Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parhaat villasukkalangat?

Vierailija
18.09.2022 |

Mitä käytätte sukkiin? Itse ostin kasan 7 veljestä lankaa. Kauniit värejä ja nyt olisi urakkaa ennen joulua. No parasta rentoutusta katsoa netflix hömppää ja heilutella puikkoja. Aluksi itselle kuitenkin polvisukat.

Kommentit (228)

Vierailija
161/228 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin maksaa hyvistä villasukista kunnon hinnan, jos vain jostakin niitä voisi ostaa.

Vielä pari kuukautta ja joka paikkakunnalla on ainakin yhdet joulumyyjäiset. Sieltä niitä käsitöitä löytää.

Monesti kuitenkin näkee, että ne tuotteet on neulottu nopeasti paksuilla puikoilla ja työjälki ei ole tasaista.

Vierailija
162/228 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tekee villasukat, miksiköhän kukaan ei käytä superpaksua villalankaa tai villapunosta, saisi melkein kuin tossut suoraan. Lämpimät. Tai 2 lankaa kerralla.

Sukista tulee epämiellyttävän paksut eikä mahdu kengät jalkaan niiden kanssa. Toki tossuja voi neuloa paksummistakin langoista tai huopuvista langoista ja huovuttaa ne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/228 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini ystävällisesti lahjoittaa minulle sukkia seiskaveljestä kudotuista langoista. En ole kehdannut sanoa, että ne tuntuvat ikäviltä jaloissa. Minulle liian jäykkää ja karheaa lankaa.

Hänen kannattaisi neuloa puoli numeroa isommilla puikoilla. Oma äiti neuloi myös tiivistä, että sukat kestäisi. Ne on niin jäykkiä, että en pysty niitä pitämään. Itse saan samasta langasta ihanan pehmoisia sukkia.

Ne löysempänä neulonut menettävät muotonsa käytössä eikä pohja kestä.

Aina voi neuloa uudet :) vaikka neulomalla uudet terät vanhoihin varsiin.

Ne jäykät sukat kestää, kun niitä ei voi käyttää.

Sain lahjaksi sellaiset löysästi neulonut sukat. Pohjat menivät rikki kahdessa viikossa eivätkä sukat pysyneet jalassa. Omia tiheämmin neulottuja en ole saanut rikki, vaikka ovat kovassa käytössä. Mutta makunsa kullakin. Ei se minulta pois ole, jos tykkäät löyhemmin neulotuista sukista.

Minusta puikkokoko 3 on liian pieni 7 veljekselle, 3.5 on ohjeenkin mukaan kyseiselle langalle sopiva koko. Nelosen puikoilla en sukkia neuloisi.

No ethän sä noin voi sanoa koska sehän riippuu jokaisen omasta käsialasta mikä puikkokoko on sopiva. Mä käytän kolmosen puikkoja 7V:n kanssa, että neuleesta tulee tasaista ja tarpeeksi tiivistä. On kuitenkin pehmeitä sukkia eikä liian tiukkoja. 

Mä käytän 3,5-4 ja aina tulee liian tiivistä ohjeeseen nähden, mulla on niilläkin puikoilla liian tiukka käsiala. Mutta teen myös mieluummin napakkaa, pysyy pitempään parempana. Kyllä ne parissa käytössä ja pesussa pehmenee.

En kudo itse villasukkia, mutta omistan kymmeniä pareja ja niitä on monella tavalla kudottu. Eniten tykkään sellaisista vähän tiukasti kudotuista ja jalanmyötäisistä. Ovet kaikista kestävimmät ja lämpimimmät. Yhdet ovat olleet kovassa käytössä vuosia, ja ovat vielä ehjät, kun sinä aikana monet löppänäksi kudotut sukat ovat hajonneet.

Vierailija
164/228 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle puuvillasukat! Karseeta katsoa, jos villasukka on paljasta ihoa vasten.

Katsoa? Ei kukaan näe onko alla mitään.

Itselläni aina villasukka paljasta ihoa vasten. Lapsella alla puuvillasukka koska "villasukka kutittaa".

Vierailija
165/228 |
26.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adlibriksellä(nettikirjakauppa)on myös hyvä lankavalikoima.

Algawo Saksassa toimittaa nopeasti ja hintataso edullinen.

Kävin Saksassa ja meinasi pää seota siitä valikoimasta mitä heiltä löytyi. Väriskaalaa aivan pohjattomasti! Ja edullisia lankoja.

Vierailija
166/228 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-veljestä. Olen kokeillut myös muita markettilankoja (enempää en langastani maksa, koska sukat tulevat oikeasti käyttöön eivätkä koristeeksi, ja sitä mukaa myös rikkoutuvat käytössä) mutta ei ole tuon voittanutta. Kantapää ei mene mulla koskaan rikki, mutta päkiästä menee lopulta, ja sitten vain neulon uuden terät sukkiin.

Vierailija
167/228 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7 veljestä ja nalle. Mutta paras 7 veljestä.

Olen joskus tehnyt muistakin, mutta kantapää ei vain kestä.

Nämä kaksi on mustakin parhaat. Kestävät hyvin käytössä ja värejä on joka makuun. Yksi kikka jolla olen saanut sukat kestämään erityisen hyvin on ollut neuloa sukat puolta numeroa pienemmillä puikoilla kuin vyötteessä sanotaan, neulos on silloin jämäkämpää. (Tämä vain siltä varalta, että joku vasta-alkaja sattuu lukemaan, kokeneemmille tämä on tietysti selvä juttu.)

Vierailija
168/228 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin mielestä 7veljestä on liian karheaa ja jopa kutittavaa.

Olen ostanut Sittarista niitä oman merkin lankoja (oliko koti tai muu vastaava) ja niistä on tullut pehmeitä ja tarpeeksi kestäviä. Tokmannilta myös Tokmannin omaa merkkiä. En ole huomannut käytössä eroa kalliimpiin.

Vierailija
169/228 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7 veljestä ja nalle. Mutta paras 7 veljestä.

Olen joskus tehnyt muistakin, mutta kantapää ei vain kestä.

Nämä kaksi on mustakin parhaat. Kestävät hyvin käytössä ja värejä on joka makuun. Yksi kikka jolla olen saanut sukat kestämään erityisen hyvin on ollut neuloa sukat puolta numeroa pienemmillä puikoilla kuin vyötteessä sanotaan, neulos on silloin jämäkämpää. (Tämä vain siltä varalta, että joku vasta-alkaja sattuu lukemaan, kokeneemmille tämä on tietysti selvä juttu.)

Tuohan on ihan perusjuttu. 7 Veljeksen vyötteessä puikkokooksi kerrotaan 4, mutta kaikissa ohjeissa puikkokoko on 3,5.

Vierailija
170/228 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin mielestä 7veljestä on liian karheaa ja jopa kutittavaa.

Olen ostanut Sittarista niitä oman merkin lankoja (oliko koti tai muu vastaava) ja niistä on tullut pehmeitä ja tarpeeksi kestäviä. Tokmannilta myös Tokmannin omaa merkkiä. En ole huomannut käytössä eroa kalliimpiin.

Ainakin jomman kumman valmistaja on Novita.

Vierailija
171/228 |
27.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon teille vinkeistä - siskoni on hyvä neulomaan, mutta pienituloinen eläkeläinen. Itse en osaa neuloa ollenkaan.

Olen teidän neuvoistanne vaarin ottaneena tilannut hänelle isot kasat lankoja sekä Lankamaailmasta että nyt tuolta Algawosta, niin on puuhaa syksyn ratoksi :)

Vierailija
172/228 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina valitellaan, miten käsityöt ei mene kaupaksi, mutta jos joku osaa oikeasti neuloa jotain tämmöisiä villasukkia, niin ainakin itse ostaisin.

https://www.kirjavinkit.fi/avainsanat/villasukat/

Vaan millä hinnalla?

Hmm. Jos ne olisi oikeasti kestävät ja laadukkaat, niin ehkä jotain 40e tienoilla voisin niistä maksaa?

Pitihän se arvata, että käytännössä ilmaiseksi pitäisi tehdä. Pelkät langat maksavat hunajaa, ja tuon tyyppisten neulomiseen menee kymmeniä tunteja.

Voi se olla enemmänkin. Riippuu tietenkin laadusta ja millaiset ne muutenkin ovat. Minusta 40e sukkaparista ei myöskään ole "ilmaiseksi".

Jo pelkkiin noiden sukkien lankoihin menee helposti tuo 40 €, eli työ olisi käytännössä ilmaista. Tajuatko kuinka suuritöisiä nuo linkkaamasi sukat ovat?

Vierailija
173/228 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin maksaa hyvistä villasukista kunnon hinnan, jos vain jostakin niitä voisi ostaa.

Vielä pari kuukautta ja joka paikkakunnalla on ainakin yhdet joulumyyjäiset. Sieltä niitä käsitöitä löytää.

Monesti kuitenkin näkee, että ne tuotteet on neulottu nopeasti paksuilla puikoilla ja työjälki ei ole tasaista.

No sitten vain kävelee sen kojun ohi ja pysähtyy siellä, missä näkyy itselle mieleisiä sukkia.

Vierailija
174/228 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina valitellaan, miten käsityöt ei mene kaupaksi, mutta jos joku osaa oikeasti neuloa jotain tämmöisiä villasukkia, niin ainakin itse ostaisin.

Itse neulon tuon tyylisiä sukkia mutta koska aikaa sellaisiin menee moninkertainen määrä verrattuna perussukkiin ja koska niitä ei neulota muun tekemisen ohella niin en kyllä myy tai edes lahjaksi tee.

Omat lempparilangat on vähän 7 veljestä ohuempaa koska ne sopii hyvin kirjoneuleisiin. Joko nallea tai sit jotain ulkomaista vastaavaa. Tukuwoolin sukkalanka on myös ihanaa mutta turhan kallista.

Vierailija
175/228 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini ystävällisesti lahjoittaa minulle sukkia seiskaveljestä kudotuista langoista. En ole kehdannut sanoa, että ne tuntuvat ikäviltä jaloissa. Minulle liian jäykkää ja karheaa lankaa.

Kannattaa pestä villapesuaineella. Sen jälkeen ovat pehmeämmät. Olen neulomassa just Seiskalla sukkia Ukrainaan. Kun saan valmiiksi, pesen ne villa-silkkipesuaineella. Mielestäni ovat aika pehmeät sitten.

Vierailija
176/228 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussukkia 7 veljeksestä tulee lähinnä tehtyä saappaisiin ja kotisukiksi. Varsi puikoilla 3 ja terä 3,5, vaikka käsialani on jo valmiiksi tiukkaa. Mutta tykkään ettei sukat lörpsötä eikä retaja. Nallesta tehdyt sopii paremmin kenkiin, mutta kestää huonommin.

Kuten muutama aiemmin kommentoinut, minäkin olen kokenut, että 7 veljeksestä tehdyt sukat harmillisesti nyppyyntyy tosi nopeasti. Vertailun vuoksi, on säästynyt yhdet sukat 15 vuoden takaa, eikä ne ole nypyissä, vaikka paljon pidetyt. Onko laatu heikentynyt? Ja 7 veljestä vastaavasta Jussi-langasta tehdyt, ne vasta nyppyyntyykin.

Olipa hyviä lankavinkkejä tuossa edellä, täytynee tutustua tarkemmin!

Vierailija
177/228 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiska veikat napakat uutena mutta siihen se sitten jääkin. Löpsähtävät. Pari pesua kestävät ja muoto muuttuu. Kolmosen puikkoja käytän.

Halpa lanka ei voi olla hyvää. Hinta sen jo määrittelee.

Vierailija
178/228 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ukrainaan tarvita kenkiin mahtuvia sukkia? Ei 7 veikka mahdu. Austerman step on hyvä ohut sukkalanka, kestänyt vuosikausia vaikka kävelen paljon.

Vierailija
179/228 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja maksatko kolmen päivän työstä edes 50 euroa plus langat?

Vierailija
180/228 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisätiloissa käytettävät sukat voivat olla kokovillaa, mutta kengissä pidettävät ulkosukat vaativat vahvan langan ja vahvistetun kantapään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän