Miksi täällä on niin monen vaikea uskoa sitä, että joku näyttää ikäistään huomattavasti nuoremmalta?
Kommentit (516)
Marin meikkaa kuulemma näyttääkseen vanhemmalta.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä näin myyjänä näkee päivittäin ihmisiä, jotka näyttävät ikäistään nuoremmilta. Kyselen papereita jopa 70-luvulla syntyneiltä, koska ovat näyttäneet alle 30-vuotiailta.
Juu, ja tuota vaikeuttaa myös se, että jotkut 29-vuotiaat (joilta siis papereita pitää kysyä, niin älytöntä kuin se onkin) näyttävät 45-vuotiailta.
Itse olin pitkään ihminen, jota säännöllisesti luultiin nuoremmaksi. En ole tästä ylpeä, koska se toi myös mukanaan huonoa kohtelua. En muun muassa saanut 24-vuotiaana ostettua omilla henkkareillani alkoholia, koska myyjä ei uskonut, että ne on mun omat (nolasi mut kassajonossa ja käski mennä viereiseen kauppaan yrittämään, uskooko myyjä siellä, että henkkarit on omat). Sairaalassa ruokailussa mun ollessa 34-vuotias hoitaja puhutteli minua ja toista naista tyyliin "noniin tytöt, tulkaas nyt siitä, että laitoshuoltaja pääsee hommiin", bussikuski huutelee noin samanikäisenä perään "hei tyttö, tuu takas, sä et maksanu", kun ei huomannut, että mies maksoi bussiin mennessä minutkin. Neljä vuotta nuoremman veljeni ystävät myös luulivat mua joskus hänen pikkusiskokseen, yli 30-vuotiaana on myyty bussissa epähuomiossa lasten lippu jne.
Luultavasti asiaan vaikuttaa se, että olen tosi lyhyt ja etenkin nuorempana olin hyvin hoikka. Myös meikkityyli ja pukeutuminen varmasti vaikuttaa. Nyt ikää on jo lähemmäs 40 vuotta, ja mielestäni sen näkee kyllä jo naamasta. Edelleen papereita kysytään välillä. Nuorelta näyttäminen ei ole mulle tässä iässä arvo sinänsä, enkä ota sitä niinkään kohteliaisuutena, jos paperit kysytään. Ennemminkin olen tyytyväinen, jos näytän ikäiseltäni, vaikka se nyt sitten tarkoittaisi muutamaa ryppyä silmien alla. Tulenpahan ainakin kohdelluksi, niin kuin aikuisia kohdellaan.
Vaikea sanoa objektiivisesti, minkä ikäiseltä olen nuorempana näyttänyt, mutta pointti oli, että uskon oikeasti, että on olemassa ihmisiä, jotka tiettyyn ikään asti näyttävät ikäistään nuoremmalta. Jokainen kuitenkin vanhenee joskus, ja viimeistään siinä 35-vuotiaana ikä alkaa näkyä enemmän tai vähemmän ihan jokaisella oli sitten ollut miten babyface hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun niitä sellaisia ei näe tosielämässä. Julkkiksetkin mitä olen nähnyt livenä joiden uskoin olevan tällaisia, näyttivät tosielämässä ihan ikäisiltään. Esim. Mette Mannosella oli otsalla ja silmien alla kunnon juonteet jne.
Itse näen usein nuoren näköisiä, vaikkakin jo keski-ikäisiä naisia. Tunnen myöskin useita sellaisia. Jos on ollut nuorena tyttömäisen tyyppinen ulkonäkö, ei se siitä tätimäiseksi muutu ellei sitten liho huomattavan paljon. Aina ei sekään vaikuta asiaan. Tämä on se juttu, mikä tekee sen vaikutelman iästä. Ei niinkään ne muutamat rypyt.
Jos on ollut nuorena tyttömäisen hoikka; sama hoikkuus iän myötä muuttuu laihaksi ja riutuneeksi. Vanhemmalla on hyvä olla hieman enemmän kiloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mittaria, joka määritttää, miltä tietynikäinen näyttää. Tai lääkärit tietenkin tutkimalla voivat sanoa jotain iästä. Meillä normielämässä kyse on aina henkilökohtaisista mielikuvista, joiden avulla näemme jonkun nuorekkaana tai ikäisenään. Nuorelta näyttäämään pyrkiminen on jotenkin minusta elämistä väärässä todellisuudessa.
Raaka totuus on, että "nuoremmalta" näyttäminen ei kuitenkaan biologista ikää muuta, elivuosia lisää ei sillä nuorekuudella saa. Ehkä muutaman vuoden elää pidempään, jos hyvä säkä käy.
Nimenomaan biologinen ikä ei aina vastaa kronologista ikää. Voi olla nainen 35 ja 45 ja vanhempi onkin biologisesti nuorempi.
