Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi täällä on niin monen vaikea uskoa sitä, että joku näyttää ikäistään huomattavasti nuoremmalta?

Vierailija
29.09.2022 |

Miksi?

Kommentit (516)

Vierailija
381/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kaksi samanikäistä julkkista

https://assets.apu.fi/vqd9tl2q3uk2/60aMQ1tGPPodrOrOJt7l4m/f42f82832a059…

https://uutiskunkku.com/wp-content/uploads/2020/10/irinabjorklund.jpg

Eli ensimmäisen linkin mies ja toisen linkin nainen ovat saman ikäisiä? Mies kyllä näyttää hiukan vanhemmalta. Ensimmäisen linkin nainen on nuorempi.

Samanikäisiltä näyttävät kaikki. Annat vain itseäsi hämätä sen, että mies näyttää omituiselta ja blondilla naisella on "kaunis ilme", kun taas tummemmalla huolestunut ilme ja epäimartelevasti leikattu tukka.

Mutta silmänaluset ihan samassa kunnossa, leukalinja jne.

Tämän takia muuten silminnäkijöiden todistuksiin ei rikostapauksissa oikein voi luottaa: ihmiset eivät edes KUVASTA kykene katsomaan oikeasti merkitseviä asioita, saati sitten nopeissa tilanteissa. Tässäkin "tehtävänä" oli miettiä ihmisten ikää, eikä Einstein-vastaaja osaa edes kiinnittää huomiota niihin seikkoihin, jotka ihmisessä iän paljastavat.

Vierailija
382/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihonalainen rasvakudos on merkittävä ihon ikääntymisessä myös siksi, että rasvasolut tuottavat hormoneja, siis tässä tapauksessa estrogeenia. "Vähärasvaisilla" ihmisillä tai runsaasti vaihdevuosissa laihtuvilla se vaikuttaa ihoon myös hormonitoiminnan kautta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulta kysytään henkkareita, voi olla niinkin, että kysyjä on likinäköinen ja/tai haluaa olla tarkka työssään.

Vähän yli meni tämän ketjun jutut. Jos joku 38-vuotias matkustelee lastenlipulla, niin sitten varmaan kaikki on mahdollista. Älkää vain muuttako senioritaloon, jossa täytyy olla tietynikäinen, että saa asua talossa. Teidät varmaan savustetaan ulos, koska kaikki luulevat, että olette väärentäneet henkilökorttinne. :D

Ei ole kyse pelkästään henkkareiden kyselemisestä kaupassa, vaan näitä arvioita tehdään ihan kaikkialla.

Ap

Kuvailetko, millaisissa tilanteissa?

Minä en ole 43-vuotisen elämäni aikana ollut noita virallisia henkkarintarkistuksia lukuunottamatta tilanteessa, jossa joku olisi pitänyt tarpeelliseksi arvioida ikääni. Jos on ollut tarpeen tietää, ovat kysyneet, esim. joku haastattelija ikäryhmää, tai jossain muussa tilanteessa syntymäaikaa.

En muista, että olisin itsekään ollut tilanteessa, missä minun olisi ollut tarpeen arvioida toisen ikä, kun olen kassatyöltä välttynyt.

Että miten paljon sitä pitää kalastella, että saa toisen vaivautuneena arvioimaan "no olet varmaan alle 30" ja sitten sinä saat olla, että "kihihhii, älä höpsi, olen yli 40"?

Tätä minäkin ihmettelen, kun joillekin tätä muka tapahtuu koko ajan. En muista, koska viimeksi olisi tullut ventovieraiden tai puolituttujen kesken puhetta sen enempää omasta kuin kenenkään toisenkaan iästä. Missä tilanteessa tätä tapahtuu "jatkuvasti"?

Niitä tilanteita voi tulla hyvin yllättäen. 

Itse jouduin sellaiseen sairauteen liittyvällä vertaistukikurssilla.

Juteltiin siellä siitä milloin kukakin on sairastunut ja millä tavalla sairaus on edennyt. Kun oli vuoroni kertoa nämä asiat, kaikki menivät jotenkin järkyttyneen näköiseksi. Ihmettelin, että mikä tässä on nyt on ongelmana. Olen sairastanut ko. sairautta n. 20 vuotta ja se on edennyt hyvin hitaasta ja vointini on vielä kohtuullisen hyvä.

