Parhaat villasukkalangat?
Mitä käytätte sukkiin? Itse ostin kasan 7 veljestä lankaa. Kauniit värejä ja nyt olisi urakkaa ennen joulua. No parasta rentoutusta katsoa netflix hömppää ja heilutella puikkoja. Aluksi itselle kuitenkin polvisukat.
Kommentit (228)
Voisin maksaa hyvistä villasukista kunnon hinnan, jos vain jostakin niitä voisi ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Voisin maksaa hyvistä villasukista kunnon hinnan, jos vain jostakin niitä voisi ostaa.
Vielä pari kuukautta ja joka paikkakunnalla on ainakin yhdet joulumyyjäiset. Sieltä niitä käsitöitä löytää.
Alle puuvillasukat! Karseeta katsoa, jos villasukka on paljasta ihoa vasten.
Vierailija kirjoitti:
Alle puuvillasukat! Karseeta katsoa, jos villasukka on paljasta ihoa vasten.
Ei todellakaan villasukkien alle mitään! Itse panin kerran puuvillasukat muka lisälämmikkeeksi villasukkien alle erittäin kylmässä ja vetoisessa asunnossa. Jalat tuntuivat entistä kylmemmiltä ja kovin sitä ihmettelin kunnes älysin ottaa puuvillasukat pois. Aaahh, miten ihanasti alkoivat jalat lämmetä, kun villa oli ihoa vasten.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki netin myyntipaikat väärällään villasukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina valitellaan, miten käsityöt ei mene kaupaksi, mutta jos joku osaa oikeasti neuloa jotain tämmöisiä villasukkia, niin ainakin itse ostaisin.
Vaan millä hinnalla?
Hmm. Jos ne olisi oikeasti kestävät ja laadukkaat, niin ehkä jotain 40e tienoilla voisin niistä maksaa?
Pitihän se arvata, että käytännössä ilmaiseksi pitäisi tehdä. Pelkät langat maksavat hunajaa, ja tuon tyyppisten neulomiseen menee kymmeniä tunteja.
Sehän on teidän mummojen ainoa harrastus paskojen kirjaston kirjojen lisäksi.
Nooh, näin 39-vee mummona nelulon sukkia vastasyntyneelle vauvalleni ja luen valtavasti kirjaston kirjoja, tosin paskoja kirjoja en jaksa lukea. Millaisia kirjoja itse luet ja kuinka paljon? Tekstisi perusteella voisi tehdä joitakin päätelmiä, mutta en halua olla ennakkoluuloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki netin myyntipaikat väärällään villasukkia.
Ei auta minua, markkinat tai nettipaikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina valitellaan, miten käsityöt ei mene kaupaksi, mutta jos joku osaa oikeasti neuloa jotain tämmöisiä villasukkia, niin ainakin itse ostaisin.
Vaan millä hinnalla?
Hmm. Jos ne olisi oikeasti kestävät ja laadukkaat, niin ehkä jotain 40e tienoilla voisin niistä maksaa?
Pitihän se arvata, että käytännössä ilmaiseksi pitäisi tehdä. Pelkät langat maksavat hunajaa, ja tuon tyyppisten neulomiseen menee kymmeniä tunteja.
Mitäs hlvettiä taas? Miksi aina naisten suosimat harrastukset on muka noloja ja puuhastelua? Ja mitä vikaa mummoissa on? Lisäksi kyllä nuoretkin nykyään on innostuneet käsitöistä ja neulomisesta. Ihme dissaamista. Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä harrastuksia tämä arvostelija sitten kelpuuttaa?
Nykyisin on myös miehiä, jotka neuvovat. Noloja ovat ne, jotka pilkkaavat muiden harrastuksia. Kukin harrastakoon sitä, mistä itse tykkää.
Joo, muistan kun korona-ajan alussa ihan uutisissa kerrottiin miehestä, joka neuloi riddareita. Oo ja vau, mies puikoissa! Miksei uutisoitu naisista, jotka ovat neuloneet, virkanneet jne vaikka mitä ihania kirjoneuleita jo vuosikymmenien ajan. Sama ilmiö taisi olla niitä paksuja pipoja virkkaavasta pojasta.
Vierailija kirjoitti:
Torista saa pilkkahinnalla kauniita kirjoneulesukkia, jos ei itse halua, osaa tai ehdi neuloa. https://www.tori.fi/keski-suomi/Kirjoneuleiset_villasukat_103002081.htm…
Itse en pystyisi tuohon hintaan myymään, mutta meitä neulojia on monenlaisia.
Onkohan nuo tehty omalla vai jonkun muun ohjeella?
Käsittääkseni muiden ohjeilla saa neuloa vain omaan käyttöön, kaupalliseen käyttöön pitäisi ostaa lupa neulesuunnittelijalta. Valitettavan usein kauppapaikoilla silti törmää näihin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää olla sukkalankaa sukkiin, muuten ei kestä. Ja pitää kestää 60 asteen pesu pesukoneessa. Kuka hullu sukkia pesee käsin? Nalle ja 7 veljestä käy hyvin sukkiin.
Kuka hullu pesee villasukkia 60 asteessa?
Vierailija kirjoitti:
Seiskaveikka on pahinta jaskaa mitä kaupoissa villalankana myydään enkä kutoisi siitä sukkia edes anopilleni. Laatu meni kuralle silloin kun tuotanto siirrettiin Suomesta pois.
Kun nyt näytät tietävän, kertoisitko, milloin tuotanto on siirretty pois Suomesta?
Novita itse tosin vaikuttaa olevan toista mieltä valmistusmaasta. Lainaus Novitan sivuilta:
{Suurin osa langoistamme tehdään Suomessa, Kouvolan kupeessa Korialla. Näissä tuotteissa on Avainlippu-tunnus. Avainlippu-tunnus on myönnetty 90%:lle Novitan langoista.}
{Novita 7 Veljestä ja Nalle ovat tuotantomme suurimmat työllistäjät.}
Jos tekee villasukat, miksiköhän kukaan ei käytä superpaksua villalankaa tai villapunosta, saisi melkein kuin tossut suoraan. Lämpimät. Tai 2 lankaa kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini ystävällisesti lahjoittaa minulle sukkia seiskaveljestä kudotuista langoista. En ole kehdannut sanoa, että ne tuntuvat ikäviltä jaloissa. Minulle liian jäykkää ja karheaa lankaa.
Hänen kannattaisi neuloa puoli numeroa isommilla puikoilla. Oma äiti neuloi myös tiivistä, että sukat kestäisi. Ne on niin jäykkiä, että en pysty niitä pitämään. Itse saan samasta langasta ihanan pehmoisia sukkia.
Ne löysempänä neulonut menettävät muotonsa käytössä eikä pohja kestä.
Aina voi neuloa uudet :) vaikka neulomalla uudet terät vanhoihin varsiin.
Ne jäykät sukat kestää, kun niitä ei voi käyttää.
Sain lahjaksi sellaiset löysästi neulonut sukat. Pohjat menivät rikki kahdessa viikossa eivätkä sukat pysyneet jalassa. Omia tiheämmin neulottuja en ole saanut rikki, vaikka ovat kovassa käytössä. Mutta makunsa kullakin. Ei se minulta pois ole, jos tykkäät löyhemmin neulotuista sukista.
Minusta puikkokoko 3 on liian pieni 7 veljekselle, 3.5 on ohjeenkin mukaan kyseiselle langalle sopiva koko. Nelosen puikoilla en sukkia neuloisi.
No ethän sä noin voi sanoa koska sehän riippuu jokaisen omasta käsialasta mikä puikkokoko on sopiva. Mä käytän kolmosen puikkoja 7V:n kanssa, että neuleesta tulee tasaista ja tarpeeksi tiivistä. On kuitenkin pehmeitä sukkia eikä liian tiukkoja.
Mä käytän 3,5-4 ja aina tulee liian tiivistä ohjeeseen nähden, mulla on niilläkin puikoilla liian tiukka käsiala. Mutta teen myös mieluummin napakkaa, pysyy pitempään parempana. Kyllä ne parissa käytössä ja pesussa pehmenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan millä hinnalla?
Voi se olla enemmänkin. Riippuu tietenkin laadusta ja millaiset ne muutenkin ovat. Minusta 40e sukkaparista ei myöskään ole "ilmaiseksi".
Et ole selvästikään ikinä tehnyt villasukkia etkä varsinkaan kirjoneulesukkia.
En olekaan enkä ole niin väittänyt. Viimeksi neulonut joskus ala-asteella. Tuo on vain kuluttajan näkökulma.
Ihan validi näkökulma. Sinun täytyy ja kannattaa tyytyä tehdasvalmisteisiin sukkiin.
Miksi pitää vittuilla? Kirjoitin, että voi se olla enemmänkin sukista riippuen. Eipä ihme, ettei mene käsityöt kaupaksi, kun asenne on tuo. Joku vähän fiksumpi selittäisi erilaisista langoista, niiden hinnoista ja siitä kuinka paljon aikaa menee erilaisten kuvioiden tekemiseen ja perustelisi hintansa sillä. Ei me kaikki tosiaan olla mitään neulojia.
Ei tuo ollut mitään vittuilua, vaan ihan vakavissani olin. Kannattaa ostaa tehdasvalmisteisia sukkia, jos ja kun ei suostu maksamaan käsin tehdyistä käypää hintaa. Kuten jo totesin, en itsekään raaski 200 euroa villasukista maksaa, joka lienee edes jotakuinkin "oikea" hinta.
Näytä mulle, millä laskelmalla sä saat villasukkien oikeaksi hinnaksi 200e
Tokihan se riippuu kuinka nopea on neulomaan. Mä saan yhden perussukan kunnollisella varrella tehtyä noin 8 tunnissa, mutta en olekaan nopea. Jos siis ajatellaan että mulla menee 2 työpäivää (16 tuntia) ja tuntipalkka olisi vaikka 13€, niin siitä tulee jo yli 200€. Eikä siinä ole materiaalikuluja mukana. Sitten jos puhutaan kirjoneuletta olevista polvisukista jostain ohuesta langasta, niissä saattaa mennä 16-32 tuntia per sukka, riippuen vähän kuvion monimutkaisuudesta. Ei näissä tuntipalkoille pääse mitenkään päin, jos myy sellaisella hinnalla mitä ihmiset suostuvat maksamaan. Ihan hyväntekeväisyyttähän se on neuloa sukat ja myydä ne parilla kympillä jollekulle.
Schachenmayr langoilla 10v takuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan millä hinnalla?
Mitäs hlvettiä taas? Miksi aina naisten suosimat harrastukset on muka noloja ja puuhastelua? Ja mitä vikaa mummoissa on? Lisäksi kyllä nuoretkin nykyään on innostuneet käsitöistä ja neulomisesta. Ihme dissaamista. Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä harrastuksia tämä arvostelija sitten kelpuuttaa?
Nykyisin on myös miehiä, jotka neuvovat. Noloja ovat ne, jotka pilkkaavat muiden harrastuksia. Kukin harrastakoon sitä, mistä itse tykkää.
Joo, muistan kun korona-ajan alussa ihan uutisissa kerrottiin miehestä, joka neuloi riddareita. Oo ja vau, mies puikoissa! Miksei uutisoitu naisista, jotka ovat neuloneet, virkanneet jne vaikka mitä ihania kirjoneuleita jo vuosikymmenien ajan. Sama ilmiö taisi olla niitä paksuja pipoja virkkaavasta pojasta.
No ihan samalla lailla saatetaan uutisoida naisesta joka tekee jotain perinteisesti hyvin miehiseksi miellettyä. Naisista intissä taisi olla jossain vaiheessa oma tv-sarjakin. Olen itsekin nainen, mutta pystyn kyllä täysin ymmärtämään miksi tuollaisesta uutisoidaan, ja onhan se kiva, että julkisuudessakin näkyy esimerkkejä miehistä ja pojista jotka tekevät käsitöitä, ties vaikka se inspiroisi muitakin kokeilemaan. En ainakaan itse tunne ketään miestä joka harrastaisi näitä juttuja ja luulen, että monissa piireissä käsityöharrastus miehellä saattaa näyttäytyä jopa vähän nolona. Hyvä vain jos tällaisia stereotypioita vähän tuuletellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7 veljestä sopii mulle, kutoen ja virkaten. Ihana tuo väriskaala.
Värikartta vaihtuu kaksi kertaa vuodessa, hankala löytää lisää lankaa jos työ on jäänyt kesken ja lanka loppunut.
Monilla muilla lankafirmoilla tietyt perusvärit pysyy samana- toki värjäyserissä on silloinkin pieniä sävyeroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan millä hinnalla?
Voi se olla enemmänkin. Riippuu tietenkin laadusta ja millaiset ne muutenkin ovat. Minusta 40e sukkaparista ei myöskään ole "ilmaiseksi".
Et ole selvästikään ikinä tehnyt villasukkia etkä varsinkaan kirjoneulesukkia.
En olekaan enkä ole niin väittänyt. Viimeksi neulonut joskus ala-asteella. Tuo on vain kuluttajan näkökulma.
Ihan validi näkökulma. Sinun täytyy ja kannattaa tyytyä tehdasvalmisteisiin sukkiin.
Miksi pitää vittuilla? Kirjoitin, että voi se olla enemmänkin sukista riippuen. Eipä ihme, ettei mene käsityöt kaupaksi, kun asenne on tuo. Joku vähän fiksumpi selittäisi erilaisista langoista, niiden hinnoista ja siitä kuinka paljon aikaa menee erilaisten kuvioiden tekemiseen ja perustelisi hintansa sillä. Ei me kaikki tosiaan olla mitään neulojia.
Ei tuo ollut mitään vittuilua, vaan ihan vakavissani olin. Kannattaa ostaa tehdasvalmisteisia sukkia, jos ja kun ei suostu maksamaan käsin tehdyistä käypää hintaa. Kuten jo totesin, en itsekään raaski 200 euroa villasukista maksaa, joka lienee edes jotakuinkin "oikea" hinta.
Näytä mulle, millä laskelmalla sä saat villasukkien oikeaksi hinnaksi 200e
Langat 30 e ja työtä 9 h a 20 e= 210 e . Mikäli on alv-velvollinen tuohon toki pitää lisätä alv 24 %. Itse en viitsi myyntiin tuollakaan hintaa neuloa . Neulominen on minulle harrastus
Vierailija kirjoitti:
Seiskaveikka on pahinta jaskaa mitä kaupoissa villalankana myydään enkä kutoisi siitä sukkia edes anopilleni. Laatu meni kuralle silloin kun tuotanto siirrettiin Suomesta pois.
Surkuhupaisaahan tässä on se, että suurin osa langoista tehdään edelleen Korian tehtaassa Suomessa. Villa ei kyllä ole nykyisin suomalaista.
Mainittujen lisäksi esim. Korson Vanhalla asemalla on rajallinen valikoima Drops-lankoja, Tapiolassa on Neuletikki, jos Järvenpää lasketaan niin sielläkin taitaa olla parikin (Lentävä Lapanen, Willapolku).