Miksi täällä on niin monen vaikea uskoa sitä, että joku näyttää ikäistään huomattavasti nuoremmalta?
Kommentit (516)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että ihmisillä on yleensä vaikea arvioida muiden ikiä. Minulla kyllä on. Ja käsitys siitä, miltä minkäkin ikäinen näyttää, ei vastaa todellisuutta.
Jos neli-viiskymppisenä ei olekaan lyhyt permanenttitukka ja tuulipuku niin näyttääkin odotettua nuoremmalta.Missähän päin Suomea neliviisikymppisillä on tuollainen tukka? Tuollainen tyyli on 70-90-vuotiailla eli minun vanhempieni ikäluokassa.
No niinpä, mutta tässä varmaan yksi syy miksi niin monia ajatellaan nuoremman näköiseksi kuin ovatkaan. Ne on ne tyypit jotka ajattelee että keski-ikäinen on permanenttipäinen Ritva, joita keski-ikäiset oli silloin kun itse oli nuori.
Jep, tässä on turhan vähän huomioitu sitä, että riippuu aika paljon arvioijan omasta iästä, kuinka hulvattomasti arvio menee pieleen. Teini voi hyvin sanoa viisikymppisen näyttävän nelikymppiseltä, koska teinille ylipäätään jokainen yli 30-vuotias on ikäloppu. Eläkeläinen puolestaan ei välttämättä näe suurta eroa 20- ja 30-vuotiaan välillä, varsinkaan jos näiden elämäntyyli on samanlainen.
Juu, kyllä ne enimmäkseen aika lailla ikäihmisiltä on tulleet ne "päästääkö ne tänne nykyään alaikäisiä töihin"- kommentit, kun olen ollut jotain 25v luokkaa. Saman ikäiset osaa arvioida paremmin toistensa ikiä. Tosin jo neljä-viisikymppisissä on eroja siinä minkä verran on rupsahtanut, iän myötä vielä enemmän. Mutta kyllä niitä pieniä merkkejä yleensä on, joita saman ikäinen osaa katsoa mutta kovasti eri ikäinen ei välttämättä.
Mua on sanottu ikäiseni näköiseksi. Sanoja luuli minun olevan kolmekymppinen. Olen 48. Valmistuin hieman myöhänlaisesti yliopistosta, vaihdettuani alaa. Siitä väärinkäsitys.
Eli on ihan suhteellista, miten moni on nyt sitten ns ikäisensä näköinen. En todellakaan ole mitenkään erityisen nuoren näköinen, olen vain hoikka, pitkätukkainen ja pienikokoinen ja kaukaa katsottuna tai talvihämärässä kun naamasta ei näy kuin silmät ja nenänpää, voi luulla nuoremmaksi.
Mutta uskon että meitä on paljon, joita ajatellaan ikäisemme näköisiksi, koska yksinkertaisesti luullaan, että olemme tiettyä ikää.
Kuten monta kertaa tässä ketjussa on todettu, mistä me tiedämme tuntemattomien vastaantulijoiden iät, että voisimme arvioida, näyttävätkö he ikäiseltään vai eivät?
Ja antakaa armoa "vanhan" näköisille, vastoinkäymiset vanhentavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minulla on 42-vuotias kaveri, jota luullaan usein 15-vuotiaaksi. Itse valittaa aina, että on vanhan näköinen, mutta kukaan muu ei ole samaa mieltä.
Tietenkin se on harvinaista, koska jos kaikki keski-ikäiset naiset näyttäisivät nuorilta, niin ei heitä silloin pidettäisikään nuoren näköisinä.