Yksi rouva sitten kysyi vakavailmeisenä, että oletko sinä sairastunut jo lapsena tähän.  Kun kerroin sairastuneeni 25-vuotiaana, kertoivat vertaiset, että olivat luulleet minua kolmekymppiseksi. En oikein usko, että siinä tilanteessa kukaan yritti imarrella tai kohteliaisuuksia esittää. Enemmistö meistä kuitenkin oli ikäisiäni naisia.

Vierailija
384/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle.fi:

"Kalenteri-ikä kohtelee meitä tasapuolisesti: ikää kertyy kaikille vuosi kerrallaan. Mutta biologinen ikä, joka kuvaa elimistön toimintakykyä, ei näin tee. Siinä missä joku vanhenee vuodessa vuoden, toinen voi vanhentua jopa kolme vuotta ja kolmas nuortuu.

Viime keväänä netissä levisi vinhaa vauhtia How Old –niminen palvelu, joka lupasi päätellä ikäsi kasvokuvasi perusteella. Ohjelma analysoi kuvasta 27 kohtaa kasvoista ja antoi arvionsa niiden perusteella. Vaikka kyseessä olikin nopeasti kyhätty applikaatio, niin sen tausta-ajatus näyttäisi olevan totta. Se, miten vanhalta näytät, kertoo biologisesta iästäsi.

Kalenteri-iältään yhtä vanhojen ihmisten biologisessa iässä saattaa olla lähes 30 vuoden ikäero.

Tuoreessa tutkimuksessa tutkittiin noin tuhannen nuoren aikuisen biologista vanhenemista 26- , 32- ja 38-vuotiaana. Näiltä vuosina 1972 ja 1973 syntyneiltä koehenkilöiltä tutkittiin tiettyjä biologista vanhenemista kuvastavia biomarkkereita, joiden perusteella tutkijat arvioivat koehenkilöiden vanhenemisprosessin edistymistä. Tutkijat pyysivät myös opiskelijoita arvioimaan koehenkilöiden ikää heidän kasvokuviensa perusteella.

Tutkimuksen mukaan kalenteri-iältään yhtä vanhojen ihmisten biologisessa iässä saattoi olla lähes 30 vuoden ikäero. Siinä missä joku 38-vuotias oli biologiselta iältään vasta 28-vuotias, toinen samanikäinen saattoi lähestyä jo kuuttakymmentä. Tutkijoiden mukaan osa ihmisistä vanhenee nopeasti, jopa kolme biologista vuotta yhdessä kalenterivuodessa. Ja se näkyy myös päällepäin. Tutkimuksessa nimittäin huomattiin, että biomarkkereiden perusteella saatu arvio henkilön biologisesta iästä ja opiskelijoiden arviot kasvokuvien perusteella olivat melko yhtenevät."

Vierailija
385/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi, että sellaisia on oikeasti aika harvoin, ja ihmisillä on usein epärealistisia käsityksiä ulkonäöstään.

Tietysti on olemassa ihmisiä, jotka oikeasti näyttävät ikäistään nuoremmilta, ja olen tavannut monta sellaista. Mutta monta kertaa enemmän olen tavannut ihmisiä, jotka kertovat että heitä luullaan aina niiiiiiin nuoriksi, ja minä katson heitä hiljaa hymyillen ja mietin päässäni että mitä hittoa. Monta kertaa nämä ihmiset nimittäin näyttävät jopa huomattavasti itseään vanhemmilta. Yksikin nelikymppinen nainen on kuntoiluhullu, anorektisen laiha ja laihuutensa takia hyvin kuivan ja ryppyisen näköinen. Mutta väittää, että häntä luullaan aina teini-ikäisen tyttärensä siskoksi.

Todennäköisesti siis osa näistä tänne kirjoittavista oikeasti näyttää ikäistään nuoremmilta, ja vielä isompi osa ei.

Kuulostaa ihan äidiltäni, joka mahtui vielä 65-vuotiaana ylioppilaspukuunsa, ja kehui että kävisi kaulasta alaspäin parikymppisestä. Esitteli mielellään käsivarsiensa kiinteyttä ja selkänsä lihaksistoa avoselkäisessä topissa.