Ei se nuorekkuus tarkoita aina kauneutta. Siskoni 35-v, on 10 vuotta ikäistään nuoremman näköinen babyface, mutta kasvot muistuttavat *ikävä kyllä* kirjaimellisesti vauvan kasvoja, joku voisi sanoa että porsasta tai sammakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mittaria, joka määritttää, miltä tietynikäinen näyttää. Tai lääkärit tietenkin tutkimalla voivat sanoa jotain iästä. Meillä normielämässä kyse on aina henkilökohtaisista mielikuvista, joiden avulla näemme jonkun nuorekkaana tai ikäisenään. Nuorelta näyttäämään pyrkiminen on jotenkin minusta elämistä väärässä todellisuudessa.
Raaka totuus on, että "nuoremmalta" näyttäminen ei kuitenkaan biologista ikää muuta, elivuosia lisää ei sillä nuorekuudella saa. Ehkä muutaman vuoden elää pidempään, jos hyvä säkä käy.
Nimenomaan biologinen ikä ei aina vastaa kronologista ikää. Voi olla nainen 35 ja 45 ja vanhempi onkin biologisesti nuorempi.
Ainoa fakta ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein se huomattavasti nuoremmaksi arvioiminen liittyy vähintään osittain aivan muuhun kuin ulkonäköön. Itselläni oli aikoinaan kollega, jonka oletin olevan max. 25, koska hänen juttunsa olivat niin lapsellisia ja asenteensa mustavalkoisia ja elämäntyyli ylipäätään sellainen. Puheenaiheet koskivat bileitä, vaatteita, meikkejä, deittailua, kavereita ja jotain instajulkkiksia jne. Asui itsekseen. Arvomaailma oli jotenkin ihan hirveä, huomasi, ettei elämä ollut pahemmin kolhinut. Nuorta vaikutelmaa vahvisti se, että hän oli sellainen lyhyt ja pyöreäkasvoinen, ei kovin kaunis kuitenkaan, sellainen 7+. Olin sitten aivan typertynyt kun jossain vaiheessa ilmeni, että hän oli 33. "Nuorekkuus" ei toisin sanoen perustunut mitenkään hänen kannaltaan mairitteleviin piirteisiin.
Oletko mies vai nainen? En ole koskaan kuullut naisen arvioivan toisen naisen ulkonäköä numeroarvosanalla.
Miten tämä liittyy aiheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni yleensäkään pystyy arvioimaan toisen iän tarkalleen, tai edes parin vuoden tarkkudella?
Omaan silmään 35-45-vuotiaat näyttävät suunnilleen samalta, kuin myös 25-35-vuotiaat. Siihen vielä päälle ne ketkä näyttävät sen pari vuotta ikäistään nuoremmalta tai vanhemmalta. Puhumattakaan sitten eläkeikäisistä, ei mitään hajua minkä ikäinen kukin on. Ja varsinkin pyöreäkasvoiset ja muutenkin pyöreämmät ihmiset, ei voi tietää onko 28 vai 42, ja se ei siis tarkoita että näyttäisi tyypilliseltä 28-vuotiaalta, vaan siltä että on vaikea arvioida sitä ikää. Helposti tulee siis arvioitua ikä pieleen, suuntaan tai toiseen. Jos joku kysyy, niin normaali ihminen tietenkin kohteliaisuuttaan hilaa arviota mahdollisimman alas. Sitten on vielä liehittelijöitä, jotka syystä tai toisesta liioittelee ikäarvaustaan.
Samaa ihmettelen, olen itse ainakin surkea arvioimaan ihmisten ikää. En voisi olla töissä Alkon kassalla kun nolaisin itseni joka päivä kysymällä nelikymppisiltä papereita.
Etenkin ikävuodet 25-40 on vaikea arvioida.
Minulta on kysytty nelikymppisenä paperit alkon kassalla. Myyjä hoiti tilanteen kuitenkin hienosti ja kysyi paperit myös takanani jonottaneelta harmaapartaiselta herrasmieheltä :D
Siitä jäi hyvät fiilikset, vaikka papereiden kysymisestä tuli ensin sellainen olo, että enkö vieläkään näytä aikuiselta.
No kyllä sä näytät aikuiselta, kun viiteikäraja Alkossa on nykyään 30! Mutta silti nolottaisi kysyä joltain keski-ikäiseltä henksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun niitä sellaisia ei näe tosielämässä. Julkkiksetkin mitä olen nähnyt livenä joiden uskoin olevan tällaisia, näyttivät tosielämässä ihan ikäisiltään. Esim. Mette Mannosella oli otsalla ja silmien alla kunnon juonteet jne.