Höpö höpö. Mieti, jos olisi mahdollista tehdä sellainen jekku, että joku opettaja ottaisi kaverisi yläasteen luokkaan ja sanoisi, että tässä on uusi luokkatoverinne, joka on muuttanut tälle paikkakunnalle. Et kai oikeasti usko, että jekku menisi läpi? ;)
Sitähän tapahtuu koko ajan, paperiton henkilö tulee hakemaan turvaa ja saa paremmat edut ilmoittamalla itensä alaikäiseksi, vaikka on ajanut parran jo kymmenen vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten kun joku täällä vakuuttelee näyttävänsä ikäistään paljon nuoremmalta, olen varma että kyseessä on joku kehujen kerjääjä. Ihmiset haluaa olla kivoja, varsinkin palveluammateissa. Joten jos kaupan kassa tai kampaaja kehuu sinua nuoren näköiseksi, se tuskin on totta.
Voisitko päästää irti ajatuksesta, että kyse ei ole pelkästään siitä, mitä ihminen itse väittää, vaan miltä he toisten ihmisten silmiin näyttävät?
Olen eri, mutta voisitko sinä päästää irti ajatuksesta että se miltä nämä ikinuoret toisten silmiin näyttävät, olisi aina totta. Kuten aiempi kommentoija sanoi, ihmiset haluavat olla kivoja ja sanovat muita nuoremman näköisiksi kuin nämä ovatkaan. Se ei välttämättä pidä kuitenkaan paikkaansa.
Täälläkään, missä ei yritetä olla kivoja kenellekään, ei juuri koskaan löydy ketään muuta nuoremmalta näyttävää. Ainoastaan kirjoittajat itse ovat mielestään niitä.
Minäkin olen eri, mutta kun tuntemattomien ikiä ei tiedä, siksi niitä lastenlippuja myydään kolmen lapsen äidille. Kyseessä ei ole mikään kohteliaisuus eikä yritys olla kiva myöskään silloin, kun pyydetään paikalle vakituista työntekijää kuten työkaverilleni pari kertaa kävi.
Ilmeisesti täysin mahdoton käsitellä näitä tilanteita. Ja nämä ihmiset eivät ole mitään julkkiksia, vaan ihan tavallisia ihmisiä, jotka eivät itse mainosta nuorekkuuttaan, vaan kärsivät siitä.
Ei tästä oikein muuta päätelmää voi tehdä, että jotakuta kovasti harmittaa, että tuollaisia ihmisiä on olemassa, joilla on babyface.
No iloksesi voin sanoa että minua ainakaan ei harmita, paitsi tietenkin se jos nämä ihmiset kärsivät tästä. Itselleni ei ole kuitenkaan mitään merkitystä minkä ikäiseltä kukakin näyttää. Olen todella huono arvaamaan ikää ja mielestäni kaikenikäiset voivat olla kauniita. En arvota nuorelta näyttämistä vanhalta näyttämistä korkeammalle, joten minulle se ei edes ole kohteliaisuus.
Itse vain näen niin harvoin ketään, jonka todellisesta iästä yllättyisin (varmaankin siksi kun tiedostan miten huonosti osaan ikää arvata) ja toisaalta sitten olen kiinnittänyt huomiota tähän aiheeseen keskustelupalstoilla, missä lähes jokainen kommentoija kokee itse näyttävänsä ikäistään nuoremmalta.
En minäkään ole pitänyt nuorelta näyttämistä suurena meriittinä, vaan kiinnitin huomiota siihen, miten keskustelussa oletetaan sen sitä olevan. Kun taas oikean elämän kokemukset aika päinvastaisia, noloja tilanteita, vähättelyä jne.
Kun itsepintaisesti väitetään, ettei kukaan ole nuoremman näköinen, niin jokuhan siinä on takana, ettei tuollaisia kokemuksia voi todeksi myöntää.
No mua on moni luullut mieheni tyttäreksi. Meillä on kuitenkin ikäeroa vain 5v. Tämä kun olin alle 40. Sen jälkeen ikä on alkanut näkyä. Tämä siis tullut muilta ihmisiltä eikä omaa kuvitelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten kun joku täällä vakuuttelee näyttävänsä ikäistään paljon nuoremmalta, olen varma että kyseessä on joku kehujen kerjääjä. Ihmiset haluaa olla kivoja, varsinkin palveluammateissa. Joten jos kaupan kassa tai kampaaja kehuu sinua nuoren näköiseksi, se tuskin on totta.
Voisitko päästää irti ajatuksesta, että kyse ei ole pelkästään siitä, mitä ihminen itse väittää, vaan miltä he toisten ihmisten silmiin näyttävät?
No siitähän on vähän paha anonyymilla ja kasvottomalla palstalla sanoa mitään, kun kukaan ei pääse näitä väitteitä arvioimaan. Kuten tässä on moni huomauttanut, keskustelupalstoilla näitä ikinuoria tuntuu liikkuvan häkellyttävän paljon, vaikka kukaan täällä ei osaa nimetä esim. yhtäkään leikkelemätöntä julkisuuden henkilöä, josta voisi sanoa samaa.
Nuoren näköisistä julkisuuden henkilöistä tulee ensimmäisenä mieleen nämä kaksi.
https://www.standard.co.uk/showbiz/celebrity-news/thomas-brodiesangster…
https://www.standard.co.uk/lifestyle/london-life/lily-cole-mission-impo…
Kummallakin on hyvin lapsenomaiset kasvonpiirteet.
Iho ei tietenkään kenelläkään ikuisesti pysy samanlaisena kuin lapsella, mutta hyvin nuoren näköisiä he silti ovat. He ovat juuri sitä tyyppiä, jota helposti luullaan parikymppisenä lapseksi.
Vierailija kirjoitti:
No mua on moni luullut mieheni tyttäreksi. Meillä on kuitenkin ikäeroa vain 5v. Tämä kun olin alle 40. Sen jälkeen ikä on alkanut näkyä. Tämä siis tullut muilta ihmisiltä eikä omaa kuvitelmaa.
Mulle kerran yksi nainen parahti järkyttyneenä, että oletko sinä niin paljon vanhemman miehen kanssa naimisissa! Meillä on kaksi vuotta ikäeroa ja oli kyllä todella huonotapainen nainen hän, olin tyrmistynyt. Työkuvioista vielä kyse.
En kyllä omasta mielestä näytä ikäistäni nuoremmalta, mutta juuri noihin aikoihin vähän alle nelikymppisenä sattui useampi tapaus, missä ilmeni, että minua luullaan ikäistäni nuoremmaksi. 10 vuotta myöhemmin ei ole ole enää tuollaisia erehdyksiä käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siitähän on vähän paha anonyymilla ja kasvottomalla palstalla sanoa mitään, kun kukaan ei pääse näitä väitteitä arvioimaan. Kuten tässä on moni huomauttanut, keskustelupalstoilla näitä ikinuoria tuntuu liikkuvan häkellyttävän paljon, vaikka kukaan täällä ei osaa nimetä esim. yhtäkään leikkelemätöntä julkisuuden henkilöä, josta voisi sanoa samaa.
Nuoren näköisistä julkisuuden henkilöistä tulee ensimmäisenä mieleen nämä kaksi.
Iho ei tietenkään kenelläkään ikuisesti pysy samanlaisena kuin lapsella, mutta hyvin nuoren näköisiä he silti ovat. He ovat juuri sitä tyyppiä, jota helposti luullaan parikymppisenä lapseksi.
Juuri tuo tyyppi on kyseessä, mistä olen kertonut esimerkkejä tässä ketjussa. Pyöreät silmät ja lapsenomaiset, söpöt kasvot.
Kuinka moni yleensäkään pystyy arvioimaan toisen iän tarkalleen, tai edes parin vuoden tarkkudella?
Omaan silmään 35-45-vuotiaat näyttävät suunnilleen samalta, kuin myös 25-35-vuotiaat. Siihen vielä päälle ne ketkä näyttävät sen pari vuotta ikäistään nuoremmalta tai vanhemmalta. Puhumattakaan sitten eläkeikäisistä, ei mitään hajua minkä ikäinen kukin on. Ja varsinkin pyöreäkasvoiset ja muutenkin pyöreämmät ihmiset, ei voi tietää onko 28 vai 42, ja se ei siis tarkoita että näyttäisi tyypilliseltä 28-vuotiaalta, vaan siltä että on vaikea arvioida sitä ikää. Helposti tulee siis arvioitua ikä pieleen, suuntaan tai toiseen. Jos joku kysyy, niin normaali ihminen tietenkin kohteliaisuuttaan hilaa arviota mahdollisimman alas. Sitten on vielä liehittelijöitä, jotka syystä tai toisesta liioittelee ikäarvaustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olitpa löytänyt tosi hyvät esimerkit julkkiksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuo tyyppi on kyseessä, mistä olen kertonut esimerkkejä tässä ketjussa. Pyöreät silmät ja lapsenomaiset, söpöt kasvot.
Lapsenomaiset ehkä, söpöt ei niinkään. Mutta tavallaan juuri tästä on tosiaan kyse, kun taas monella tuntuu olevan se oletus, että huomattavasti nuoremmalta näyttäminen olisi tavoiteltava asia. Itse en missään nimessä haluaisi näyttää Lily Colelta.
Vierailija kirjoitti:
Koska se ei ole kovin tavallista. Ei enää kolmenkympin jälkeen.
Kyllä sellaisia on, ei kaikki rupsahda kolmekymppisenä.
Itse rupsahdin, mutta kaverini menee parikymppisestä ja papereita häneltä kysytään lähes aina.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mittaria, joka määritttää, miltä tietynikäinen näyttää. Tai lääkärit tietenkin tutkimalla voivat sanoa jotain iästä. Meillä normielämässä kyse on aina henkilökohtaisista mielikuvista, joiden avulla näemme jonkun nuorekkaana tai ikäisenään. Nuorelta näyttäämään pyrkiminen on jotenkin minusta elämistä väärässä todellisuudessa.
Raaka totuus on, että "nuoremmalta" näyttäminen ei kuitenkaan biologista ikää muuta, elivuosia lisää ei sillä nuorekuudella saa. Ehkä muutaman vuoden elää pidempään, jos hyvä säkä käy.
Tämän päivän viiskymppiset näyttää nuorekkailta eikä tanttamaisilta.
Enää ei mummouduta kuten joskus aiemmin, koska ei tarvitse ja meillä on valintoja sen suhteen että mitä syödään, mitä juodaan, miten pukeudutaan ja että sijoittaako myös ihoa nuorekkaana pitäviin kosmetologipalveluihin.
Esimerkiksi minun 54-vuotias työkaveri käy naaman timanttihionnassa ja kiinteytyslaserissa, ja näyttää kolmevitoselta iholtaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni yleensäkään pystyy arvioimaan toisen iän tarkalleen, tai edes parin vuoden tarkkudella?
Omaan silmään 35-45-vuotiaat näyttävät suunnilleen samalta, kuin myös 25-35-vuotiaat. Siihen vielä päälle ne ketkä näyttävät sen pari vuotta ikäistään nuoremmalta tai vanhemmalta. Puhumattakaan sitten eläkeikäisistä, ei mitään hajua minkä ikäinen kukin on. Ja varsinkin pyöreäkasvoiset ja muutenkin pyöreämmät ihmiset, ei voi tietää onko 28 vai 42, ja se ei siis tarkoita että näyttäisi tyypilliseltä 28-vuotiaalta, vaan siltä että on vaikea arvioida sitä ikää. Helposti tulee siis arvioitua ikä pieleen, suuntaan tai toiseen. Jos joku kysyy, niin normaali ihminen tietenkin kohteliaisuuttaan hilaa arviota mahdollisimman alas. Sitten on vielä liehittelijöitä, jotka syystä tai toisesta liioittelee ikäarvaustaan.
Samaa ihmettelen, olen itse ainakin surkea arvioimaan ihmisten ikää. En voisi olla töissä Alkon kassalla kun nolaisin itseni joka päivä kysymällä nelikymppisiltä papereita.
Etenkin ikävuodet 25-40 on vaikea arvioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua luullaan usein lukioikäiseksi olen 32-vuotias, parasta ystävääni luullaan 15-vuotiaaksi hän on 29, mieheltäni kysytään aina henkkarit kaupassa on 37-vuotias, veljeäni luullaan parikymppiseksi on 38- vuotias. Jopa koiraani luullaan aina paljon nuoremmaksi kuin mitä todellisuudessa on .On oikeasti 16-vuotias ja suurin osa ihmisistä arvioi reippaasti alle 10-vuotiaaksi. Ei se iän arvioiminen ole aina niin helppoa.
:D, and we have winner! Koko perhe ja suku näyttää nuoremmalta unohtamatta perheen koiraa, joka on 16, mutta näyttää pennulta.
Kyllähän ulkoiset ominaisuudet usein ovat perinnöllisiä. Eikä kenenkään ikää ole helppo arvioida.
Omalla kohdalla ei lapsenkasvoisuus ole periytynyt.
Olin joskus nuorena töissä ala-asteella. Vanhimmat oppilaat olivat 6. luokalla, eli n. 12-vuotiaita.
Useammin kuin kerran tai kahdesti minua luultiin sen koulun oppilaaksi. Se ei tuntunut kehulta eikä imartelulta.
Poikaani sen sijaan on luultu koulunsa opettajaksi hänen ollessaan vielä yläkoulussa.
Joku sijaisopettaja oli mennyt hänelle selittämään, että "xxx:n vanhempiin pitäisi ottaa yhteyttä xxx asiassa".
Hän pahoitteli tilannetta kun sai kuulla pojan olevan oppilas eikä opettaja.
Poika on pitkä ja harteikas eikä näytä tyypilliseltä teinipojalta. Itse taas olen sellainen pyöreäpäinen, suurisilmäinen ja aika pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon 41-vuotias ja mua luullaan usein nuoremmaksi. Luultavasti ei naaman perusteella, vaan yleisen olemuksen ja juttujen perusteella. Ite kyllä huomaan silmäkumien juonteet ja näen ihan selkeesti eron, että naama jo vähän roikkuu, vaikka usein menenkin jostain kolmevitosesta.
Mulla on myös tuttu (noin 45-vee), joka on myös ikäistään nuoremman oloinen, olemus on sellainen. Kun häneen vähän paremmin tutustuin, niin aloin vasta sitten huomata, että hänellä on silmäkulmissa juonteita jne iän merkkejä. Niihin ei vaan ihmiset (muutkin kuin minä on pitäneet häntä nuorempana kuin mitä hän on) niin kiinnitä huomiota, kun hänen persoonansa on sellainen, että se vetää huomion. Eli energinen ja jotenkin hyväntuulinen ja iloinen.
Tuossa on se pulma että ihmisillä on liikaa motiiveja "luulla nuoremmaksi". Ystävän tai jopa tuntemattoman ilahduttaminen, keskustelun aloittaminen positiivisella tavalla, flirtti, seksin saaminen, jne.
Ja jos ikää on pakko arvioida jostain syystä, on turvallisinta vetää arvio kunnolla alakanttiin.
Jep, todella ihmettelen, miten näin naiiveja naisia voi olla, jotka vetävät jonkun miehen lirkuttelusta johtopäätöksiä. Ylipäätään kuulostaa kummalliselta, miten osa väittää että ikä tulee heillä "ihan jatkuvasti" puheeksi joka paikassa, ja sitten sitä taivastellaan. Miten?
Luulenpa, etteivät nämä ihmiset, joita nuoremmiksi luullaan eivät tarkoita mitään miesten lirkutteluja, vaan arkisia tilanteita, missä erehdykset ovat noloja. Kyllä tuollaisia huomattavasti nuoremman näköisiä ihmisiä on eikä se tosiaan ole mikään hyvä juttu tai kohteliaisuus. Kummallista vänkäämistä, kuulostaa vähän kateudelta? Entinen työkaverini oli tällainen ikiteinin näköinen, myytiin lastenlippua bussissa jne. Useamman lapsen äiti ja kun oli heidän kanssaan rullaluistelemassa, luultiin teiniksi.
HUOM! Lastenlipun bussiin saa alle 12 vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmiset jotka puhuvat olevansa ikäistään nuoremman näköisiä eivät juuri ole sitä!
Heillä ehkä joku harhainen minäkuva, kun itseä katsotaan vain peili-ilmeellä meikattuna tai instafiltterin kautta.
Tuttuni aina kehuu itseään niin nuoren näköiseksi, luulin hänen olevan 45 vaikka on alle 30.
Vastaavia tapauksia tiedän monia, jos on tarve vakuutella muille nuorekkuuttaan sitä ei yleensä ole. Oikeasti nuoremman näköiset eivät tee siitä numeroa.
On myös eri asia olla ikäistään nuoremman oloinen, esim. tyyli, persoona ja näyttää naamastaan ikäiseltään silti.
Miksi alle 30-vuotias tuttusi mainostaisi olevansa nuoren näköinen, kun hän todennäköisesti on vielä aika nuori? Keksitköhän tarinan päästäsi?
Se on kyllä totta että harvemmin ne oikeasti nuoren näköiset tekee asiasta numeroa.. Vähän samalla tavalla kun yleensä se, joka kehuu kuinka on niin upea pakkaus ja valittaa siitä, kuinka häntä ahdistellaan joka paikassa...noh, harvemmin on mikään kedon kaunein kukkanen. Jotain itsepetosta ja huonoa itsetuntoa kai.
Vierailija kirjoitti:
Jos lopettaa tupakoinnin ha/tai pudottaa painoa ja alkaa harrastamaan liikuntaa, niin vatsamakkarat häviävät, lihaskunto kasvaa, kroppa kiinteytyy, rypyt oikenevat ja ihminen alkaa väkisinkin muuttua paremman näköiseksi ja yleensä myös alkaa näyttämään ulkonäöltään ikäistään huomattavastikin nuoremmalta. Kostokropan voi hankkia vielä vaikka eläkepäivinäkin jolloin muutos vain korostuu, kun siinä lähellä muut samaa ikäluokkaa olevat rapistuvat ja rypistyvät päivä päivältä yhä enemmän.
Eläkemuorin kostokroppa jäänee haaveeksi. Laihtunut nahka kun ei enää kiinteydy; roikkuu ryppyinä ja onttoina poskina. Eläkeläisen vaatteeton kostokroppa on ryppyinen kauttaaltaan.
No iloksesi voin sanoa että minua ainakaan ei harmita, paitsi tietenkin se jos nämä ihmiset kärsivät tästä. Itselleni ei ole kuitenkaan mitään merkitystä minkä ikäiseltä kukakin näyttää. Olen todella huono arvaamaan ikää ja mielestäni kaikenikäiset voivat olla kauniita. En arvota nuorelta näyttämistä vanhalta näyttämistä korkeammalle, joten minulle se ei edes ole kohteliaisuus.
Itse vain näen niin harvoin ketään, jonka todellisesta iästä yllättyisin (varmaankin siksi kun tiedostan miten huonosti osaan ikää arvata) ja toisaalta sitten olen kiinnittänyt huomiota tähän aiheeseen keskustelupalstoilla, missä lähes jokainen kommentoija kokee itse näyttävänsä ikäistään nuoremmalta.