Ihmettelen suuresti miksi ihmiset eivät enää sitoudu ja mene naimisiin?!?
Muukin syy kuin en halua. Naimisiin meneminen on ollut elämäni paras päätös ja liitto on onnellinen. Ei ole mitään järkeä olla sitoutumatta tai elää lainsuojattomana susiparina!
Kommentit (188)
No kivat sulle jos mielenterveytesi salli avioitumisen
Avioliitto on miehelle vain maksusitoumus
Vierailija kirjoitti:
Avioliitto on miehelle vain maksusitoumus
Älä sekoita avioliittoa ja lapsia keskenään. Jos teet lapsia, niin se on se maksusitoumus. Siitä et pääse eroon edes erossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap:n aloituksen. Minäkin ihmettele, mikä siinä avioliitossa niin pelottaa? Sanovat, että se on vain paperinpala, jolla ei ole mitään merkitystä. No, miksi paperinpala niin pelottaa, että jotkut mieluummin vaikka katkaisevat parisuhteen kuin menevät naimisiin?
Avioliittoon menemistä pelätään, koska toinen osapuoli kyttää toisen omaisuutta.
Miksi? Sitä varten on avioehdot, jos on omaisuutta. Ja jos ei ole, niin eipä ole mitään kytättävääkään.
Toinen voi kytätä appivanhempien perintöä. Mihin tarvitaan avioliittoa kun tunneside on kuitenkin se tärkein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap:n aloituksen. Minäkin ihmettele, mikä siinä avioliitossa niin pelottaa? Sanovat, että se on vain paperinpala, jolla ei ole mitään merkitystä. No, miksi paperinpala niin pelottaa, että jotkut mieluummin vaikka katkaisevat parisuhteen kuin menevät naimisiin?
Avioliittoon menemistä pelätään, koska toinen osapuoli kyttää toisen omaisuutta.
Miksi? Sitä varten on avioehdot, jos on omaisuutta. Ja jos ei ole, niin eipä ole mitään kytättävääkään.
Toinen voi kytätä appivanhempien perintöä. Mihin tarvitaan avioliittoa kun tunneside on kuitenkin se tärkein?
Jaa. Minun vanhempani ovat tehneet testamentin, että perintö ei saa mennää lasten puolisoille. Ja minulla on avioehto, joss perintö ja aiempi omaisuus on rajattu ulkopuolelle.
En viestissäni ihmetellyt, mihin avioliittoa tarvitaan, vaan ihmettelin, mikä paperinpalassa pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minun vanhempani ovat tehneet testamentin, että perintö ei saa mennää lasten puolisoille. Ja minulla on avioehto, joss perintö ja aiempi omaisuus on rajattu ulkopuolelle.
En viestissäni ihmetellyt, mihin avioliittoa tarvitaan, vaan ihmettelin, mikä paperinpalassa pelottaa.
No luepa täältä näitä vastauksia. Siinä paperissa ei pelota mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa minun ensimmäinen kirjoitukseni uudestaan. On ihmisiä, jotka ennemmin eroavat avoliitosta kuin menevät naimisiin. Siihen lauseeseen viittasin.
Voin myös lisätä samaan ihmetykseen sen, kuinka on miljoona ihmistä, jotka eivät mene naimisiin, koska naimisiinmenolla ei ole väliä eikä usko avioliittoon.. Sitten tulee ero ja pum - sama ihminen meneekin naimisiin. Miksi ihmeessä naimisiinmenolla yhtäkkiä onkin väliä, jos puoli vuotta aiemminnsillä ei ollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa minun ensimmäinen kirjoitukseni uudestaan. On ihmisiä, jotka ennemmin eroavat avoliitosta kuin menevät naimisiin. Siihen lauseeseen viittasin.
Voin myös lisätä samaan ihmetykseen sen, kuinka on miljoona ihmistä, jotka eivät mene naimisiin, koska naimisiinmenolla ei ole väliä eikä usko avioliittoon.. Sitten tulee ero ja pum - sama ihminen meneekin naimisiin. Miksi ihmeessä naimisiinmenolla yhtäkkiä onkin väliä, jos puoli vuotta aiemminnsillä ei ollut?
Osoittaa vain, että nykyään avioliitto on tunnekysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osoittaa vain, että nykyään avioliitto on tunnekysymys.
Eli jos ei halua mennä naimisiin, niin ei rakasteta tarpeeksi?
Onko meillä nyt sitten uusi avioliittohullu palstalla? Onhan tämäkin vaihtelua entisiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioero on yksi elämäni parhaimpia hankintoja.
Saat hävetä loppuelämäsi tekojasi. Naimisiin meneminen oli elämäni pelastus!
Moni nainen on kyllä tienannut avioerolla merkittävät omaisuuden, kun ei ole ollut avioehtoa.
Siinä voi sanoa, että nainen saa kunnon tuntipalkan seksilleen.
Avioehdon tekemättä jättäminen on sama kuin jättäisi ottamatta vakuutukset tai ei liittyisi työttömyyskassaan. Turha on sitten jälkeenpäin itkeä, kun hommat menee pieleen.
Lainsuojattomana susiparina?? 🤣🤣😂😂😂
Kirjoittaa 1800-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Se, että se muokkaa sosiaalisia normeja. Avioliitto liittyy historiansa vuoksi ihmiskauppaan, alistamiseen, eriarvoisuuteen sekä sääty yhteiskuntaan, jotka ovat muovanneet yhteiskunnan sosiaalisia normeja. Niin kauan kuin avioliitto instituutiona on yhteiskunnan normi, ei voida edes haaveilla yhdenvertaisesta yhteiskunnasta. Miesten ja naisten tasa-arvoa ei tulla koskaan saavuttamaan niin kauan, kuin ihmiset pitävät kiinni ns. perinteisistä normeista ja ne on kirjattu lain tasolle. Täydellistä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta ei todennäköisesti koskaan voida saavuttaa, mutta normeja voidaan ja pitää muuttaa, tasa-arvoisempaan ja yhdenvertaisempaan suuntaan. Avioliittolain ja sitä myöyä avioliittoinstituution purkaminen lain tasolla on askel tasa-arvoisempaan ja yhdenvertaisempaan yhteiskuntaan, samalla tavalla kuin muiden sääty-yhteiskunnan normien purku on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siinä pitäisi jonkun pelottaa? Jos ei halua naimisiin niin ei halua, ei siinä pelosta ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioero on yksi elämäni parhaimpia hankintoja.
Saat hävetä loppuelämäsi tekojasi. Naimisiin meneminen oli elämäni pelastus!
Moni nainen on kyllä tienannut avioerolla merkittävät omaisuuden, kun ei ole ollut avioehtoa.
Siinä voi sanoa, että nainen saa kunnon tuntipalkan seksilleen.
Joo, kun suomalaiset miehet ovat niin tolkuttoman äveriäitä että nainen saa miljoonia mukaansa kun vihdoin saa jätettyä mätisäkin.
Herää todellisuuteen.
Olen itse naimisissa. Minulle oli tärkeää mennä naimisiin paitsi symbolisten, myös juridisten syiden takia. Vaikka meillä oli jo yhteinen omistusasunto, keskinänen testamentti ja lemmikki, niin minulle oli tärkeää, että aviomiehestä tuli minulle kaikilla foorumeilla lähin omaiseni vanhempieni sijaan. Minulla ei myöskään ole mitään tarvetta arvostella pareja, jotka eivät ole syystä tai toisesta halunneet mennä naimisiin. Heillä on siihen varmasti syynsä, ihan niin kuin minulla ja miehelläni oli omat syymme avioliiton solmimiselle.
Siksi toivoisin, että puolin ja toisin oltaisiin ymmärtäväisiä eikä haukuttaisi toisten valintoja. Olen lukuisissa konteksteissa saanut kuulla, kuinka naimisiin menevät ovat yltiökonservatiivisia hihhuleita, joiden pitää kahlita kumppaninsa sormuksella ja paperinpalalla. Myös helposti nostetaan esiin se, että naimisiinmeno on vain tekosyy morsiamelle pitää oma prinsessapäivä. Tässäkin ketjussa on haukuttu avioliitot epäaidoksi kulissiksi ja lahkolaisten hömpötykseksi. Jos on ihan oikeasti ja aidosti tyytyväinen omiin valintoihinsa, niin ei silloin ole tarvetta haukkua toisia ja ylentää itseään alentamalla muita. Tuollainen haukkuminen vaan kertoo huonosta itsetunnosta ja siitä, että jotakin avioliiton suhteen on jäänyt hampaankoloon.
Ennen sitä mentiin naimisiin kummemmin ajattelematta ja harkitsematta. Tai sitten kun oli ns. pakko; esim. omat vanhempani avioituvat kun aloin ilmoitella olevani tulossa. Aviottomia lapsia ei oikein sopinut olla.
Mutta vielä aiemmin "ennen" ei avioituminen ollut niin yleistä sittenkään. Ajateltiin, että pitäisi olla vakaa talous ennen kuin voi avioliittoa harkita. Niinpä se monella lykkääntyi. Ja toisaalta paheksuttiin köyhiä, jotka vain sikiävät ja sikiävät (ihan kuten nykyäänkin).
Kun nyt mietin vanhempieni sisarusparvia, yhteensä 14 aikuiseksi elänyttä lasta, jotka ovat syntyneet aikavälillä 1918 - 1949, niin heistä on/oli
- 3 naimattomia
- 4 eronnut (1 elänyt eron jälkeen aloittajan paheksumana susiparina)
- 7 naimisissa edelleen (tai jäänyt leskeksi)
Ei tuo nyt kai niin kovin paljon siitä poikkea, mikä nykyään on tapana?
Minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako. Menen naimisiin heti kun Jumala niin haluaa. Jos haluaa.
Taidan olla liian maanisdepis avioon. Suhteen vanhempiinikaan eivät ole niin reilassa että pystyisin pitämään itsestäni sen verran että minsuta tekisi jonkun mieli tykätä. Minun on siis paras suojella muita itseltäni