Kaihiset silmät eivät nähneet sitä, että vaikka rasvaprosentti oli matala ja lihaksisto edelleen ballerinatasoa, kyllä se ihon struktuuri oli muuttunut aika tavalla.

Minulla on tapana sanoa tuollaisiin itsekehuihin aina, että minäkin kävisin varmasti pilkkihaalarissa miehestä, ainakin takaapäin ja jos ahterini olisi pienempi.

Vierailija
386/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yle.fi:

"Kalenteri-ikä kohtelee meitä tasapuolisesti: ikää kertyy kaikille vuosi kerrallaan. Mutta biologinen ikä, joka kuvaa elimistön toimintakykyä, ei näin tee. Siinä missä joku vanhenee vuodessa vuoden, toinen voi vanhentua jopa kolme vuotta ja kolmas nuortuu.

Viime keväänä netissä levisi vinhaa vauhtia How Old –niminen palvelu, joka lupasi päätellä ikäsi kasvokuvasi perusteella. Ohjelma analysoi kuvasta 27 kohtaa kasvoista ja antoi arvionsa niiden perusteella. Vaikka kyseessä olikin nopeasti kyhätty applikaatio, niin sen tausta-ajatus näyttäisi olevan totta. Se, miten vanhalta näytät, kertoo biologisesta iästäsi.

Kalenteri-iältään yhtä vanhojen ihmisten biologisessa iässä saattaa olla lähes 30 vuoden ikäero.

Tuoreessa tutkimuksessa tutkittiin noin tuhannen nuoren aikuisen biologista vanhenemista 26- , 32- ja 38-vuotiaana. Näiltä vuosina 1972 ja 1973 syntyneiltä koehenkilöiltä tutkittiin tiettyjä biologista vanhenemista kuvastavia biomarkkereita, joiden perusteella tutkijat arvioivat koehenkilöiden vanhenemisprosessin edistymistä. Tutkijat pyysivät myös opiskelijoita arvioimaan koehenkilöiden ikää heidän kasvokuviensa perusteella.

Tutkimuksen mukaan kalenteri-iältään yhtä vanhojen ihmisten biologisessa iässä saattoi olla lähes 30 vuoden ikäero. Siinä missä joku 38-vuotias oli biologiselta iältään vasta 28-vuotias, toinen samanikäinen saattoi lähestyä jo kuuttakymmentä. Tutkijoiden mukaan osa ihmisistä vanhenee nopeasti, jopa kolme biologista vuotta yhdessä kalenterivuodessa. Ja se näkyy myös päällepäin. Tutkimuksessa nimittäin huomattiin, että biomarkkereiden perusteella saatu arvio henkilön biologisesta iästä ja opiskelijoiden arviot kasvokuvien perusteella olivat melko yhtenevät."

Enpä ole tuohon uutiseen törmännytkään, mutta noin se varmaan on. Kerroin ketjun aiemmilla lehdillä äidistäni, joka on poikkeuksellisen nuoren näköinen. Hänestä ei ikinä uskoisi, että on muutaman vuoden kuluttua 80 ja teksti näytti saaneen runsaasti alapeukkuja. Äitini ei koskaan korosta nuorekkuuttaan, mutta on monessa mukana, aktiivinen ja virkeä, useimmat ystävät nuorempia. Käyttää kaikkia teknisia vempaimiakin sujuvasti. Monet samanikäiset ja nuoremmatkin ovat jo aivan vanhuksia ja se korreloi myös ulkonäön kanssa.

Vierailija
387/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta joskus joku tuli kysymään illanvietoissa, että arvaappa minkä ikäinen hän on. Minua ärsyttää kohteliaisuuksien ja kehujen kerjääminen, joten yritin todella arvata hänen ikänsä. Arvaukseni heitti kahdella vuodella ylöspäin, ja tämä kysyjä oli kuin myrkyn niellyt ja suhtautui minuun vihamielisesti loppu illan. Hänelle kuulemma ollaan aina sanottu, että näyttää kymmenen vuotta nuoremmalta. (ei oikeasti näyttänyt)

Joten kun joku täällä vakuuttelee näyttävänsä ikäistään paljon nuoremmalta, olen varma että kyseessä on joku kehujen kerjääjä. Ihmiset haluaa olla kivoja, varsinkin palveluammateissa. Joten jos kaupan kassa tai kampaaja kehuu sinua nuoren näköiseksi, se tuskin on totta.

