Miksi täällä on niin monen vaikea uskoa sitä, että joku näyttää ikäistään huomattavasti nuoremmalta?
Kommentit (516)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kait se ole uskon asia, vaan henkilö joka sanoo näyttävänsä nuoremmalta, on ehkä jo huomannut ikääntymisen merkkejä itsessään.
Miksi hän muuten korostaisi ikäänsä?
Olen jo vanha, mutta en kuitenkaan niin vanha kuin iän perusteella voisi odottaa.
Harvemmin kuulee kuitenkin nuorilta esim. 15-25v hokevan näyttävänsä 10v nuoremmalta, vaan ikäiseltään.
Ehkä taustalla on vanhenemisen pelko ja huomio elämän rajallisuudesta.
Eivät ihmiset yleensä itse sano, että he näyttävät ikäistään nuoremmilta. Vaikka joku ajattelisikin niin itsestään, niin ei suomalaiseen kulttuuriin kuulu itsekehu.
Ihminen näyttää, miltä näyttää. Mutta miksi biologista ikää ihannoidaan, kun joku arvioi nuoremmaksi. Ei se oikea ikä siitä muutu. Jokainen meistä vanhenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten kun joku täällä vakuuttelee näyttävänsä ikäistään paljon nuoremmalta, olen varma että kyseessä on joku kehujen kerjääjä. Ihmiset haluaa olla kivoja, varsinkin palveluammateissa. Joten jos kaupan kassa tai kampaaja kehuu sinua nuoren näköiseksi, se tuskin on totta.
Voisitko päästää irti ajatuksesta, että kyse ei ole pelkästään siitä, mitä ihminen itse väittää, vaan miltä he toisten ihmisten silmiin näyttävät?
No siitähän on vähän paha anonyymilla ja kasvottomalla palstalla sanoa mitään, kun kukaan ei pääse näitä väitteitä arvioimaan. Kuten tässä on moni huomauttanut, keskustelupalstoilla näitä ikinuoria tuntuu liikkuvan häkellyttävän paljon, vaikka kukaan täällä ei osaa nimetä esim. yhtäkään leikkelemätöntä julkisuuden henkilöä, josta voisi sanoa samaa.
Nuoren näköisistä julkisuuden henkilöistä tulee ensimmäisenä mieleen nämä kaksi.
https://www.standard.co.uk/showbiz/celebrity-news/thomas-brodiesangster…
https://www.standard.co.uk/lifestyle/london-life/lily-cole-mission-impo…
Kummallakin on hyvin lapsenomaiset kasvonpiirteet.
Iho ei tietenkään kenelläkään ikuisesti pysy samanlaisena kuin lapsella, mutta hyvin nuoren näköisiä he silti ovat. He ovat juuri sitä tyyppiä, jota helposti luullaan parikymppisenä lapseksi.
Olitpa löytänyt tosi hyvät esimerkit julkkiksista.
Thomas Brodie-Sangster on yksi suokkinäyttelijöistäni. Siitäkin huolimatta, että toisinaan hänen leffoissaan tulee sellainen olo, kuin hän olisi pikkupoika, joka on vain maskeerattu näyttämään aikuiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että ihmisillä on yleensä vaikea arvioida muiden ikiä. Minulla kyllä on. Ja käsitys siitä, miltä minkäkin ikäinen näyttää, ei vastaa todellisuutta.
Jos neli-viiskymppisenä ei olekaan lyhyt permanenttitukka ja tuulipuku niin näyttääkin odotettua nuoremmalta.Missähän päin Suomea neliviisikymppisillä on tuollainen tukka? Tuollainen tyyli on 70-90-vuotiailla eli minun vanhempieni ikäluokassa.
No niinpä, mutta tässä varmaan yksi syy miksi niin monia ajatellaan nuoremman näköiseksi kuin ovatkaan. Ne on ne tyypit jotka ajattelee että keski-ikäinen on permanenttipäinen Ritva, joita keski-ikäiset oli silloin kun itse oli nuori.