Itse näen usein nuoren näköisiä, vaikkakin jo keski-ikäisiä naisia. Tunnen myöskin useita sellaisia. Jos on ollut nuorena tyttömäisen tyyppinen ulkonäkö, ei se siitä tätimäiseksi muutu ellei sitten liho huomattavan paljon. Aina ei sekään vaikuta asiaan. Tämä on se juttu, mikä tekee sen vaikutelman iästä. Ei niinkään ne muutamat rypyt.
Jos on ollut nuorena tyttömäisen hoikka; sama hoikkuus iän myötä muuttuu laihaksi ja riutuneeksi. Vanhemmalla on hyvä olla hieman enemmän kiloja.
Näin on, tuo muutos tapahtuu vaihdevuosien aikana ja olen nähnyt sen tapahtuvan useammalle. Mutta hoikkuus on tietysti terveyden kannalta hyvä. Monesti ne riutuneen näköiset ja vähäsyömäiset elävät tosi pitkään ja on tutkimuksinkin todettu, että energian saannin vähäisyys on yhteydessä korkeaan elinikään.
Mutta ulkoisesti pieni ylipaino tai normaali paino tekee nuorekkaamman näköiseksi. Paljon treenaavat urheilijatkin ovat ikäistään vanhemman näköisiä, koska ovat rasvattomia ja ovat olleet paljon auringossa. Toinen vaikuttava tekijä on ihotyyppi. Toisilla on venyvämpi ja ohuempi, jolloin ryppyjä ja juonteita tulee jo nuorena. Itselläni tuossa suhteessa hyvä tuuri eli iho on paksu ja rasvainen, ryppyjä ei tule silloin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein se huomattavasti nuoremmaksi arvioiminen liittyy vähintään osittain aivan muuhun kuin ulkonäköön. Itselläni oli aikoinaan kollega, jonka oletin olevan max. 25, koska hänen juttunsa olivat niin lapsellisia ja asenteensa mustavalkoisia ja elämäntyyli ylipäätään sellainen. Puheenaiheet koskivat bileitä, vaatteita, meikkejä, deittailua, kavereita ja jotain instajulkkiksia jne. Asui itsekseen. Arvomaailma oli jotenkin ihan hirveä, huomasi, ettei elämä ollut pahemmin kolhinut. Nuorta vaikutelmaa vahvisti se, että hän oli sellainen lyhyt ja pyöreäkasvoinen, ei kovin kaunis kuitenkaan, sellainen 7+. Olin sitten aivan typertynyt kun jossain vaiheessa ilmeni, että hän oli 33. "Nuorekkuus" ei toisin sanoen perustunut mitenkään hänen kannaltaan mairitteleviin piirteisiin.
Oletko mies vai nainen? En ole koskaan kuullut naisen arvioivan toisen naisen ulkonäköä numeroarvosanalla.
Ei liity, olin vain utelias. Ilmeisesti nainen kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei liity, olin vain utelias. Ilmeisesti nainen kyseessä.
Mä luulen, että kommentoija oli mies. Tosin väliäkös tuolla.
Vierailija kirjoitti:
Koska lopulta kukaan - toistan ei kukaan - näytä ikäistään nuoremmalta. Siinä on eroja, kuinka hyvin on säilynyt, kuinka hyvä iho on, missä kunnossa vartalo on jne. mutta lopulta 40v erittäin hyvin säilynyt näytää juurikin 40 vuotiaalta erittäin hyvin säilyneeltä, 50v hyvässä kunnossa oleva näyttää 50 vuotiaalta hyvässä kunnossa olevalta, you get the idea.
Amen. Minä olen aina ajatellut, että mieheni näyttää tosi paljon ikäistään nuoremmalta (45), kuin mitä on. Mutta tajusin tässä yksi päivä, että jos tarkkaan katsoo, niin onhan sillä jo ryppyjä ja harmaita hajakarvoja parrassa. Mutta koska se nukkuu tarpeeksi ja on hoikka ja urheilullinen ja perusilmeensä on jotenkin hymyilevä, kukaan ei tajua iän merkkejä.
Minulle ihmiset toisinaan sanovat, että näytän nuoremmalta kuin olen mutta luulen sen johtuvan siitä, että minulla on tosi omituiset piirteet, joten ne vievät huomion eikä kukaan katso ryppyjäni. Tai sitten ne eivät keksi mitään muuta kohteliaisuutta ja sanovat noin kun luulevat että kehua pitää.
Toisin sanoen ihmisten silmää vaan harhauttaa jokin muu asia: joko kovasti laitettu olemus, yleisen terveyden ja hyväntuulisen vaikutelma tai silkka omituisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jotain ylipainoisten propagandaa. Olen hoikka, mutta en ollenkaan riutunut, BMI 20.
