-luvulta lähtien. Kiitollinen olen ystävistäni.
Viikko on mennyt töissä rauhallisesti.
ärsyttää halloween hössötys jota en juhli.
Vietän pyhäinpäivää sytyttämällä kynttilän kuolleille läheisilleni.
töihin on palkattu uutta nuorta porukkaa alle 30v kahvihuoneessa heidän jutut on lähinnä ryyppäystä ja biletystä. itselle me ajat takanapäin.
The only fears we have to fear is these fears itself.
Vierailija kirjoitti:
Nyt mä jo tipahdin kärryiltä, että missä ne Lampaan sukulaisten koirat ja kissat vietti joulua. 🤦
Jos alkaisin kertoa ihan alusta, tästä voisi tulla melkein trilogia :D No ei sentään, mutta ihan alussa sukujouluissa ei ollut kissoja eikä koiria. Paitsi silloin, kun sukujoulut vietettiin meillä (eli joka toinen vuosi), niin oli mun kissat ja mun koira. Kun tuo nuorempi sukupolvi sitten aikuistui ja muutti omilleen, niin niillekin tuli kissoja ja koiria. Kissathan ei ole mikään ongelma, ne pärjää ihan hyvin kotonaankin, kun ihmiset ovat jossain joulunvietossa. Kuitenkin me kaikki ollaan aina asuttu pääkaupunkiseudulla eli ei ole ollut mitään yön yli jouluja. Mutta kun aaton aikatauluihin alkoikin tulla kaikenlaista säätämistä muutenkin, niin koirien ulkoilutuksia ei voinut enää laittaa yhdeksi säätämisperusteeksi. Toisaalta kuitenkin, kun mitkään aikataulut ei koskaan oikein pitänyt kunnolla, niin ei sekään olisi ollut kivaa, että joku olisi joutunut lähtemään kotiin jo ennen lahjojen jakamista. Vain siksi, että koira pitää viedä ulos. Mun tyttärelläni on nyt jo uusi koira, alle vuoden ikäinen ja se on sen verran leikkisä ja villi, että jos se olisi samassa huoneessa yli kymmenen ihmisen sekä erityisesti huonosti liikkuvan isäni kanssa, niin isähän ei pysyisi pystyssä ja meidän aattoilta menisikin sitten isän takia Peijaksen päivystyksessä. Nyt mun siskon lapsenlapset on jo sen verran isoja, ettei enää tarvitse jouluun aikatauluttaa vielä joulupukkiakin.
Mutta joo...kun pitää yhdistää monen suvun jouluperinteet, niiden muut aaton aikataulut (kuten koirien ulkoilutukset) ja kaikki muu, niin mitä vanhemmaksi tulen, sitä stressaavammaksi koen sen kaiken säästämisen.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos alkaisin kertoa ihan alusta, tästä voisi tulla melkein trilogia :D No ei sentään, mutta ihan alussa sukujouluissa ei ollut kissoja eikä koiria. Paitsi silloin, kun sukujoulut vietettiin meillä (eli joka toinen vuosi), niin oli mun kissat ja mun koira. Kun tuo nuorempi sukupolvi sitten aikuistui ja muutti omilleen, niin niillekin tuli kissoja ja koiria. Kissathan ei ole mikään ongelma, ne pärjää ihan hyvin kotonaankin, kun ihmiset ovat jossain joulunvietossa. Kuitenkin me kaikki ollaan aina asuttu pääkaupunkiseudulla eli ei ole ollut mitään yön yli jouluja. Mutta kun aaton aikatauluihin alkoikin tulla kaikenlaista säätämistä muutenkin, niin koirien ulkoilutuksia ei voinut enää laittaa yhdeksi säätämisperusteeksi. Toisaalta kuitenkin, kun mitkään aikataulut ei koskaan
Joo, näinhän se on. Mä tiesin, että sulla on huumorintajua etkä loukkaannu kommentistani. 🎅
Katherine.Rosemary kirjoitti:
töihin on palkattu uutta nuorta porukkaa alle 30v kahvihuoneessa heidän jutut on lähinnä ryyppäystä ja biletystä. itselle me ajat takanapäin.
Mä huomasin tänään parin naapurin pihassa kurpitsan. Minäkään en vietä halloweenia vaan kekriä. Kekriin liittyy samoja edesmenneiden muisteluita kuin pyhäinpäiväänkin. Tai meksikolaiseen Dia de los Muertosiiin. Mua ei kuitenkaan ärsytä se, että joku viettää jotain muuta juhlaa kuin minä. Yksi parhaimmista ystävistäni on muslimi eikä mua ärsytä hänen juhlansa eikä häntäkään mun juhlani. Kun vuonna 2019 sain tietää, että olen 3,9%:sti irlantilainen, olen sen jälkeen joka vuosi viettänyt myös Pyhän Patrikin päivää maaliksuun 17 päivä. Se mikä nyt vähän ärsyttää on kauppojen kaikenlainen teemahypetys. Varsinkin, jos se alkaa jo pari kuukautta ennen varsinaista juhlaa. Kuulun niihin ihmisiin, jotka tykkää elää tässä ja nyt. En mä joulunakaan ala miettiä pääsiäistä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Mä huomasin tänään parin naapurin pihassa kurpitsan. Minäkään en vietä halloweenia vaan kekriä. Kekriin liittyy samoja edesmenneiden muisteluita kuin pyhäinpäiväänkin. Tai meksikolaiseen Dia de los Muertosiiin. Mua ei kuitenkaan ärsytä se, että joku viettää jotain muuta juhlaa kuin minä. Yksi parhaimmista ystävistäni on muslimi eikä mua ärsytä hänen juhlansa eikä häntäkään mun juhlani. Kun vuonna 2019 sain tietää, että olen 3,9%:sti irlantilainen, olen sen jälkeen joka vuosi viettänyt myös Pyhän Patrikin päivää maaliksu
Kyllä minäkin äimistelin syyskuussa sitä konvehtipaljoutta, mikä kauppoihin pääkäytäville rantautui. Karkit karkkina, mutta ne joulupukin malliset suklaat :(
Sukankutojat, minkälainen kärkikavennus? Vaihteleeko? Mä vaihtelen kavennusta välin puikon alussa, välin lopussa. Onko teillä muita versioita?
Ja joillakin ei koskaan edes alkanut nuo ajat ja ehkä hyvä niin. En minä ole ikinä alkoholia käyttänyt ja en koe jääneeni paitsi mistään. Kyllä minä muunlaista ajanvietettä mieluummin keksisin ja tämä vain itseäni koskien. En muita arvostele.
Näin ikä ei kuitenkaan kerro ihmisestä kaikkea siinä mielessä ja en minäkään voisi oikein keskustella noista jutuista, vaikka ikäni puolesta "sopisin" joukkoon.
Nro 21600: "Miten isäsi viettää joulun?"
Oletan, että menee mun siskolle.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/