Jep, tässä on turhan vähän huomioitu sitä, että riippuu aika paljon arvioijan omasta iästä, kuinka hulvattomasti arvio menee pieleen. Teini voi hyvin sanoa viisikymppisen näyttävän nelikymppiseltä, koska teinille ylipäätään jokainen yli 30-vuotias on ikäloppu. Eläkeläinen puolestaan ei välttämättä näe suurta eroa 20- ja 30-vuotiaan välillä, varsinkaan jos näiden elämäntyyli on samanlainen.
Omalla kohdallani arviot menee pieleen ihan itseni ikäisilläkin. Joku kerran alkoi puhua nuoruudestaan tyyliin "sinä tyttö et muista näistä ajoista mitään" ja selvisi, että olinkin häntä muutaman vuoden vanhempi.. Meni aika hiljaiseksi tämä tapaus :D
Ap
Ainakin vanhemmissa ihmisissä on suuria eroja. Itsellä on vahva puolipitkä tumma tukka ja harmaata ei oikeastaan kuin muutama haiven ohimoilla, sekin peittyy hyvin jos haluaa, oma väri, ei permistä. Myös ole melko rypytön verraten ikäisiini.
Monella ikäiselläni on sellaista ohutta ja elottoman näköistä mummonhaiventa ja harmaata, monilla permanentti tai ns. perusmalli. Myös syviäkin ryppyjä.
Ainakin hiusten osalta olen nuoremman oloinen kuin ikäiseni.
Hiuslaadulle ja iholleen ei valitettavasti aina mitään voi, mutta moni on sanonut, kun olemme samanikäisten kanssa porukoissa, että olen nuorekas. Ja onhan minulla itselläkin silmät päässä.
Ja järkikin onneksi aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vanhemmissa ihmisissä on suuria eroja. Itsellä on vahva puolipitkä tumma tukka ja harmaata ei oikeastaan kuin muutama haiven ohimoilla, sekin peittyy hyvin jos haluaa, oma väri, ei permistä. Myös ole melko rypytön verraten ikäisiini.
Monella ikäiselläni on sellaista ohutta ja elottoman näköistä mummonhaiventa ja harmaata, monilla permanentti tai ns. perusmalli. Myös syviäkin ryppyjä.Ainakin hiusten osalta olen nuoremman oloinen kuin ikäiseni.
Hiuslaadulle ja iholleen ei valitettavasti aina mitään voi, mutta moni on sanonut, kun olemme samanikäisten kanssa porukoissa, että olen nuorekas. Ja onhan minulla itselläkin silmät päässä.
Ja järkikin onneksi aika hyvin.
Varma merkki siitä, ettei näytä nuorelta on se, että kehutaan "nuorekkaaksi".
Ihmiset eivät näe omaa vanhenemistaan. Muut näyttävät vanhenevan, mutta kun joka päivä katsoo itseään pelistä, muutosta ei huomaa.
Joskus omat työkaverit keskustelivat siitä, minkä ikäiseksi heitä luullaan. Järkytys oli suuri, kun yksi jota olin luullut 10 vuotta vanhemmaksi mitä oikeasti on, sanoi että häntä luullaan aina nuoremmaksi mitä on.
Ehkäpä tämä kertoo siitä, että ihmisillä on tapana imarrella muita. Harvemmin kukaan päin naamaa sanoo, että näytät muuten ihan ikäiseltäsi tai että et oikeasti ole kovin hyvin säilynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni yleensäkään pystyy arvioimaan toisen iän tarkalleen, tai edes parin vuoden tarkkudella?
Omaan silmään 35-45-vuotiaat näyttävät suunnilleen samalta, kuin myös 25-35-vuotiaat. Siihen vielä päälle ne ketkä näyttävät sen pari vuotta ikäistään nuoremmalta tai vanhemmalta. Puhumattakaan sitten eläkeikäisistä, ei mitään hajua minkä ikäinen kukin on. Ja varsinkin pyöreäkasvoiset ja muutenkin pyöreämmät ihmiset, ei voi tietää onko 28 vai 42, ja se ei siis tarkoita että näyttäisi tyypilliseltä 28-vuotiaalta, vaan siltä että on vaikea arvioida sitä ikää. Helposti tulee siis arvioitua ikä pieleen, suuntaan tai toiseen. Jos joku kysyy, niin normaali ihminen tietenkin kohteliaisuuttaan hilaa arviota mahdollisimman alas. Sitten on vielä liehittelijöitä, jotka syystä tai toisesta liioittelee ikäarvaustaan.
Samaa ihmettelen, olen itse ainakin surkea arvioimaan ihmisten ikää. En voisi olla töissä Alkon kassalla kun nolaisin itseni joka päivä kysymällä nelikymppisiltä papereita.
Etenkin ikävuodet 25-40 on vaikea arvioida.
Minulta on kysytty nelikymppisenä paperit alkon kassalla. Myyjä hoiti tilanteen kuitenkin hienosti ja kysyi paperit myös takanani jonottaneelta harmaapartaiselta herrasmieheltä :D
Siitä jäi hyvät fiilikset, vaikka papereiden kysymisestä tuli ensin sellainen olo, että enkö vieläkään näytä aikuiselta.
Vierailija kirjoitti:
Varma merkki siitä, ettei näytä nuorelta on se, että kehutaan "nuorekkaaksi".
Et vastannut mulle mutta mitä kehumista siinä on että luullaan nuoremmaksi? Jotkut jopa ei meinaa uskoa mua kun olen sanonut ikäni.
Nuorena mua ketutti kun luultiin nuoremmaksi. Ollut vaan haittaa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Minulta kysyttiin taas lauantaina Alkossa paperit, ikää on 48 (olen nainen). En silti ole mitenkään erityisen nuoren näköinen jos tarkkaan katsoo, kyllä otsalla on niin sibeliusryppyä kuin vaakaryppyjä, silmän alunen on kuin rypistettyä kreppipaperia, kaulallakin on juonteita. Mutta ilmeisesti kun olen lyhyt ja laiha ja vapaa-ajalla pukeudun "teinimäisiin" vapaa-ajanvaatteisiin, hiukset on ponnarilla, jotkut katsoo vain sitä yleisolemusta eikä huomaa iän merkkejä jotka kyllä on olemassa.
Alkossa ei katsota juurikaan muuta kuin kasvoja. 48 vuotiaan pukeutuminen "tenimäiseksi" on todella karmean näköistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen sen verran nuorekas, että osallistuin missikilpaan valehdellen olevani oman lapseni ikäinen. Läpi meni, vaikka käsittelemättömät kuvat, videot jne.
Tässäpä palstan paras nuoren ulkonäön tavoittelija. Sijoituitko kisoissa?
Aika usein se huomattavasti nuoremmaksi arvioiminen liittyy vähintään osittain aivan muuhun kuin ulkonäköön. Itselläni oli aikoinaan kollega, jonka oletin olevan max. 25, koska hänen juttunsa olivat niin lapsellisia ja asenteensa mustavalkoisia ja elämäntyyli ylipäätään sellainen. Puheenaiheet koskivat bileitä, vaatteita, meikkejä, deittailua, kavereita ja jotain instajulkkiksia jne. Asui itsekseen. Arvomaailma oli jotenkin ihan hirveä, huomasi, ettei elämä ollut pahemmin kolhinut. Nuorta vaikutelmaa vahvisti se, että hän oli sellainen lyhyt ja pyöreäkasvoinen, ei kovin kaunis kuitenkaan, sellainen 7+. Olin sitten aivan typertynyt kun jossain vaiheessa ilmeni, että hän oli 33. "Nuorekkuus" ei toisin sanoen perustunut mitenkään hänen kannaltaan mairitteleviin piirteisiin.
Mua luullaan ikäistäni vanhemmaksi, ja täytyy sanoa, että se vähän loukkaa. :D ja näitä kommentteja on tullut mua nuoremmilta ja vanhemmilta, niin kai se on sitten uskottava, että näytän nelikymppiseltä, vaikka täytin vasta 30.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten kun joku täällä vakuuttelee näyttävänsä ikäistään paljon nuoremmalta, olen varma että kyseessä on joku kehujen kerjääjä. Ihmiset haluaa olla kivoja, varsinkin palveluammateissa. Joten jos kaupan kassa tai kampaaja kehuu sinua nuoren näköiseksi, se tuskin on totta.
Voisitko päästää irti ajatuksesta, että kyse ei ole pelkästään siitä, mitä ihminen itse väittää, vaan miltä he toisten ihmisten silmiin näyttävät?
No siitähän on vähän paha anonyymilla ja kasvottomalla palstalla sanoa mitään, kun kukaan ei pääse näitä väitteitä arvioimaan. Kuten tässä on moni huomauttanut, keskustelupalstoilla näitä ikinuoria tuntuu liikkuvan häkellyttävän paljon, vaikka kukaan täällä ei osaa nimetä esim. yhtäkään leikkelemätöntä julkisuuden henkilöä, josta voisi sanoa samaa.
Nuoren näköisistä julkisuuden henkilöistä tulee ensimmäisenä mieleen nämä kaksi.
Iho ei tietenkään kenelläkään ikuisesti pysy samanlaisena kuin lapsella, mutta hyvin nuoren näköisiä he silti ovat. He ovat juuri sitä tyyppiä, jota helposti luullaan parikymppisenä lapseksi.
Olitpa löytänyt tosi hyvät esimerkit julkkiksista.
Thomas Brodie-Sangster on yksi suokkinäyttelijöistäni. Siitäkin huolimatta, että toisinaan hänen leffoissaan tulee sellainen olo, kuin hän olisi pikkupoika, joka on vain maskeerattu näyttämään aikuiselta.
Nuo molemmat olivat mulle ihan tuntemattomia entuudestaan. Mutta Hollywoodin miesnäyttelijöissä on paljon hiukan vastaavanlaisia söpöjä poikia, Johnny Depp esimerkiksi, vaikka hän ei pikkupojalta näytäkään. Saattaisi näyttää ikäänsä nuoremmalta kasvonpiirteidensä ansiosta, ellei olisi pämpännyt niin rajusti.
Aivan varmasti joku voi näyttää ikäistään selvästi nuoremmalta tai vanhemmalta. Mitä se nyt sitten meitä muita hetkauttaisi suuntaan tai toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon 41-vuotias ja mua luullaan usein nuoremmaksi. Luultavasti ei naaman perusteella, vaan yleisen olemuksen ja juttujen perusteella. Ite kyllä huomaan silmäkumien juonteet ja näen ihan selkeesti eron, että naama jo vähän roikkuu, vaikka usein menenkin jostain kolmevitosesta.
Mulla on myös tuttu (noin 45-vee), joka on myös ikäistään nuoremman oloinen, olemus on sellainen. Kun häneen vähän paremmin tutustuin, niin aloin vasta sitten huomata, että hänellä on silmäkulmissa juonteita jne iän merkkejä. Niihin ei vaan ihmiset (muutkin kuin minä on pitäneet häntä nuorempana kuin mitä hän on) niin kiinnitä huomiota, kun hänen persoonansa on sellainen, että se vetää huomion. Eli energinen ja jotenkin hyväntuulinen ja iloinen.
Tuossa on se pulma että ihmisillä on liikaa motiiveja "luulla nuoremmaksi". Ystävän tai jopa tuntemattoman ilahduttaminen, keskustelun aloittaminen positiivisella tavalla, flirtti, seksin saaminen, jne.
Ja jos ikää on pakko arvioida jostain syystä, on turvallisinta vetää arvio kunnolla alakanttiin.
Jep, todella ihmettelen, miten näin naiiveja naisia voi olla, jotka vetävät jonkun miehen lirkuttelusta johtopäätöksiä. Ylipäätään kuulostaa kummalliselta, miten osa väittää että ikä tulee heillä "ihan jatkuvasti" puheeksi joka paikassa, ja sitten sitä taivastellaan. Miten?
Luulenpa, etteivät nämä ihmiset, joita nuoremmiksi luullaan eivät tarkoita mitään miesten lirkutteluja, vaan arkisia tilanteita, missä erehdykset ovat noloja. Kyllä tuollaisia huomattavasti nuoremman näköisiä ihmisiä on eikä se tosiaan ole mikään hyvä juttu tai kohteliaisuus. Kummallista vänkäämistä, kuulostaa vähän kateudelta? Entinen työkaverini oli tällainen ikiteinin näköinen, myytiin lastenlippua bussissa jne. Useamman lapsen äiti ja kun oli heidän kanssaan rullaluistelemassa, luultiin teiniksi.
HUOM! Lastenlipun bussiin saa alle 12 vuotias.
Lastenlippu Stadissa 7-17 -vuotiaille.
No kyllä näin myyjänä näkee päivittäin ihmisiä, jotka näyttävät ikäistään nuoremmilta. Kyselen papereita jopa 70-luvulla syntyneiltä, koska ovat näyttäneet alle 30-vuotiailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuo tyyppi on kyseessä, mistä olen kertonut esimerkkejä tässä ketjussa. Pyöreät silmät ja lapsenomaiset, söpöt kasvot.
Lapsenomaiset ehkä, söpöt ei niinkään. Mutta tavallaan juuri tästä on tosiaan kyse, kun taas monella tuntuu olevan se oletus, että huomattavasti nuoremmalta näyttäminen olisi tavoiteltava asia. Itse en missään nimessä haluaisi näyttää Lily Colelta.
En minäkään. Tuollaisesta ulkonäöstä on kiistatta haittaa niin monissa asioissa. Muut kuin tuon tyypin ihmiset ovat ehkä enemmän tyyppiä "ikää vaikea arvioida" kuin että näyttäisivät nuoremmilta välttämättä. Asiayhteys missä henkilön tapaa, esiintyminen, vaikutelma, pukeutuminen vaikuttavat myös ikäarvioon.
Vierailija kirjoitti:
Mua luullaan ikäistäni vanhemmaksi, ja täytyy sanoa, että se vähän loukkaa. :D ja näitä kommentteja on tullut mua nuoremmilta ja vanhemmilta, niin kai se on sitten uskottava, että näytän nelikymppiseltä, vaikka täytin vasta 30.
Varmaan käyttäydyt fiksummin kuin ikäisesi. Muistan kerran sanoneeni jotain tuollaista, koska ihminen oli ikäisekseen todella kypsän oloinen ja onneksi tämä ihminen huomautti heti, että olipa kamalasti sanottu, niin pääsin korjaamaan väärinkäsityksen.
Vierailija kirjoitti:
Aika usein se huomattavasti nuoremmaksi arvioiminen liittyy vähintään osittain aivan muuhun kuin ulkonäköön. Itselläni oli aikoinaan kollega, jonka oletin olevan max. 25, koska hänen juttunsa olivat niin lapsellisia ja asenteensa mustavalkoisia ja elämäntyyli ylipäätään sellainen. Puheenaiheet koskivat bileitä, vaatteita, meikkejä, deittailua, kavereita ja jotain instajulkkiksia jne. Asui itsekseen. Arvomaailma oli jotenkin ihan hirveä, huomasi, ettei elämä ollut pahemmin kolhinut. Nuorta vaikutelmaa vahvisti se, että hän oli sellainen lyhyt ja pyöreäkasvoinen, ei kovin kaunis kuitenkaan, sellainen 7+. Olin sitten aivan typertynyt kun jossain vaiheessa ilmeni, että hän oli 33. "Nuorekkuus" ei toisin sanoen perustunut mitenkään hänen kannaltaan mairitteleviin piirteisiin.
Oletko mies vai nainen? En ole koskaan kuullut naisen arvioivan toisen naisen ulkonäköä numeroarvosanalla.
Täällä se on alle 18v.