Minultakin on muutaman kerran arvuuteltu. Vastaan aina noille arvuuttelijoille rehellisesti, ei minulla ole mitään velvollisuutta olla kiva ja imarteleva jollekin kehujen kerjääjälle. Ylipäänsä jos joku kalastelee kehuja, en KOSKAAN anna niitä, en voi sietää sellaista huomionkipeyttä aikuisissa ihmisissä. Tyyliin jos ihminen sanoo "siis mun takapuoli näyttää näissä housuissa niin leveältä" ja odottaa jotain kehuvaa vastausta, minä vastaan yleensä "niin, noi taskut on kyllä mahdollisimman epäimartelevan kokoiset" tms.

Älkää menkö mukaan noihin ihmisten typeriin peleihin. Olkaa rehellisiä, jos teiltä kysellään typeriä.

Vierailija
388/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta joskus joku tuli kysymään illanvietoissa, että arvaappa minkä ikäinen hän on. Minua ärsyttää kohteliaisuuksien ja kehujen kerjääminen, joten yritin todella arvata hänen ikänsä. Arvaukseni heitti kahdella vuodella ylöspäin, ja tämä kysyjä oli kuin myrkyn niellyt ja suhtautui minuun vihamielisesti loppu illan. Hänelle kuulemma ollaan aina sanottu, että näyttää kymmenen vuotta nuoremmalta. (ei oikeasti näyttänyt)

Joten kun joku täällä vakuuttelee näyttävänsä ikäistään paljon nuoremmalta, olen varma että kyseessä on joku kehujen kerjääjä. Ihmiset haluaa olla kivoja, varsinkin palveluammateissa. Joten jos kaupan kassa tai kampaaja kehuu sinua nuoren näköiseksi, se tuskin on totta.

Minultakin on muutaman kerran arvuuteltu. Vastaan aina noille arvuuttelijoille rehellisesti, ei minulla ole mitään velvollisuutta olla kiva ja imarteleva jollekin kehujen kerjääjälle. Ylipäänsä jos joku kalastelee kehuja, en KOSKAAN anna niitä, en voi sietää sellaista huomionkipeyttä aikuisissa ihmisissä. Tyyliin jos ihminen sanoo "siis mun takapuoli näyttää näissä housuissa niin leveältä" ja odottaa jotain kehuvaa vastausta, minä vastaan yleensä "niin, noi taskut on kyllä mahdollisimman epäimartelevan kokoiset" tms.

Älkää menkö mukaan noihin ihmisten typeriin peleihin. Olkaa rehellisiä, jos teiltä kysellään typeriä.

Miksi ihmeessä haluat pahoittaa muiden mieltä? Ei sekään kovin fiksulta kuulosta. 

Vierailija
389/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä arvioitu ikä riippuu myös arvioijan omasta iästä. Nuorena kaikki yli 20:set näyttävät vanhoilta, kun taas vanhana keski-iän ylittäneet näyttävät usein nuoremmilta. Itselläni sellainen vika, että yleensä kaikki muut näyttävät vanhemmilta, kuin mitä itse olen.

Vierailija
390/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun niitä sellaisia ei näe tosielämässä. Julkkiksetkin mitä olen nähnyt livenä joiden uskoin olevan tällaisia, näyttivät tosielämässä ihan ikäisiltään. Esim. Mette Mannosella oli otsalla ja silmien alla kunnon juonteet jne.

Itse näen usein nuoren näköisiä, vaikkakin jo keski-ikäisiä naisia. Tunnen myöskin useita sellaisia. Jos on ollut nuorena tyttömäisen tyyppinen ulkonäkö, ei se siitä tätimäiseksi muutu ellei sitten liho huomattavan paljon. Aina ei sekään vaikuta asiaan. Tämä on se juttu, mikä tekee sen vaikutelman iästä. Ei niinkään ne muutamat rypyt.

Jos on ollut nuorena tyttömäisen hoikka; sama hoikkuus iän myötä muuttuu laihaksi ja riutuneeksi. Vanhemmalla on hyvä olla hieman enemmän kiloja.

Tämä on jotain ylipainoisten propagandaa. Olen hoikka, mutta en ollenkaan riutunut, BMI 20.

"Vähän kiloja" ei tarkoita että pitäisi olla ylipainoinen. Julkkiksista hyvin hoikka Sarah Jessica Parker on aina näyttänyt ikäistään vanhemmalta, kun taas saman ikäinen Nigella Lawson näyttää ikäistään nuoremmalta. Painoindeksi selittää tuota rupsahtamiseroa mielestäni ainakin osittain... Kumpi noista on sitten terveempi ja elää pidempään? Luultavasti Sarah Jessica Parker.

T.eri

Tähän liittyy myös se että rasvakudos tuottaa jonkun verran estrogeeniä mikä on terveydelle hyödyllistä vaihdevuodien jälkeen.

Vierailija
391/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No suomitantat rupsahtaa jo 25-vuotiaana, niin tuntuuhan se ihmeelliseltä, jos jollekin ei käy niin.

Vierailija
392/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua. Itselläni on esim. yksi tuollainen arvuuttaja-kaveri, joka usein baarissa käskee tuntemattomia arvaamaan ikäänsä. Kerjää kehuja myös minulta, esim. juuri tuollaisilla housukommenteilla. En ikinä raatsisi sanoa hänelle julmasti koska ulkonäkö ja vanheneminen on hänelle selvästi aivan valtavan kipeä asia. Mitä haittaa kenellekään on jos hän luulee itseään nuoremman näköiseksi ja saa iloa siitä mielikuvasta? Kysely voi olla ärsyttävää, mutta hänessä on myös valtavan hyviä puolia, joten en halua menettää ystävyyttä kuten varmaan kävisi jos alkaisin raatorehelliseksi hänen seurassaan.

Vierailija
393/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä haluat pahoittaa muiden mieltä? Ei sekään kovin fiksulta kuulosta. 

Tuskin haluaakaan, mutta kun se kärttäminen tosiaan on niin hiton vaivaannuttavaa. Minulla on lihava työkaveri, joka kalastelee kehuja juuri tuolla tavalla, viittaa esim. jenkkakahvoihinsa ja odottaa, että lirkuttelisin, että ei sulla mitään sellaisia ole. En ikinä vastaa mitään, koska tuntisin itseni lähinnä idiootiksi jos valehtelisin näin selvästä asiasta. Tämä työkaveri on kai nyt alkanut pitää minua jotenkin tylynä kun en lähde tuohon mukaan. Väitän, että ihan vastaavasta syystä löytyy pilvin pimein näitä naisia joita "koko ajan luullaan" nuoremmaksi.

Vierailija
394/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meeri Koutaniemi aloitti rupsahtamisen 34-vuotiaana. Onko Tytti Viikari 45? Nuorekas ? Valtion varoilla laiteltu.

Vierailija
395/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä arvioitu ikä riippuu myös arvioijan omasta iästä. Nuorena kaikki yli 20:set näyttävät vanhoilta, kun taas vanhana keski-iän ylittäneet näyttävät usein nuoremmilta. Itselläni sellainen vika, että yleensä kaikki muut näyttävät vanhemmilta, kuin mitä itse olen.

xD Kutsutaan myös itsepetokseksi.

Itsellä menee juuri niin, että mitä vanhemmaksi tulen, sitä nuoremman näköisenä pidän kaikkia itseäni vanhempia. Kai myös sitä itsepetosta, mutta toisella tapaa.

Vierailija
396/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun niitä sellaisia ei näe tosielämässä. Julkkiksetkin mitä olen nähnyt livenä joiden uskoin olevan tällaisia, näyttivät tosielämässä ihan ikäisiltään. Esim. Mette Mannosella oli otsalla ja silmien alla kunnon juonteet jne.

Itse näen usein nuoren näköisiä, vaikkakin jo keski-ikäisiä naisia. Tunnen myöskin useita sellaisia. Jos on ollut nuorena tyttömäisen tyyppinen ulkonäkö, ei se siitä tätimäiseksi muutu ellei sitten liho huomattavan paljon. Aina ei sekään vaikuta asiaan. Tämä on se juttu, mikä tekee sen vaikutelman iästä. Ei niinkään ne muutamat rypyt.

