Parhaat villasukkalangat?
Mitä käytätte sukkiin? Itse ostin kasan 7 veljestä lankaa. Kauniit värejä ja nyt olisi urakkaa ennen joulua. No parasta rentoutusta katsoa netflix hömppää ja heilutella puikkoja. Aluksi itselle kuitenkin polvisukat.
Kommentit (228)
Socki-lankaa on tosi mukava neuloa, mutta sukat ovat jo ensimmäisen pesun jälkeen piloilla.
Vierailija kirjoitti:
Joo, langat kyllä maksaa paljon ja sitten kirppiksillä vaaditaan, että itseneulotut sukat saisi muutamalla eurolla. Ei ole naisten käsityöllä mitään rahallista arvoa. Putkimies käy parissa minuutissa kiristämässä jonkun hanan ja laskuttaa satasia.
Seitsemän veljestä on ollut minulla peruslanka, siitä olen vuosia neulonut, mutta tekisi mieli kokeilla jotain muutakin. Kiitos vinkeistä.
No ei kukaan maksa 200 euroa villasukista, vaikka niitä olisi tehty kuukausi putkeen. Ihan sama juttu, kuin kukaan maksaisi jostain kaiverretusta linnunpöntöstäkään siihen käytetyn ajan hintaa. Ihmistyö on liian kallista verrattuna koneen työhön, vaikka koneen tekemä olisi huonolaatuisempaakin (mitä se ei aina ole). Putkimiestä sen sijaan ei kone pysty korvaamaan, ja siksi voivat laskuttaa mitä vaan.
Veikkaan, ettei villasukkia kutomalla kukaan itseään elätä. Se on harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Aina valitellaan, miten käsityöt ei mene kaupaksi, mutta jos joku osaa oikeasti neuloa jotain tämmöisiä villasukkia, niin ainakin itse ostaisin.
Kirjoneulesukkia on myynnissä monissa myyjäisissä, kirppareilla ja toreilla. Hinnat ovat noin 50 euroa pari.
Kyllä pitää olla sukkalankaa sukkiin, muuten ei kestä. Ja pitää kestää 60 asteen pesu pesukoneessa. Kuka hullu sukkia pesee käsin? Nalle ja 7 veljestä käy hyvin sukkiin.
Onko pk- seudulla muita lankakauppoja kuin Lankamaailma?
Vierailija kirjoitti:
Austermann Step, Regia.
Regia 6-kierteinen, kestänyt monta vuotta nämä sukat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää olla sukkalankaa sukkiin, muuten ei kestä. Ja pitää kestää 60 asteen pesu pesukoneessa. Kuka hullu sukkia pesee käsin? Nalle ja 7 veljestä käy hyvin sukkiin.
Online supersocke muuten kesti 60 sateisen pesun hyvänä . Kerran lakanoiden mukana meni yksi vahingossa pesuun. Pesun jälkeen ei erottanut kumpi sukka oli käynyt kuuskymppisssä lakanapyykissä.
Vierailija kirjoitti:
Villasukat on jotain 1800-luvun pula-aikojen vetoisten piilopirttien juttuja. Nykyajan taloissa on keskuslämmitys ja tarkenee paljain jaloin ympäri vuoden.
Uusi talo, lattialämmitys ja laminaattilattia. Lattia on ihan pirun kylmä, ei kyllä paljain jaloin tarkene. Talvella kahdet VILLASUKAT päällekkäin.
Nallesta kudon. Minusta 7 veikka on liian paksua ja karheaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7 veljestä, ei ole parempaa
Tätä kannattaa ostaa, mikäli haluaa nyppyyntyvät , venahtavat ja käytössä vanuttuvat sukat. Saapassukiksi arkikäyttöön ok.
Mikäli käyttää aikaa ja vaivaa sukkien neulomiseen ja tekee kirjoneuketta, pitsiä, palmikko ja tms kannattaa valita esim. Regian 4 fah tai 6 fah lankaa, Gjestal Janne tai Maija, Vuorelan Veto, Garnstudion Fabel, Austermann Step, Wollerödel Hot socks, Online supersocke, jne. Kyllähän näitä on.
7 veljeksen värit myös haalistuu pesussa todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini ystävällisesti lahjoittaa minulle sukkia seiskaveljestä kudotuista langoista. En ole kehdannut sanoa, että ne tuntuvat ikäviltä jaloissa. Minulle liian jäykkää ja karheaa lankaa.
Hänen kannattaisi neuloa puoli numeroa isommilla puikoilla. Oma äiti neuloi myös tiivistä, että sukat kestäisi. Ne on niin jäykkiä, että en pysty niitä pitämään. Itse saan samasta langasta ihanan pehmoisia sukkia.
Ne löysempänä neulonut menettävät muotonsa käytössä eikä pohja kestä.
Aina voi neuloa uudet :) vaikka neulomalla uudet terät vanhoihin varsiin.
Ne jäykät sukat kestää, kun niitä ei voi käyttää.
Sain lahjaksi sellaiset löysästi neulonut sukat. Pohjat menivät rikki kahdessa viikossa eivätkä sukat pysyneet jalassa. Omia tiheämmin neulottuja en ole saanut rikki, vaikka ovat kovassa käytössä. Mutta makunsa kullakin. Ei se minulta pois ole, jos tykkäät löyhemmin neulotuista sukista.
Minusta puikkokoko 3 on liian pieni 7 veljekselle, 3.5 on ohjeenkin mukaan kyseiselle langalle sopiva koko. Nelosen puikoilla en sukkia neuloisi.
Annetaan jokaisen neuloa niillä puikoilla millä haluaa. Sehän riippuu miten löysää /tiukkaa neuloo , minkälaiset puikot sopii. Mulla on joskus käytössä kolmoset ja kolmipuoloset sekaisin : D Kerran neuloin niin tiukkaa (oli stressiä) että puikko katkesi : D
Mä neulon 2,5 puikoilla 7 veljestä :D
Jokaisella on erilainen käsiala ja vaikka itse neulon tiukkaa neulosta, niin ei seiskaveikasta tule siltikään liian jämäkkää. Tykkään että sukka istuu hyvin jalassa ja on tiivistä neulosta, eikä liian harvaa.
Puseroita neulon 4 puikoilla, vaikka langan paksuus on usein sama kuin 7 veljeksessä, kun paidassa saa ollakin löysempää neulosta.
Makuasioita.
Olen käyttänyt 7 veljestä lankaa ja Nalle-lankaa. Ne ei kutistu, mutta värit tosiaan muuttuu pesussa. Sisällä pidän ainakin kahtia sukkia talvella, koska lattiat on aina kylmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina valitellaan, miten käsityöt ei mene kaupaksi, mutta jos joku osaa oikeasti neuloa jotain tämmöisiä villasukkia, niin ainakin itse ostaisin.
Vaan millä hinnalla?
Hmm. Jos ne olisi oikeasti kestävät ja laadukkaat, niin ehkä jotain 40e tienoilla voisin niistä maksaa?
Pitihän se arvata, että käytännössä ilmaiseksi pitäisi tehdä. Pelkät langat maksavat hunajaa, ja tuon tyyppisten neulomiseen menee kymmeniä tunteja.
Sehän on teidän mummojen ainoa harrastus paskojen kirjaston kirjojen lisäksi.
Juma, harvaa on kutsutaan mummoksi 11 vuotiaasta alkaen :D :D Mä oon siitä saakka neulonut monet sukat joka vuosi.
Jos opettelis kutomaan kirjoitti:
Onko pk- seudulla muita lankakauppoja kuin Lankamaailma?
Helsingin kantakaupungissa ainakin Snurre (Yrjönkatu), Menita (Korkeavuorenkatu) ja FiinaNeule (Simonkatu).
Vierailija kirjoitti:
Villasukat on jotain 1800-luvun pula-aikojen vetoisten piilopirttien juttuja. Nykyajan taloissa on keskuslämmitys ja tarkenee paljain jaloin ympäri vuoden.
Mä käytän villasukkia melkein vuoden joka päivä, enkä elä 1800-luvulla tai piilopirtissä. Mulla tulee herkästi kylmä jaloista (En esim. voi nukkua ilman niitä tai muuten paleltaa jalkoja.) ja lisäksi villasukat jalassa on jotenkin mukavampi olla. Talvella saa olla parhaimmillaan jopa kahdet villasukat jalassa. Sitten kovilla pakkasilla voi olla kivat ulkona kenkien sisällä ja ylipäätänsä kumisaappaissa on kiva pitää villasukkia.
Kun toisessa jalassa on oikea villasukka ja toisessa joku 7-veikkasukka, niin ero on aivan selvä. Meillä näitä sukkia riittää, kun äitivainaa kutoi niitä paljon samalla mallilla. Novitalaiset kyllä kestävät, mutta ei ne ole lämpimiä.
Parhaat yösukat saa ohuesta alpakka- tai merinolangasta, mutta kyllä ihan suomenlampaan villastakin onnistuu, jos ei ole kovin herkkänahkainen. Kun mallin on nätti pitsimalli, ovat kevyet mutta tarpeeksi lämmittävät.
Vierailija kirjoitti:
Olen hidas neulomaan enkä neulo paljoa. Neuloin pojalleni novitan langasta melko suuritöisen neuleen ja se oli parissa viikossa niin nyppyinen, ettei sitä kehdannut pitää. Dropsin langat samaa hintatasoa ja ainakin oman kokemuksen mukaan pysyvät parempina. Minulla on vielä tallessa kouluaikoina tehtyjä 90-luvun novita sukkia ja lapasia, jotka ovat edelleen siistejä ja ehjiä käytöstä huolimatta. Sääli, että laatu on muuttunut.
Sama kokemus on minulla, tosin tuo nyppyyntyminen riippuu kyllä Dropsillakin langasta. Fabel on ihan mahtava sukkalanka, ja siitä tulee myös hyviä paitoja, eikä nyppyynny. Alpacasta neulottu villatakki nyppyyntyy.
Vierailija kirjoitti:
7 veljestä, ei ole parempaa
Halvinta bulkkilankaa, ei laadun kanssa mitään tekemistä. Varmaan aika kestävää kuitenkin sukissa ja konepestävää.
7 veljeksen etu on tosiaan halpa hinta ja helppo saatavuus. Jokaisesta lähikaupassa sitä edes joitakin värejä saa.
Itse en voi käyttää siitä neulottuja sukkia, sillä mielestäni se saa jalat hiomaan ja on sitten kylmä.
louhittarenluola.fi, tehtaanmyymälä näköjään Haukiputaalla. Google?