Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Komentava lapsi?

Vierailija
04.10.2022 |

Neljävuotiaani komentaa (minua) aivan koko ajan, ihan pienissä asioissakin. Kysyisin mielipiteitä mistä voi johtua ja miten sen saisi loppumaan. En ole antanut lapsen määräillä vaan asiat tehdään kuten sanon. Eli komentamalla ei ole koskaan saanut tahtoaan läpi. Olen tietenkin myös kieltänyt komentamisen, selittänyt lukuisia kertoja, että sillä tavalla ei saa haluamaansa jne. Olen myös ollut reagoimatta komentamiseen.

Kommentit (172)

Vierailija
1/172 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole vaan sitkeästi reagoimatta. Sitten kun puhuu nätisti niin annat heti hyvää palautetta. Saattaa vaatia muutaman tuhatta toistoa...

Vierailija
2/172 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole vaan sitkeästi reagoimatta. Sitten kun puhuu nätisti niin annat heti hyvää palautetta. Saattaa vaatia muutaman tuhatta toistoa...

Kun olen reagoimatta niin lapsi lisää tehoa ja komentaa aina vain kovemmalla äänellä. Kun en siihenkään reagoi niin lopulta alkaa kiukkuitku. Kun en siihenkään reagoi niin alkaa lohduton pettymysitku, ja silloin täytyy kyllä jo lohduttaa. Vaikka ei tietenkään edelleenkään saa asiaa, mistä alunperin komensi. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/172 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei käytös muutu niin sitten alkaa rangaistukset. Ei ruutuaikaa,ei karkkia, ei pääse mukaan kauppaan/tapahtumaan jne.

Lapsesi selvästi pyörittää sinua, saa tuolla feikki-itkulla sinut lohduttamaan lopulta joka tapauksessa ja sama piirileikki jatkuu.

Vierailija
4/172 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset matkivat vanhempiaan eli komentavan lapsen kokemuspiirissä on paljon komentamista ja vähän keskustelua.

Vierailija
5/172 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei käytös muutu niin sitten alkaa rangaistukset. Ei ruutuaikaa,ei karkkia, ei pääse mukaan kauppaan/tapahtumaan jne.

Lapsesi selvästi pyörittää sinua, saa tuolla feikki-itkulla sinut lohduttamaan lopulta joka tapauksessa ja sama piirileikki jatkuu.

Erotan kyllä feikki-itkun ja oikean itkun. Alkaa feikki-itkuna, mutta muuttuu oikeaksi. Ja kyllä se oikea itku täytyy lohduttaa. Ap

Vierailija
6/172 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset matkivat vanhempiaan eli komentavan lapsen kokemuspiirissä on paljon komentamista ja vähän keskustelua.

Vai niin. Olen kyllä varsin keskusteleva vanhempi. Lasta komennan vasta, jos rauhallisesti sanotut kehoitukset ei mene perille. Ap

Vierailija
7/172 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pettymysitkua pitäisi lohduttaa? On lapsen parhaaksi, ettei häntä kasvateta pikkutyranniksi.

Vierailija
8/172 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatko lapsellesi myös mahdollisuuksia päättää ikätasoisesti? Kumpi näistä paidoista tänään? Tummaa vai vaaleaa leipää? Käy itse valitsemassa nukkusatu..

Vierailija
9/172 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annatko lapsellesi myös mahdollisuuksia päättää ikätasoisesti? Kumpi näistä paidoista tänään? Tummaa vai vaaleaa leipää? Käy itse valitsemassa nukkusatu..

Annan. Juuri tuollaisia useita asioita. Ja monessa asiassa teen niin, että sanon, että suunnitellaan ja valitaan yhdessä. Mutta heti kun alkaa komentaa, niin mahdollisuus päättää loppuu siihen. Ap

Vierailija
10/172 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on luonnekysymys eikä voi kasvatuksella muuttaa sitä?

Vierailija
11/172 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 4v lapsi ei komenna minua koko ajan, mutta on tilanteita missä hän on ihan älytön jääräpää. Esim. vaatteet täytyy hänen mielestä laittaa jollain tietyllä järjestyksellä naulakkoon ja kun minä laitan ne, niin alkaa huuto että ovat väärin, mutta ei suostu kuitenkaan itse laittamaan, kun sanon että nämä on nyt näin, jos haluat ne toisella tavalla niin laita itse. Sitten heittäydytään lattialle huutamaan kurkku suorana, koska  vaatteet ovat väärinpäin eikä äiti suostu niitä laittaa uudestaan, ei myöskään itse laita niitä, vaan mielummin pyörii lattialla ja huutaa punaisena ja hikisenä. Ihanaa aloittaa aamu noin. Ajattelen, et se ei varmaan edes (meillä) johdu niistä vaatteista, vaan muut asiat stressaa siellä taustalla (esim. päiväkotiin jääminen) , ja se tulee ulos tuollaisena määräily>pettymys>huuto-kuviona....HUOH. Välillä on aamuisin olo, kuin hurrikaani olis pyyhkinyt yli ja sitten pitäis vielä töitä tehdä. 