Jos on ollut nuorena tyttömäisen hoikka; sama hoikkuus iän myötä muuttuu laihaksi ja riutuneeksi. Vanhemmalla on hyvä olla hieman enemmän kiloja.

Näin on, tuo muutos tapahtuu vaihdevuosien aikana ja olen nähnyt sen tapahtuvan useammalle. Mutta hoikkuus on tietysti terveyden kannalta hyvä. Monesti ne riutuneen näköiset ja vähäsyömäiset elävät tosi pitkään ja on tutkimuksinkin todettu, että energian saannin vähäisyys on yhteydessä korkeaan elinikään. 

Mutta ulkoisesti pieni ylipaino tai normaali paino tekee nuorekkaamman näköiseksi. Paljon treenaavat urheilijatkin ovat ikäistään vanhemman näköisiä, koska ovat rasvattomia ja ovat olleet paljon auringossa. Toinen vaikuttava tekijä on ihotyyppi. Toisilla on venyvämpi ja ohuempi, jolloin ryppyjä ja juonteita tulee jo nuorena. Itselläni tuossa suhteessa hyvä tuuri eli iho on paksu ja rasvainen, ryppyjä ei tule silloin helposti.

Minulla myös paksu ja rasvainen iho, mutta en koe olevani kovinkaan onnekas koska vaikka ryppyjä ei niinkään olisi, tämä ihotyyppi valahtaa paljon aiemmin ja pahemmin kuin ohut ja kuiva. Itse ottaisin mieluummin rypyt.

Ovat osittain eri asioita rypistyminen ja valahtaminen.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01124

Kyllä. Niin kirjoitinkin. Rypyt ilmaantuvat helpommin kuivaan ja ohkaiseen ihoon, paksun ja rasvaisen ihon (kuten minun) ongelma on usein valahtaminen. Itse pidän valahtamista enemmän vanhentavana.

Paksuun ja rasvaiseen ihoon ei liity valahtaminen, koska se riippuu sidekudoksen tiiviydestä. Rinnoista näkee jo nuorempanakin (ennen vaihdevuosia) miten tässä suhteessa on onnistanut. Geeneistä peräisin tämä täysin.

Mulla on kokemusta tästä. Mammografian jälkeen mut kutsuttiin takaisin lisätutkimuksiin. Mammografiakuvissa näytti siltä että molemmat rinnat olivat täynnä kasvainta. Maallikon silmään kuvat näyttivät tiheältä marmorikuvioinnilta. Kävi ilmi että syöpää ei ollut vaan erittäin runsaasti sidekudosta. Olin niin huojentunut että itkin ja nauroin samaan aikaan ja kysyin hoitajalta että siitakö johtuu että rintani eivät riipu. Juu, siitä johtuu oli vastaus.

Olen sama joka aikaisemmin ketjussa kertoi että minua on luultu mieheni lapseksi. Johtuu varmaan tästä runsaasta sidekudoksesta, kollageenista, mitä lienee että iho on pysynyt nuorekkaana niin naamassa kuin muuallakin. Esim kolme raskautta eikä raskausarpia.

En ole koskaan panostanut suuremmin ihonhoitoon joten veikkaan että saan kiittää geenejäni tässä asiassa.

Vierailija
397/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä menee juuri niin, että mitä vanhemmaksi tulen, sitä nuoremman näköisenä pidän kaikkia itseäni vanhempia. Kai myös sitä itsepetosta, mutta toisella tapaa.

Sama. Sitä alkaa katsella itseään vanhempia kaikella myötämielisyydellä, koska alkaa tiedostaa että sama koskee pian itseä :) 

Samasta syystä tekee pahaa kun ihmisiä haukutaan rupsahtaneiksi yms. Itse kehun aina kaikkien ulkonäköä, kaipa yritän levittää jotain armollisuutta ympärilleni jotta itsekin saisi siitä osan sitten kun sitä tarvitsee..

Vierailija
398/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla ihan yleinen ilmiö. Parikymppisenä kaikki keski-ikäiset näyttivät jo lähestulkoon hoippuvan haudan partaalla. Nyt 39-vuotiaana 50-vuotiaskin alkaa jo kummasti näyttää jos ei nyt enää nuorelta niin ei ollenkaan vanhaltakaan.

Vierailija
399/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulta kysytään henkkareita, voi olla niinkin, että kysyjä on likinäköinen ja/tai haluaa olla tarkka työssään.

Vähän yli meni tämän ketjun jutut. Jos joku 38-vuotias matkustelee lastenlipulla, niin sitten varmaan kaikki on mahdollista. Älkää vain muuttako senioritaloon, jossa täytyy olla tietynikäinen, että saa asua talossa. Teidät varmaan savustetaan ulos, koska kaikki luulevat, että olette väärentäneet henkilökorttinne. :D

Ei ole kyse pelkästään henkkareiden kyselemisestä kaupassa, vaan näitä arvioita tehdään ihan kaikkialla.

Ap

Kuvailetko, millaisissa tilanteissa?

Minä en ole 43-vuotisen elämäni aikana ollut noita virallisia henkkarintarkistuksia lukuunottamatta tilanteessa, jossa joku olisi pitänyt tarpeelliseksi arvioida ikääni. Jos on ollut tarpeen tietää, ovat kysyneet, esim. joku haastattelija ikäryhmää, tai jossain muussa tilanteessa syntymäaikaa.

En muista, että olisin itsekään ollut tilanteessa, missä minun olisi ollut tarpeen arvioida toisen ikä, kun olen kassatyöltä välttynyt.

Että miten paljon sitä pitää kalastella, että saa toisen vaivautuneena arvioimaan "no olet varmaan alle 30" ja sitten sinä saat olla, että "kihihhii, älä höpsi, olen yli 40"?

Siis kyllähän arjessa ihmiset arvioi toisten ikiä jatkuvasti. Hämmentyisit varmasti sinäkin jos max. 20v:nä pitämäsi nainen alkaisikin selittää siitä että pitää ostaa joku mekko lapsen 6lk kevätjuhlaan tai alkaisi muistella miten hän silloin aikanaan vuosia sitten yliopistossa teki sitä ja tätä.

Vierailija
400/516 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 43-vuotias ja onhan minuakin luultu nuoremmaksi. Yksi tapaus jäänyt mieleen, oli firman juhlat ja juteltiin mm-95 kisoista. Noin 22-vuotias nuorukainen kysyi minulta, että minkä ikäinen oikein olen ja kun kerroin, hän purkautti oluet suustaan ulos ja huudahti, mitä hittoa! Uskon että tuo reaktio oli ihan aito, eikä vain kohteliaisuus. Onhan minulla ikääntymisen merkkejä, paljonkin, mutta uskon olevani mieleltäni nuorempi kuin jotkut ikäiseni ja se varmaan näkyy ulospäinkin. En suostu olemaan "täti", vaikka en yritä näyttää nuorelta. Yritän näyttää itseltäni.

Parikymppisenä luulin erästä työkaveria kolmekymppiseksi. Kunnes hän kertoi viettävänsä 50-vuotissynttäreitä "ensi viikonloppuna". Kysyin tietenkin, että kenen viisikymppisiä juhlit", ja yllätyin todelle paljon kun hän  vastasi, että "omiani". :D

Hän ei ollut mikään "yritän olla nuorekas vaikka olenkin jo täti" tyyppinen, vaan sellainen ihan tavallisen ja arkisen oloinen ihminen.

Vuosia myöhemmin yllätyin toisen kollegan 50-vuotissynttäreistä. Olin luullut hänen olevan ainakin 60 ja luulin hänen jäävän pian eläkkeelle. Onneksi en koskaan sanonut ääneen mitään hänen ikäänsä liittyviä ajatuksiani.

Tästä tulee mieleeni mieheni järkytys koskien yhtä työkaveriani. Tiimissämme on kuusi naista joista viisi on n 50v ja yksi 40v. Mieheni oli luullut että tämä 10v meitä muita nuorempi nainen olisi meitä 10v vanhempi. Ihmetys oli aivan aitoa eikä siihen liittynyt kenenkään imartelua tai lyttäämistä.

Niin se ikä vaan kohtelee meitä eri tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi