Miksi täällä on niin monen vaikea uskoa sitä, että joku näyttää ikäistään huomattavasti nuoremmalta?
Kommentit (516)
Vierailija kirjoitti:
Anniina Valtonen. Siinä on geenilotossa voittanut yksilö. Ikää taitaa olla 32v, mutta helposti voisi luulla korkeintaan 20v ikäiseksi kasvojen piirteiden ansiosta.
Ei 32v. ole mikään ikäloppu, joten helposti voi näyttää juuri tuolta kuin Anniina. Eri juttu, jos hän olisi +40v.
Ei sitä ole mitenkään vaikea uskoa. Tunnen itse monta nelikymppistä jotka oikeasti menevät alle kolmikymppisistä. Mutta kumma juttu miten nämä omaa "nuorekkuuttaan" lehtienpalstoilla toitottavat ja ylpeilevät ovat poikkeuksetta täsmälleen oman ikänsä näköisiä tai jopa oikeasti ikäistään vanhemman näköisiä. Monesti se, ettäepätoivoisesti yritetään näyttää nuorelta ja käytetään nelikymppisinä noloja teinivatteetita saa vain näyttämään ikäistään vanhemmalta. Ennemin ihmetyttää miten nämä yksilöt ovat sen harhansa luoneet. Ilmeisesti muokatut kuvat riittävät saamaan nämä uskomaan että oikeastikin näyttävät samalta kuin muokattuna.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän moni ihminen toki ihan ensi vilkaisulla voi näyttää paljon nuoremmalta, kuin on. Tämä varmasti yleistä varsinkin pienillä ja siroilla naisilla. Mutta sitten kun katsoo oikeesti läheltä ja tarkemmin, kyllä se ikä yleensä näkyy. Mutta tuntuihan se itsestäkin huvittavalta, kun 35-vuotiaana kysyttiin Alkossa papereita silloin muinoin. Olisiko mun pitänyt lehteen soittaa?
Paitsi jos on aran ja lapsellisen oloinen, niin ikä ei paljastu missään vaiheessa.
No itse kuulun tähän kategoriaan, että en itse omasta mielestäni juurikaan ole nuoremman näköinen, mutta AINA luullaan ikää alle 21 vaikka olen 33v... Ihmiset ihan järkyttyy kun luulevat minun olevan teini. Johtunee siitä etten ole eläissäni käytänyt päihteitä, ei ole ryppyjä tms, ja huolehdin ulkonäöstäni.
Olen myös törmännyt vanhuksiin jotka hädin tuskin menevät 60vuotiaasta ja ovatki yli 80v.
Yksi Elviira (nimi muutettu) käy monen kilometrin lenkkejä, hiukset kauniisti sävytetty, on hoikka ja hymyilee aina, omien sanojen mukaan terveyden saanut pitää. Niin hän kyllä on erittäinkin 20 vuotta ikäistään nuoremman näköinen.
Mikä näitä tekijöitä yhdistää yleensä siis, no tietty geenit, mutta myös, kunto, itsestään huolehtiminen kaikin puolin, päihteettömyys, muistaa hoitaa ihoa päivittäin yms..
Koska se on synti. Pitää osata vanhentua arvokkaasti ja hyväksyä se. Mieluiten vaikka edesauttaa vanhenemista jotenkin. Mitä sitä turhaan esittää jotain tai yrittää olla jotain mitä ei ole.
Mä en tee ulkonäköni eteen kuin aivan minimaalisesti. Mulla on pitkät ja juuri sellaiset roikkuvat hiukset, joita aina parjataan. En jaksa meikata. Pukeudun lähinnä mustaan. Omasta mielestäni näytän ihan ikäiseltäni (42) ja lähinnä mulle tulee mieleen oma äitini, kun katson peiliin. Tästä huolimatta multa kysytään usein papereita, viimeksi perjantaina. Että kaipa sitten näytän jonkun mielestä nuoremmalta.
Monet itseään nuoremmalta näyttävät katsovat vain peiliin ja miltä naama näyttää.
Ikä ja eletty elämä näkyy parhaiten silmistä, käsistä, ryhdistä ja lihaksista, hiuksista ja luustosta, kävelytyylistä ja liikkeistä, jopa hammaista, vaikka naamaa ei näkisi.
Ihmisen iän voi päätellä esum. takaapäin miten hän liikkuu, vaikka naamaa ei näkisi. Samoin silmistä, jos kasvoista muut peitetty.
On sanottu, kuinka Aira Samulin näyttää ikäistään nuoremmalta, mutta katsokaa hänen silmiään ja käsiään, ne kertovat hänen olevat yli 90v.
Hyväksy! kirjoitti:
Koska se on synti. Pitää osata vanhentua arvokkaasti ja hyväksyä se. Mieluiten vaikka edesauttaa vanhenemista jotenkin. Mitä sitä turhaan esittää jotain tai yrittää olla jotain mitä ei ole.
Entä jos ei esitä tai yritä mitään? En meikkaa enkä käytä nuorisovaatteita, laita ihmisiä arvuuttelemaan ikääni tai mainosta ympäriinsä kuinka näytän mielestäni niin nuorelta. Silti muut kuvittelevat minun olevan kummallisen nuori. Tämäkö tekee minusta syntisen? Enhän minä ole tehnyt yhtään mitään.
Ap
Ei kait se ole uskon asia, vaan henkilö joka sanoo näyttävänsä nuoremmalta, on ehkä jo huomannut ikääntymisen merkkejä itsessään.
Miksi hän muuten korostaisi ikäänsä?
Olen jo vanha, mutta en kuitenkaan niin vanha kuin iän perusteella voisi odottaa.
Harvemmin kuulee kuitenkin nuorilta esim. 15-25v hokevan näyttävänsä 10v nuoremmalta, vaan ikäiseltään.
Ehkä taustalla on vanhenemisen pelko ja huomio elämän rajallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
No itse kuulun tähän kategoriaan, että en itse omasta mielestäni juurikaan ole nuoremman näköinen, mutta AINA luullaan ikää alle 21 vaikka olen 33v... Ihmiset ihan järkyttyy kun luulevat minun olevan teini. Johtunee siitä etten ole eläissäni käytänyt päihteitä, ei ole ryppyjä tms, ja huolehdin ulkonäöstäni.
Olen myös törmännyt vanhuksiin jotka hädin tuskin menevät 60vuotiaasta ja ovatki yli 80v.
Yksi Elviira (nimi muutettu) käy monen kilometrin lenkkejä, hiukset kauniisti sävytetty, on hoikka ja hymyilee aina, omien sanojen mukaan terveyden saanut pitää. Niin hän kyllä on erittäinkin 20 vuotta ikäistään nuoremman näköinen.
Mikä näitä tekijöitä yhdistää yleensä siis, no tietty geenit, mutta myös, kunto, itsestään huolehtiminen kaikin puolin, päihteettömyys, muistaa hoitaa ihoa päivittäin yms..
On päivänselvää, ettei päälle kolkytvuotias näytä alle 21 vuotiaalta. Kroppa voi vielä mennä, mutta naama kertoo totuuden, vaikka kuinka hoitaisi ja puleeraisi. Elviirakaan ei taatusti näytä kaksikymmnetä vuotta nuoremmalta, vaikka hymyilisi alvariinsa.
Ei minulla ole mitään vaikeuksia uskoa. Siihen vaikuttaa hyvin moni asia varsinaisen ulkonäön lisäksi: vaatteet, tyyli, tapa puhua ja olla.
Omasta mielestäni näytän melko lailla ikäiseltäni, mutta toisinaan joku luulee nuoremmaksi tai yllättyy iästäni. En ajattele olevani kaunis, en edes hyvännäköinen enkä ollut sitä edes nuorena.
Kaiken kaikkiaan koen ulkonäön ja iän kommentoinnin vähän kiusallisena, koska olin nuorena pahasti koulukiusattu ja ulkonäköäni kommentoitiin tuolloin jatkuvasti. Olen ujo, ja arka ja melko varautunut, ja iän kommentoinnista tulee välillä tunne, että siihen liittyy vallankäyttö. Esim. töissä minua ei pidetä pätevänä, koska olen nuoren näköinen tai oloinen.
Ehkä he eivät halua uskoa sitä? Jotain kateutta?
Kerrottakoon, että olen itse 19-vuotias, joten omakohtaista kokemusta ei ole, ainakaan vielä. :)
Vierailija kirjoitti:
Ei kait se ole uskon asia, vaan henkilö joka sanoo näyttävänsä nuoremmalta, on ehkä jo huomannut ikääntymisen merkkejä itsessään.
Miksi hän muuten korostaisi ikäänsä?
Olen jo vanha, mutta en kuitenkaan niin vanha kuin iän perusteella voisi odottaa.
Harvemmin kuulee kuitenkin nuorilta esim. 15-25v hokevan näyttävänsä 10v nuoremmalta, vaan ikäiseltään.
Ehkä taustalla on vanhenemisen pelko ja huomio elämän rajallisuudesta.
Eivät ihmiset yleensä itse sano, että he näyttävät ikäistään nuoremmilta. Vaikka joku ajattelisikin niin itsestään, niin ei suomalaiseen kulttuuriin kuulu itsekehu.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole mitään vaikeuksia uskoa. Siihen vaikuttaa hyvin moni asia varsinaisen ulkonäön lisäksi: vaatteet, tyyli, tapa puhua ja olla.
Omasta mielestäni näytän melko lailla ikäiseltäni, mutta toisinaan joku luulee nuoremmaksi tai yllättyy iästäni. En ajattele olevani kaunis, en edes hyvännäköinen enkä ollut sitä edes nuorena.
Kaiken kaikkiaan koen ulkonäön ja iän kommentoinnin vähän kiusallisena, koska olin nuorena pahasti koulukiusattu ja ulkonäköäni kommentoitiin tuolloin jatkuvasti. Olen ujo, ja arka ja melko varautunut, ja iän kommentoinnista tulee välillä tunne, että siihen liittyy vallankäyttö. Esim. töissä minua ei pidetä pätevänä, koska olen nuoren näköinen tai oloinen.
Samoja fiiliksiä. Olen itse 26 vuotias kohta ja näytän kyllä paljon nuoremmalta. Olen muutenkin olemukseltani hyvin nuorena oloinen ja lisäksi puheäänen puolesta. Huomaan että vieläkin minua kohdellaan hyvin pitkälti samalla tavalla kuin 18 vuotiaana. Totuus on kuitenkin se että menen pian mahdollisesti opiskelemaan toista amk tutkintoa ja olen asunut monta vuotta yksin. Töissä on juurikin sellaista ongelmaa ettei pidetä oikein minään ja kytätään koko ajan. Ei uskalleta luottaa. Toivon että asiat korjaantuu vuosien päästä. Ihmiset ei tunnu ymmärtävän että nuorelta näyttäminen voi tuoda myös ongelmia.
Mun entinen kampaaja, joka näytti oikeasti ainakin 20 vuotta ikäänsä nuoremmalta. Olin pudota tuolilta, kun kuulin hänen ikänsä, teki siis töitä vielä yli seitsemänkymppisenä. Hänellä oli todella upea iho, rusottava, ei ryppyjä kaulassakaan. Ja hiukset tietysti tosi upeat, kampaaja kun osaa.
Niin hyvää kampaajaa ei ole löytynyt kuin hän oli. Jäi vihdoin eläkkeelle pari vuotta sitten.
Omasta mielestäni näytän ikäistäni nuoremmalta, mutta toisaalta multa ei kyllä koskaan kysytä papereita kuten muilta av-palstan viisikymppisiltä eikä kukaan koskaan sano mitään ikäni ja ulkonäköni suhteesta, joten luultavasti se on vain omaa kuvitelmaa. Jollain lailla omaa ikääntymistä on vaikea nähdä ja toisaalta on myös sellainen kuvitelma, että normaali viisikymppinen näyttää tosi vanhalta. Muistan kun parikymppisenä pelkäsin täyttää 30 ja luulin että olisi sitten aivan kulahtanut. Olin kuitenkin aivan tyytyväinen ulkonäkööni. Sama kävi neli- ja viisikymppisenä. Kai sitä tottuu muutoksiin ja alkaa miettiä että ei tämä nyt niin paha olekaan. Ja kun ympäröivä maailma toitottaa kuinka ruma keski-ikäinen nainen on, niin syntyy kuvitelma että olenkin nuoremman näköinen kuin muut ikäiseni kun ei tunnu tai omaan silmään näytä kuitenkaan niin kovin kamalalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuntemattomista voi tietää minkä ikäisiä ovat. Oma äitini näyttää noin kuusikymppiseltä, ikää oikeasti 78.
78 vuotias äitisi näyttää sinun silmiisi kuusikymppiseltä. Muut todennäköisesti näkevät hänet parhaimmillaan seitsenkymppiseltä. Melkein 80v on varmasti selkeästi ikääntyneen näköinen.
En ole koskaan testannut aivan tuntemattomilla ihmisillä, mutta hän geeneistähän se on kiinni. Sisko on samanlainen eli ikäistään nuoremman näköinen, mutta ei yhtä voimakkaasti kuten äitini. Itse en valitettavasti noita geenejä ole perinyt.
80v. taitaa olla sellainen ikä, että silloin tapahtuu jokin heikentyminen, vaikka olisi terve. Varmaan silloin alkaa vanhuus, kehon rajat tulevat vastaan ja se sitten varmaan vaikuttaa myös äitiini. Olen seurannut tuota prosessia isässäni. On alkanut kääntyä sisään päin ja on selkeästi vanhus. Ovat eläneet hyvin terveellisesti molemmat, monille tulee tuo vanhuus jo paljon aikaisemmin. Terveydestä se nuorelta näyttäminenkin viestii.
Sitä minäkin ihmettelen.
t. 30 vuotiaalta näyttävä +50v mies
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä ole mitenkään vaikea uskoa. Tunnen itse monta nelikymppistä jotka oikeasti menevät alle kolmikymppisistä. Mutta kumma juttu miten nämä omaa "nuorekkuuttaan" lehtienpalstoilla toitottavat ja ylpeilevät ovat poikkeuksetta täsmälleen oman ikänsä näköisiä tai jopa oikeasti ikäistään vanhemman näköisiä. Monesti se, ettäepätoivoisesti yritetään näyttää nuorelta ja käytetään nelikymppisinä noloja teinivatteetita saa vain näyttämään ikäistään vanhemmalta. Ennemin ihmetyttää miten nämä yksilöt ovat sen harhansa luoneet. Ilmeisesti muokatut kuvat riittävät saamaan nämä uskomaan että oikeastikin näyttävät samalta kuin muokattuna.
Jos oikeasti näyttää nuoremmalta, se voi olla aika kiusallinenkin asia. Tulee noloja tilanteita, esimerkiksi nuoret voivat kiusata "nuorta" jossa vaistoavat jotain poikkeavaa, vaikka hän näyttää tavalliselta nuorelta.
Olet ilmeisesti nähnyt IRL?
Pelkän somen ja tv:n perusteella en moisia mielipiteitä tekisi.