Ja lisään vielä että tämä lapsi on kyllä AINA ollut erityisen voimakastahtoinen. Ehkä yritän sanoa, että luonteissa on eroja ja jotkut on alttiimpia komentamaan tai vaikka kiukuttelemaan. Toki kasvatuskin vaikuttaa todella paljon, mutta joitain "ominaisuuksia" ei välttämättä saa ikinä sammutettua. Tsemppiä kovasti!!  -sama

Vierailija
12/172 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai niin. Olen kyllä varsin keskusteleva vanhempi. Lasta komennan vasta, jos rauhallisesti sanotut kehoitukset ei mene perille. Ap

Eli toimit väärin. Lapselle ei anneta monta kehoitusta, riittää, että asia sanotaan kerran ja sitten yhdessä tehdään toivottu asia, jolloin ei tarvitse komentaa. Lapsesi toimii kuin sinä eli sanoo kerran ja sitten komentelee.

Vierailija
13/172 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista, että lapsi kuvittelee minun olevan hänen määräysvallassaan. Mutta mistä on voinut saada sellaisen käsityksen? Koska hän ei ihan oikeasti ole koskaan komentamalla ja huutamalla saanut tahtoaan läpi ja muutenkin olen rajojen suhteen jämpti. Ap

Vierailija
14/172 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasta pidä lohduttaa jos lapsi itkee sen takia, että ei saanut käyttäytyä huonosti toisia kohtaan ja rikkoa sääntöjä.

Ylipäätään tuo vaikuttaa ap siltä, että sinä pelkäät ihan liikaa sitä, että lapsi menisi jotenkin rikki jos pidät hänelle kuria ja kuritat häntä. Lapset eivät ole läheskään niin herkkiä kuin mitä moni kuvittelee.

Vierailija
15/172 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mahdollista, että lapsi kuvittelee minun olevan hänen määräysvallassaan. Mutta mistä on voinut saada sellaisen käsityksen? Koska hän ei ihan oikeasti ole koskaan komentamalla ja huutamalla saanut tahtoaan läpi ja muutenkin olen rajojen suhteen jämpti. Ap

Olet kuitenkin sallinut lapselle sen komentelun ja muut rumat puheet. Siitä lapsi on oppinut, että niin voi tehdä.

Vierailija
16/172 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli toimit väärin. Lapselle ei anneta monta kehoitusta, riittää, että asia sanotaan kerran ja sitten yhdessä tehdään toivottu asia, jolloin ei tarvitse komentaa. Lapsesi toimii kuin sinä eli sanoo kerran ja sitten komentelee.

Riippuuhan tuo kyllä aika paljon asiasta. Jos lapselle sanon, että laita paita päälle, niin siinä tietenkin sanon sen yhden kerran rauhallisesti ja jos ei tottele niin alan sitten laittamaan paitaa, että nyt paita laitetaan päälle. Mutta on paljon asioita, missä kyse ei ole tekemisestä, joka voitaisiin yhdessä toivotusti tehdä vaan joka on vain lapsen yksin tehtävissä (vaikka vastaus johonkin tärkeään kysymykseen tms). Ap

Vierailija
17/172 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kuitenkin sallinut lapselle sen komentelun ja muut rumat puheet. Siitä lapsi on oppinut, että niin voi tehdä.

En mielestäni ole sallinut. Ap

Vierailija
18/172 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä tehdään toivottu asia? Jos lapsi vaikka nimittelee sisarustaan eikä tottele kun käsketään lopettamaan, niin miten silloin tehdään yhdessä se asia?

Vierailija
19/172 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 4v lapsi ei komenna minua koko ajan, mutta on tilanteita missä hän on ihan älytön jääräpää. Esim. vaatteet täytyy hänen mielestä laittaa jollain tietyllä järjestyksellä naulakkoon ja kun minä laitan ne, niin alkaa huuto että ovat väärin, mutta ei suostu kuitenkaan itse laittamaan, kun sanon että nämä on nyt näin, jos haluat ne toisella tavalla niin laita itse. Sitten heittäydytään lattialle huutamaan kurkku suorana, koska  vaatteet ovat väärinpäin eikä äiti suostu niitä laittaa uudestaan, ei myöskään itse laita niitä, vaan mielummin pyörii lattialla ja huutaa punaisena ja hikisenä. Ihanaa aloittaa aamu noin. Ajattelen, et se ei varmaan edes (meillä) johdu niistä vaatteista, vaan muut asiat stressaa siellä taustalla (esim. päiväkotiin jääminen) , ja se tulee ulos tuollaisena määräily>pettymys>huuto-kuviona....HUOH. Välillä on aamuisin olo, kuin hurrikaani olis pyyhkinyt yli ja sitten pitäis vielä töitä tehdä. 

Ja lisään vielä että tämä lapsi on kyllä AINA ollut erityisen voimakastahtoinen. Ehkä yritän sanoa, että luonteissa on eroja ja jotkut on alttiimpia komentamaan tai vaikka kiukuttelemaan. Toki kasvatuskin vaikuttaa todella paljon, mutta joitain "ominaisuuksia" ei välttämättä saa ikinä sammutettua. Tsemppiä kovasti!!  -sama

Kiitos tsempistä! Minunkin lapsi on aina ollut todella voimakastahtoinen eli kuulostaa tutulta. Ap

Vierailija
20/172 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mielestäni ole sallinut. Ap

Oletko antanut lapselle rangaistuksia komentelusta? Ja jos, niin millaisia? Useinkaan lapset eivät tottele vain sillä, että heitä kielletään tai kielletty käytös jätetään huomiotta, vaan tarvitaan myös rangaistuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi