Tienaatko yli 1200€/kk? Olet vähintään keskituloinen
Alimpaan tuloluokkaan kuuluvat asukkaat ansaitsevat enintään 1186 euroa kuukaudessa (tulokymmenykset 12).
Keskimmäiseen tuloluokkaan kuuluvat asukkaat ansaitsevat 11862792 euroa kuukaudessa (tulokymmenykset 38).
Ylimpään tuloluokkaan kuuluvat asukkaat ansaitsevat yli 2792 euroa kuukaudessa (tulokymmenykset 910).
Lähde: Taloussanomat
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan tuloja nettona noin 5000 €/kk. Tiedän että olen hyvätuloinen, mutta eipä tuo raha vielä mahdollista mitään ökyelämää.
palkastani menee asumiseen noin 500 euroa kuukausi, (sähköt, vastikkeet satunnaiset pienet fiksaukset).
lainojen hoitoon 1100 €/kk,
elämiseen 700 € (vakuutukset, ruoka, vaatteet, viestintä..)
autoihin 850 €/kk. (huollot, vakuutukset, polttoaineet..)
harrastuksiin yms. 400 €/kk.
tulevaisuuden varalle 1000 €/kk.
niin eipä tuosta jää enää kuin 450 € löysää rahaa kuukaudessa.
Esim 400 e harrastuksiin on löysää rahaa
onhan se, en sitä kiistä mutta ei se nyt aivan älytön ole. siinä on mukana oma kuntosalikortti, lajini jäsen- ja harjoitusmaksut + nuoren (vähävaraisen) urheilijalupauksen sponsorointi, eli hänen vastaavat maksunsa ja kisamatkoja. Ei se vielä mitään ökyilyä ole. En väitäkään että tiukkaa tekee, vaan että kyllä pitää harkita mihin rahansa laittaa ja miksi vaikka tulot ovatkin kohtuulliset.
Voi että teikäläiset jaksaa olla ärsyttäviä.
Mikset laita säästöön kahta tonnia, niin voit vielä entistä enemmän naukua sitä, että pitää harkita, mihin rahansa laittaa?
Olisi valaisevaa tietää, mitä ostoksia sinun pitää vielä harkita kaiken tuon kulutuksen lisäksi? Luettele edes kolme asiaa, missä sinä joudut harkitsemaan, kun et selvästikään ainakaan ruuan, elämisen, asunnon, auton etkä harrastusten osalta joudu sitä tekemään.
Karkkilaarin kohdallako mietit, että voitko ottaa euron vai kahden euron pussin?
Esimerkiksi minkälaisen kodin laitteen ostan, tai mitä viihde-elektroniikkaa ostetaan vai ostetaanko ollenkaan, milloin ja millainen läppäri hankitaan samaten kännyköiden kanssa. Kyllä harkintaa joutuu käyttää aina valintoja tehdessä. Ja kyllä harrastuksissakin pitää miettiä, milloin uusia varusteita, millaiset varusteet ostaa jne. Jos kuluja ei olisi mietitty huolella niin rahaa ei riittäisi enää sivuun laitettavaksi ja yllätysmenoihin.
Vierailija kirjoitti:
ei minulla ole autolainaa. Lainan hoidossa on asuntolaina ja sijoituslaina. ja tosiaan autoihin menee paljon vaikka ihan tavallisiakin KUN laskee kaikki kulut. Vakuutukset, polttoaineet, renkaat, renkaiden vahidot, autojen pesut, huollot ja polttoaineet. äkkiä tuollainen 850 € keskimäärin kuukautta kohden tulee kahdesta autosta. Varsinkin kun työn takia tulee kilometrejä vuodessa reilusti.
Miksi tarvitset kaksi autoa?
Siinä olen samaa mieltä ettei tuo mitään ökyelämää ole vaan tavallista keskiluokkaista elämää. Jos lainanhoitokulu on 1100€ niin monen mielestä se on SUURI LAINA. Kuinka niin on, johan tavallinen 100-150t asuntolaina ottaa tuon verran jos sen aikoo maksaa säällisessä ajassa takaisin.
Ökyelämä on mielestäni sitä touhua että purjehditaan Monacoon, ostellaan kymppitonnien vaatteita jne. Eikä jollain 5000 netolla tuollaisia hankita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei minulla ole autolainaa. Lainan hoidossa on asuntolaina ja sijoituslaina. ja tosiaan autoihin menee paljon vaikka ihan tavallisiakin KUN laskee kaikki kulut. Vakuutukset, polttoaineet, renkaat, renkaiden vahidot, autojen pesut, huollot ja polttoaineet. äkkiä tuollainen 850 € keskimäärin kuukautta kohden tulee kahdesta autosta. Varsinkin kun työn takia tulee kilometrejä vuodessa reilusti.
Miksi tarvitset kaksi autoa?
Siinä olen samaa mieltä ettei tuo mitään ökyelämää ole vaan tavallista keskiluokkaista elämää. Jos lainanhoitokulu on 1100€ niin monen mielestä se on SUURI LAINA. Kuinka niin on, johan tavallinen 100-150t asuntolaina ottaa tuon verran jos sen aikoo maksaa säällisessä ajassa takaisin.
Ökyelämä on mielestäni sitä touhua että purjehditaan Monacoon, ostellaan kymppitonnien vaatteita jne. Eikä jollain 5000 netolla tuollaisia hankita.
koska on 2 työssäkäyvää taloudessa ja molemmat tarvitsee autoa, autot ovat yhtä aikaa . tuossa oli siis minun osuuteni talouden kuluista. toinen maksaa oman osuutensa talouden kuluista omista tuloistaan, esimerkiksi puolet asuntolainasta. Sijoituslainaa on vain minulla joten sen maksut menee tietenkin vain minulta.