Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tämä jatkuva energiapuhe on johtanut siihen, että olen pidentänyt suihkuväliä, lyhentänyt suihkuja ja katsonut tarkemmin uunin käyttöaikaa. - Oletko sinä tehnyt jotain muutoksia?

Vierailija
18.09.2022 |

Omat kulut ei ole mitenkään kovin paljoa nousseet, mutta jatkuva puhe energiansäästöstä on innostanut.

Mitä muutoksia sinä olet tehnyt?

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään, enkä tee.

Vierailija
2/70 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat kuin sulla ja lisäksi käytän valoja vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irrotan aiempaa useammin sähkölaitteita seinästä kun lähden kotoa.

Tarkistan, että läppäri on suljettu eikä koko ajan päällä.

Yritän käydä nopeammin suihkussa, tosin en kovin hyvällä menestyksellä.

Pohdittiin isomman toisen/pakastimen ostamista, mutta se jäi toistaiseksi.

Valojen sammuttamisessa olen tarkempi, vaikkei nykylamput juuri kuluta sähköä.

Asunnon lämpötilaan en voi vaikuttaa, saunaa meillä ei ole ja pesukonekin on pesutuvassa, jota voi käyttää vain päivisin.

Vierailija
4/70 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin mittarin, jolla voi mitata eri laitteiden virrankulutusta. Olen ollut positiivisen yllättynyt miten vähän suurin osa laitteista kuluttaa sähköä ollessan toiminnassa. Se mikä yllätti on miten paljon herätevirta vie sähköä eli jatkossa sammutan kaikki laitteet kun en niitä käytä. On auttanut siinä että on todella vähän sähkölaitteita enää verkossa kiinni.

Vierailija
5/70 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätinpä suihkuvälejä pidemmäksi ja nyt on roikkovatsan alla hirveä tulehdus ja iho tummunut varmaan pysyvästi. Sama muutamissa muissa taipeissa. Pakko pestä pitkällä suihkulla joka päivä kuitenkin. Lämmöt on jo minimissä. tai ei ne oo edes päällä vielä. Edes suihkussa. 

Vierailija
6/70 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat, paitsi tuo uuni. Teen paljon uuniruokia, mutta niistä yleensä riittää ainakin kahdeksi päiväksi, joskus teen vielä reilummin ja pakastan.

Teinitkin on jo oppineet sulkemaan suihkun saippuoidessaan. He ei vaan pesuvälejä voi pidentää.

Vierailija
7/70 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskikonetta käytetään enää vain kerran viikossa ja siirrytty eko-ohjelmaan. Koneeseen mahtuu yllättävän monta kippoa ja kappoa, kun tiiviisti asettelee. Ja kyllä, puhdasta on tullut vaikka alkuun epäilytti. Paistinpannu yms. Pestään käsin.

Telkkarin töpseli irrotetaan seinästä käytön jälkeen. Puhelimen laturin ei pitäisi kuluttaa sähköä.

Pyykkiä pestään harvemmin. Yritän vähentää kuivurin käyttöä sillä, että käytän vaatteet vain puoli tuntia kuivurissa. Ehtii hiukset yms. Karvat irrota.

Vierailija
8/70 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunin alku- ja jälkilämpötullut käyttöön.

Monelle ruoalle ei haittaa laittaa jo kylmään uuniin. Ei se lasagne esimerkiksi siitä kärsi eikä tarvitse sitten availla kesken.

Voi myös sammuttaa uunin jo vähän aiemmin.

Vierailija
9/70 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tiskikoneen eko-ohjelma rouskuttaa yli kolme tuntia, joten sitä en ainakaan siirry käyttämään.

Vierailija
10/70 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkön energian osuus on laskussani kympin pintaan (3 hlöä) joten hirveästi siitä ei nyt ole säästettävää. Saunassa olen vielä käynyt ja kuivausrumpua käyttänyt, niistä voiis säästää tarvittaessa. Olen kuitenkin koittanut tasoittaa kulutusta piikkituntien ulkopuolelle joka tosin ei ple kovin helppoa työssäkäyvälle. Mutta koitan tehdä vähintään kerran viikossa etäpäivän jolloin pesen pyykit ja saunon aamusella.

Kaikki kodin sähkölaitteet on uusia ja lamput ledejä joten sähkösyöppöjä ei ole.

Vierailija
11/70 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko tullut muutosta, koska olen oppinut jo kotoa energiaa säästävän tavan, mutta teen täälläkin mainittuja tekoja varmasti nykyisin tiedostavammin, kuten sähkölaitteiden sammuttamisen käyttämättömänä. Helpompi varmaan verrata jälkikäteen edellisen vuoden käyttöön samaan aikaan vuodesta.

Vierailija
12/70 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitän kahvia tasan sen mitä juodaan eikä varalta ylimääräistä. Haen keittimestä heti kun keitetty.

Vierailija
13/70 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytän mahdollisimman paljon energiaa, koska jatkuvasta hintojennoususta johtuen se on nyt halvempaa kuin ensikuussa. tämä pätee siis jatkuvasti, kun hinnat kohoavat. eli nyt kannattaa käyttää mahdollisimman paljon. kohta se on taas kalliinpaa. eli pelkkää säästöä mitä enemmän käyttää.

Vierailija
14/70 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käyttänyt saunaa lainkaan yli kuukauteen. Ja viimein meidän talouteen ostetaan Air Fryer. Näkyy olevan Tokmannilla 99;- tarjouksessakin niin josko siinä olisi eka joululahja.

Vierailija
15/70 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen pyykit lyhyemmällä ohjelmalla. Kuivatan ulkona aina kun voi.

Otin vessan lattialämmityksen pois.

Vierailija
16/70 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt yhtään mitään muutoksia.

Vierailija
17/70 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän tiskikoneen eko-ohjelma rouskuttaa yli kolme tuntia, joten sitä en ainakaan siirry käyttämään.

Meillä louskuttaa täydet neljä tuntia. Sähkönsäästö siinä eko-ohjelmassa tulee nimenomaan siitä, että vesi lämmitetään hitaasti.

Koneen laitan illalla päälle ja aamulla siellä odottelee puhtaat, joten kesto ei ole minusta mikään ongelma.

Vierailija
18/70 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut rukoilla ilmastonmuutosta ettei talvella ole -40 ja energiakriisi. Halleluuja.

Vierailija
19/70 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmitän enemmän sähköllä koska vielä maksan siitä halpaa hintaa ja olen säästänyt puita.

Vierailija
20/70 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira oksensi lattialle, pyyhin sen pois pyyhkeellä mutta en laittanut pelkkää pyyhettä pesukoneeseen, kuten yleensä olen tehnyt.