Miksi täällä on niin monen vaikea uskoa sitä, että joku näyttää ikäistään huomattavasti nuoremmalta?
Kommentit (516)
Vierailija kirjoitti:
Paperien kysyminen ei tarkoita mitään. Minä olen 47v mies ja minulta kysyttiin paperit viimeksi kuukausi sitten. En usko että yksikään ihminen tällä pallolla oikeasti kuvittelisi että olen alaikäinen, tai edes alle 30v.
Minä en ole koskaan nähnyt 35+ naista joka näyttäisi yli 5v ikäistään nuoremmalta livenä. Harva näyttää edes kuvissa joissa on kuvakulmat, meikit ja filtterit katsottu tarkkaan.
Ethän sinä tiedä minkä ikäisiä kadulla vastaan tulevat naiset ovat. Älytön väite muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperien kysyminen ei tarkoita mitään. Minä olen 47v mies ja minulta kysyttiin paperit viimeksi kuukausi sitten. En usko että yksikään ihminen tällä pallolla oikeasti kuvittelisi että olen alaikäinen, tai edes alle 30v.
Minä en ole koskaan nähnyt 35+ naista joka näyttäisi yli 5v ikäistään nuoremmalta livenä. Harva näyttää edes kuvissa joissa on kuvakulmat, meikit ja filtterit katsottu tarkkaan.
Ethän sinä tiedä minkä ikäisiä kadulla vastaan tulevat naiset ovat. Älytön väite muutenkin.
Kuule, tähän ikään mennessä on tullut tavattua aika paljon ihmisiä. Kun on ollut 10+ vuotta rekryfirmassa haastattelijana, siinä saa tietää iätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, tähän ikään mennessä on tullut tavattua aika paljon ihmisiä. Kun on ollut 10+ vuotta rekryfirmassa haastattelijana, siinä saa tietää iätkin.
No osaatko arvioida prosentuaalisesti kuinka paljon kahdeksasta miljardista?
Mulla esim useat 30+ ikäiset työtoverit ovat ihan vilpittömästi keskustelun lomassa olettaneet minun olevan samaa ikäluokkaa kanssaan, ihan siis kysymättä. Minulta kysytään usein esim museoissa onko opiskelijakorttia. Kun muutin uuteen kaupunkiin useat ihmiset kysyivät muutinko sinne opiskelemaan.
Täytän kohta 43. Olen aina varjellut ihoa auringolta, en tupakoi enkä käytä alkoholia, ja rasvainen iho vielä päälle. Ihan rehellisesti esim kädenselät ja dekoltee ei mulla ole muuttunut yhtään mihinkään - ja miksi olisi, kun niihin ei juuri auringonsäde ole koskenut.
Vierailija kirjoitti:
No kun niitä sellaisia ei näe tosielämässä. Julkkiksetkin mitä olen nähnyt livenä joiden uskoin olevan tällaisia, näyttivät tosielämässä ihan ikäisiltään. Esim. Mette Mannosella oli otsalla ja silmien alla kunnon juonteet jne.
Ei haluta uskoa, jos ei itse ole. Nuo vahvoissa esiintymismeikeissä ja niiden putsausrallissa pyörivät on oma lukunsa. Iho venyy, on raskas vuorokausirytmi jne.
No koska täällä moni kirjoittaja sekoittaa omat harhakäsityksensä todellisuuteen ja anonymiteetin suomalla itseluottamuksella julistaa niitä varmoina totuuksina.
Tutkimuksia jos taas vaivautuu lukemaan niin kuva on vähän toinen:
- passikuvasta iän arviomisessa virhe on keskimäärin melkein 10 vuotta
- subjektiivinen vinouma on merkittävä (useita vuosia), itseään nuoremmat arvioidaan vanhemmiksi ja itseään vanhemmat nuoremmiksi
- aivot etsivät tuttuja piirteitä - jos vastaan kävelee ensin vanha ihminen ja sen jälkeen nuori ihminen, jälkimmäinen arvioidaan vanhemmaksi kuin yksittäin tarkasteltuna. ja päin vastoin jos ensin vastaan kävelee nuori ihminen.
- jopa ihmisiä huomattavasti tarkemmin iän ulkoisista piirteistä tunnistavat tekoälyalgoritmit osuvat arvioissan vain noin 85% kohdallla +-5 vuoden haarukkaan
- iän arvioiminen edes ruumiinavauksella ja kaikilla tieteen tuntemilla keinoilla on melko epätarkkaa
tl;dr; Monella on suuret luulot omasta arviointikyvystään mutta paskaahan se on
Ikää on tosi vaikea arvioida.
Minua on luultu lukiolaiseksi monta kertaa +35 vuotiaana, kun olen lyhyt ja pyöreäkasvoinen. Pikkusiskoani on luultu äidikseni, ja minua poikani tyttöystäväksi.
Ei en puhu piipittävällä äänellä enkä pukeudu teinisti. En myöskään ole mitään kadehdittavaa missiainesta, en hyödy babyfacestani mitään. Eikä tulisi mieleenkään myydä haastatteluja itsestäni kun noloa tämä ennemminkin on!
Te jotka sanotte että ette ole nähneet ikinä nuorelta vaikuttavaa yli kolkymppistä ette vaan ole kysyneet.
Vierailija kirjoitti:
Hyväksy! kirjoitti:
Koska se on synti. Pitää osata vanhentua arvokkaasti ja hyväksyä se. Mieluiten vaikka edesauttaa vanhenemista jotenkin. Mitä sitä turhaan esittää jotain tai yrittää olla jotain mitä ei ole.
Entä jos ei esitä tai yritä mitään? En meikkaa enkä käytä nuorisovaatteita, laita ihmisiä arvuuttelemaan ikääni tai mainosta ympäriinsä kuinka näytän mielestäni niin nuorelta. Silti muut kuvittelevat minun olevan kummallisen nuori. Tämäkö tekee minusta syntisen? Enhän minä ole tehnyt yhtään mitään.
Ap
Palstalla kuitenkin kerrot kuinka nuorelta näytät, niin monta kertaa ja monelle, että niitä, jotka ilmaisevat etteivät usko on lukuisasti. Niin monia että tästä tärkeästä asiasta tehdä oma ketju ja valittaa siinä kuukausia. Ja jatkuvasti kaikkialla tuntemattomat järkyttyvät iästäsi, josta ei välttämättä tarvi puhua koskaan. Ok.
Kun on työssä jossa saa aina tietää ihmisten iät (sairaanhoitaja) niin ainakin tulee selväksi että huonot elintavat vanhentavat (tupakointi, alkon käyttö) myös hyvin stressaava elämä vanhentaa. Mulla on yksi viiskymppinen työkaveri joka mun silmään on aina ollut itseään nuoremman näköinen. Hän paloi loppuun ja jäi pitkälle sairaslomalle. Kun sieltä palasi niin oli silminnähden vanhentunut. Aikaa oli kulunut joitakin kuukausia.
Olen itse kohta viiskymppinen. Kun katson itseäni peilistä niin näytän nuorekkaalta. Mulla on hyvät elintavat tai ainakin siihen pyrin. En kuitenkaan missään tapauksessa väitä näyttäväni nuoremmalta kuin olen, olen nuorekas ja siinä on ero. Tämä ei kuitenkaan tarkoita teinipukeutumista tai jämähtämistä samaan hiustyyliin. Olen hoikka, liikun, syön terveellisesti, en tupakoi tai juo alkoholia. Juonteita on silmien alla ja otsalla. Ihoni ei ole yhtä kiinteä kuin nuorempana.
Jos susta tuntuu että näytät nuorelta niin katso sitä passissa tai ajokortissa olevaa kuvaa. Näytä tätä vieraalle ja kysy, että oletko edelleen samannäköinen vai ehkä jonkinverran vanhentunut? Suurin osa meistä haluaisi näyttää vanhalta passikuvaltaan, vaikka ottohetkellä se olikin aivan "hirveä".
Vierailija kirjoitti:
No koska täällä moni kirjoittaja sekoittaa omat harhakäsityksensä todellisuuteen ja anonymiteetin suomalla itseluottamuksella julistaa niitä varmoina totuuksina.
- subjektiivinen vinouma on merkittävä (useita vuosia), itseään nuoremmat arvioidaan vanhemmiksi ja itseään vanhemmat nuoremmiksi
- aivot etsivät tuttuja piirteitä - jos vastaan kävelee ensin vanha ihminen ja sen jälkeen nuori ihminen, jälkimmäinen arvioidaan vanhemmaksi kuin yksittäin tarkasteltuna. ja päin vastoin jos ensin vastaan kävelee nuori ihminen.
- jopa ihmisiä huomattavasti tarkemmin iän ulkoisista piirteistä tunnistavat tekoälyalgoritmit osuvat arvioissan vain noin 85% kohdallla +-5 vuoden haarukkaan
- iän arvioiminen edes ruumiinavauksella ja kaikilla tieteen tuntemilla keinoilla on melko epätarkkaa
Palstan miehet ovat siis ainoita, jotka tietävät jokaisen iän tarkalleen. Ja kukaan ei näytä nuoremmalta, ei ainakaan yksikään naisvanhus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan miehet ovat siis ainoita, jotka tietävät jokaisen iän tarkalleen. Ja kukaan ei näytä nuoremmalta, ei ainakaan yksikään naisvanhus.
No kyä näin o! Naiset nääs kurppaantuu jo nuarena.
Minusta kyse on pitkälti tästä: Ihminen voi näyttää nuorekkaalta ikäisekseen, mutta hän ei silti näytä samalta kuin silloin kun hän oli nuorempi. Eli ulkopuolinen erottaa sen, että ihminen on esim. 40 v eikä 20v, mutta kyseessä on nuorekas ja hyvännäköinen 40v verrattuna muihin 40-vuotiaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksy! kirjoitti:
Koska se on synti. Pitää osata vanhentua arvokkaasti ja hyväksyä se. Mieluiten vaikka edesauttaa vanhenemista jotenkin. Mitä sitä turhaan esittää jotain tai yrittää olla jotain mitä ei ole.
Entä jos ei esitä tai yritä mitään? En meikkaa enkä käytä nuorisovaatteita, laita ihmisiä arvuuttelemaan ikääni tai mainosta ympäriinsä kuinka näytän mielestäni niin nuorelta. Silti muut kuvittelevat minun olevan kummallisen nuori. Tämäkö tekee minusta syntisen? Enhän minä ole tehnyt yhtään mitään.
Ap
Palstalla kuitenkin kerrot kuinka nuorelta näytät, niin monta kertaa ja monelle, että niitä, jotka ilmaisevat etteivät usko on lukuisasti. Niin monia että tästä tärkeästä asiasta tehdä oma ketju ja valittaa siinä kuukausia. Ja jatkuvasti kaikkialla tuntemattomat järkyttyvät iästäsi, josta ei välttämättä tarvi puhua koskaan. Ok.
Palstalla jostain asiasta kertominen on ihan eri asia. Kukaan ei tiedä kuka olen eikä sitä miltä näytän. Ihmettelen vaan miksi täällä pitää niin raivokkaasti vastustaa koko ajatusta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos susta tuntuu että näytät nuorelta niin katso sitä passissa tai ajokortissa olevaa kuvaa. Näytä tätä vieraalle ja kysy, että oletko edelleen samannäköinen vai ehkä jonkinverran vanhentunut? Suurin osa meistä haluaisi näyttää vanhalta passikuvaltaan, vaikka ottohetkellä se olikin aivan "hirveä".
Ei minusta tunnu, että näytän erityisen nuorelta, vaan tämä on muiden ihmisten arvio.
Ap
Jos syö hyvin, liikkuu aktiivisesti, ei polta, ei käytä alkoholia, ei ota aurinkoa ja nukkuu hyvin, niin miltei automaattisesti näyttää nelikymppisenä 5-10 vuotta muita nuoremmalta.
Niin kauan kun keski-ikäisellä on kasvojen rasvat paikoillaan, on helppo arvioida ikä nuoremmaksi. Nyt kun rasva on hulahtanut poskista leukaperiin, tätä ongelmaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos syö hyvin, liikkuu aktiivisesti, ei polta, ei käytä alkoholia, ei ota aurinkoa ja nukkuu hyvin, niin miltei automaattisesti näyttää nelikymppisenä 5-10 vuotta muita nuoremmalta.
Suurin osa ihmisistä toimii näin. Eli he näyttävät jotain rantojen miehiä nuoremmilta. Selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksy! kirjoitti:
Ap
Palstalla jostain asiasta kertominen on ihan eri asia. Kukaan ei tiedä kuka olen eikä sitä miltä näytän. Ihmettelen vaan miksi täällä pitää niin raivokkaasti vastustaa koko ajatusta.
Ap
Minusta taas tuntuu ihmeelliseltä miksi täällä pitää niin raivokkaasti todistella omaa nuorta ulkonäköään. Enkä tarkoita vain tätä ketjua vaan muitakin vastaavia. Me muut emme voi nähdä kirjoittajia, joten on aivan sama saako hän meidät uskomaan näyttävänsä muita nuoremmalta, ja jos saakin (tai ei) niin mitä ihmettä sillä on väliä? Jos nyt uskon että joku tuntematon jossain näyttää tosi nuorelta ja häneltä kysytään aina paperit vaikka on 60 vuotias, niin muuttuuko jonkun elämä jotenkin?
Ymmärrät tuon ikäisenä varmaan mikä merkitys on otannalla ja kuinka omat kokemuksesi ovat subjektiivisia eivätkä kumoa mitään.