Olen 43-vuotias ja onhan minuakin luultu nuoremmaksi. Yksi tapaus jäänyt mieleen, oli firman juhlat ja juteltiin mm-95 kisoista. Noin 22-vuotias nuorukainen kysyi minulta, että minkä ikäinen oikein olen ja kun kerroin, hän purkautti oluet suustaan ulos ja huudahti, mitä hittoa! Uskon että tuo reaktio oli ihan aito, eikä vain kohteliaisuus. Onhan minulla ikääntymisen merkkejä, paljonkin, mutta uskon olevani mieleltäni nuorempi kuin jotkut ikäiseni ja se varmaan näkyy ulospäinkin. En suostu olemaan "täti", vaikka en yritä näyttää nuorelta. Yritän näyttää itseltäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos on lesbo? Miten silloin saa arvioida?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on, tuo muutos tapahtuu vaihdevuosien aikana ja olen nähnyt sen tapahtuvan useammalle. Mutta hoikkuus on tietysti terveyden kannalta hyvä. Monesti ne riutuneen näköiset ja vähäsyömäiset elävät tosi pitkään ja on tutkimuksinkin todettu, että energian saannin vähäisyys on yhteydessä korkeaan elinikään.
Mutta ulkoisesti pieni ylipaino tai normaali paino tekee nuorekkaamman näköiseksi. Paljon treenaavat urheilijatkin ovat ikäistään vanhemman näköisiä, koska ovat rasvattomia ja ovat olleet paljon auringossa. Toinen vaikuttava tekijä on ihotyyppi. Toisilla on venyvämpi ja ohuempi, jolloin ryppyjä ja juonteita tulee jo nuorena. Itselläni tuossa suhteessa hyvä tuuri eli iho on paksu ja rasvainen, ryppyjä ei tule silloin helposti.
Minulla myös paksu ja rasvainen iho, mutta en koe olevani kovinkaan onnekas koska vaikka ryppyjä ei niinkään olisi, tämä ihotyyppi valahtaa paljon aiemmin ja pahemmin kuin ohut ja kuiva. Itse ottaisin mieluummin rypyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jotain ylipainoisten propagandaa. Olen hoikka, mutta en ollenkaan riutunut, BMI 20.
Ei lainkaan ylipainoisten propagandaa. BMI 20 on oikein hyvä iäkkäämmälle. Nuorena hilluttiin siinä 17-18 BMI:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska lopulta kukaan - toistan ei kukaan - näytä ikäistään nuoremmalta. Siinä on eroja, kuinka hyvin on säilynyt, kuinka hyvä iho on, missä kunnossa vartalo on jne. mutta lopulta 40v erittäin hyvin säilynyt näytää juurikin 40 vuotiaalta erittäin hyvin säilyneeltä, 50v hyvässä kunnossa oleva näyttää 50 vuotiaalta hyvässä kunnossa olevalta, you get the idea.
Amen. Minä olen aina ajatellut, että mieheni näyttää tosi paljon ikäistään nuoremmalta (45), kuin mitä on. Mutta tajusin tässä yksi päivä, että jos tarkkaan katsoo, niin onhan sillä jo ryppyjä ja harmaita hajakarvoja parrassa. Mutta koska se nukkuu tarpeeksi ja on hoikka ja urheilullinen ja perusilmeensä on jotenkin hymyilevä, kukaan ei tajua iän merkkejä.
Minulle ihmiset toisinaan sanovat, että näytän nuoremmalta kuin olen mutta luulen sen johtuvan siitä, että minulla on tosi omituiset piirteet, joten ne vievät huomion eikä kukaan katso ryppyjäni. Tai sitten ne eivät keksi mitään muuta kohteliaisuutta ja sanovat noin kun luulevat että kehua pitää.
Toisin sanoen ihmisten silmää vaan harhauttaa jokin muu asia: joko kovasti laitettu olemus, yleisen terveyden ja hyväntuulisen vaikutelma tai silkka omituisuus.
Sama juttu täällä. Miehelläni (49) on kestovitsinä se että hän näyttää 27-vuotiaalta, ja vaikka hän onkin "nuorekas" sikäli että hiusraja ei ole vetäytynyt, ylipainoa ei ole ja vaatetus ei ole osastoa lacoste-setämies niin ihan samat rypyt hänellä on kuin kaikilla muillakin. Jotkut vaan ottavat sen ihan kirjaimellisesti jos kuulevat näyttävässä nuorelta, kun kyse on todennäköisemmin vain tuollaisista asioista. Jotenkin surullista että varsinkin monille naisille se vaikuttaa olevan niin valtavan tärkeä asia, jos joku on joskus (muka) arvioinut iän alakanttiin.
Onko ap tätä tyyppiä?